Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote domme vragen topic

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 20 okt 2021 08:55

Kloppen de hoeken van het frame exact of zijn die afgerond?

Ga uit van de stack en reach. Die paar mm ergens anders gaan het verschil niet maken.

Maar wat is het nut van deze actie? Als je de stack, reach en zitbuishoek weet, weet je toch precies waar crank, stuur en zadel t.o.v. elkaar uitkomen?
Campagnolo Ultra Dork

1094
Forum-lid
Berichten: 1598
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 20 okt 2021 09:43

Nu het hier toch over gaat, bestaat er software die je fietsafstelling kan vergelijken op basis van foto’s?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 20 okt 2021 09:54

Dat lijkt mij voorlopig nog niet 100% betrouwbaar te maken. Afstelling is millimeterwerk en met lensafwijkingen en de foutmarge op de meetpunten ga je al snel grotere verschillen krijgen.
Meten en vooral narekenen (met behulp van software) zal nodig blijven. Dan kun je dat dus net zo goed meteen doen en de foto's overslaan.
Campagnolo Ultra Dork

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 20 okt 2021 10:17

Ernie C. schreef: 20 okt 2021 08:55 Kloppen de hoeken van het frame exact of zijn die afgerond?

Ga uit van de stack en reach. Die paar mm ergens anders gaan het verschil niet maken.

Maar wat is het nut van deze actie? Als je de stack, reach en zitbuishoek weet, weet je toch precies waar crank, stuur en zadel t.o.v. elkaar uitkomen?
Het nut hiervan is dat mijn 2 fietsen (weg en mtb) nu goed afgesteld staan na een bikefit.
Alleen nu wou ik deze afstelling zo goed als mogelijk op mijn 2e racefiets zetten.
Dus toen dacht ik dan teken ik het even uit aan de hand van de geometrie tabel.
Maar dat lijkt dus niet te kunnen....

Maar met stack, reach en zithuishoek kom ik er inderdaad ook.

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 20 okt 2021 10:28

1094 schreef: 20 okt 2021 09:43 Nu het hier toch over gaat, bestaat er software die je fietsafstelling kan vergelijken op basis van foto’s?
Als het over zithouding gaat, dan zou je eens naar Kinovea kunnen kijken (open source software).
Toevallig een week of wat terug met een filmpje eens wat mee geprobeerd (zie topic), kan dacht ik ook met foto's.

Zoals Ernie ook al aangaf; nauwkeurigheid wordt grotendeels door opstelling camera en correcte vaststelling meetpunten bepaald. Voor meer dan een globale indicatie zal het al snel te onnauwkeurig zijn.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 20 okt 2021 10:41

fietser1972 schreef: 15 okt 2021 10:23
In dat laatste geval, ik las pas ergens dat er twee gasten zijn die van oude meuk weer fietsen samenstellen. Kweeniemeer waar ik dat las :-(
Bedoel je deze: https://www.roetz-bikes.com/nl_NL/ourstory
In Utrecht had je Circular Cycling. Dat project heeft uiteindelijk geresulteerd in een boek: https://circularcycling.nl
Circulaire/refurbished high-end racefietsen op de markt brengen was (uiteraard) economisch niet doable, maar dat was volgens mij ook niet per se de insteek.

Voor stadsfietsen lijkt het me beter te doen, en dan met name icm sociale werkvoorzieningsprojecten. Zoals Roetz dus, of www.cheapassbikes.nl

Als ik zelf in de markt was voor een stads/kroeg/stationsfiets zou ik zoiets nog best willen overwegen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 20 okt 2021 11:56

scepticus schreef: 20 okt 2021 10:41
Voor stadsfietsen lijkt het me beter te doen, en dan met name icm sociale werkvoorzieningsprojecten. Zoals Roetz dus, of www.cheapassbikes.nl

Als ik zelf in de markt was voor een stads/kroeg/stationsfiets zou ik zoiets nog best willen overwegen.
Mijn vader heeft dit als vrijwilliger gedaan voor een (klein, lokaal) goede doelen project.

Gedoneerde oude fietsen opknappen en een deel werd verkocht en een deel dat daarvoor geschikt was, werd naar het project in het doelland gestuurd.

Maar ook al leverde dat meer dan prima (stads)fietsen op, en lukte het best wel om ze te verkopen, moet je het echt wel op een hele grote schaal en heel gestroomlijnd aanpakken om daar (zonder vrijwilligers of subsidie) een commercieel succes van te maken.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 20 okt 2021 12:14

Idd, het is lastig concurreren tegen Knaxis fietsen van € 189 :roll:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 20 okt 2021 13:03

Ik heb het ook gedaan als vrijwilliger. In principe is het merendeel van de de inkomsten de subsidie om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te plaatsen. Wij konden bijvoorbeeld veel goedkoper repareren dan de lokale fietsenmaker als we wilden. Daar moesten dus lokaal goede afspraken over gemaakt worden.

We hadden destijds een onuitputtelijke voorraad aan fietsen die bij stations niet in de rekken werden geplaatst die in beslag genomen werden e.d.
Van een paar fietsen er eentje maken met een minimum aan nieuwe onderdelen (banden, kabels en dat soort spul) en geld toe krijgen op het uurloon schiet best op. Je kunt alleen moeilijk afspraken maken op de lange termijn. Je weet nooit wat je binnenkrijgt en je weet nooit wat voor cliënten je krijgt. De ene stroomt na een paar maanden door naar en echte fietsenmaker. De andere is na een jaar nog steeds een dag bezig om een voorwiel eruit te halen.

Het was vooral heel leuk om te doen en je hebt zelf geen uitgebreide werkplaats nodig en altijd eerste keus als er weer eens wat racefietsen/mtb's binnen kwamen ;) .
Campagnolo Ultra Dork

RonaldH76
Forum-lid
Berichten: 668
Lid geworden op: 26 mar 2016 23:14
Locatie: Hogtown

RonaldH76 20 okt 2021 15:05

RonaldH76 schreef: 10 okt 2021 12:01 Waarom reed Pogacar met velgremmen gisteren ?

Heb het hem gevraagd;


300 gram maakt veel verschil voor Pogacar

Het verschil tussen schijfremmen en velgremmen is volgens Pogacar zo'n 300 gram. Nu een fiets minimaal 6,8 kilogram moet wegen, zijn lichtere velgremmen voor Pogacar de beste optie bergop. In vlakke etappes kiest hij vaak voor de schijfremmen. 'Ik focus op details, daarom draag ik ook speciale schoenen, omdat ze superlicht zijn. Ik ben blij met schijf- en velgremmen. In de Ronde van Lombardije koos ik voor velgremmen, omdat er daar twee steile beklimmingen in de finale zaten. Ik wilde lichtgewicht wielen en die zijn het lichtst met velgremmen.'
Apex Aerodyne Ultegra Di2 - Scope R5 disc
Canyon Grizl 7 Suspension - Quasar QS45 disc

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3084
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 20 okt 2021 18:48

Tegenwoordig gaan er ook stadsfietsen naar Spanje, zag ik gisteren. Ik vind het wel grappig.
https://nos.nl/l/2402302

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 20 okt 2021 19:39

EmPeHa schreef: 20 okt 2021 18:48 Tegenwoordig gaan er ook stadsfietsen naar Spanje, zag ik gisteren. Ik vind het wel grappig.
https://nos.nl/l/2402302
Afbeelding

https://www.parool.nl/nieuws/fietsdepot ... r~bc580760

Die Spaanse fietsen komen uit Amsterdam

Plaats reactie