Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Ik ben er klaar mee, laat het voorjaar maar komen

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 31 mei 2021 22:05

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/05/25 ... d-in-2020/
Blijkt in Vl niet het geval te zijn.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 31 mei 2021 22:38

galileo2 schreef: 31 mei 2021 18:48 Hoe groot mag de groep in NL zijn? Of zijn er geen Corona beperking.
Ik werd gisteren ingehaald door een groep van 22 en even later door een groep van 30
NTFU aangesloten clubs advies max 14 personen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 01 jun 2021 10:25

Het NTFU-advies geldt al jaren. Niet meer dan 12-14 man (liefst een paar minder). Is de groep bij de start groter? Splits dan op. Per groep een teamcaptain die als bevelvoerder wordt aangewezen.
Ben je van het type 'ik luister niet naar de wegkapitein en ik doe zelf waar ik zin in heb' ga dan niet mee en breng anderen niet in gevaar

Cyclopetje
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 sep 2019 22:42

Cyclopetje 01 jun 2021 10:38

Wat is eigenlijk het nut van die clubritten. Een look al like peleton? Kletsgroepje in uniforme klederdracht ? Dat stayeren , uit de wind fietsen heeft in ieder geval totaal geen effect op het verbeteren van je algemene fitheid. Als ze dat 1x per week doen prima, maar dan graag op een doordeweeks dag. In de weekends met ouderen en kinderen op de wegen zijn het ongeremde bussen omdat ze het imago hebben om te mogen drukken. Ik groet ze niet.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 jun 2021 10:47

Ik snap er ook helemaal niks van. Afgelopen zaterdag kwam ik nog een groep van 30 man tegen in de Ardennen, uit Volendam. Die reden samen een 180 km lange GPX na (Tour de Dumoulin meen ik). Uiteraard een enorm niveauverschil, dus de snelle mannen moesten om de haverklap wachten en de minder snelle mannen kregen juist nergens rust. Dat is toch voor niemand leuk? Maak dan niveaugroepen en spreek af waar je gaat lunchen en koffiedrinken.

Groepen groter dan 8 zouden wat mij betreft permanent verboden moeten worden.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 01 jun 2021 11:23

havana schreef: 01 jun 2021 10:47
Groepen groter dan 8 zouden wat mij betreft permanent verboden moeten worden.
+1
En voor de rest lik op stuk beleid met betrekking tot de verkeersregels.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 01 jun 2021 12:07

Cyclopetje schreef: 01 jun 2021 10:38 Wat is eigenlijk het nut van die clubritten. Een look al like peleton? Kletsgroepje in uniforme klederdracht ? Dat stayeren , uit de wind fietsen heeft in ieder geval totaal geen effect op het verbeteren van je algemene fitheid. Als ze dat 1x per week doen prima, maar dan graag op een doordeweeks dag. In de weekends met ouderen en kinderen op de wegen zijn het ongeremde bussen omdat ze het imago hebben om te mogen drukken. Ik groet ze niet.
Het is af en toe wel erg lekker en wellicht leuk voor je ego om met hoge gemiddeldes te kunnen schermen.

Ik rijd zelf nooit in een groep groter dan 3 a 4 man. Maar laatst toevallig achter een grotere groep gereden. Ze haalden ons in met hoge snelheid, maar moesten afremmen omdat de voorste twijfelde over de route. En toen werden we min of meer meegezogen door die groep. Wat een verschil zeg. :D

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 01 jun 2021 12:11

De omvang van een groep vind ik ook wel afhangen van de manier waarop gefietst wordt. Een forumrit met 25 man die zich keurig aan de regels houden en met 25-28km per uur over rustige wegen toert is toch een heel ander verhaal dan een peloton van 50 man waarbij de rit pas telt als het gemiddelde boven de 35 of hoger is.
Zeker als er dan routes genomen worden waar op zondag ook "de familie" op pad gaat.

Dat neemt niet weg dat ik een beperking op groeps-grote in het verkeer prima vind, maar dan ook graag voor motoren, (klassieke) auto's, wandelaars en hardlopers, solexrijders etc. Allemaal blind achter elkaar aan...........

Overigens waarom je met 30 man in dezelfde outfit op zondag als een stel dwazen een rondje moet rijden snap ik al helemaal niet. Dat is toch een beetje wannabee-prof. Mislukt al coureur en op zondag de buurman die geen tijd heeft om te trainen eraf rijden. Vraag dan lekker een licentie aan en ga lekker koersen.
Wat overigens geen slecht idee is als ieder dat een paar jaar doet.

Het niveau verschil in dat soort groepen zorgt niet alleen dat het niet leuk is maar het is ook gevaarlijk. Wie fris op kop zit vliegt overal tussendoor en de laatste zitten na een uur tussen hun kader gevouwen en zien alleen nog maar de groep en niks anders van het verkeer.

Zelf weet ik inmiddels welke routes ik hier in de buurt moet ontwijken, Eigenlijk is het simpel: routes waarop het lastig is hoge gemiddelde te rijden zie je dat soort groepen niet.
En die routes zijn doorgaans ook nog een stuk fraaier (voorbeeld IJsseldijk Noord Gouda>Krimpen versus Lange Tiendweg).

Beperking op groepsgrote is natuurlijk geen garantie dat het dan goed gaat. Van de week meerdere keren een "groep" van 1 groot gezien die zich in het verkeer echt misdroegen en een reed zich bijna dood.
Ik doe ook wel eens wat fout in het verkeer maar ieder met een beetje vulling in z'n hoofd weet echt wel het verschil tussen een foutje en lomp asociaal gedrag.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 01 jun 2021 13:25

Het 'ik doe het nooit, dus verbiedt het maar' gehalte is hier wel erg hoog :roll:

Als andere mensen dan zeggen: toertochten, ik doe dat nooit, zorgt enkel voor overlast, schaf het maar af. Dan gaan dezelfde mensen op hun achterste poten staan.

Ik vind in groep rijden best leuk (soms is dat een groepje van 3-4, soms ook 30-40), met iedereen eens praten, wat zeveren en lachen. Soms de boel aan gort rijden (of aan gort gereden worden :mrgreen: ) toch allemaal heerlijk.
Afbeelding

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 01 jun 2021 15:01

havana schreef: 01 jun 2021 10:47 Groepen groter dan 8 zouden wat mij betreft permanent verboden moeten worden.
Schaffen we dan meteen ook alle toertochten, granfondo's, cyclosportieve tochten, enz af?

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 01 jun 2021 15:26

TL@ schreef: 01 jun 2021 13:25 Het 'ik doe het nooit, dus verbiedt het maar' gehalte is hier wel erg hoog :roll:
Hoeveel mensen ken je die dingen zou willen laten verbeiden die ze wél doen? En het zijn maar 4 of 5 mensen die dat zeggen op een forumleden aantal van 37204.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 jun 2021 15:32

patrickvb schreef: 01 jun 2021 15:01
havana schreef: 01 jun 2021 10:47 Groepen groter dan 8 zouden wat mij betreft permanent verboden moeten worden.
Schaffen we dan meteen ook alle toertochten, granfondo's, cyclosportieve tochten, enz af?
Uiteraard niet. Daarvoor zou je dan een uitzondering moeten maken.

Plaats reactie