Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Rondje Texel

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5744
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 13 mei 2009 23:27

Een paar collega’s kwamen vorige week op het idee om een stuk te gaan fietsen.
Al snel hadden ze Texel als lokatie uitgezocht.
En als klap op de vuurpijl vonden ze dat we dan gelijk maar even een stukje van het ATB parcours moesten doen.
Helaas heb ik geen ATB maar gelukkig heeft onze sportschool er een aantal welke uitgeleend mogen worden.
Dus vanochtend ben ik rustig naar het werk gefietst en heb daar een ATB geleend, mijn eigen SPD-pedalen erop gezet en naar het verzamelpunt gegaan.
Daar aangekomen bleek dat we met z’n achten waren voor deze dag.
Een gezelschap van geroutineerde ATB-ers tot goedwillende amateurs die nooit op een fiets hadden gezeten ging op weg naar de Texelse boot.
Deze ging om 09:30 zodat we even voor tienen aankwamen op Texel.

Afbeelding

Na de boot gingen we snel op weg richting Den Hoorn.

Afbeelding

Lekker rustig door Den Hoorn heen gefietst en richting het ATB parcours gegaan.
Daar aangekomen was er toch niet zoveel animo om het rondje te doen.
Dus hebben we democratisch besloten om maar op de verharde weg te blijven.
Jammer, had ik net zo goed de racert mee kunnen nemen.
Maar ja, dan maar rustig richting de Koog.
Lekker via de duinen en langs Ecomare kwamen we aan in de Koog.
Tijd voor een bak koffie.
En op het terras zag ik een bekend beeld voorbij komen.

Afbeelding

Dat appelgebak is ook overal verkrijgbaar.

Na de koffiestop was het tijd om naar het noordelijkste puntje van Texel te gaan.
Via diversiteit aan natuurschoon kwamen we daar na een ritje met veel tegenwind aan.

Afbeelding
Afbeelding

De vuurtoren verwelkomde ons en vanaf hier zou de wind ons gunstig gezind zijn.

Afbeelding

Nu was het rustig afzakken richting De Cocksdorp voor een hapje eten.
Dit was voor mij en twee collega’s de tijd om eens wat harder op de pedalen te trappen.
Kop over kop waren we zo in De Cocksdorp waar we netjes op het terras op de rest wachtten.
Na een heerlijke uitsmijter ham/kaas moesten we alweer verder want we wilde terug met de boot van drie uur.
Dus zijn we gestaag doortrappend, de vermoeide collega’s mentale steun gevend weer richting de boot gegaan.

Afbeelding

Onderweg viel het mij op dat er eigenlijk weinig te zien was van Texels trots, de beroemde texelse schapen, maar gelukkig kwamen we die ook tegen.

Afbeelding

De boot van drie uur hebben we met gemak gehaald en om half vier draaiden we het vertrek punt weer op.

Afbeelding

Netjes de fiets weer terug gebracht en met een voldaan gevoel afscheid genomen van de collega’s.
De hele dag een heerlijk zonnetje gehad en een lekker kleurtje gekregen op de armen en benen.
Ik heb een leuke dag gehad maar ik zou zelf niet met de racer naar Texel gaan om de simpele reden dat er te veel touristen op de fietspaden rijden en dat is mij te gevaarlijk.
Verder is het een pracht eiland.

noppie
Forum-lid
Berichten: 1403
Lid geworden op: 12 okt 2005 22:26

noppie 13 mei 2009 23:54

Ziet er leuk uit. ga ik ook eens een keer doen. 20 jaar geleden ongeveer heb ik eens mee gedaan met het rondje Texel, maar dan op het water met een catamaran.
kiekeboe

em
Forum-lid
Berichten: 1337
Lid geworden op: 12 aug 2008 14:22
Locatie: Den Haag

em 14 mei 2009 00:15

Texel! Staat ook ook nog op mijn to do lijstje. Bedoel je met veel toeristen op de fietspaden trouwens gewone toeristen die een fiets gehuurd hebben of dat het druk is met racefietsers op de paden..???

swind
Forum-lid
Berichten: 461
Lid geworden op: 30 okt 2005 20:14

swind 14 mei 2009 01:41

Nog een kleine maand en dan ben ik een week op vakantie in texel en de racefiets gaat mee.
Je foto's zijn een leuke opwarmer voor mij:).
Als ie gaar is kom ik terug

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5744
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 14 mei 2009 10:31

@ GastheerG; Ja het waaide behoorlijk maar we hebben het allemaal gehald.

@ EM; Het waren de echte toeristen op een normale stadsfiets.
Wil je van de duinen genieten is dit niet te doen op een racer want het is veel te druk, buiten de duinen is het goed te doen.

bianchisl3
Forum-lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48

bianchisl3 14 mei 2009 11:31

Leuk verslag van jullie rondje Texel. Wat erg leuk is om bij een volgende gelegenheid te doen is het stuk van 't Horntje naar Oudeschild. Je moet dan aan de zuidkant van de dijk blijven; je rijdt dan pal langs de wadden. Niet druk, geschikt voor een racer en voor Nederland ondanks z'n lange kustlijn best bijzonder dat je zo dicht langs de zee kan rijden. Gek genoeg kun je dat niet op zoveel plekken in ons landje.

tr1969
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 31 mar 2006 23:58

tr1969 14 mei 2009 17:38

Heb je dan niet extra last van split op de dijk (net zo als op Wieringen buitendijks?) en dus meer kans op lekrijden.
Anima Sana in Corpore Sano

Canyon Grail

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5744
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 14 mei 2009 21:05

Het was ook de bedoeling om een compleet rondje te rijden maar de fysieke gesteldheid van sommige deed ons beslissen om rechtstreeks naar de pont te rijden.
In het na seizoen, als het niet meer zo heel erg druk is, ga ik zeker nog wel een keer naar Texel.
Misschien een leuke idee voor een afsluitingsrit?

diamond
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 10 mar 2007 20:58

diamond 14 mei 2009 21:10

[quote="Theo V"]Het was ook de bedoeling om een compleet rondje te rijden maar de fysieke gesteldheid van sommige deed ons beslissen om rechtstreeks naar de pont te rijden.
In het na seizoen, als het niet meer zo heel erg druk is, ga ik zeker nog wel een keer naar Texel.
Misschien een leuke idee voor een afsluitingsrit?[/quote]


Hoi Theo ff aan ontspanning gedaan???na je klussen thuis!!!

afsluitritje op ATB of RACERT
:D:D:D

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5744
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 14 mei 2009 21:23

Dat zien we dan wel weer.(racert natuurlijk:D )

En wat betreft de klussen; die zijn nog niet af.

Voordeel is dat zo'n dagje bij ons gewoon 'werk' is.
Verplicht twee uur sport per week en activiteiten ter saamhorigheid maken dit soort uitjes natuurlijk wel aantrekkelijk om te organiseren.
Ik had het zelf al twee keer gedaan en misschien doe ik er na de zomer nog wel één, in Limburg of zo.(ik weet nu dat ik die heuvels op kan;) )

evertdehandsch
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 16 dec 2005 21:47

evertdehandsch 14 mei 2009 21:34

Die heb ik ook al gedaan! Rondje Texel is geweldig, schitterende natuur, goede wegen,...

Niemand al gaan eten in Paal 28? Lange dam is daar DE aanrader na een harde fietsdag;-)
Nulla tenaci invia est via!

Plaats reactie