Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Zijn we vogelvrij verklaard

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 16 jul 2018 17:36

Na 2x bellen roep ik; pas erop fietser. Na het passeren bedank ik vriendelijk.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 16 jul 2018 18:34

't gaat meestal goed. Maar de frust die ik onderweg af en toe oploop, kan ik dan hier mooi af laten vloeien.

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 16 jul 2018 18:36

Remmen met Carbon velgen helpt vaak ook al, het gaat om de situatie hoe je het beste kan inhalen. Ik doe ook aan bedankjes maar ik vind de communicatie ook meestal leuk. Met echt oude mensen moet je gewoon heel voorzichtig zijn. Als die ook vallen is het ook echt rampzalig.
Afbeelding

bever
Forum-lid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 16 jul 2018 18:44

RVV schreef: 16 jul 2018 16:26 In deze tijd maken we het natuurlijk heel veel mee dat een ouder paar op de e bike een heel fietspad of minimaal 2/3e in beslag neemt. Ik erger mij er niet aan. Ik nader van achteren en wacht gewoon even tot ze mij hebben opgemerkt. Bellen of roepen doe ik eigenlijk nooit. Dat is al snel een basis van ergenis. (Heb je weer zo’n klotewielrenner) maar ook als je even wacht is er eigenlijk altijd een schrikreactie. Ik roep dan (vriendelijk) doe maar rustig aan ik wacht wel even ik heb geen haast. Dit werkt altijd prima. Mensen zijn blij dat je ze niet opjaagt en ik krijg toch ook best vaak een compliment dat ik rekening met ze hou. Ikzelf fiets daarna zelf ook met een prettig gevoel verder. Want het alternatief is jezelf doodergeren en dat gaat gewoon ten koste van je eigen fietsplezier.
Hehe, hoe haal jij de gemiddelden van jou dan ? :D

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 16 jul 2018 18:51

05:00 starten is goed voor het gemiddelde. Zondagmiddag ga je geen records breken.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

erikkie39
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 dec 2016 14:29

erikkie39 16 jul 2018 21:37

Sieper schreef: 16 jul 2018 18:36 Met echt oude mensen moet je gewoon heel voorzichtig zijn. Als die ook vallen is het ook echt rampzalig.
Deels mee eens, zij zijn inderdaad heel kwetsbaar. Maar anderzijds vind ik eigen verantwoordelijkheid ook een groot goed. Als je als oudere al schrikt van een fietser die jou op ruime afstand inhaalt, hoe reageer je dan op een kind wat plotseling de weg oversteekt, of een auto die opeens uit een inrit komt? Met andere woorden, mensen moeten zich ook bewust zijn van hun eigen tekortkomingen, en daarmee rekening houden. De ebike is een groot goed, maar het stelt helaas wel mensen in de gelegenheid om snelheden te behalen die de natuur zo eigenlijk niet meer had bedoeld. En dat kost letterlijk levens.
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 16 jul 2018 23:12

klopt ook wel, op een gegeven moment moet je niet meer op de fiets stappen, mijn Oma is ook gestopt (87 nu).
Afbeelding

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 16 jul 2018 23:31

bever schreef: 16 jul 2018 18:44
RVV schreef: 16 jul 2018 16:26 In deze tijd maken we het natuurlijk heel veel mee dat een ouder paar op de e bike een heel fietspad of minimaal 2/3e in beslag neemt. Ik erger mij er niet aan. Ik nader van achteren en wacht gewoon even tot ze mij hebben opgemerkt. Bellen of roepen doe ik eigenlijk nooit. Dat is al snel een basis van ergenis. (Heb je weer zo’n klotewielrenner) maar ook als je even wacht is er eigenlijk altijd een schrikreactie. Ik roep dan (vriendelijk) doe maar rustig aan ik wacht wel even ik heb geen haast. Dit werkt altijd prima. Mensen zijn blij dat je ze niet opjaagt en ik krijg toch ook best vaak een compliment dat ik rekening met ze hou. Ikzelf fiets daarna zelf ook met een prettig gevoel verder. Want het alternatief is jezelf doodergeren en dat gaat gewoon ten koste van je eigen fietsplezier.
Hehe, hoe haal jij de gemiddelden van jou dan ? :D
Gewoon even extra aanzetten nadat je er voorbij bent gegaan :-) maar eigenlijk heeft het helemaal niet zoveel invloed op je gemiddelde snelheid. Zal op een wat langere rit hooguit 0,2 tot 0,3 km/h schelen. Een paar keer stoppen en weer optrekken heeft een veel grotere invloed is mijn ervaring.

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 16 jul 2018 23:36

DDX schreef: 15 jul 2018 20:27 Tussen Medemblik en Aartswoud vanmiddag een auto die hard voorbijkwam.
We reden netjes 2 aan 2 en opeens een auto die ons met 1 wiel in de berm vol gas voorbijkwam.
Fietser voor mij kreeg de spiegel tegen z'n elleboog aan, gelukkig dat hij z'n stuur goed vast had....
En groepje voor ons haalde hij op zelfde manier in.

Jammer dat je dan geen lopende camera hebt om zo iemand te kunnen melden bij de politie.
Uit wat je zegt maak ik op dat jullie hier niet met z'n tweeën naast elkaar hadden moeten fietsen. Ik vind het een rare gedachten dat fietsers denken altijd met twee naast elkaar kunnen/mogen rijden.

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 17 jul 2018 06:48

Fietsen met z'n tweëen naast elkaar is vrij algemeen aanvaard en wettelijk ook niet verboden, zover ik weet. Ikzelf voel mij echter nooit lekker als ik achteropkomende of tegemoetkomende auto's tref, om dan naast elkaar te blijven rijden. Ik kijk dan ook vaak even over de schouder of er in de verte 'wat' aankomt. Zodra de auto's dicht genaderd zijn, ga ik voor of achter mijn medefietser rijden; daarna weer gezellig naast elkaar verder.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 17 jul 2018 07:36

Zo zijn er wel meer ongeschreven regels waar men verwacht dat 'wij' ons aan houden, zoals bellen (met alle kanttekeningen van dien...).

Ik snap best dat je naast elkaar gaat fietsen. Ik zou het zelf waarschijnlijk ook doen als ik rustig ergens aan het rijden ben. Vaak heb je dan niet door dat je een gevaar vormt voor anderen, omdat je inhalen moeilijker maakt - zeker voor auto's en in combinatie met tegenliggers.

Iedereen zou zich 'inhaalbaar' moeten opstellen en daar hoort bij dat je oplet op achteropkomend verkeer.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 17 jul 2018 09:08

-Twee fietsers mogen naast elkaar fietsen, meer mag niet. Als het naast elkaar fietsen het verkeer hindert moet u achter elkaar fietsen.
In de praktijk betekend dit in ons drukke landje dat naast elkaar fietsen überhaupt geen optie meer is ( een boete zo dat al mogelijk is zal er niet voor worden uitgedeeld).
Eigenlijk reguleert het verkeer zich al jaren grotendeels door gezond verstand, echter daar zit meteen het probleem: teveel hersenloos volk op de weg dat geleid wordt door luiheid/hormonen/eigen belang.

Plaats reactie