Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Het grote woon-werk topic

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 30 okt 2019 19:32

Gemiddeld fiets ik per week zo’n 4x naar het werk en weer terug naar huis natuurlijk. Dat is zo'n 33km op een dag dan. Ondanks dat ik goede verlichting heb wil zit ik er aan te denken toch een opvallend jack aan te schaffen. Ik fiets toch over een aantal wegen zonder straatverlichting in de polder, maar waar auto's best wel door kunnen rijden.

Maar eigenlijk weet ik niet zo goed wat nu een betere zichtbaarheid geeft. Hi Vis fluor geel of een reflecterend jack. Nadeel is dat het reflecterende jack niet opvalt als er geen licht op schijnt. Maar juist wel als dat wel het geval is. Gele jacks wordt door diverse merken aangeboden. Maar reflecterende jacks voor in de winter zie ik niet zoveel.

Ik kwam een jack van Agu tegen dat er wel goed uit ziet, naar alternatieven zie eigenlijk niet zoveel. Bij Sugoi heb ik ook wel iets gezien. Maar vraag mij eigenlijk af of er nog een nadeel is aan dit soort jacks. Zit er aan te denken het reflecterende jack Agu aan te schaffen, of zal ik toch voor de gele gaan. Het zwart grijze jack zal ik waarschijnlijk ook vaker dragen met gewone fietsritjes denk ik. Met een geel jack zal ik dat alleen met slecht weer doen denk ik.

https://agu.com/essential-thermal-jacket-hivis (reflecterende)

https://agu.com/essential-thermal-jacket (de gele dan)

Ook niet reflecterende jacks heb wel wat reflecterende streepjes, maar veel minder nartuurlijk.

Zijn er eigenlijk nog alternatieven voor dit soort reflecterende jacks.

(Edit: Inmiddels het reflecterende HiVis jack besteld. Heb het even gevraagd aan iemand die bij Agu werkt. Was het even vergeten dat ik er iemand kende... :) )

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 31 okt 2019 22:41

Suntoro schreef: 30 okt 2019 19:32 Gemiddeld fiets ik per week zo’n 4x naar het werk en weer terug naar huis natuurlijk. Dat is zo'n 33km op een dag dan. Ondanks dat ik goede verlichting heb wil zit ik er aan te denken toch een opvallend jack aan te schaffen. Ik fiets toch over een aantal wegen zonder straatverlichting in de polder, maar waar auto's best wel door kunnen rijden.

Maar eigenlijk weet ik niet zo goed wat nu een betere zichtbaarheid geeft. Hi Vis fluor geel of een reflecterend jack. Nadeel is dat het reflecterende jack niet opvalt als er geen licht op schijnt. Maar juist wel als dat wel het geval is. Gele jacks wordt door diverse merken aangeboden. Maar reflecterende jacks voor in de winter zie ik niet zoveel.

Ik kwam een jack van Agu tegen dat er wel goed uit ziet, naar alternatieven zie eigenlijk niet zoveel. Bij Sugoi heb ik ook wel iets gezien. Maar vraag mij eigenlijk af of er nog een nadeel is aan dit soort jacks. Zit er aan te denken het reflecterende jack Agu aan te schaffen, of zal ik toch voor de gele gaan. Het zwart grijze jack zal ik waarschijnlijk ook vaker dragen met gewone fietsritjes denk ik. Met een geel jack zal ik dat alleen met slecht weer doen denk ik.

https://agu.com/essential-thermal-jacket-hivis (reflecterende)

https://agu.com/essential-thermal-jacket (de gele dan)

Ook niet reflecterende jacks heb wel wat reflecterende streepjes, maar veel minder nartuurlijk.

Zijn er eigenlijk nog alternatieven voor dit soort reflecterende jacks.

(Edit: Inmiddels het reflecterende HiVis jack besteld. Heb het even gevraagd aan iemand die bij Agu werkt. Was het even vergeten dat ik er iemand kende... :) )

Ik heb deze 2:

https://www.futurumshop.nl/bee-sports-l ... geel.phtml
(oké ik heb een iets andere, maar deze is voor het idee)

https://www.futurumshop.nl/craft-glow-w ... eren.phtml (dat wind, moet je wel met een korreltje zout nemen, onder de 10 graden merk je echt niet dat je hem aan hebt).


Voordeel is dat het met alle kleding die ik heb te combineren valt (warmer, kouder, regen etc.). Zo'n harnas is misschien niet het aller best zittende ooit, maar voor woon-werk en de extra zichtbaarheid vind ik het 0,0 probleem (tot 1,5 uur per rit).
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 01 nov 2019 09:56

Ik rijd elke dag 10 heen en 10 terug naar mijn werk. En soms een blokje om. Ik rijdt woon werk op een cube met tandriem, spatborden en bagagedrager. Nu heb ik daarop van die bisonyl zijtassen. Maar die zijn aan zijn eind en bovendien zijn ze zo breed dat mijn achterlicht niet zichtbaar is.

Ik zou graag een nieuw setje tassen willen:
- dubbele tassen
- iets waar mijn laptop 35 cm in kan
- iets waar setje kleding en schoenen in past.
- het hele setje makkelijk afneembaar is
- bij voorkeur geen 2 losse tassen
- waterdicht.
- liever hoger en smal zodat mijn achterlicht zichtbaar blijft.

Is er iemand die ervaring heeft met een goed setje?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 01 nov 2019 12:50

rikkert schreef: 01 nov 2019 09:56 Ik rijd elke dag 10 heen en 10 terug naar mijn werk. En soms een blokje om. Ik rijdt woon werk op een cube met tandriem, spatborden en bagagedrager. Nu heb ik daarop van die bisonyl zijtassen. Maar die zijn aan zijn eind en bovendien zijn ze zo breed dat mijn achterlicht niet zichtbaar is.

Ik zou graag een nieuw setje tassen willen:
- dubbele tassen
- iets waar mijn laptop 35 cm in kan
- iets waar setje kleding en schoenen in past.
- het hele setje makkelijk afneembaar is
- bij voorkeur geen 2 losse tassen
- waterdicht.
- liever hoger en smal zodat mijn achterlicht zichtbaar blijft.

Is er iemand die ervaring heeft met een goed setje?
Ik heb een "Ortlieb Back-Roller Classic" tassenset.
Voldoen, denk ik, aan al je wensen behalve dat het 2 aparte tassen zijn.

Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 01 nov 2019 15:07

Dank. Idd twee losse. Niet ideaal maar verder voldoen ze aan alle eisen. Iemand iets uit in stuk?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

DHZer
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 aug 2019 21:07

DHZer 01 nov 2019 20:51

De ortlieb tassen zijn echt super handig. Heeft een schouderriem ook. Ik gebruik ze altijd, zelfs als ik heel af en toe met de wagen ga werken. Heb je maar een tas nodig dan klik je een tas op. Wil je nog een boodschap doen na het werk, dan 2 tassen. Die tassen is een van mn beste kopen. Ook heel goede kwaliteit. Juist als je verschillende fietsen hebt, is het soms wat zoeken naar een instelling die op verschillende bagagedragers past.

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 01 nov 2019 22:54

Ik heb deze in de Hi-Viz uitvoering. Fijne tassen en in het donker geven ze extra veiligheid door de sterke lichtreflectie.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 04 nov 2019 06:52

OK. Ortlieb lijkt wel de favoriet te zijn. Andere mensen die nog andere opties hebben? Ik heb aan mijn FM gevraagd wat hij heeft (hij heeft ook Ortlieb) maar gaat kijken naar een in zijn geheel afneembaar systeempje. Eens kijken waar hij mee komt.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 04 nov 2019 09:34

Deze zijn wel in een geheel afneembaar:
https://www.arkel-od.com/dry-lites/
ik gebruik deze vaak tijdens hotel-vakantie-trek-tochten. Ze zijn niet heel groot met 28 ltr en wel erg licht met 540 gr. Of er een laptop in past durf ik zo niet te zeggen.
Live fast; die young. mijn blog

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 04 nov 2019 14:05

Laptop is 35 cm (tas 37). Houdt niet over. Maar ik vindt geen slechte optie. Ik hou m effe in gedachten. Wacht ook nog effe af waar de fietsenboer mee komt. Dank voor het meedenken.

Andere suggesties (bij voorkeur met eigen ervaringen) zijn natuurlijk welkom. Ik ben dol op keuzestress :-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Tarkin
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 22 nov 2016 08:17

Tarkin 04 nov 2019 18:45

Morgen ook nog maar eens woon werk verkeer doen. Vertrekken om 7u, ik hoop dat het dan niet al te lang donker meer is. Veel later vertrekken is geen optie want het is toch 50km enkele rit

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 04 nov 2019 18:54

Het wordt pas licht tegen 8 uur aan
Gr Roos

Plaats reactie