Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Ik ben er klaar mee, laat het voorjaar maar komen

senior
Forum-lid
Berichten: 2211
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 26 mei 2021 19:10

Wie is dat: Tom du Moulin? :mrgreen:

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7980
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 26 mei 2021 19:16

De Tukker schreef: 26 mei 2021 18:51
Jans schreef: 26 mei 2021 18:39 Ik herken de uitspraak van die twee woorden niet. Maar ja, woorden hebben in Vlaanderen soms toch wel een heel andere betekenis.
Klopt, het is nogal een verschil als Tom du Moulin gaat gaat poepen of als Remco Evenepoel dat doet :lol:
Poepen heeft dan weer een hele andere betekenis in Vlaanderen. En dat Remco als 21 jarige er graag flink op los poept is wel begrijpelijk toch, kwestie van hormonen ;)
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7980
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 26 mei 2021 19:43

Nee_Nee schreef: 25 mei 2021 10:22 ... Vooral beuken hebben moeite met droogte en die staan vaak in een rijtje. ...

In de herfst van de afgelopen jaren zie je dat bomen in de stress raken en heel veel nageslacht (beukennootjes) gaan produceren. Dat kost heel veel energie, maar het is een ultieme poging nakomelingen te produceren en de genen door te geven....

Je doet het voorkomen alsof bomen -in dit geval de beuk- een soort bewustzijn hebben en hun voortplantingsgedrag (voor zover je hier al van kunt spreken bij bomen) afstemmen op meerdere jaren van weersinvloeden.
In mijn ervaring en kennis werkt dat niet zo. Je hebt uiteraard zogenaamde "beurtjaren" Een boom produceert dan in een bepaald jaar geen vruchten en zaden vanwege ofwel sterke snoei door bos/natuurbeheerders of jaren waarin de weersomstandigheden de productie van vruchten en zaden hebben beïnvloed. Denk aan late vorst, stormen, extreme droogte, extreme natheid, etc. Om vervolgens het jaar daarop ineens extreem veel zaden te produceren.

Wat in bospercelen ook wel voorkomt is dat bij houtkap, bospercelen in Nederland zijn immers tevens productiebossen, er een aantal bomen bewust gespaard worden en (heel) oud mogen worden. Dit zijn de zogenaamde "overblijvers"
De reden hiervoor is dat de zaden van deze bomen dan alle ruimte hebben op de open plek om voor nieuwe aanplant te zorgen, ze worden nauwelijks gehinderd door de bestaande bomen en overleven makkelijker in de race om zonlicht.

Dat beuken "vaak in een rijtje staan" is mij niet bekend. Of je moet een beukenlaantje bedoelen waar ze aangeplant zijn maar dan heb je het, zoals thestudent al terecht aangaf, niet over natuur in de pure zin van het woord.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

0475
Forum-lid
Berichten: 813
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 26 mei 2021 21:54

Zo laat dat voorjaar maar komen: de komende dagen worden zoveel mogelijk vrijgemaakt. Donderdag nog niet super maar wel een rit, vrijdag even “ut kot en de rest kuisen”, zaterdag rit maken, zondag toeristen tocht op de racer met ergens een lunch halverwege, maandag weer fietsen en het zou mij niet verbazen dat ik de rest van de week ook bijna elke dag op pad ben. Misschien niet steeds op de racer maar wellicht ook even met mijn toer/trekking fiets. Holadiejee. Er even van genieten in het geval we een kak zomer krijgen.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3528
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 27 mei 2021 08:24

Nou, morgen kunnen we gewoon weer eens droog een rondje doen. Ik zie er naar uit....
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 27 mei 2021 20:16

Nu het toch echt gaat gebeuren, heb ik de beentjes ook maar zomerklaar gemaakt...
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4358
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 27 mei 2021 21:38

Uiteraard is alles beter dan afgelopen maanden, maar om nu gelijk te doen of het super weer word is ook weer overdreven. Zover de voorspellingen gaan, komt de temperatuur niet hoger dan 20° uit, wat volstrekt normaal is voor deze tijd van het jaar.
Heerlijk weer, daar niet van, maar echt niet bijzonder.

Thierry le Brun
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 mei 2021 22:42

Thierry le Brun 27 mei 2021 21:48

Vergeleken met afgelopen weken vind ik het wel heel bijzonder.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 27 mei 2021 22:00

scottwilko schreef: 27 mei 2021 21:38 Uiteraard is alles beter dan afgelopen maanden, maar om nu gelijk te doen of het super weer word is ook weer overdreven. Zover de voorspellingen gaan, komt de temperatuur niet hoger dan 20° uit, wat volstrekt normaal is voor deze tijd van het jaar.
Heerlijk weer, daar niet van, maar echt niet bijzonder.
Je moet ook altijd naar het juiste weerbericht kijken. Volgens buienradar wordt het eind volgende week 25 gr.
o'7o

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 27 mei 2021 22:01

scottwilko schreef: 27 mei 2021 21:38 Uiteraard is alles beter dan afgelopen maanden, maar om nu gelijk te doen of het super weer word is ook weer overdreven. Zover de voorspellingen gaan, komt de temperatuur niet hoger dan 20° uit, wat volstrekt normaal is voor deze tijd van het jaar.
Heerlijk weer, daar niet van, maar echt niet bijzonder.
Volgens weeronline vanaf zondag tot een aantal dagen verder toch 22-25 graden? Dat is toch zomer?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 mei 2021 07:25

Als je een positief weerbericht wil hebben, moet je doorgaans bij Weeronline zijn. Een populistisch weerbericht, noem ik altijd. 9 van de 10x veel en veel te positief.

KNMI, Weerplaza en Buienradar zijn veel betrouwbaarder.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 28 mei 2021 08:19

Ik vind dat wel meevallen. Voor hier (Vaucluse) zitten ze er echt niet vaker naast dan anderen. Ik kijk ook regelmatig voor regio Eindhoven, en dat valt vaak reuze mee. Er zit wel verschil in "middagtemp." en "max. temp" omdat de middagtemperatuur op een ander tijdstip bekeken wordt.
Het blijft gewoon weer.

Plaats reactie