Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Geen motivatie meer

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 16 sep 2020 11:10

Op dit moment staat mijn racefiets al weken in het tuinhuisje omdat ik totaal geen motivatie meer heb om te fietsen.
Weet niet echt waarom. Ik loop wel naar de Jeff Galloway methode en dat zo'n 4 keer per week, dus helemaal zonder sport verloopt mijn leven niet.

Kennen jullie dit ook en wat hebben jullie gedaan om het fietsen weer op te pakken.
Mijn man zijn al dat als de racefiets nog langer stilstaat dat ik hem moet verkopen.😱Maar dat is mij een brug te ver.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27536
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 sep 2020 11:11

De racefiets een tijdje laten staan helpt bij mij vaak heel goed, al moet je na enige tijd van activiteit ook weer eventjes 'erin komen'.

Een doel stellen helpt ook vaak goed.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 16 sep 2020 11:12

Je zou wel gek zijn als je je fiets nu al gaat verkopen. Lekker een tijdje niet fietsen. Misschien dat je volgend voorjaar wel weer zin hebt.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 16 sep 2020 11:19

+1 voor doelen stellen.

Ik gebruik wielrennen vooral als een soort meditatie, nu helemaal met maanden thuiswerken en naar een scherm staren (heb verder weinig afleiding/vermaak in huis). De keuze tussen Netflix of een rondje buiten fietsen is vaak snel gemaakt en vaak kan het gewoon allebei.

Er zijn 2 dingen die mij het meeste motiveren:
- Rijden met een club op vaste tijden. Vooral vanwege de sociale interactie, maar soms ook gewoon een mooie route of even 'koers', al zijn dat maar de laatste paar kilometers
- Doelen stellen, en die zijn heel uitgebreid; van Veloviewer vakjes vullen tot goud proberen te rijden op een cyclo, het streven van X km per jaar proberen te halen, of 100 ritten van 100 kilometer, een rondje van X kilometer met Y gemiddelde snelheid, X hoogtemeters op een dag halen of een tourtocht op onbekend terrein en/of net iets langer dan ik gewend ben.

Die doelen hoeven echt niet ambitieus te zijn en kunnen voor iedereen verschillen. Ik heb ook allang los gelaten dat ritten altijd een bepaalde snelheid of minimale duur moeten hebben, waar een rit van 40 minuten al hetzelfde effect kan hebben voor de mentale gesteldheid als een hele dag in het zadel. Die eerste is een leuk alternatief voor nog een Netflix aflevering, die tweede kan gewoon als een mini-vakantie voelen.

Mijn lange termijn doelen (goud op de Velomediane, 100.000 Stava kilometers voor mijn 35e, basisconditie van 100km zonder moe te hoeven worden op peil houden) zijn doorgaans al wel voldoende om minimaal elke week op de fiets te stappen. De kleinere doelen zoals een nieuw vakje of clubsprintje winnen maken het ook echt leuk.

Fietsjongen
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 okt 2013 15:55

Fietsjongen 16 sep 2020 11:30

Voor mij is doelen stellen ook een prima manier om gemotiveerd te blijven. Ikzelf vind het leuk om te zeggen "Goh, ik ben daar en daar naartoe gefietst", dus dan rijd ik een enkeltje Amsterdam. Dat ik dan met de trein terugga boeit me niet. Nu heb ik het geluk dat ik qua (lands)grenzen in een best goed stukje Nederland woon, België/Duitsland zijn respectievelijk 35/70km weg, wat voor mij een hartstikke leuk doel is om te stellen.

Op dit moment kwakkel ik een beetje met de conditie en heb een blessure, maar vind het heel tof om op Google Maps gewoon iets leuks te plannen.

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 16 sep 2020 11:46

Sweety2008 schreef: 16 sep 2020 11:10 Op dit moment staat mijn racefiets al weken in het tuinhuisje omdat ik totaal geen motivatie meer heb om te fietsen.
..........
Kennen jullie dit ook en wat hebben jullie gedaan om het fietsen weer op te pakken.
Ik heb jarenlang fiets motivatie probleem gehad zo gauw de dagen korter waren en het wat meer regende. De excuses wonnen het dan al snel van de wil om te fietsen. Misschien ook omdat fietsen voor mij altijd de 2e sport naast voetballen is geweest.
Indoor fietsen was het niet voor mij totdat iemand mij paar jaar geleden tipte over Zwift. Ik heb mijn hometrainer en indoor roeimachine verkocht en een goede Zwift setup gekocht. Dankzij Zwift is de drempel om te fietsen voor mij nu zo laag dat ik eigenlijk nooit een motivatie probleem heb.
Mijn advies is om indoor fietsen te proberen. Wanneer het niet bevalt zou ik, gezien de huidige 2e hands markt, de benodigde trainer en je fiets zo snel mogelijk verkopen ;)

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 16 sep 2020 11:49

Je fiets zo snel mogelijk verkopen lijkt me dus echt niet slim. Wat krijg je er voor terug? Als je over een jaar, of misschien wel twee weer wilt gaan fietsen ben je zo 3000 euro kwijt voor wat ze nu heeft staan.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 16 sep 2020 11:57

Nee, verkopen doe ik mijn fiets nog niet. Als het weer slechter word ga ik ook lopen als het regent of ik ga boven op mijn spinningfiets als het heel hard regent.

Snel ben ik toch niet op de racefiets gemiddeld zo'n 22km/h. En bij veel wind ben ik nog langzamer🤪
Ghost Nivolet 6LC

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 16 sep 2020 12:00

Zowel in '18 als in '19 gingen we in oktober op fietsvakantie naar Mallorca.
Dat was een prima motivator om te fietsen, je wil tenslotte ter plaatse niet afgaan.

Nu de fietsvakantie om één of andere reden ;) geschrapt is, is de motivatie voor langere ritten ook wat zoek.
Maar we blijven fietsen, al is het maar om de conditie wat te bewaren. Als 60+ gaat het anders te snel bergaf. Zelf kan ik door een blijvend letsel na een (fiets)ongeval niet meer hardlopen, dus dan is er weinig alternatief om te duursporten. Mijn kopvrouw heeft wel nog die keuze.

Ik heb wel het grote geluk samen met mijn echtgenote, en op hetzelfde niveau, te kunnen fietsen. Als de ene al eens minder zin heeft, staat de andere al klaar met de gevulde bidons en de helmen.

Verkoop je fiets niet, wie weet komt de 'goesting' snel terug. Zoals hierboven al vermeld, doelen stellen helpt. En toegegeven, doordat meeste organisaties nu niet door gaan is dat niet eenvoudig.

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 16 sep 2020 12:31

Weinig toe te voegen aan deze adviezen. Oké één suggestie dan toch: probeer wat vaker te fietsen in plaats van te trainen. Fietscomputer eraf en van de gebaande paden af: pak eens een stuk onverhard met de racefiets of huur een mtb en ga daarmee de bossen in. Gewoon lekker pielen in plaats van kilometers maken.
t.a.f.k.a.e.h.

oudesluisdt
Forum-lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 nov 2006 19:02

oudesluisdt 16 sep 2020 12:42

Het (her)lezen van "de renner" of de eerste hoofdstukken van "Ik ben god niet" wil bij mij nog wel eens helpen.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 16 sep 2020 12:43

Tijdens mijn thuiswerk periode van 10 weken was op enig moment mijn motivatie ook erg laag. Altijd alleen en altijd vanuit huis vertrekken. Besefte me toen dat voor mij afwisseling belangrijk is om gemotiveerd te blijven, af en toe met twee was toen de eerste oplossing. Dat hielp al, Ook in het weekend een keer een uur met de auto en dan op mijn fiets stappen werkte perfect. Nu weer gewoon Woon-werk door de week op de fiets (40km/dag) en in het weekend lekker met een clubje en motivatie te over.

(en "ik ben god niet" helpt mij bij van alles ;-) blijft mijn favoriete wielerboek)
Ach, ik zeg ook maar wat

Plaats reactie