Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
PietH
Forum-lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jun 2018 10:18
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar PietH 12 jun 2019 13:02

StefanJ schreef: 12 jun 2019 12:45 Als fietser blokkeer je de weg ook niet. De auto kan toch gewoon zijn weg vervolgen? Wel minder vlot, maar van blokkeren is geen sprake.

Wederom, ik ben het totaal niet met deze stelling eens. Ik benoemde dit ook om de vaagheid van het begrip 'hinderen' aan te tonen. Het feit dat er nu discussie over is, zegt genoeg.
Maar zo vaag is dat toch niet in dit geval? Die auto kan en mag sneller en je belemmert hem daarin. In tegenstelling tot een voertuig dat zo breed is dat je niet kunt passeren kun je als fietser wel achter elkaar gaan fietsen, dus als je dat dan zonder enige noodzaak niet doet is dat hinderlijk. Waar zit dan nog de discussie?

Dat ergens discussie over is zegt overigens ook niet alles. Je kunt ook een discussie hebben met mensen die geloven dat de aarde plat is.

@jans, hij zegt toch dat hij het totaal niet met de stelling eens is?
🚴🏻Strava

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 12 jun 2019 13:04

marcuse schreef: 12 jun 2019 12:32 .. Maar dat mag jij als fietser niet voor de automobilist beslissen door je breed te maken.
Maar je mag als fietser toch wel je eigen veiligheid waarborgen? Je hebt er namelijk niets aan als die automobilist inschat dat hij er wel langs kan, maar dat het uiteindelijk nét niet bleek te kunnen :lol:

Overigens is dat stukje wetgeving ondertussen een aantal keer benoemd. En tot zover de regels. De discussie over uitvoering (en bijv. "breed" maken), is een vervolg op veiligheid, gedrag en uitvoering. Je kunt je krampachtig aan de wet vastklampen, de VAR inroepen bij een onenigheid etc. Maar je koopt er zo weinig voor achteraf. De weginrichting, weer, staat van de weg etc. is ook niet altijd comform met de wet en dan moeten de gebruikers het onderling zo goed mogelijk oplossen. Uiteraard leidt dat regelmatig tot ongenoegen en conflicten, maar meer regels om dat te voorkomen is in mijn ogen absoluut niet een oplossing.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 12 jun 2019 13:37

Jans schreef: 12 jun 2019 12:58 @StefanJ, begrijp ik het goed dat jij vindt dat je het "recht" hebt om twee breed over een smalle weg, laten we zeggen 3km lang, te blijven rijden als er een auto achter je rijdt? Ik lees eruit dat de auto toch ook gewoon door kan rijden? Ach misschien iets minder hard, beetje afhankelijk van wie er 2 of meer breed rijden.
Waar maken we ons dan nog druk om als scholieren lekker breed over een fietspad rijden? Je kunt gewoon in hun tempo mee rijden.
Nee, dat vind ik totaal niet. Als je dit doet vind ik je gewoon een ontzettende klootzak.

Ik wilde niets anders dan benadrukken dat je het begrip 'hinderen' op meerdere manieren kunt interpreteren. Maar da's inmiddels ook al de derde keer dat ik dat binnen een aantal uur hier neerschrijf.

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 12 jun 2019 13:38

PietH schreef: 12 jun 2019 13:02
@jans, hij zegt toch dat hij het totaal niet met de stelling eens is?
Dat dus :like:

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 12 jun 2019 13:39

https://www.nu.nl/273369/video/traumahe ... echie.html

Ja. En wie had hier nu weer voorrang? ;-)

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 12 jun 2019 13:56

Infinito GB schreef: 12 jun 2019 13:39 https://www.nu.nl/273369/video/traumahe ... echie.html

Ja. En wie had hier nu weer voorrang? ;-)
Ze moeten gewoon leren hoe met een beetje wind op de fiets te blijven zitten :mrgreen:

Meer bier dus.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 12 jun 2019 14:45

t werd daar goed op de kant gezet!
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 12 jun 2019 15:02

erikkie39 schreef: 12 jun 2019 11:28 Met motorrijlessen heb ik ooit geleerd dat je je plek op de weg ook kunt gebruiken voor je eigen veiligheid. Door jezelf 'breed' te maken voorkom je onveilige inhaalacties.

Als de weg echt heel smal is, waar inhalen eigenlijk niet kan, is het in mijn ogen juist veiliger om iets breder te rijden. Als je helemaal aan de kant gaat fietsen heb je kans dat iemand toch denkt te kunnen inhalen en wordt het gevaarlijk. Uiteraard maak je wel direct ruimte zodra dat wel weer kan.
Dat “breder”fietsen doe ik meestal op het moment tegenligger nadert en een achterligger aanstalten maakt om mij in te halen. Want als je dan teveel links blijft zetten ze de inhaal poging eigenlijk altijd door. Gaat het fout dan word je tijdens het inhalen of gesneden of er af getikt. Nadeel is dat men er wel eens boos om word en toeterend met middelvinger omhoog men er alsnog voorbij gaat. Maar dat zijn eigenlijk altijd de verkeeraso’s.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 12 jun 2019 15:16

erikkie39 schreef: 12 jun 2019 11:28 Met motorrijlessen heb ik ooit geleerd dat je je plek op de weg ook kunt gebruiken voor je eigen veiligheid. Door jezelf 'breed' te maken voorkom je onveilige inhaalacties.

Als de weg echt heel smal is, waar inhalen eigenlijk niet kan, is het in mijn ogen juist veiliger om iets breder te rijden. Als je helemaal aan de kant gaat fietsen heb je kans dat iemand toch denkt te kunnen inhalen en wordt het gevaarlijk. Uiteraard maak je wel direct ruimte zodra dat wel weer kan.
Met motorrijden heb je ook geleerd dat een motorfiets in principe verkeerstechnisch gelijkgesteld is met een auto. Twee motorrijders mogen dus ook niet naast elkaar rijden (tenzij ze elkaar inhalen natuurlijk). Als ik me niet al te sterk vergis, ben je als motor rijder volgens de letter der wet zelfs in overtreding als je bij het stoplicht naast een andere motor gaat staan (al zal daar nooit iemand over zeuren). Maar op de motor moet je ook echt zorgen dat je inderdaad net alsof doet dat je dezelfde ruimte in neemt als een auto.

Alleen met de fiets heb je vaak te maken met een groot snelheidsverschil tov de auto's dus daar is ruimte claimen lang niet altijd de veiligste oplossing. Maar ben het zeker met je eens dat waar het echt smal is dat het inderdaad een goed idee kan zijn.

De weg in kwestie in Ter Aar is echter niet eens zo heel erg smal en je mag er 60, dus lijkt me dat niet de plaats om

bdw
Forum-lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 24 apr 2017 15:16

bdw 12 jun 2019 15:52

Voor één keer is het duidelijker in België :p

FIETSERS IN GROEP. WAT ZIJN DE REGELS?

Mogen twee fietsers naast elkaar rijden? Wat als het om fietsers in groep gaat? Moeten zij op het fietspad rijden of mogen zij de rijbaan gebruiken? Hieronder vindt u een korte herhaling van de te volgen regels wanneer u per twee of in groep met de fiets op pad gaat.

Per twee of in kleine groepen (minder dan 15 fietsers) rijden

Net als een individuele fietser moet u het fietspad gebruiken voor zover dat berijdbaar is. Op het fietspad mag u met z’n tweeën naast elkaar rijden. Maar u moet natuurlijk weer achter elkaar gaan rijden om andere fietsers of bromfietsers de gelegenheid te geven om u in te halen of om het voor andere tweewielers mogelijk te maken om u op een tweerichtingsfietspad te kruisen.

Als u op de rijbaan rijdt, laat de wegcode toe dat u met z’n tweeën naast elkaar rijdt, behalve wanneer het kruisen met een tegenligger daardoor niet mogelijk is. Buiten de bebouwde kom moet u terug achter elkaar gaan rijden als er een achteropkomend voertuig nadert.

In een groep van minstens 15 fietsers rijden

Vanaf minstens 15 deelnemers zijn fietsers niet meer verplicht om de fietspaden te gebruiken. Zij mogen steeds met z’n tweeën naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat ze gegroepeerd blijven.

De groepen fietsers die met z’n tweeën naast elkaar rijden, mogen alleen de rechterrijstrook gebruiken. Als de rijbaan niet verdeeld is in rijstroken, mogen zij niet meer dan de breedte van één rijstrook innemen en in geen geval meer dan de helft van de rijbaan.

De omkadering van een groep fietsers (vanaf 15 deelnemers) door wegkapiteins en begeleidende auto’s wordt uitgelegd in een tweede artikel.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4526
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 12 jun 2019 19:26

Het zal fijn zijn ( zoals in sommige landen ) er een minimale tussen afstand moet zijn voor een automobilist die een fietser mag gaan inhalen/voorbij rijden.
Ik begrijp Stefan wel, je rijdt op een een smal dijkje komt een een auto met 80 aanrijden dan heb je de keus of zover mogelijk rechts rijden zodat hij met 80 rakelings langs je rijdt ( met deze snelheid gaat hij niet strak rechts langs de berm) of je rijdt wat meer midden op de weg waardoor hij geneigd is wat snelheid af te nemen om vervolgens dan naar rechts te sturen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 12 jun 2019 19:38

@mao, In Frankrijk is het anderhalve meter afstand. Er zijn er bij mij in de omgeving best veel die ook ruim om je heen gaan, maar er zijn er ook meer dan genoeg die het bij veel minder houden.

Plaats reactie