Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Poll....: Hoeveel km fiets je doorgaans per jaar?

Hoeveel km fiets je doorgaans per jaar?

Minder dan 5000 km/jaar.
22
17%
Tussen 5000 en 7000 km/jaar.
24
18%
tussen 7000 en 9000 km/jaar.
23
17%
tussen 9000 en 11000 km/jaar.
25
19%
tussen 11000 en 13000 km/jaar.
20
15%
tussen 13000 en 15000 km/jaar.
7
5%
tussen 15000 en 17000 km/jaar.
1
1%
tussen 17000 en 20000 km/jaar.
4
3%
tussen 20000 en 25000 km/jaar.
1
1%
meer dan 25000 km/jaar.
5
4%
 
Totaal aantal stemmen: 132

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 04 dec 2021 09:04

Ik ook.
Als je zelfstandig werkt, kan ik het nog enigszins begrijpen dat je meer dan 40uur per week werkt, het geld gaat naar je eigen zak. Als werknemer is het compleet onbegrijpelijk, alles boven de 40uur per week geef je rechtstreeks aan de belastingen af.

Werken om te leven en niet leven om te werken, zeg ik altijd.

Als ik dus een lange week (90 uur per week komt hier heel soms ook wel eens voor) worden die uren de week erna gecompenseerd (of in de zomer als het in de winter was, zodat ik meer op de fiets kan ;-) )
Afbeelding

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 04 dec 2021 09:29

90 uur per week, dat is 7 dagen per week van 7 uur 's ochtends tot 8 uur 's avonds. En dan ook nog onregelmatig. Ik geloof het niet.

Bij ons werkt uitvoerend personeel ook 90 uur per week onregelmatig. Maar de wet zegt dat je dan minimaal 10 uur aaneengesloten rust moet hebben. Dus die onregelmatigheid lukt in de praktijk niet. En de wet zegt iets over maximaal aaneengesloten werk. Waardoor in de praktijk een week wordt gewerkt waarna een week rust volgt.

50 uur per week werken is al elke werkdag van 7:30 tot 17:30. Dan heb je echt wel weekend nodig.

i-mac

i-mac 04 dec 2021 10:01

Ik werk in een 38 uren susteem, maar er zijn weken dat ik gemakkelijk 56 uren werk (7dagen à 8uur). Maar het kan ook voorkomen dat je 12 dagen of langer na elkaar werkt. Ik heb zelfs ooit eens 28 dagen non-stop gewerkt. Teveel zieke collega's op hetzelfde moment, onderbemand zijn, en een job die 24/7 draait. Maar ik was wel een pak jonger. Van sporten kwam toen niets in huis. Ik moet er eerlijk bij vermelden dat het toen nog een pak rustiger was dan heden ten dage.

Ik merk ook met ouder te worden, en mede door de stress, ik toch niet graag lange periodes werk. Maar, nu fiets ik de meeste stress er wel uit. Ieder nadeel hep zijn voordeel, zei ooit iemand :-)

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 04 dec 2021 14:58

Toen onze kinderen nog klein waren namen we op zondag voormiddag vaak een babysitter.
Het buurmeisje kwam oppassen terwijl we onze kilometers reden.
Mijn madame werd pas topsporter na de geboorte van onze kinderen (late roeping 😉).
Tijdens deze intensieve periode kwam ik zelf nog maar weinig aan fietsen toe.
Ze combineerde baan en weg. Bijgevolg waren de 2 pistes in Gent onze 2de thuis op dat ogenblik. Vaak trainde ze 2 x per dag, zeker op vrije dagen.
Sinds enkele jaren fietsen we opnieuw ong 8000 km per jaar.
Dit jaar stranden we op 6000 à 7000 km. Verbouwing gedaan waardoor de fietsen tijdje onaangeroerd bleven.
Mijn vrouw werkt in de zorg, het zijn vaak helse dagen. Ze heeft wel geen onregelmatige werkuren (meer). Toen ze competitie deed waren die onregelmatige werkuren enerzijds een nadeel; werken tijdens weekends, anderzijds een voordeel: vrij overdag zodat kon getraind worden. Bij de late shift had ze in de voormiddag steevast al een lange training afgewerkt.
Nu zijn we op werkdagen steeds 's avonds onderweg. Het kan niet anders.
Deze periode is dat niet bepaald uitnodigend. 🤔
Vanaf 1 januari ga ik met pensioen.
Hopelijk resulteert dat in kilometers meer en enkele kg minder. 😉

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 04 dec 2021 19:22

90 uur is haalbaar hoor. Maar als ik even doorreken k9m ik vaker op 75 uur, oeps. Welkom in onze (maatschappelijke) sector die ervoor zorgt dat weij met zijn alle maar heel weinig van ons inkomen te hoeven besteden aan voedsel.

Die 75-90 uur zijn anders dan de meeste zullen verwachten. Het is van 5.00 uur tot 19.30, en van 21.45 tot 22.00 uur. En dan op zondag wat meer rust. Verder combineer je ook veel zaken, onder de koffie komen vertegenwoordigers en andere zaken relaties. En ja ik heb geluk dat ik ook regelmatig even ga fietsen met een paar zakenrelaties.

Verder doen we boekhouding vaak ook gewoon in de avond in de woonkamer zodat je gezellig bij gezin zit. Het is gewoon anders dan voor een werkgever werken. En helaas is met name d3 administratieve werkzaamheden fors toegenomen.

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 06 dec 2021 12:33

Voor mij vanwege wat fysieke problemen ruim 3000 kilometer. De afgelopen jaren iets meer als 5000 kilkometer op de racefiets. Daarnaast ook ruim 3000 kilomtere woon/werk en tourtochtjes op de gewone fiets.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

hayes

hayes 06 dec 2021 21:59

havana schreef: 02 dec 2021 17:54 Ik heb toen mijn kinderen klein waren ieder jaar 8k kunnen fietsen. Kwestie van tijd maken. Een dag bestaat uit 24 uur. Daarvan moeten er 8 gewerkt worden, 8 geslapen dan houd je nog 8 over. No way dat je die 8 uur alleen maar bezig bent met je kind. Dan doe je echt iets verkeerd.

1. Gaan fietsen als ze liggen te slapen.

Zeker in het begin is dat best vaak. En in de zomer heb je heel veel daglicht, dat helpt ook.

2. Ieder uurtje meepakken.

Pre-kinderen kwam ik voor 20-30 km echt mijn bed niet uit. Met kinderen moet je gewoon alles pakken wat je pakken kunt. Ook ritjes van 45 minuten.

3. Creatief zijn in het weekend

Op bezoek bij familie: jij met de fiets, gezin per auto.

4. Factoren "zin" en "weer" negeren.

Anders kom je echt nooit aan fietsen toe. Als jonge ouder heb je altijd wel een excuus. Kind ziek, snotneus, moe, slechte nachtrust. Allemaal irrelevant. Tijd = gaan.

5. Indoor fietsen.

Lang leve de smart trainer. Babyfoon voor je neus en rijden maar.

6. Sportende vrouw? Om en om sporten.

Beetje ongezellig, maar heel effectief. Alternatief: fietskar. Heb ik nooit gedaan overigens.

Inmiddels zijn mijn 2 kinderen 8 en 10 en kunnen ze alleen thuis blijven als ik ga fietsen. En zeker mijn dochter gaat graag mee. Niks leukers dan dat!
Leuk om lezen. Enkel 'zin' negeren ga ik niet akkoord. Als je tegen je zin gaat fietsen, ben je niet goed bezig. Tenzij je echt traint voor een groot doel, maar dan nog.
Als ik mezelf af zit te vragen waarom ik toch op die fiets kroop (zoals voorbije zaterdag), dan keer ik meteen terug.

Nummer drie doe ik ook veel. Weekend Noord-Frankrijk met vrouwlief? Dan vertrek ik twee uur voordien met de fiets en maal m'n kilometers. Dan pikt ze me ergens onderweg op.

Bij mij is woonwerk ook een belangrijke qua kilometers. Ik vermoed toch een goeie 5000+ km woonwerk te rijden. Dat telt, en zijn kilometers die je anders niet zou rijden. In het donker, in de kou, in de regen,...

jappiex schreef: 04 dec 2021 09:29 90 uur per week, dat is 7 dagen per week van 7 uur 's ochtends tot 8 uur 's avonds. En dan ook nog onregelmatig. Ik geloof het niet.

Bij ons werkt uitvoerend personeel ook 90 uur per week onregelmatig. Maar de wet zegt dat je dan minimaal 10 uur aaneengesloten rust moet hebben. Dus die onregelmatigheid lukt in de praktijk niet. En de wet zegt iets over maximaal aaneengesloten werk. Waardoor in de praktijk een week wordt gewerkt waarna een week rust volgt.

50 uur per week werken is al elke werkdag van 7:30 tot 17:30. Dan heb je echt wel weekend nodig.
Ik spreek niet over de totale duur. Maar ik werk in een cultuurcentrum. Onze techniekers werken dikwijls tot 23-24 u om om 7u er weer te staan om een andere vorstelling op te bouwen. Da's 7 uur. Dan moet je nog naar huis rijden enz... In praktijk is in onze sector die 10 uur absoluut niet haalbaar. Ze hebben wel het voordeel met hun opgebouwde uren tijdens het cultuurseizoen thuis te zijn van half juni tot eind augustus.

Ik spreek over normale jaren natuurlijk. Sinds corona is niets nog normaal in onze sector.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1327
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 08 dec 2021 10:01

Ik denk dat bedoeld wordt om "geen zin" vooral te zien als "moeite hebben met op de fiets stappen". Meestal komt de zin vanzelf wel eens je vertrokken bent (en anders, zoals jij ook zegt, kortste weg naar huis).

Plaats reactie