Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Meest fietsONvriendelijke stad

hansiscus
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 feb 2008 13:05

hansiscus 30 okt 2008 15:50

Vorige week vrijdag heb ik een rit gemaakt vanaf Haarlem naar een vakantieadresje in Drenthe. Mijn grote frustratie was wederom de stad Almere (-Stad, -Buiten en -Haven). Als je vanaf Muiden de Flevopolder infietst, en je geen Garmin hebt om te navigeren ben je dus op de wit/rode fiestwegwijzers en je eigen richtingsgevoel aangewezen. Doorgaans gaat dat heel goed als je ergens fietst waar je nog niet eerder geweest bent. Soms rij je wat om, maar je komt altijd verder. Zo niet in Almere. Op een gegeven moment houdt de wegwijzering daar altijd op en mag je het zelf uitzoeken. Bij de 1e poging (geen wijzers, gewoon maar rechtdoor) kom je steevast in een woonwijk, omringt door zo'n modieus onzin-watertje rerecht. vervolgens kom je steeds meer in de klauwen van die nare stad en raak je dieper en dieper verstrikt. En dat is niet leuk als het regent, koud is en je nog 120 km te gaan hebt. Zelfs bij de gevonden fietsenwinkel was het meest serieuze antwoord op de vraag hoe je het best op de fiets richting Lelystad kwam "neem de trein". Kansloos. Uiteindelijk ben ik met wat geluk maar ook met veel frustratie weten te ontsnappen aan de klauwen van het boze beest Almere, en met wat "schrammen" later ook Lelystad enigzinds redelijk gepasseerd.

Mijn frustratie is dus duidelijk: De manier van Stadsindeling in de nieuwe steden van Nederland. Gescheiden toegangswegen voor gemotoriseerd verkeer en fiets/wandelverkeer, en een stad als een bloemkool, hiermee bedoel ik toegangswegen die allemaal uitkomend in woonwijken die op bloemkoolroosjes lijken. Omringt met water dus doorrijden, vergeet het maar.

En er omheen rijden, ja dat was natuurlijk sowieso de opzet, maar ja, zelfs de borden van de LF20 duwden me richting de steeds meer uitdijende stad.

Mijn top 3:

1. Almere
2. Lelystad
3. Hoofddorp/Nieuw Vennep

Herkent iemand mijn frustratie?

Groet, Hans

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 30 okt 2008 16:15

JA! Vorig jaar tijdens een ritje groningen-amsterdam hopeloos verdwaalt geraakt in Lelystad. Er loopt een grote weg midden door de stad. Kom die maar eens over! Onmogelijk!

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 30 okt 2008 16:19

dit is zo herkenbaar, ook in precies hetzelfde traject, maar dan andersom, ik wil wel eens een rondje markermeer fietsen, en als ik dan van de dijk af kom in Lelystad, dan voel ik me altijd aan de goden overgeleverd. Ik kan me in die omgevingen ook niet goed orienteren, alles lijkt op elkaar, en niks is logisch in mijn optiek.. Het gaat pas over als ik de brug, of de afgelopen keren, het pondje, genomen heb.
:winkthumb:

blaffy10
Forum-lid
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 feb 2006 21:21

blaffy10 30 okt 2008 16:34

[quote="hendrikjan"]dit is zo herkenbaar, ook in precies hetzelfde traject, maar dan andersom, ik wil wel eens een rondje markermeer fietsen, en als ik dan van de dijk af kom in Lelystad, dan voel ik me altijd aan de goden overgeleverd. [/quote]

Zo erg is het ook weer niet. Zodra je die dijk overkomt moet je even door batavia stad en dan volg je eens stukje de nieuwe weg richting zuiden en binnen paar km kom je langs het water te rijden alwaar je het fietspad weer op kan richting Almere. Als je die dijk dan blijft volgen kan je ook naadloos langs de snelweg door fietsen richting muiden.
Alstublaft.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5894
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 30 okt 2008 16:54

Als leek verdwaal je gewoon altijd in Almere of Lelystad. Die witte bordje met rode letters volgen is gewoon een crime. Of ze staan op onmogelijk zichtbare plaatsen of de letters zijn geheel vervaald (witte letters op wit bord) of ze ontbreken in het geheel. In Almere ken ik inmiddels de weg en verdwaal ik niet meer. In Lelystad rij ik nog steeds vrij vaak verkeerd.

Maar het probleem doet zich volgens mij in veel meer steden voor. Die bordjes zijn bedoeld voor mensen die niet harder rijden dan 20 kmh en op iedere kruising de moeite nemen om uitgebreid op zoek te gaan naar het volgende bordje. Een wielrenner rijdt doorgaans te hard om de miniscule bordjes te kunnen zien.
Live fast; die young. mijn blog

hero
Forum-lid
Berichten: 267
Lid geworden op: 14 jun 2007 15:17

hero 30 okt 2008 17:08

Inderdaad herkenbaar, Almere is een crime. Daar zou ik echter tegen in willen brengen dat ik als wielrenner in het algemeen (binnen-)steden voornamelijk mijd. Ik had in jouw geval daarom nooit dóór Almere naar Lelystad gefietst maar er om heen via de dijk naar Lelystad. Ik moet met de auto wel eens door Almere en dan loop ik ook vaak vast. Almere staat daarom ook bovenaan in mijn top-3 (met de auto wel te verstaan). Ik denk overigens dat m.n. oudere steden wat fietsvriendelijker zijn omdat daar sprake is van ringen die je om het centrum heen leiden (bv. Amsterdam, Amersfoort). Almere en Lelystad vallen hier helaas niet onder...

sprintbom
Forum-lid
Berichten: 429
Lid geworden op: 13 aug 2008 11:04

sprintbom 30 okt 2008 17:16

Op 1 de stad Antwerpen. Zo weinig als geen fietspaden en als er al dan zijn zijn ze in erbarmelijke staat.

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1499
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 30 okt 2008 17:26

Nu moet ik het toch even opnemen voor "mijn" Lelystad (er is hier al niet veel om over te juichen ;)).
Er zijn niet veel steden zo fietsvriendelijk als Lelystad. Zo goed als alle fietspaden zijn gescheiden van de autowegen. Als je ze toch kruist ga je er of overheen of onderdoor. Stoplichten kennen we dus ook nauwelijks.

Als je met een rondje Markermeer in Lelystad verdwaald is je topografische kennis ook niet al te best :) Je kunt van Amsterdam tot Enkhuizen volledig langs het water rijden. Dan hoef je niet door Lelystad en niet door Almere. Gewoon het water aan dezelfde kant houden en je hebt niet eens een bordje nodig.
Afbeelding | Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 30 okt 2008 17:53

ZEER herkenbaar. Lelystad is dus echt een verschrikking om doorheen te fietsen. Om Almere kom je nog wel, gewoon de bordjes Lelystad volgen. Diezelfde bordjes richting Lelystad staan dan ook op de dijk om de 2 km (daar heb ik ze dus echt niet nodig). Totdat je in Lelystad komt, dan houden de bordjes op en wordt je een donker park in geleid. Na drie keer hetzelfde rondje in dat park ben ik het meestal wel goed zat. Dan maar op de autoweg en de toeterende mede-weggebruiker voor lief nemen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 30 okt 2008 17:58

1. Almere
2. Rotterdam
3. Brussel
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

ruurd-jan
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 21 aug 2005 19:32

ruurd-jan 30 okt 2008 18:03

Ik kom zelf ook uit Lelystad en moet zeggen dat ik sinds ik begonnen ben met fietsen nog nooit problemen heb gehad. Mijn herstelrondje is vaak Lelystad-Almere-Lelystad door de polder en moet zeggen dat de bewegwijzering mij daar nooit problemen heeft opgeleverd.
Ik weet inmiddels dat er snellere routes zijn maar als je de bordjes volgt kom je er wel.
Vorige week probeerde ik van Cappelle aan den Ijssel via Amsterdam naar lelystad te rijden dat is pas een opgave als je de bordjes moest volgen. In Amsterdam werd ik totaal de verkeerde kant opgestuurd en heb bijna 100km omgereden omdat ik uiteindelijk maar richting hilversum ben gegaan omdat ik daar de omgeving beter ken.
Mijn top 3 is sinds die rit :

1. Amsterdam/Utrecht
2. Alphen aan den Rijn
3. Gouda

masterb
Forum-lid
Berichten: 1892
Lid geworden op: 25 aug 2006 16:34

masterb 30 okt 2008 18:18

Geen idee van de meest fiets onvriendelijke stad is. Valkenburg is waarschijnlijk de meest fietsvriendelijke.

Ik probeer altijd zo min mogelijk door de stad heen te gaan omdat het niet leuk fietsen is. Ik ben ooit eens vast komen zitten in een nieuwbouw wijk is Amersfoort of Hoogland. Dat was ook geen pretje want ik wilde de snelweg oversteken. Daarvoor moest ik door de hele wijk om die ene uitgang te vinden. Compleet verdwaald en ongeveer 20 rondjes door de hele wijk gereden.

Plaats reactie