Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Fietssloten: Onderzoek behoefte sportieve fietser

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 13 mei 2021 15:10

Petweety schreef: 13 mei 2021 11:58
Lcsmet schreef: 11 mei 2021 19:48 Ingevuld.
Benieuwd naar het eindresultaat.
Voor mij moet een slot vooral compact, licht, gebruiksvriendelijk en zonder sleutels zijn.
Al de rest is bijzaak. :)
Vraagje, zou jij kunnen aangeven waarom voor jou "geen sleutel" een must is?
Waarom geen sleutel, een sleutel kan je vergeten/verliezen. :)
Wat ik altijd doe als ik mijn fiets naast een terras zet is mijn helm rond mijn voorwiel vastmaken. Als er dan iemand opspringt zonder te kijken maakt die, liefst onzacht, kennis met het asfalt. :mrgreen:

Zoals anderen ook al aangaven, echt diefstal bestendig is een licht slot niet maar dat is geen enkel slot.
Met een accu-slijpschijf/betonschaar krijg je elk slot open.
Het gaat hem bij mij enkel om de gelegenheidsdief te ontmoedigen, de pro hou je toch niet tegen.



Ik heb nu een Abus Combiflex, neem ik enkel mee (als ik het niet vergeet) als ik denk om onderweg te stoppen.
Afbeelding
Dit heb ik ook gehad
Afbeelding
Een gewoon klein cijferslot rond je ketting en door het voorste kettingblad maakt ook dat een toevallige "passant" niet met je fiets kan wegrijden.
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 13 mei 2021 18:42

Lcsmet schreef: 13 mei 2021 15:10
Een gewoon klein cijferslot rond je ketting en door het voorste kettingblad maakt ook dat een toevallige "passant" niet met je fiets kan wegrijden.
Opletten daarmee......heb het al gezien dat 2 knullen op een scooter even stopten bij fietsenrek aan de ijssalon. Snel een racer uitgezocht die niet aan de vaste wereld zat en hup, weg ermee.
Was in 10 seconden gebeurd en 20 seconden later waren ze uit het zicht verdwenen. Bijrijder hield hem op zijn schouder.
Dogma F

Petweety
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 jul 2012 19:47

Petweety 14 mei 2021 10:59

Lcsmet schreef: 13 mei 2021 15:10
Petweety schreef: 13 mei 2021 11:58
Lcsmet schreef: 11 mei 2021 19:48 Ingevuld.
Benieuwd naar het eindresultaat.
Voor mij moet een slot vooral compact, licht, gebruiksvriendelijk en zonder sleutels zijn.
Al de rest is bijzaak. :)
Vraagje, zou jij kunnen aangeven waarom voor jou "geen sleutel" een must is?
Waarom geen sleutel, een sleutel kan je vergeten/verliezen. :)
Wat ik altijd doe als ik mijn fiets naast een terras zet is mijn helm rond mijn voorwiel vastmaken. Als er dan iemand opspringt zonder te kijken maakt die, liefst onzacht, kennis met het asfalt. :mrgreen:

Zoals anderen ook al aangaven, echt diefstal bestendig is een licht slot niet maar dat is geen enkel slot.
Met een accu-slijpschijf/betonschaar krijg je elk slot open.
Het gaat hem bij mij enkel om de gelegenheidsdief te ontmoedigen, de pro hou je toch niet tegen.



Ik heb nu een Abus Combiflex, neem ik enkel mee (als ik het niet vergeet) als ik denk om onderweg te stoppen.
Afbeelding
Dit heb ik ook gehad
Afbeelding
Een gewoon klein cijferslot rond je ketting en door het voorste kettingblad maakt ook dat een toevallige "passant" niet met je fiets kan wegrijden.
Afbeelding
Het niet vergeten ben ik het helemaal mee eens! Ik zal het meenemen.
Maar je hebt toch wel een huissleutel mee? Mijn aanname is vooralsnog dat een fietsslot sleutel daar bij zou kunnen passen? Ik kan mij voorstellen dat een sleutel ook wel eens vervelend kan prikken (heb ik echter zelf nooit last van gehad).

Een veel gehoord tegenargument bij een cijfersloten is dat de combinatie weleens wordt vergeten....

db87
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 13 jun 2010 17:36
Locatie: Grou

db87 14 mei 2021 12:10

codex schreef: 13 mei 2021 12:30 Zo zouden een kabelslotje moeten uitvinden die je aan je zadelrails kan bevestigen.Onder het zadel en uit het zicht en dat je dan zo het kabeltje kunt uittrekken en dan met een cijferslotje. Kan het ook wat met een steviger kabeltje.
Ow die bestaan echt al heel lang. Uit de tijd dat die losse kabelslotjes in allerlei kleurtjes ook populair waren. Maar volgens mij zijn de grote merken ermee gestopt (jaren '70 of '80) toen iedereen wel wist dat het niks meer is dan schijnveiligheid. Ze bestaan overigens nog steeds.

Met de komst van vouwsloten zijn kabelsloten eigenlijk achterhaald.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6057
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 14 mei 2021 13:51

Zo'n slotje als uit het middelste plaatje hierboven.,. kan je toch meenemen aan je zadelrails. En waar je het nodig hebt, trek je de kabel ergens omheen en evt door je frame en maak je vast...,

En het argument tegen een cijferslot omdat je de code kunt vergeten..., tja.
Een sleutel kan je verliezen en dan hang je. Een cijfercode die je elke keer gebruikt vergeet je niet zomaar. En als dat wel gebeurd heb je maar een 1000 pogingen nodig om alsnog verder te kunnen...

Ik zou voor cijferslot gaan, want dan heb je niet dat losse sleuteltje (vooral in situatie dat het slotje niet gebruikt wordt en thuis ergens opgeborgen ligt, is bij mij het grootste risico dat sleutel van slot gescheiden raakt). Maar vanuit de werking zou ik niets voor de een of de andere methode hebben.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 14 mei 2021 14:09

Petweety schreef: 14 mei 2021 10:59 ..
Maar je hebt toch wel een huissleutel mee? Mijn aanname is vooralsnog dat een fietsslot sleutel daar bij zou kunnen passen? Ik kan mij voorstellen dat een sleutel ook wel eens vervelend kan prikken (heb ik echter zelf nooit last van gehad).

Een veel gehoord tegenargument bij een cijfersloten is dat de combinatie weleens wordt vergeten....
Een huissleutel heb ik inderdaad bij, maar waarom een slot met sleutel als er een bijna identiek alternatief met cijfercode bestaat.
Bij alle cijfersloten kan je zelf een cijfercode kiezen, als je vergeetachtig zou zijn kan je ze in je telefoon zetten :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 15 mei 2021 09:46

Ik heb ook zo eentje:
Afbeelding

Het lastige van die dingen, is dat wanneer je ze wat langer hebt en er vuil/nat in komt, het verdraaien niet goed meer werkt. Ik heb eentje van BBB gehad dat echt niet meer open wilde omdat de rondjes met de cijfers niet meer draaiden.

Voor mij komt dit wel het dichtste in de buurt van een ideaal slot, klein, geen sleutel en lang genoeg om de fiets ergens aan vast te maken.
Afbeelding

rudi assauer
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 30 apr 2014 19:52

rudi assauer 12 jun 2021 07:06

TL@ schreef: 15 mei 2021 09:46 Ik heb ook zo eentje:
Afbeelding

Het lastige van die dingen, is dat wanneer je ze wat langer hebt en er vuil/nat in komt, het verdraaien niet goed meer werkt. Ik heb eentje van BBB gehad dat echt niet meer open wilde omdat de rondjes met de cijfers niet meer draaiden.

Voor mij komt dit wel het dichtste in de buurt van een ideaal slot, klein, geen sleutel en lang genoeg om de fiets ergens aan vast te maken.
Even wat WD40 op slot spuiten en het werkt weer.
Race: Stelbel Rodano Disc / Cannondale CAAD10
MTB: Santos 4.29
WW: Santos Trekking Lite

Afbeelding

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 12 jun 2021 18:21

Dat ging niet meer werken aangezien 2 van die rondjes uit elkaar vielen na (te) lang prutsen.
Afbeelding

Plaats reactie