[quote="hendrikjan"]ah kijk daar heb je het al, t is veel ingewikkelder dan ik dacht.. Ik kan me alleen niet voorstellen dat al die vermogensmeters al die variabellen telkens meten.. En ik bedoel idd. terwijl je gewoon op de weg fietst..Wat weet een electromagnetische weerstand van cw waarden, luchtdigdheid, hellingshoek etc. etc.. [/quote]
Nou, een Tacx I-Magic ofzo meet gewoon het vermogen dat je levert. (aan de hand van de stroom die je opwekt oid, weet niet precies hoe zoiets werkt).
Een SRM meet het ook, door middel van krachtopnemers in het crankstel.
Er zijn ook fietscomputers (zoals de HAC4) die aan de hand van snelheid en stijgingspercentage enzo je vermogen proberen te berekenen, alleen die gaan dus uit van bepaalde standaardwaarden voor cw-waarde enzo, en houden er dus geen rekening mee of je in skinsuit plat op je fiets ligt of in flapperjack rechtop zit, en zijn dus absoluut niet betrouwbaar.
wat trap jij weg aan vermogen
-
- Forum-lid
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22
Die meters zijn een zeer grove benadering waar je niet veel aan hebt. Het is alleen te hopen dat de benadering consequent is (dus altijd dezelfde onnauwkeurigheid heeft). In dat geval moet je het vermogensgetal niet te absoluut opvatten. Het kan je dan wel een beeld geven van je verbetering.
Stel het "vermogen" is 300. Maak dan niet de vertaling dat het 300W is. Voor jou is het dan wel boeiend als je later 320 op de teller krijgt.
Een electromagnetische weerstand wordt op een ergometer gebruikt. Daar is luchtweerstand niet aanwezig (kan wel geemuleerd worden) De meting is dus puur zuiver gemeten wat je aan output levert.
Stel het "vermogen" is 300. Maak dan niet de vertaling dat het 300W is. Voor jou is het dan wel boeiend als je later 320 op de teller krijgt.
Een electromagnetische weerstand wordt op een ergometer gebruikt. Daar is luchtweerstand niet aanwezig (kan wel geemuleerd worden) De meting is dus puur zuiver gemeten wat je aan output levert.