Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Het grote woon-werk topic

leon1
Forum-lid
Berichten: 2981
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 04 aug 2020 15:29

Tja, je moet wel afwegen wat er gebeurd als je een keer lek rijdt. Als dan alles meteen chaos is.... Ik rijd ook zoveel mogelijk op de fiets naar het werk, zomer, winter en wind maar geen regen (en in de laatste 2,5 jaar maar 1x lek). Dan ga ik met de auto. Maar ik ben maar een eenvoudig kantoorpikkie. Als ik later kom vanwege een lekke band dan werk ik gewoon wat langer (en dan is het niet meteen een chaos gelukkig). Ik doe trouwens ook op de kortste route 25km enkele reis maar vaak ook 30/35 met een ommetje. Vanmorgen zelfs 42km. En straks 42km naar huis.

Je moet dan wel rekening houden met eten ja. Want aan het einde van de werkdag met trek op de fiets stappen is niet fijn. Ik voel mij echter juist bevrijd als ik weer naar huis fiets. Veel beter dan weer aan te schuiven in de file. En mijn kop is leeg als ik thuis ben. Heerlijk. En ik hoef dan 's avonds ook niet meer weg om te fietsen. Dus ook nog eens meer tijd met de vriendin.
Ride bikes, not tanks!

LethalP
Forum-lid
Berichten: 295
Lid geworden op: 20 aug 2013 09:34

LethalP 04 aug 2020 15:43

Dat laatste zien sommigen misschien juist als reden om in de avond op de fiets te stappen

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 04 aug 2020 16:09

wouter098 schreef: 04 aug 2020 13:59
RVV schreef: 04 aug 2020 12:58 4 dagen per week heen 30 km en terug 30 km... lijkt een berg.... om tegen op te zien..... maar bergen zijn er om te bedwingen...

Geef het eens een kans en ga gewoon een 2 tot 3 weken dit doen. Kijk dan of die berg nog steeds zo hoog is... of slechts een heuveltje is geworden...

Een “luie” fiets kun je altijd nog kopen..

Want serieus eenmaal een beetje getraind stelt die 30 km echt niet zoveel meer voor hoor... en tijd kan geen issue zijn want je bent ook op een “luie” fiets gemiddelde genomen een uur onderweg..
Op zich spreekt me wat je zegt me wel aan. Denk je echt dat het realistisch is? Sochtends heb je haast (ik werk als arts dus vroeg beginnen en als ik te laat op mijn werk kom is de rest van mijn werkdag 1 grote ellende), en smiddags ben je misschien moe. Eerlijk gezegd is het wel iets minder dan 30 km (27,5 als binnenkort de wegwerkzaamheden klaar zijn). Heb jij (of iemand anders) er ervaring mee? Ook door weer en wind?
Ik ben echt wel ervaringsdeskundige op het gebied van woon-werk afgelopen 6 jaar ongeveer 80000 km woon-werk kilometers gefietst. Maar gelijktijdig ben ik ook niet heel representatief natuurlijk. Ik begin pas om 10:00 uur of 11:00 uur. Rij vaak een ommetje maar ook gewoon de kortste route. De verantwoordelijkheid zoals jij als arts hebt daar heb ik niet mee te maken. Dus dat is zeker een puntje. Maar praktisch gezien zijn alle “pech” dingen die je met een racer onderweg kunt mee maken ook gewoon mogelijk op een electro fiets. De relatieve kans op pech met een electro fiets die heel intensief gebruikt word is zelfs groter vanwege de complexer techniek. Iets simpels als snel een bandje wisselen gaat op een racer zoveel makkelijker dan op een electro fiets.

Zelf fietsen geeft veel meer voldoening. Bovendien dek je compleet je dagelijkse beweging er mee af. Als arts hoef ik je niet te overtuigen van het belang daarvan ;-)

Weer en wind word vaak als een probleem gezien voor woon-werk fietsers. Toch valt dit in de praktijk heel erg mee. Gemiddeld genomen is voor mij 1 op 30 fietsritten een regenrit. Misschien nog wel minder. Het regent domweg niet zo vaak in Nederland als men veronderstelt. Wind is sowieso geen probleem. Want dan fiets je gewoon wat langzamer. Hooguit 10 minuten later thuis.

Kou kun je prima op kleden. Is ook geen hele dure kleding voor nodig. Werken met laagjes en eventueel een goeie windstopper is in de praktijk genoeg. Is het echt heel slecht weer of koud dan pak je een auto.

De afstand van 27,5 tot 30 km vind ik in de dagelijkse praktijk ideaal. Je bouwt heel snel conditie en duurvermogen op waardoor je binnen een paar weken het niet meer als zwaar ervaart. En het mooie van fietsen is dat je gewoon je eigen tempo bepaald. Terug naar huis na een lange dag? Dan gewoon lekker met de flow fietsen. Niet letten op gemiddelde snelheden of tijd. Bovendien is mijn eigen ervaring.. dat je juist weer lekker fris in de kop bent na het fietsen en een vermoeiende harde werkdag ervoor. Daardoor heb je mentaal ook nog wat aan de avond.

Wat ik voor mijzelf ook erg fijn vind, is dat ik gewoon heel goed kan slapen doordat ik elke dag woon-werk fiets. Als ik niet fiets dan juist niet. Dan ben ik gewoon niet moe genoeg en ga daardoor onbedoeld ook te laat slapen. Dus gewoon een kortere nacht waardoor je minder dit de dag begint.

Ik zou zeggen.. gewoon proberen!

En het leukste is... je bent ook gewoon trots op jezelf als je dit elke dag of zeer regelmatig doet.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 04 aug 2020 16:47

wouter098 schreef: 04 aug 2020 13:59 Heb jij (of iemand anders) er ervaring mee? Ook door weer en wind?
Lees dit topic eens:

viewtopic.php?f=22&t=88741
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Claris_Kees
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 mei 2017 16:01

Claris_Kees 05 aug 2020 00:37

Ik ga normaal gesproken ook op de fiets naar het werk (25km). Ik fiets op een omgebouwde cyclocrosser, dwz met spatborden en wegbanden.
Te laat komen is voor mij ook erg vervelend, maar ik heb juist minder stress als ik met de fiets ga. Het duurt altijd ongeveer even lang, dat is met files en vertragingen wel anders.
Ik houd van snelle soepele bandjes, maar heb voor de zekerheid stevige lekbestendige touringbanden (Schwalbe Marathon Supreme) gemonteerd. En toch heb ik wel eens lek gereden, die pech kun je altijd hebben. Ik heb ook wel eens met de auto een lekke band gehad en ook wel eens een uur in de file gestaan op een rit van twintig minuten.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 05 aug 2020 07:51

Ook ik heb enige ervaring met woon- werkverkeer op de fiets. Ik doe het al 26 jaar iedere dag. Niet zo ver als jij van plan bent trouwens. Ik rijd iedere dag twintig heen en twintig terug.
Veel van het bovenstaande kan ik bevestigen. Materiaalpech komt erg weinig voor, ook met normale racebandjes.
Regenen doet het niet vaak, maar als het gebeurt is het vooral een kwestie van moed verzamelen en gaan. Als je eenmaal aan het fietsen bent valt het reuze mee. Ik heb hiervoor wel speciaal een oude crossfiets met spatborden. Ik vind het zonde om met m’n goede fiets door regen te rijden.

Toch zou ik zelf dertig enkele reis wel redelijk fors vinden. Het is te doen, maar zeker de eerste maanden zul je wel een redelijk vermoeid gevoel gaan ervaren. Bij echt koud winterweer vind ik dertig toch wel aan de pittige kant. Zeker als je ‘s morgens uit je warme bed moet komen.

Ik maak het regelmatig mee dat ik wordt “uitgetoeterd” door automobilisten als het slecht weer is. Ze moesten eens weten wat ze missen!
Een altijd goede (basis) conditie en iedere dag energie voldoende om scherp te zijn op mijn werk. En, ook belangrijk, contact met de buitenwereld. Ook al rijd ik vaak dezelfde route, hij is iedere dag anders, en er is altijd wel iets moois te zien onderweg. Als je de rest van de dag in een groot gebouw met kunstlicht werkt, is dat erg belangrijk.

wouter098
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jan 2011 17:24

wouter098 05 aug 2020 10:46

Beste iedereen,

Heel erg bedankt voor de reacties! Ik begin 1 september op mijn nieuwe werk met een introductieweek, als ik dan te laat is kom is het geen ramp. Ik heb daarom besloten nu nog maar even niets te doen. Eerste dag met de auto naar mijn werk, om te kijken waar de douches zijn. Tweede dag fietsen met mijn racefiets die ik al heb en ergens die week ook nog een keer met de trein. En dan maar gewoon even kijken wat het beste bevalt. Als het me toch met de racert te ver is dan kan ik altijd nog een e-bike kopen. Conditioneel kan ik deze afstand makkelijk aan (want al vrij fanatiek wielrenner), het gaat me meer om de tijd en de logistiek die me 'stressvol' lijkt. Maar dat ga ik dus proberen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Wouter

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 05 aug 2020 13:32

Succes! Maar om even op de opmerking “Stressvol” terug te komen... juist daar hoeft je het minst bang voor te zijn want het is letterlijk ontstressen!

lnnrtlnnrt
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 28 nov 2011 14:48

lnnrtlnnrt 05 aug 2020 14:41

Ik WAS ervaringsdeskundige, maar door Corona werk ik al bijna een half jaar thuis, en ben in de tussentijd ook nog eens 70 km. van m'n werk weg verhuisd, dus mijn laatste woon-werk ritje ligt helaas achter me.

Maar ik kan je zeggen, dat vind ik heel erg jammer! Mijn afstand was iets korter, zo'n 22 km, maar ik fietste ook wel eens om, als ik een kwartiertje eerder naar huis kon bijvoorbeeld.

Dat stressvolle, en er als een berg tegenop zien, kan ik helemaal begrijpen! Dat had ik in het begin ook, ik weet nog dat ik in de eerste week me meer druk maakte over 'de logistiek' van mijn woon-werk ritje, dan voor die belangrijke vergadering die ik die dag had.

Maar, uiteindelijk wordt het een routine, en wil je niet anders meer, vooral als je nu al fanatiek wielrent, zul je binnen de kortste keren je afvragen waar je in hemelsnaam zo tegenop zag in het begin. Ik zou zeggen, gewoon doen! Want ik mis het heel erg...

Nog een laatste puntje, met de fiets ben je qua reistijd veel zekerder over je aankomsttijd, het enige wat echt onzekerheid geeft is materiaalpech, maar dat kan met de auto, of zelfs het OV ook gebeuren.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2981
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 06 aug 2020 08:45

Logistiek gezien is het soms een uitdaging inderdaad.

Persoonlijk los ik dat als volgt op: Dinsdag met de fiets in de auto naar het werk en dan meteen alle kleding en eten etc. etc. meenemen. Dan is het fietsen van dinsdagmiddag tot en met vrijdagochtend. En vrijdagmiddag gaat de auto mee terug met al het wasgoed (en de fiets natuurlijk). Moet natuurlijk wel passen op de plek waar je werkt, dat besef ik mij heel goed. Dan heb ik thuis alnog een auto staan (stel je voor je moet onverhoopt weg of zo). Op het werk kan ik beschikken over een douche en een locker heb waar ik alles in kan opbergen.

Ik rijd liever zonder rugzak maar daar kom ik niet altijd onderuit (van de bovenstaande ritjes is 50% met rugzak). Dit omdat ik per rit een schoon setje aantrek en die moet ik dus op een gegeven moment meenemen. De rugzak is gelukkig daarom niet zwaar.

De wasmachine maakt wel overuren als ik veel fiets.
Ride bikes, not tanks!

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 06 aug 2020 12:56

wouter098 schreef: 05 aug 2020 10:46 Eerste dag met de auto naar mijn werk,

ook nog een keer met de trein.
Dat is toch ideaal. Kan je mooi beginnen met 2 keer per week te fietsen.

Pik je de dagen met mooiste weer, meeste file of meeste tijd. Kan je met de auto mooi je spullen heen en weer crossen.

Uitbreiden en/of andere vervoersmiddelen aanschaffen kan altijd nog.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

hayes

hayes 06 aug 2020 17:58

Ik kan me alleen maar aansluiten bij de vorige reacties.
pech komt echt niet zo veel voor als je zou denken; Als bandje kan ik alleen maar de Vittoria Rubino Pro aanbevelen. Best snel maar echt wel lekbestendig! Een aanradertje.
Regen valt ook echt mee.
Wij hebben onze 2de auto verkocht een anderhalf jaar geleden. Als het écht té slecht weer is, rijden we rond met de auto, ik zet mijn vrouw af en rij dan zelf door naar het werk. Dat is misschien 5 keer gebeurt sinds onze verkoop.

Plaats reactie