Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Google'en in het verleden

reason
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 24 apr 2007 17:42

reason 05 okt 2008 01:06

Google bestaat deze maand 10 jaar, en om het te vieren is het (voor korte tijd) mogelijk om "terug te kijken in de tijd". Dwz om ook niet meer bestaande websites nog eens te bekijken.
Daarnaast geven sommige zoekopdrachten onverwachte hits. Bv "Paris Hilton" geeft hits over oa hotels in Parijs, maar niets over die "celebrity", omdat ze toen nog niet in de picture was! "Youtube" geeft zelfs 0 hits.

link: http://www.google.com/search2001.html
info: http://www.google.com/search2001faq.html


Post hier memorabele, niet meer bestaande website links.
Actie duurt tot +/- medio Oktober



lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 05 okt 2008 02:20

Echt maf dit!

Even getest:
Results 1 - 10 of about 88 for jan-peter balkenende. (0.01 seconds)

Vraag me trouwens af of dit wel mag, je kunt misschien allerlei gegevens verkrijgen die door latere ontwikkelingen verboden zijn/in een ander daglicht zijn komen te staan of wat dan ook..?

reason
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 24 apr 2007 17:42

reason 05 okt 2008 02:36

Ik zie het meer als een registratie van de geschiedenis. Het zet je wel aan het denken dat het deels verdwijnt, en niet meer opvraagbaar is.

Een interessant punt wat je noemt, maar bij FAQ staat dat sommige dingen (?) geblokkeerd zijn.

Ik krijg er trouwens een soort "time-travel" gevoel bij.

tarzander
Forum-lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 02 apr 2007 23:25

tarzander 05 okt 2008 17:31

Ook opvallend hoeveel informatie Google zelf opslaat. Ze hadden toch ook al aanmaningen van Europese Unie m.b.t. zoekgeschiedenis van gebruikers?

Overigens wel leuk om te zien hoeveel er is bijgekomen op internet in die paar jaren eigenlijk.
"Ink the future" | Freelance Ontwerper

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 06 okt 2008 11:00

[quote="reason"]Ik zie het meer als een registratie van de geschiedenis. Het zet je wel aan het denken dat het deels verdwijnt, en niet meer opvraagbaar is.

[/quote]

En ik vraag mij altijd af in hoeverre digitale informatie is redigeerd om meer in lijn te zijn met de huidige situatie.

Vroeger deed ik veel onderzoek in archieven uit de jaren 50, dat was papier en de informatie die politici in de marges van rapporten schreven was zo mogelijk interesanter dan de rapporten, tegenwoordig is dat allemaal digitaal en met een druk op de knop te deleten. Jammer voor de latere historici.
Het beeld dat dan ontstaat door bijvoorbeeld het selectief bewaren door Google, is wel erg twijfelachtig.

seger
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 08 apr 2007 21:03

seger 06 okt 2008 11:48

wat dacht je van 1670 hits voor Al Qaeda in 2001 tegen 19.100.000 vandaag...
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

reason
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 24 apr 2007 17:42

reason 06 okt 2008 23:09

[quote="lior63"][quote="reason"]Ik zie het meer als een registratie van de geschiedenis. Het zet je wel aan het denken dat het deels verdwijnt, en niet meer opvraagbaar is.

[/quote]

En ik vraag mij altijd af in hoeverre digitale informatie is redigeerd om meer in lijn te zijn met de huidige situatie.

Vroeger deed ik veel onderzoek in archieven uit de jaren 50, dat was papier en de informatie die politici in de marges van rapporten schreven was zo mogelijk interesanter dan de rapporten, tegenwoordig is dat allemaal digitaal en met een druk op de knop te deleten. Jammer voor de latere historici.
Het beeld dat dan ontstaat door bijvoorbeeld het selectief bewaren door Google, is wel erg twijfelachtig. [/quote]


Ik deel je mening. Ik herzie mijn opmerking, deze was meer gemaakt met in gedachten "onschuldige informatie" zoals sites van verenigingen, bands, enz. Meer in de hobbysfeer dus.
Ben het met je eens dat politiek/mensenrechten/milieu zaken gefiltered worden, of verwijderd.

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 06 okt 2008 23:16

Op de site van Fiets in 2001 kom je nog vrij oude stijfheidsmetingen tegen. Het geeft mooi beeld van de --zware-- frames in die tijd (en de lichte zijn echt slap). En torsiestijfheid van MTB's en voorvorken staan erbij. Doen ze niet meer he. De site is er wel op vooruit gegaan trouwens.

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 07 okt 2008 09:01

Leuk is om info op te vragen over Mabel Wisse Smit, of het Britse koningshuis, met name voor en na de dood van Dianna, of Monica Lewinsky etc

nimp
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 18 aug 2008 14:42

nimp 07 okt 2008 18:42

Tom boonen ook nog een nobele onbekende :)

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 09 okt 2008 02:22

google toont alleen de zoekresultaten van 10 jaar geleden, indien je een resultaat daadwerkelijk wilt zien uit die tijd wordt je doorverwezen naar archive.org. Leuk weetje is dat je bij archive.org al jaren archieven van internet (per website) kunt doorzoeken. een soort backup van het internet bestaat dus al een tijdje.

verder is het natuurlijk zo dat google slechts selectief geschiedenis naar boven haalt en dan op een subjectieve manier, maar is niet elke geschiedschrijver selectief en subjectief?

vianerone
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 05 feb 2008 21:55

vianerone 09 okt 2008 10:47

Altijd leuk: zoek op de way-back-machine van archive.org maar eens op je favoriete website, kan je mooi zien hoe die in de laatste 20 jaar gevolueerd is.

Plaats reactie