Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Het grote woon-werk topic

Knaljaas
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 jan 2017 13:37
Locatie: West-Vlaanderen

Knaljaas 14 okt 2021 13:39

Ik vind het momenteel erg moeilijk om de kledij te kiezen. Vanmorgen vertrokken met lange broek en dun vestje met lange mouwen, en al gauw kreeg ik het te warm.
De zomer en winter zijn op dat vlak gemakkelijker dan de herfst en de lente.

joeptimmermans
Forum-lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
Locatie: Nijmegen

joeptimmermans 14 okt 2021 14:09

Op de dagen dat ik met de fiets ga, is het eerste wat ik doe altijd even de buienalarm-app checken. Afhankelijk van windrichting en temperatuur pas ik dan de kleding aan. In mijn hoofd heb ik allerlei schemaatjes met welke kleding op welk moment.

Om eerlijk te zijn zit de variatie dan vooral in het bovenlichaam, want alleen onder nul rijd ik met een echte lange broek en alleen boven 18 graden rijd ik met een echte korte broek. Meestal dus korte broek met beenstukken.

Tussen 9 en 12 graden is het in principe een zweethemd, een wielershirt korte mouwen en armstukken. En dan stoffen handschoenen van de zeeman voor de eerste 10 minuten. Tussen 3 en 9 graden gaan de handschoenen niet meer uit na 10 minuten en dan doe ik een shirt lange mouw ipv korte mouwen en armstukken...

oh ja, en als het donker is buiten doe ik altijd zo'n reflecterend hesje aan over m'n shirt heen.

hayes

hayes 14 okt 2021 14:42

Ik ben intussen ook weer op fluo overgeschakeld.
Vanmorgen fluo helm, handschoenen, regencover rugzak en overschoenen :mrgreen: Dat niemand nu nog zegt dat ze me niet zagen komen.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 15 okt 2021 08:43

Bij mij gaat de gradatie op volgorde van kouder worden:
Shirt korte mouw: zomer
zweetshirt+shirt korte mouw: >12° gevoelstemperatuur
zweetshirt lange mouw + shirt korte mouw: >6° gevoelstemperatuur
zweetshirt lange mouw + shirt lange mouw: >0° graden gevoelstemperatuur
zweetshirt lange mouw + wintershirt lange mouw: alles onder 0° gevoelstemperatuur
arctisch koud, dan doe ik nog een wind/regenjack bovenaan eventueel met een extra baselayer.

Dunne handschoenen vanaf een gevoelstemperatuur van een graad of 6, winterhandschoenen vanaf gevoelstemperatuur onder 0°.
Ik ben wel 1 van de minder fitte fietsers in de pendelgroep, dus ik fiets zeker niet op mijn dooie gemak.

Fluo dingen beginnen hier ook weer bovengehaald te worden. Nog even en ik zit weer te rijden in die high visibility broeken van de decathlon. Die zijn echt afzichtelijk, maar vallen wel op :lol:

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 15 okt 2021 09:31

Check voor het slapen gaan altijd een weerappje dat de ochtendtemperatuur altijd wel goed voorspelt met een marge van en graad.
Voor mij is woon-werk rustig draaien en weinig inspanning, dus wat eerder koud dan bij trainingsritten.
Dan voor mij de volgende kleding bij de volgende temperaturen;
Boven 18 graden, kort-kort
10- 18 graden shirt kort en broek kort met arm en beenstukken of Shirt lang met broek lang, maar beide dan van de dunnere uitvoering qua warmte maken die twee met niet zoveel uit enige verschik is dat ik bij een lang shirt ook een ondershirt met lange mouwen aan doe dus bij 10-12 graden kies ik daar net wat meer voor.
2- 10 graden lange broek (de dunnere of korte met beenstukken, ik vind dat qua warmte echt weinig uitmaken) en ondershirt lang, dan shirt lang en body, of jack net hoe het uitkomt.
onder de twee graden dikkere lange broek en jack met zweetshirt lang.
Dunne handschoenen onder de 10 graden en onder de 3 graden winterhandschoenen.
Onder de 8 graden toecovers en onder de 2 graden overschoenen of winterschoenen.
Wel bij regen Belgian booties, maar dat is niet voor de warmte, maar om mijn schoenen niet te vies te laten worden.
Altijd iets onder mijn helm boven 12 graden petje of bandana
8-12 graden buff (dubbel)
onder de achtgraden, mutsje, skullcap of iets dergelijks meestal wel met iets van windstopper aan de voorkant.
Volgens mij heb ik zo wel compleet.

Edit: voor trainingen draag ik echt minder warme kleding, maar dan ligt de inspanning een stukje hoger en zorg ik er altijd voor dat ik bij het uitrijden een extra jasje. shirt, body bij me heb om aan te doen om niet te veel af te koelen.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
Dritty
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 feb 2020 19:48

Gebruikersavatar Dritty 21 okt 2021 14:47

Ik heb inmiddels een keuze gemaakt en ben voor de gravel-fiets gegaan (vind ik toch het mooiste). Die heb ik bij aanschaf direct laten voorzien van spatborden en bagagedrager (en ook direct de Ortlieb Back Roller City aangeschaft), zodat die wat geschikter is voor mijn woon-werk ritjes.

Het is de Giant Revolt 1 geworden, die ik vandaag mocht ophalen. Moet het eerste ritje nog maken, maar ik ben er nu al erg blij mee.
20211021_125231_2.jpg

Drossie2
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 19 mei 2017 23:22

Drossie2 21 okt 2021 16:25

Dritty schreef: 21 okt 2021 14:47 Ik heb inmiddels een keuze gemaakt en ben voor de gravel-fiets gegaan (vind ik toch het mooiste). Die heb ik bij aanschaf direct laten voorzien van spatborden en bagagedrager (en ook direct de Ortlieb Back Roller City aangeschaft), zodat die wat geschikter is voor mijn woon-werk ritjes.

Het is de Giant Revolt 1 geworden, die ik vandaag mocht ophalen. Moet het eerste ritje nog maken, maar ik ben er nu al erg blij mee.

20211021_125231_2.jpg
Knappe fiets, maar ik zou voor langere spatborden gegaan zijn.
Vooraan om je voeten beter te beschermen, achteraan om de mensen achter je droog te houden.
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

hayes

hayes 22 okt 2021 08:36

Vooraan lijkt me ok. Achteraan zal idd nogal wat spray rond oren van je achterligger vliegen ;)

Woon werk fietsen 😍
Even een ommeweggetje naar de hoogste duin van de Vlaamse kust

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dritty
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 feb 2020 19:48

Gebruikersavatar Dritty 22 okt 2021 09:26

Drossie2 schreef: 21 okt 2021 16:25
Dritty schreef: 21 okt 2021 14:47 Ik heb inmiddels een keuze gemaakt en ben voor de gravel-fiets gegaan (vind ik toch het mooiste). Die heb ik bij aanschaf direct laten voorzien van spatborden en bagagedrager (en ook direct de Ortlieb Back Roller City aangeschaft), zodat die wat geschikter is voor mijn woon-werk ritjes.

Het is de Giant Revolt 1 geworden, die ik vandaag mocht ophalen. Moet het eerste ritje nog maken, maar ik ben er nu al erg blij mee.

20211021_125231_2.jpg
Knappe fiets, maar ik zou voor langere spatborden gegaan zijn.
Vooraan om je voeten beter te beschermen, achteraan om de mensen achter je droog te houden.
Wat de spatborden betreft. Mijn inschatting was dat het vooraan echt voldoende was, maar de ervaring zal het leren. Achteraan had ik eerlijk gezegd alleen rekening gehouden met mijn eigen rug en niet gedacht aan mijn achterliggers :oops:

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 22 okt 2021 09:35

https://www.sks-germany.com/nl/producte ... els-style/

In Q1 2022 komt SKS met spatlappen die precies op mijn Bluemels passen. Even aankijken of ik daarop ga wachten, of toch ga klussen met iets anders. Droge voeten zijn wel erg fijn namelijk.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 22 okt 2021 09:47

@ Dritty, mijn voorspatbord is even lang, voldoet al jaren prima. geen spray in gezicht, daar is voorkant lang genoeg voor. De achterkant van mijn voorspatbord en volgens mij is de jouwe even lang is ook lang genoeg om geen spray op mijn voeten te krijgen. Achter zou ik het wat langer hebben gepakt, ook om je spullen op je achterdrager droog te houden.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
Slowracer
Forum-lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 13 sep 2011 15:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Gebruikersavatar Slowracer 17 dec 2021 20:55

Vandaag de laatste keer woon-werk op de fiets gedaan dit jaar (dank je, Mark). 's Ochtends niet bepaald schoon op het werk aangekomen omdat de weg toch iets natter was dan gedacht (plus miezerregen, buienradar niet bekeken :( ). 's Middags was het toch een stukje beter.
Zeer geleidelijk weer een beetje Slowracer

http://www.gaul.nl

Plaats reactie