Voor al je afspraakjes

Hel van Drenthe, forumrit over de VAM-berg, zondag 4 november 2018

Veen
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 sep 2017 20:36
Locatie: N.O. Drenthe

Veen 18 okt 2018 10:15

https://www.dvhn.nl/drenthe/Video-vlieg ... 82513.html

Volgens mij vanmorgen in de papieren editie ook wel een plattegrond maar het lukt me niet deze te plaatsen.
"Allow yourself to be a beginner. No one starts off being excellent!"

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 18 okt 2018 19:51

11 oktober.jpg
Een foto van vorige week, 11 oktober. aan de linkerzijde is 'De Blinkerd' zichtbaar, een soort van paviljoen dat aan het eind van de oorspronkelijke klim ligt (te herkennen aan de lichtere kleur van het asfalt). Rechts daarnaast ligt de nieuwe keienstrook van 160 meter.

De rest van de nieuwe route lijkt in een lus daaromheen te liggen. We gaan het zaterdag zien!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15935
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 19 okt 2018 02:56

Vlakbij Wijster ligt een enorme met gras begroeide vuilnisbelt. De top van de 'berg' is het hoogste punt van Drenthe. De ‘Col du VAM’ ligt 56 meter boven NAP. Dit zijn de cijfers achter wat hét fietswalhalla van Drenthe moet worden:

Learn more
- 2100 meter aan parcours
- drie klimroutes
- één afdaling
- vier meter brede fietspaden
- een gemiddeld stijgingspercentage van 10%
- een steile klim van 15%
- een 160 meter lange keienstrook
I know myself like no one else
Nothing to defend

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 19 okt 2018 09:24

Sowieso een mooie omgeving daar! Dwingeloo, Spier en iets verder Appelscha en Borger.

Zijn we daar 2 jaar geleden met de forumrit niet in de buurt gestart bij Spier?

hvg5776
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 nov 2014 21:03
Locatie: Hoogeveen

hvg5776 19 okt 2018 17:47

klopt, was een mooi rondje
T=100

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 20 okt 2018 08:16

Vandaag een eerste verkenning, verslag volgt.

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 20 okt 2018 19:24

Vanmorgen rond tien uur uit Zuidlaren vertrokken samen met Pim voor een eerste verkenning. De toeristische route langs kamp Westerbork gedaan met nog een stukje van de forumrit van vorig jaar. Bij Drijber (daar wordt het straks net zo druk als in Zoutelande) de ingang gevonden naar de nieuwe route.
Verkenning VAM-berg 20 oktober (2).jpg
Daar aangekomen eerst de 'oude weg' naar boven gedaan. De zon scheen nog volop, een prachtige dag voor foto's.
Verkenning VAM-berg 20 oktober (5).jpg
Er reden verkeersregelaars op motoren rond en er waren al aardig wat fietsers bezig.
Verkenning VAM-berg 20 oktober (3).jpg
Eenmaal boven wat foto's gemaakt en een praatje gemaakt met de verkeersregelaars. Bij de oude weg boven staat een bord 'verboden voor alle verkeer' (rond bord, wit met rode rand) voor het verkeer naar beneden, maar deze werd vanmorgen vroeg door diverse fietsers genegeerd (of niet gezien, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk). Een van de regelaars gaf aan dat hij hoopte dat in het vervolg dit wel wordt gezien door de fietsers, want anders wordt het best gevaarlijk op de oude weg.

Daarna de route vervolgd naar een mooie afdaling met breed en strak asfalt. Aan het eind een haakse bocht en de mogelijkheid om langs de oude weg door te rijden naar een nieuwe klim met de keienstrook. Gelukkig ligt naast de keienstrook aan de rechterzijde nog een geasfalteerde klim die aan de rechterkant van het bezoekerscentrum 'Blinkerd' ook boven uitkomt. De keienstrook zelf moet nog wat 'opharden', het rulle zand ertussen maakte dat je niet te hard moet aanzetten, anders glijdt je (of jouw achterwiel) weg.
Verkenning VAM-berg 20 oktober (1).jpg
Conclusie wat mij betreft: een kort technisch rondje met veel mogelijkheden voor bloktrainingen.

slugbait
Forum-lid
Berichten: 928
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 21 okt 2018 08:04

Walter G schreef: 20 okt 2018 19:24 Vanmorgen rond tien uur uit Zuidlaren vertrokken samen met Pim voor een eerste verkenning. De toeristische route langs kamp Westerbork gedaan met nog een stukje van de forumrit van vorig jaar. Bij Drijber (daar wordt het straks net zo druk als in Zoutelande) de ingang gevonden naar de nieuwe route.

[...]
Ja, het was een mooie tocht. Het parcours op de VAM-berg is erg mooi geworden met 3 klimmetjes en een goed lopende afdaling. De klimmetjes zijn natuurlijk erg kort, maar gelukkig ook erg steil. Op de twee asfaltklimmetjes kun je op de macht naar boven rammen, de keienstrook vergt iets meer techniek. Al met al een leuk parcours, na drie rondjes was ik het in ieder geval nog niet zat.

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 486
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 21 okt 2018 09:30

Bedankt voor het verslag,klinkt veelbelovend!

Maaruh, als jullie "legaal" via de oude weg omhoog zijn gegaan, moet het bord op de top dan niet rond, rood met horizontale witte streep (verboden in te rijden ivm éénrichtingsverkeer) zijn?

Veen
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 sep 2017 20:36
Locatie: N.O. Drenthe

Veen 21 okt 2018 16:33

Met dank aan Walter G. ook via Drijber/De Blinkerd het terrein ingereden en meteen een flinke klim voor de kiezen. Voor wat betreft de bebording en de adviesroutes ving ik op dat het naar verwachting nog een beetje zal worden gewijzigd.

Met de drukte viel het erg mee en de brede paden bieden (voor degenen die dat willen) ook nog wel de mogelijkheid tot inhalen.

Voor wie Limburgse of Eifelse klimmen verwacht zal het wat tegenvallen zijn maar voor mij is het een welkome aanvulling op de zondagse routes. Uit-en-thuis was het vanmiddag 96 kilometer en 210 hoogtemeters inclusief 2x de berg op. Het gros van de klimkilometers zal in mijn geval overigens de Hondsrug zijn geweest.
"Allow yourself to be a beginner. No one starts off being excellent!"

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 21 okt 2018 19:45

FryskBloed schreef: 21 okt 2018 09:30 Maaruh, als jullie "legaal" via de oude weg omhoog zijn gegaan, moet het bord op de top dan niet rond, rood met horizontale witte streep (verboden in te rijden ivm éénrichtingsverkeer) zijn?
Het probleem is dat het niet echt eenrichtingsverkeer is: er komen namelijk drie klimmen uit op de Blinkerd aan het eind van de oude weg. Een klim over de oude weg, een klim over de keienstrook en de klim om de blinkerd heen. Dit wordt vast nog wel aangepast, het is niet echt duidelijk op deze manier.

Wat bedoel je met legaal?

Veen
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 sep 2017 20:36
Locatie: N.O. Drenthe

Veen 21 okt 2018 20:01

Die steenstort die je op de foto 'Col du Vam' in het bericht van Walter G. ziet ligt langs een behoorlijk deel van het traject. Wat mij betreft een onbegrijpelijke keus want als je even naast de weg kom ga je vrijwel zeker onderuit (en dat lijkt me dan bijzonder pijnlijk) en ook is het maar afwachten of band (en zelfs wiel) het overleeft.
"Allow yourself to be a beginner. No one starts off being excellent!"

Plaats reactie