Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Tunnel-ervaringen

mistervuursteen
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jul 2009 11:35

mistervuursteen 09 feb 2011 14:32

Voor een te schrijven artikel in Fiets ben ik namens de redactie benieuwd naar jullie tunnel-ervaringen. Wat zijn jullie ervaringen als fietser met comfortabele én levensgevaarlijke tunnels in binnen- en buitenland? Wat was jouw tunnelmoment? Vertel van je belevissen, liefst met concrete voorbeelden. Dichtbij of ver weg. Hoe gaat je het tunnelrijden fysiek en verkeerstechnisch af? Ben je er bang voor? Vermijd je het? Of heb je nergens last van en stort je je gewoon in een donker gat? Heb je een bepaalde aanpak om er heelhuids weer uit te komen?

En hoe zit dat met bruggen?
http://twitter.com/P_Simons" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5894
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 09 feb 2011 14:53

Niet leuke tunnels zijn onverlichte tunnels waar een bocht inzit zodat je de uitgang niet kan zien. Daar zijn er gelukkig maar heel weinig van. Ik fiets daar niet graag doorheen maar het is doorgaans onmogelijk ze te ontwijken. Je hebt in de bergen geen keuze om om te rijden. Meestal wacht ik op een auto en zorg ik dat voor de auto door de tunnel rijd. De auto zorgt voor meer licht aan de voorkant en is tevens mijn buffer achter me.

Ik vermijd geen tunnels en ik durf als het een goed verlichtte tunnel is gewoon volle bak te rijden. Tijdens de Transalp can 2009 zaten twee mooie tunnels. Een hele snelle en hele trage. In de afdaling van de Arlberg (westzijde) heb ik 84 kmh gereden. Geen centje pijn. Mooie recht weg en goed verlicht. De trage tunnel zat in de afdaling van de Gavia. Een onverlichtte tunnel met bochten en rottig wegdek. De organisatie had toen motoren in de tunnel staan met lichten aan. Voor mijn gevoel hielp dat maar een heel klein beetje. Het was nog steeds pikkedonker en behoedzaam rijden.
Live fast; die young. mijn blog

kawouter
Forum-lid
Berichten: 842
Lid geworden op: 22 jun 2010 10:53
Locatie: Arnhem

kawouter 09 feb 2011 15:53

Het meest vreselijke tunneltje in Nederland vind ik toch wel tunneltje in de MTB route achter Papendal. Laag, donker, smal en altijd angst voor een tegenligger. Kop tussen de schouders, nekspieren negeren en zo hard mogelijk naar het licht trappen. Je ziet overigens helemaal niets als je in iemand zijn wiel zit.

Gebruikersavatar
soloist
Forum-lid
Berichten: 810
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:40

Gebruikersavatar soloist 09 feb 2011 15:56

De tunnel van de Gavia is een link ding. Het wegdek is slecht en aan het eind (als je hem bergop fietst) zit een bocht waardoor je geen enkel lichtpuntje hebt. Het is er zo donker dat je ongemerkt op het midden van de weg rijdt en even later weer tegen de wand als je niet oppast.
Ik sprak iemand die in die tunnel zo gedesorienteerd was dat-ie dacht dat hij nog genoeg vaart had en omviel. Kan ook komen door het stijgingspercentage in die tunnel, want dat is ook niet niks daar...

Bergaf heb je meer zicht doordat je in de verte het eind van de tunnel ziet. Maar door het slechte wegdek en de vaart die je al snel maakt in de afdaling nog steeds gevaarlijk.

Tijdens de GF Pantani stond er trouwens een schijnwerper aan de ingang zodat het te doen was. Een paar dagen daarvoor mocht ik daar in mijn eentje in het donker door. Als een auto je tegemoet rijdt ben je aanvankelijk blij omdat je dan tenminste wat ziet, maar zodra die voorbij is het zwart zo mogelijk nog zwarter! Blij toen ik het achter de rug had...
Afbeelding

basko
Forum-lid
Berichten: 438
Lid geworden op: 05 mar 2009 08:28

basko 09 feb 2011 16:01

Bergaf zijn tunnels in mijn ogen prima te doen, al blijven reacties van auto's onvoorspelbaar. Ik zorg voor goede zichtbaarheid dmv een lampje en een fel jack/shirt. Bergop ben ik nog nooit door een tunnel gegaan, lijkt me doodeng. Het snelheidsverschil tussen jou en achteropkomende auto's is zo groot dat je voor de achterliggers snel opdoemt en de reactietijd me dan erg klein lijkt.

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 09 feb 2011 16:02

Afgelopen zomer reed ik in de week voor de Marmotte als voorbereiding een rondje 'Marmotton'. Op de provinciale weg van Briancon naar Bourg d'Oisans reed ik op een gegeven moment met hoge snelheid (55-60 geloof ik) een tunnel in. Ik had toen mijn Oakley M-frame met positive red glazen op. Ik zag van het ene op het andere moment bijna niks meer en kreeg me toch een stoot adrenaline door mijn lijf (ik heb me eerlijk waar zelden zo angstig gevoeld als toen op de fiets). Uiteraard probeerde ik gelijk mijn bril af te zetten maar wist wel dat ik het voorzichtig moest doen vanwege de hoge snelheid en auto's die in de tunnel reden. Dat was een wijze les. Met de Marmotte heb ik mijn bril voor die tunnel afgezet. Overigens heb ik vaker daar gefietst maar blijkbaar altijd een bril met lichtere glazen op gehad.

mek~prut
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 22 aug 2008 18:24

mek~prut 09 feb 2011 16:02

Op de mtb vind ik de tunnel naar de Eeuwige wand toe bij in Salzkammergut marathon wel heel bijzonder. Uit volle licht donkere tunner in (onverhard) met een knik erin, een fotocamera met flits om vervolgens weer in volle zon uit te komen! Op 500m hoge rand... echt super gaaf en mooi maar voor mijn beleving iets te veel van het goeie :)

mjk
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 13 sep 2010 13:26
Locatie: Leiden

mjk 09 feb 2011 17:03

Ik heb een tunnelervaring op weg naar Rome op de beklimming van de Arlbergpas. Ik was daar met een vriend deze berg aan het beklimmen en af en toe moesten we door de onverlichte lawinegalerijen fietsen. Mijn ervaring hiermee werd beangstigend door het motorgeluid van passerende motoren. Deze pas was blijkbaar erg in trek bij de motormuizen want het waren er nog al wat. Het beangstigende was dat je zodra een motor de galerij in reed je niet meer kon horen hoever deze nog achter je reed. Door de weerkaatsing klonk alles even hard, en leek het de gehele galerij lang alsof er een peloton Harleys je kwam passeren. In werkelijkheid was het maar een enkele. De tactiek was eigenlijk oren dicht en doorfietsen.
Meld je aan als plasmadonor, behoud bloedcellen, blijf in conditie, maar geef! - http://www.sanquin.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Race: Sensa Umbria 2011

trudie
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 07 aug 2004 14:35

trudie 09 feb 2011 19:10

Mijn grootste nachtmerrie was de Heinenoordtunnel en dan de buis voor langzaam verkeer (ja, ik weet het...daar mag je niet fietsen).

Een tractor reed me tegemoet en met zijn felle koplampen zag ik echt helemaal niets meer en reed maar op het gevoel rechtdoor. Ik hoopte dat hij mij wel zag.

We nemen voortaan gewoon de fietsbuis (door het hekje via de langzaam verkeer weg, dus niet de roltrappen)


zeeuwsetrots
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 30 jun 2006 22:49

zeeuwsetrots 09 feb 2011 23:10

Vorig jaar van Vlissingen naar Rotterdam gereden in 4,30 uur.
toen ben ik volgens mij door de maastunnel geweest dat ging echt hard.
ik had zoiets van leuk tunneltje maar bleek veel langer te zijn dan ik dacht.
ik was toen blij dat er geen putjes of ander soort troep op de weg lag dan had ik echt een smak gemaakt.

En mijn allereerste fietsrondje door een fietstunneltje gereden waar niet genoeg licht was heb ik toen lek gereden tja dat was echt niet fijn.

fizik
Forum-lid
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 feb 2008 21:16
Locatie: Staphorst

fizik 09 feb 2011 23:22

[quote="rob74"]Niet leuke tunnels zijn onverlichte tunnels waar een bocht inzit zodat je de uitgang niet kan zien. Daar zijn er gelukkig maar heel weinig van. Ik fiets daar niet graag doorheen maar het is doorgaans onmogelijk ze te ontwijken. Je hebt in de bergen geen keuze om om te rijden. Meestal wacht ik op een auto en zorg ik dat voor de auto door de tunnel rijd. De auto zorgt voor meer licht aan de voorkant en is tevens mijn buffer achter me.
[/quote]

Herkenning...

joeptimmermans
Forum-lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
Locatie: Nijmegen

joeptimmermans 10 feb 2011 09:51

Afgelopen jaar heb ik de beklimming gedaan naar Villard Notre Dame. Daar zitten wat van die onverlichte tunneltjes met bocht in. Donker krijgt dan wel ineens een hele nieuwe betekenis.


Plaats reactie