Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

i-mac

i-mac 17 apr 2021 13:43

Ernie C. schreef: 17 apr 2021 13:22 Volgens mij is het eerder wetgeving om de Belgische wielercultuur te beschermen, ten koste van de verkeersveiligheid.
Het mesje snijdt aan twee kanten. Veel fietspaden zijn in ons land niet meer dan een veredeld strookje, afgebakend met wat witte verf. Of ze zijn in dermate slechte toestand, dat je bijna verplicht wordt op de weg te fietsen. Men is begonnen aan een inhaalbeweging, maar dat zal nog een tijdje duren. Ons land is immers een drama op dat vlak. Er is letterlijk overal gebouwd (lees = lintbebouwing). Dus voor een deftig fietspad moet men onteigenen. En die procedures duren heel erg lang.

Dat er in België een wielercultuur bestaat, dat kan je niet ontkennen. Maar voor veel landgenoten beperkt dit zich tot het volgen van de RVV. Voor de rest hebben ze niets met die ambetante wielertoeristen. En laat het net die mensen zijn die eenmaal ze met verlof zijn, alle regels aan hun laars lappen. Gisteren maakte ik een ritje richting Vlaamse Kust, en ik heb me dat direct beklaagd. De verlofhangers die naast elkaar blijven rijden, stilstaan over een volledig fietspad om wat te praten, kinderen die net voor een vrachtwagen oversteken (die had het gelukkig ook in de gaten). De ouders reden ervoor, en waren al ruim de baan overgestoken. En commentaar geven op andere fietsers.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 17 apr 2021 13:46

Gedragscampagne prima.
Groepen aan hoge snelheid aanspreken, ook prima... Zij uit hun routine gehaald op basis van asociaal gedrag.

Alle wielrenners aan de kant halen om op een belletje te controleren lijkt me wettelijk niet toegestaan.
Dat is net zo iets als alleen alle audi's naar de kant halen voor een routine controle. Of de typische golf gti oid.
Àla je dat wilt doen, moet je dat voor alle fietsers doen.

En qua bel op de fiets... Volgens mij hebben best veel wielrenners net wel een klein belletje ergens en zijn de statistieken die genoemd werden een impressie, geen werkelijkheid

Maar het uitsluiten van subgroepen, of systematische controle (zoals ook motoren op specifieke wegen), gaat leiden naar een recht van de groep met de grootste mond of achterban.

Pak gewoon die Gedragscampagne aan, met borden, via de toerclubs. En ook prima om het wegdek wat aan te pakken. Maak het maar onaantrekkelijk voor snelle groepen.

En die strava dingen... Tja, dat is een probleem, maar je kan er ook geen oordelen uit halen. Pak je een snelle tijd, 's avonds om 21u. Zit je niemand in de weg. De kom tijd an sich zegt niets over de overlast die door die activiteit is gegeven.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 17 apr 2021 18:23

mhr-zip schreef: 17 apr 2021 09:38 https://www.ad.nl/utrecht/daar-komen-de ... ~ad18beea/

Ff openen in incognito browser.

9 van de 10 zonder bel, lekker aan het stigmatiseren wethouder!!
Ja en werkoverleg etc.
Volgens mij overleggen de ebike stelletjes die daar fietsen veel meer.

Misschien beginnen met eenrichtingsverkeer maken voor auto's, veel te smal voor auto's daar.
Maarja dan worden de bewoners boos.

Ook mooi ;
Een fysieke maatregel die wel haalbaar is, is het aanleggen van ‘pleintjes’ in de weg met klinkers. Die zijn voor wielrenners niet fijn en zorgen voor afremming
Leuk kasseien :lol:

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 17 apr 2021 22:17

fredmtb-sport schreef: 17 apr 2021 11:21 Stigmatiseren of niet, komt niet zomaar uit de lucht vallen. Ik kan me het gevoel van veel locals wel voorstellen. 9 vd 10 zonder bel, ok 8 vd 10 dan.........
Ben het volledig met de locals eens.

Maar volgens mij moet je als wethouder het probleem oplossen, niet partij kiezen en olie op het vuur gooien.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4621
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 18 apr 2021 09:27

Ernie C. schreef: 17 apr 2021 13:22 Volgens mij is het eerder wetgeving om de Belgische wielercultuur te beschermen, ten koste van de verkeersveiligheid.
Waar gaat die wetgeving de verkeersveiligheid verminderen, leg dat eens uit.

Ik rijd zelf nooit in groep maar stel vast dat ik eigenlijk als fietser, wandelaar, automobilist weinig last heb van groepen wielertoeristen. Waar ik wel last van heb zijn mensen die de volledige weg in beslag nemen; vaak zijn dat behaarde fietsers of wandelaars. Vaak krijg je dan de opmerking; heb jij geen bel manneke? Jawel mevrouw de vraag is echter; heeft u uw hoorapparaat aanstaan.... en waarom slalomt u tijdens het fietsen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 apr 2021 10:44

Gezien de vele ongelukken maar ook valpartijen met slechts materiële schade met groepen fietsers, wordt het er niet veiliger op. Ook zorgt het voor overlast voor overige weggebruikers. Dat lokt dan vaak weer agressie en onmogelijke inhaalacties uit.
Het gaat mij dan wel om alle groepen fietsers. Ook scholieren en bejaarden zijn onderdeel van het probleem.

Maar ik snap de noodzaak voor het compromis in België wel hoor. Het is alleen zaak dat zowel automobilisten als groepen fietsers zich bewust zijn dat dit voor niemand een gemakkelijke situatie is.
In Nederland zou de regering misschien nog wegkomen met een verbod op vlak achter elkaar fietsen. Voor Vlaanderen zou dat net zoiets zijn als Nederlanders verbieden te schaatsen of om te klagen over de financiën.
Campagnolo Ultra Dork

Neruub
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 jun 2020 20:24

Neruub 18 apr 2021 12:13

lugosi schreef: 18 apr 2021 09:27
Ernie C. schreef: 17 apr 2021 13:22 Volgens mij is het eerder wetgeving om de Belgische wielercultuur te beschermen, ten koste van de verkeersveiligheid.
Waar gaat die wetgeving de verkeersveiligheid verminderen, leg dat eens uit.

Ik rijd zelf nooit in groep maar stel vast dat ik eigenlijk als fietser, wandelaar, automobilist weinig last heb van groepen wielertoeristen. Waar ik wel last van heb zijn mensen die de volledige weg in beslag nemen; vaak zijn dat behaarde fietsers of wandelaars. Vaak krijg je dan de opmerking; heb jij geen bel manneke? Jawel mevrouw de vraag is echter; heeft u uw hoorapparaat aanstaan.... en waarom slalomt u tijdens het fietsen.
Ik vond het een beetje een elitaire geschoren benen opmerking, totdat ik bedacht dat de H wel eens een J zou moeten zijn 😁

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5812
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 18 apr 2021 18:45

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/126 ... tainbikers

Ook hier staan ze er weer netjes op.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7824
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 18 apr 2021 18:54

Ik vond het een beetje een elitaire geschoren benen opmerking, totdat ik bedacht dat de H wel eens een J zou moeten zijn 😁
:lol:

Maar euh: dat gevalletje in Dishoek, Zeeland is wel weer een triest voorbeeld van hufterigheid zeg!
Gelukkig waren het wederom mtb’ers ipv racefiietsers.....
Do or don’t, there is no try

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 18 apr 2021 19:02

?? De gemiddelde mtb-er is qua groeten een stuk hoffelijker dan de racers. Het zou me niets verbazen als dit sowieso het geval is.
Racers zitten doorgaans wat meer in hun eigen wereldje.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 18 apr 2021 19:11

Er waren dit weekend misschien wel 500.000 mtb'ers en racefietsers op pad. Daarvan hebben de meesten niemand geslagen.
Maar daar hoor je nooit iemand over!

Neruub
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 jun 2020 20:24

Neruub 18 apr 2021 19:14

bakboord1 schreef: 18 apr 2021 19:02 ?? De gemiddelde mtb-er is qua groeten een stuk hoffelijker dan de racers. Het zou me niets verbazen als dit sowieso het geval is.
Racers zitten doorgaans wat meer in hun eigen wereldje.
Mwah, volgens mij zit er steeds meer kruisbestuiving tussen beide groepen.

Plaats reactie