Ik ben er klaar mee, laat het voorjaar maar komen
Het NTFU-advies geldt al jaren. Niet meer dan 12-14 man (liefst een paar minder). Is de groep bij de start groter? Splits dan op. Per groep een teamcaptain die als bevelvoerder wordt aangewezen.
Ben je van het type 'ik luister niet naar de wegkapitein en ik doe zelf waar ik zin in heb' ga dan niet mee en breng anderen niet in gevaar
Ben je van het type 'ik luister niet naar de wegkapitein en ik doe zelf waar ik zin in heb' ga dan niet mee en breng anderen niet in gevaar
-
- Forum-lid
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 19 sep 2019 22:42
Wat is eigenlijk het nut van die clubritten. Een look al like peleton? Kletsgroepje in uniforme klederdracht ? Dat stayeren , uit de wind fietsen heeft in ieder geval totaal geen effect op het verbeteren van je algemene fitheid. Als ze dat 1x per week doen prima, maar dan graag op een doordeweeks dag. In de weekends met ouderen en kinderen op de wegen zijn het ongeremde bussen omdat ze het imago hebben om te mogen drukken. Ik groet ze niet.
Ik snap er ook helemaal niks van. Afgelopen zaterdag kwam ik nog een groep van 30 man tegen in de Ardennen, uit Volendam. Die reden samen een 180 km lange GPX na (Tour de Dumoulin meen ik). Uiteraard een enorm niveauverschil, dus de snelle mannen moesten om de haverklap wachten en de minder snelle mannen kregen juist nergens rust. Dat is toch voor niemand leuk? Maak dan niveaugroepen en spreek af waar je gaat lunchen en koffiedrinken.
Groepen groter dan 8 zouden wat mij betreft permanent verboden moeten worden.
Groepen groter dan 8 zouden wat mij betreft permanent verboden moeten worden.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Het is af en toe wel erg lekker en wellicht leuk voor je ego om met hoge gemiddeldes te kunnen schermen.Cyclopetje schreef: ↑01 jun 2021 10:38 Wat is eigenlijk het nut van die clubritten. Een look al like peleton? Kletsgroepje in uniforme klederdracht ? Dat stayeren , uit de wind fietsen heeft in ieder geval totaal geen effect op het verbeteren van je algemene fitheid. Als ze dat 1x per week doen prima, maar dan graag op een doordeweeks dag. In de weekends met ouderen en kinderen op de wegen zijn het ongeremde bussen omdat ze het imago hebben om te mogen drukken. Ik groet ze niet.
Ik rijd zelf nooit in een groep groter dan 3 a 4 man. Maar laatst toevallig achter een grotere groep gereden. Ze haalden ons in met hoge snelheid, maar moesten afremmen omdat de voorste twijfelde over de route. En toen werden we min of meer meegezogen door die groep. Wat een verschil zeg.
De omvang van een groep vind ik ook wel afhangen van de manier waarop gefietst wordt. Een forumrit met 25 man die zich keurig aan de regels houden en met 25-28km per uur over rustige wegen toert is toch een heel ander verhaal dan een peloton van 50 man waarbij de rit pas telt als het gemiddelde boven de 35 of hoger is.
Zeker als er dan routes genomen worden waar op zondag ook "de familie" op pad gaat.
Dat neemt niet weg dat ik een beperking op groeps-grote in het verkeer prima vind, maar dan ook graag voor motoren, (klassieke) auto's, wandelaars en hardlopers, solexrijders etc. Allemaal blind achter elkaar aan...........
Overigens waarom je met 30 man in dezelfde outfit op zondag als een stel dwazen een rondje moet rijden snap ik al helemaal niet. Dat is toch een beetje wannabee-prof. Mislukt al coureur en op zondag de buurman die geen tijd heeft om te trainen eraf rijden. Vraag dan lekker een licentie aan en ga lekker koersen.
Wat overigens geen slecht idee is als ieder dat een paar jaar doet.
Het niveau verschil in dat soort groepen zorgt niet alleen dat het niet leuk is maar het is ook gevaarlijk. Wie fris op kop zit vliegt overal tussendoor en de laatste zitten na een uur tussen hun kader gevouwen en zien alleen nog maar de groep en niks anders van het verkeer.
Zelf weet ik inmiddels welke routes ik hier in de buurt moet ontwijken, Eigenlijk is het simpel: routes waarop het lastig is hoge gemiddelde te rijden zie je dat soort groepen niet.
En die routes zijn doorgaans ook nog een stuk fraaier (voorbeeld IJsseldijk Noord Gouda>Krimpen versus Lange Tiendweg).
Beperking op groepsgrote is natuurlijk geen garantie dat het dan goed gaat. Van de week meerdere keren een "groep" van 1 groot gezien die zich in het verkeer echt misdroegen en een reed zich bijna dood.
Ik doe ook wel eens wat fout in het verkeer maar ieder met een beetje vulling in z'n hoofd weet echt wel het verschil tussen een foutje en lomp asociaal gedrag.
Zeker als er dan routes genomen worden waar op zondag ook "de familie" op pad gaat.
Dat neemt niet weg dat ik een beperking op groeps-grote in het verkeer prima vind, maar dan ook graag voor motoren, (klassieke) auto's, wandelaars en hardlopers, solexrijders etc. Allemaal blind achter elkaar aan...........
Overigens waarom je met 30 man in dezelfde outfit op zondag als een stel dwazen een rondje moet rijden snap ik al helemaal niet. Dat is toch een beetje wannabee-prof. Mislukt al coureur en op zondag de buurman die geen tijd heeft om te trainen eraf rijden. Vraag dan lekker een licentie aan en ga lekker koersen.
Wat overigens geen slecht idee is als ieder dat een paar jaar doet.
Het niveau verschil in dat soort groepen zorgt niet alleen dat het niet leuk is maar het is ook gevaarlijk. Wie fris op kop zit vliegt overal tussendoor en de laatste zitten na een uur tussen hun kader gevouwen en zien alleen nog maar de groep en niks anders van het verkeer.
Zelf weet ik inmiddels welke routes ik hier in de buurt moet ontwijken, Eigenlijk is het simpel: routes waarop het lastig is hoge gemiddelde te rijden zie je dat soort groepen niet.
En die routes zijn doorgaans ook nog een stuk fraaier (voorbeeld IJsseldijk Noord Gouda>Krimpen versus Lange Tiendweg).
Beperking op groepsgrote is natuurlijk geen garantie dat het dan goed gaat. Van de week meerdere keren een "groep" van 1 groot gezien die zich in het verkeer echt misdroegen en een reed zich bijna dood.
Ik doe ook wel eens wat fout in het verkeer maar ieder met een beetje vulling in z'n hoofd weet echt wel het verschil tussen een foutje en lomp asociaal gedrag.
Het 'ik doe het nooit, dus verbiedt het maar' gehalte is hier wel erg hoog
Als andere mensen dan zeggen: toertochten, ik doe dat nooit, zorgt enkel voor overlast, schaf het maar af. Dan gaan dezelfde mensen op hun achterste poten staan.
Ik vind in groep rijden best leuk (soms is dat een groepje van 3-4, soms ook 30-40), met iedereen eens praten, wat zeveren en lachen. Soms de boel aan gort rijden (of aan gort gereden worden ) toch allemaal heerlijk.
Als andere mensen dan zeggen: toertochten, ik doe dat nooit, zorgt enkel voor overlast, schaf het maar af. Dan gaan dezelfde mensen op hun achterste poten staan.
Ik vind in groep rijden best leuk (soms is dat een groepje van 3-4, soms ook 30-40), met iedereen eens praten, wat zeveren en lachen. Soms de boel aan gort rijden (of aan gort gereden worden ) toch allemaal heerlijk.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Uiteraard niet. Daarvoor zou je dan een uitzondering moeten maken.