Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Yizu
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 08 jan 2019 22:19

Yizu 14 mei 2021 00:31

Dan moeten ze wel een camerasysteem inbouwen die kan klok kijken.

De camera in mijn huidige auto is slim maar niet zo slim.
Braun Beauty SL Dedacciai

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16024
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 mei 2021 10:08

En als iemand een vuilniszak over het verkeersbord trekt, is dan de overheid aansprakelijk als je daardoor te hard kan rijden?

Zoiets op basis van verkeersbordherkenning regelen, lijkt mij niet te doen.
Campagnolo Ultra Dork

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 14 mei 2021 11:00

Mooi verdienmodel voor tuners. Reken maar dat er veel vraag zal komen naar opties om dat er weer uit te halen.

i-mac

i-mac 14 mei 2021 11:45

bakboord1 schreef: 14 mei 2021 11:00 Mooi verdienmodel voor tuners. Reken maar dat er veel vraag zal komen naar opties om dat er weer uit te halen.
Tot verzekeraars het in hun polis laten opnemen, dat je bij tuning niet meer verzekerd bent. Nu al kan je een zwarte doos laten plaatsen in je auto, en kunnen verzekeraars die gegevens inkijken na een ongeval. Je polis is wel een pak lager als je toestemt met de plaatsing. En blijkbaar rijden veel mensen daardoor ook veel rustiger.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 14 mei 2021 12:35

Gewoon een gps zendertje naast de antenne zetten, denkt dat ding dat je thuis bent.

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 15 mei 2021 00:09

NicoNB schreef: 14 mei 2021 12:35 Gewoon een gps zendertje naast de antenne zetten, denkt dat ding dat je thuis bent.
Dus steeds maximaal 30 km/uur? Lekker dan…
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 15 mei 2021 09:48

i-mac schreef: 14 mei 2021 11:45
bakboord1 schreef: 14 mei 2021 11:00 Mooi verdienmodel voor tuners. Reken maar dat er veel vraag zal komen naar opties om dat er weer uit te halen.
Tot verzekeraars het in hun polis laten opnemen, dat je bij tuning niet meer verzekerd bent. Nu al kan je een zwarte doos laten plaatsen in je auto, en kunnen verzekeraars die gegevens inkijken na een ongeval. Je polis is wel een pak lager als je toestemt met de plaatsing. En blijkbaar rijden veel mensen daardoor ook veel rustiger.
Kat en muisspel.
Ook nu rijden er nieuwe auto’s rond met tuning terwijl ze nog in de fabrieksgarantie zitten. Bij problemen halen ze de externe ecu eraf of laten ze de software terug flashen.
Juridisch is het maar de vraag of de bepaling dat je niet mag tunen standhoudt voor de rechtbank.

i-mac

i-mac 15 mei 2021 10:05

bakboord1 schreef: 15 mei 2021 09:48 Kat en muisspel.
Ook nu rijden er nieuwe auto’s rond met tuning terwijl ze nog in de fabrieksgarantie zitten. Bij problemen halen ze de externe ecu eraf of laten ze de software terug flashen.
Juridisch is het maar de vraag of de bepaling dat je niet mag tunen standhoudt voor de rechtbank.
In België mag het, maar je moet je wagen aanbieden aan de autokeuring (APK). En je verzekering en de autobelasting worden hierdoor duurder.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12403
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 mei 2021 11:27

Er zijn all zat navigatie systemen die met de cruisecontrol werken en de snelheid aanpassen aan de door het GPS bekende maximum als je dat wilt. Bv in de Arteon.

voeg daar een irritante pieptoon aan toe en je bent klaar. zoveel werk is het niet.

Er zijn nog niet heel veel automerken die duidelijk maken wat ze met jouw data doen.
BMW en Mercedes zijn er ver in. Maar de rest nog niet, dat is vaak 1 bulk data die wordt verzonden.

Wat gebeurt er nu met mijn data uit de auto? De dealer belde mijn vrouw laatst dat remvloeistof beneden pijl was. Wat stuurt de auto nog meer door naar de dealer? Straks vraagt de verzekering op hoe hard je reed. Zitten we daarop te wachten? Scheelt het echt doden?

En gaan we voor 200 doden per jaar zoiets invoeren? Sinds wanneer zijn we zo maatschappelijk geworden?
Het gaat om controle niets anders. In hoeverre zijn we bereid onze vrijheid op te geven voor schijnveiligheid.

En hoe kijken we naar snelheids doden. In mijn optiek zijn het meestal de andere mensen die niet opletten dan degene die te hard rijden. Dan heb ik het over normale verschillen 20 tot 30 harder. Niet 80 te hard,

Er is maar 1 goede reden die ik kan verzinnen en dat is het milieu. Spaanse dorpen zijn sinds vorig weekend al naar 30km/h en misschien volgen de grotere steden ook.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16024
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 mei 2021 13:09

Dat alles en iedereen maar gevolgd kan worden door onze overheid, maar in veel gevallen ook door de Chinese en/of Amerikaanse overheid en talloze (tech) bedrijven, vind ik een veel groter probleem dan die snelheid.

De tijd dat er een link is tussen autorijden en het gevoel van vrijheid ligt nu al grotendeels achter ons en zal binnenkort helemaal verdwenen zijn. Het zal meer een soort privé-OV worden. In het licht van het milieu en verkeersveiligheid is dat een goede ontwikkeling maar voor de autoliefhebber valt er niet veel te genieten.
Nu al koop je alleen nog maar saaie eenheidsworst met een budget dat bij Jan modaal past.
Zelfs al zou ik nu de loterij winnen, dan zou ik geen enkel huidig model auto kunnen bedenken waar ik hebberig van word.
Campagnolo Ultra Dork

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 15 mei 2021 13:39

wasbeer2006 schreef: 15 mei 2021 11:27En hoe kijken we naar snelheids doden. In mijn optiek zijn het meestal de andere mensen die niet opletten dan degene die te hard rijden. Dan heb ik het over normale verschillen 20 tot 30 harder. Niet 80 te hard,
Dus te hard rijden is niet zo erg, hadden de slachtoffers maar beter op moeten letten?
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4562
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 15 mei 2021 14:17

Hard rijden is slechts één aspect (en niet het meest essentiële) van verkeersonveiligheid, er zijn er veel andere. Dat hierop gefixeerd wordt heeft oa te maken met de makkelijke controleerbaarheid erop en het verdienmodel voor de overheid dat het met zich meebrengt.

Plaats reactie