Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Als de voetgangers hun zin krijgen

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 20 apr 2021 22:30

Zo heb je altijd wel wat. Als echte wandelaar ben je natuurlijk niet bang voor een beetje onverhard, laat staan half. Maar als je met de hele familie in je zondagse kleding met hond en kinderwagen over het fietspad denkt te moeten gaan lopen dan kun je natuurlijk niet ook nog vies worden, dan loopt iedereen het je huis in :p

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 21 apr 2021 10:09

MarkVeenstra schreef: 20 apr 2021 13:42
Se7en schreef: 20 apr 2021 08:49 Het enige waarmee ze wel een punt hebben naar mijn mening dat zijn de 'bakkies'. Die (bezorg)bakfietsen van hippe moeders of bezorgdiensten als CoolBlue zijn te breed voor een regulier fietspad en doorgaans niet vooruit te branden.
Breedte van een fiets is max 0.75m (volgens de wet).
Van een 3 of 4 wieler is dat 2.50m (vraag me niet waarom zo breed....)
Voor een aanhanger achter een 2 wielerig fiets is dat 1.00m.

*Heel verhaal over afmetingen even weggehaald ivm lengte*
Dat zal best, maar we weten allemaal dat die krengen niet uiterst rechts houden en dus zeker een halve meter van de rechterzijkant afsnoepen.
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox
Cannondale Trail SL3
Orbea Terra H30

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6036
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 21 apr 2021 10:21

Met die argumentatie is de electrische fiets - zodra er een bejaarde op zit - ook te breed.
Want die fietsen ook niet uiterst rechts en snoepen vaak nog een stuk meer van het fietspad af (en blijven vaak nog naast elkaar zitten met tussenruimte).

Is dan de conclusie dat die fiets te breed is?
Of moet de conclusie zijn dat het asociale bestuurders zijn (zoals racefietsers asociale bestuurders zijn als ze weer eens met te grote groep schreeuwen en racend anderen van de sokken rijden?).
Je mag het stukje asociale hier weg laten. Maar punt is, die apparaten zijn niet te breed, de bestuurders zijn het probleem. En ga je dat probleem oplossen? of ga je het fietspad breder maken? of ga je andere gebruikers van het fietspad naar de rijbaan verplaatsen om het probleem "op te lossen".

Prima onderwerp om over te discussieren natuurlijk.
Want op het fietspad heb je:
- fietsers,
- oudere fietsers
- racefietsers
- e-bikes
- kinderen op de fiets
- speed pedelecs (buiten bebouwde kom, en binnen de bebouwde kom waar ze niet op de rijbaan mogen)
- scootmobiels
- snorfiets
- scooters (zie speed pedelecs)
- scholieren op fietsen
- fietsen met fietskarren
- bakfietsen
- "mamafietsen" met 1, 2, 3 of meer zitjes ed.
- fietsers incl aangelijnde hond
- ...
- ...

Dus gedeelde ruimte.., met snelheden van zeg, tussen de 8 km/u (de jongste kinderen) tot 40 km/u
En dat is dus nog los van het volk dat soms op fietspaden komt maar er niet altijd thuis hoort. zoals wandelaars of paarden. Soms, want op bepaalde plekken mag het simpelweg wel.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 21 apr 2021 10:30

Ik snap je punt hoor. Ze zijn hier in Groningen steeds meer fietssnelpaden aan het aanleggen. Nu nog voor elkaar krijgen dat de 'tragere' verkeersdeelnemers hiervan uitgezonderd worden.
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox
Cannondale Trail SL3
Orbea Terra H30

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 21 apr 2021 11:57

Speed-pedelecs mogen buiten de bebouwde kom net als brommers niet op het fietspad. Alleen als het een Brom/fietspad is. (Tenzij er door de wegbeheerder expliciet een uitzondering gemaakt wordt voor speed-pedelecs. met een extra bord)

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 21 apr 2021 17:00

Wat dan als je als fietser even snel rijdt als die speed-pedelec? Vandaag, met de wind mee, reed ik toch constant een stuk sneller dan 40km/u.

We zijn gewoon met teveel op deze bol waardoor elke kleine irritatie enorm uitvergroot wordt.

Ik ben vandaag enorm veel mensen voorbij gereden (fietsen, wandelaars en joggers), iedereen ging mooi voor elkaar aan de kant behalve 1 duo met kinderwagens: ik bel en ze gaan nog verder in de weg lopen (op het fietspad dus), tja dan maar over het gras passeren.
Ik verkies al de andere mensen te onthouden die wel opzij gingen (soms zelf nog voordat ik belde) en niet te focussen op die 2 geiten.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 21 apr 2021 17:12

Je mag zo hard je kan met je racefiets zolang je er anderen niet mee in gevaar brengt (tenzij er een specifieke snelheidsbeperking staat aangegeven, dus binnen de bebouwde kom dien je je ook aan de 30 of 50 te houden)

hayes

hayes 21 apr 2021 19:34

MarkVeenstra schreef: 19 apr 2021 21:13 Wat die club eigenlijk roept is...
Laat ontwerp beginnen bij langzaam verkeer en niet vanuit de auto.

Eigenlijk iets wat volgens mij tegenwoordig al vrij veel gebeurd. Kijkend naar parkeergelegenheid, fietsstraten (waar auto te gast is), en doorgaande wegen beperken.
In Nederland... België daarentegen...

Plaats reactie