Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

wat trap jij weg aan vermogen

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 24 mar 2008 11:04

[quote="hendrikjan"]ah kijk daar heb je het al, t is veel ingewikkelder dan ik dacht.. Ik kan me alleen niet voorstellen dat al die vermogensmeters al die variabellen telkens meten.. En ik bedoel idd. terwijl je gewoon op de weg fietst..Wat weet een electromagnetische weerstand van cw waarden, luchtdigdheid, hellingshoek etc. etc.. [/quote]

Nou, een Tacx I-Magic ofzo meet gewoon het vermogen dat je levert. (aan de hand van de stroom die je opwekt oid, weet niet precies hoe zoiets werkt).

Een SRM meet het ook, door middel van krachtopnemers in het crankstel.

Er zijn ook fietscomputers (zoals de HAC4) die aan de hand van snelheid en stijgingspercentage enzo je vermogen proberen te berekenen, alleen die gaan dus uit van bepaalde standaardwaarden voor cw-waarde enzo, en houden er dus geen rekening mee of je in skinsuit plat op je fiets ligt of in flapperjack rechtop zit, en zijn dus absoluut niet betrouwbaar.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

frankvanboven
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22

frankvanboven 24 mar 2008 11:11

Die meters zijn een zeer grove benadering waar je niet veel aan hebt. Het is alleen te hopen dat de benadering consequent is (dus altijd dezelfde onnauwkeurigheid heeft). In dat geval moet je het vermogensgetal niet te absoluut opvatten. Het kan je dan wel een beeld geven van je verbetering.

Stel het "vermogen" is 300. Maak dan niet de vertaling dat het 300W is. Voor jou is het dan wel boeiend als je later 320 op de teller krijgt.

Een electromagnetische weerstand wordt op een ergometer gebruikt. Daar is luchtweerstand niet aanwezig (kan wel geemuleerd worden) De meting is dus puur zuiver gemeten wat je aan output levert.

campaioen
Forum-lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 18 mar 2007 00:37

campaioen 24 mar 2008 13:16

srm was dacht ik aardig nauwkeurig met wattages (dat mag ook wel voor de prijs).
no pain no gain

jappo
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 25 okt 2007 00:03

jappo 25 mar 2008 19:04

Volgens de inspanningstest in Amsterdam. Maximaal 378 Watt.

Plaats reactie