Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Het grote woon-werk topic

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 14 sep 2021 16:40

Dritty schreef: 14 sep 2021 16:30 Toch ben ik benieuwd of anderen nog voordelen zien van het kiezen voor een hybride-fiets.
\

Spatborden, meer rechtop zitpositie, vaak iets van een kettingkast, bagagedrager. Makkelijker te fietsen met gewone kleren. Loopt minder in de gaten als jat-object.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Dritty
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 feb 2020 19:48

Gebruikersavatar Dritty 15 sep 2021 10:08

Bedankt voor het meedenken! Toch vreemd hoe dat werkt. Deze argumenten had ik zelf ook kunnen verzinnen, maar misschien onbewust wat minder aandacht gegeven (stiekem een gravel-bike wel mooi vinden). Voor de sportieve plezier rondjes heb ik namelijk al een mooie racefiets. In praktijk zal ik de nieuwe fiets voornamelijk voor woon-werk gaan gebruiken en zouden de gravel-ritjes een eventueel mooie bijkomstigheid zijn. Ik denk dat scepticus en jberends gelijk hebben dat een hybride-fiets voor mij eigenlijk toch een betere optie is.

Als ik een knoop heb doorgehakt en een fiets heb gekocht, zal ik dit hier delen :)

Knaljaas
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 jan 2017 13:37
Locatie: West-Vlaanderen

Knaljaas 15 sep 2021 10:56

Dritty schreef: 15 sep 2021 10:08 Bedankt voor het meedenken! Toch vreemd hoe dat werkt. Deze argumenten had ik zelf ook kunnen verzinnen, maar misschien onbewust wat minder aandacht gegeven (stiekem een gravel-bike wel mooi vinden). Voor de sportieve plezier rondjes heb ik namelijk al een mooie racefiets. In praktijk zal ik de nieuwe fiets voornamelijk voor woon-werk gaan gebruiken en zouden de gravel-ritjes een eventueel mooie bijkomstigheid zijn. Ik denk dat scepticus en jberends gelijk hebben dat een hybride-fiets voor mij eigenlijk toch een betere optie is.

Als ik een knoop heb doorgehakt en een fiets heb gekocht, zal ik dit hier delen :)
Nog een voordeel van de hybride is dat deze reflectoren heeft, en (indien je hier op let bij aankoop) verlichting, bij voorkeur met een naafdynamo. Altijd handig, nooit een platte batterij voor je lampjes.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2815
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 15 sep 2021 12:12

Gisteren toonde de buienradar nog een flinke plas regen. Altijd precies op het tijdstip dat ik naar het werk wil fietsen natuurlijk... Maar vanmorgen geen vuiltje aan de lucht. Niks klaargelegd...handig...maar toch snel alles bij elkaar gepakt om toch op de fiets te gaan. Dus straks, lees vanmiddag, toch weer lekker 50km te pakken.
Ride bikes, not tanks!

blurg
Forum-lid
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 jan 2019 13:56

blurg 15 sep 2021 12:50

Dritty schreef: 15 sep 2021 10:08 Bedankt voor het meedenken! Toch vreemd hoe dat werkt. Deze argumenten had ik zelf ook kunnen verzinnen, maar misschien onbewust wat minder aandacht gegeven (stiekem een gravel-bike wel mooi vinden). Voor de sportieve plezier rondjes heb ik namelijk al een mooie racefiets. In praktijk zal ik de nieuwe fiets voornamelijk voor woon-werk gaan gebruiken en zouden de gravel-ritjes een eventueel mooie bijkomstigheid zijn. Ik denk dat scepticus en jberends gelijk hebben dat een hybride-fiets voor mij eigenlijk toch een betere optie is.

Als ik een knoop heb doorgehakt en een fiets heb gekocht, zal ik dit hier delen :)


Het is van veel dingen afhankelijk. Ik heb zelf mijn krachten en trainen juist met woon-werk op gedaan.
Dan ga ik niet op een normale fiets zitten, ik maakte van de rit een training.
Het is dan ook wel belangrijk, dat je daar op je werk kan douchen en je fiets achter slot en grendel kan zetten.
Ik reed vaak 35km, de korste route was 25. Het was een keuze. Ik keek elke ochtend en middag uit naar de 'race' en probeerde steeds PRs te rijden. Ik ben er heel sterk van geworden.

Ga je op een hybride fiets zitten, dan zou dat voor mij althans, de rit niet zo leuk maken.
Iedereen zit anders in elkaar, maar het is voor juist een motivatie om woon-werk op de fiets te doen, door het zo leuk mogelijk te maken.
Je pakt 2 trainingen per dag.


Je kan met en racefiets, of een gravelbike , spatborden zetten en dan kom je vrij schoon aan. Ik reed het eigenlijk zelfs altijd zonder spatborden, de hele herfst en winter door.

Voordeel is ook dat je de houding traint, waar je dan profijt van hebt als je gaat wielrennen in je vrije tijd.
Je traint je core en je armen tevens mee, doet veel rijervaring op met de racefiets.

Ieder heeft zo zijn kijk er op, maar ik zou juist deze gelegenheid aangrijpen om te racen!


Ik heb hier overigens over geblogd, toen ik er mee startte in de winter:
viewtopic.php?f=22&t=88741
Laatst gewijzigd door blurg op 15 sep 2021 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.strava.com/athletes/blurg
Colnago CX-1 Dura-Ace DI2
Scott Spark XTR DI2

jberends
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 04 sep 2019 16:03

jberends 15 sep 2021 14:57

Dritty schreef: 15 sep 2021 10:08 Bedankt voor het meedenken! Toch vreemd hoe dat werkt. Deze argumenten had ik zelf ook kunnen verzinnen, maar misschien onbewust wat minder aandacht gegeven (stiekem een gravel-bike wel mooi vinden). Voor de sportieve plezier rondjes heb ik namelijk al een mooie racefiets. In praktijk zal ik de nieuwe fiets voornamelijk voor woon-werk gaan gebruiken en zouden de gravel-ritjes een eventueel mooie bijkomstigheid zijn. Ik denk dat scepticus en jberends gelijk hebben dat een hybride-fiets voor mij eigenlijk toch een betere optie is.
:D
HoHo!! Ik wil je niet ontnemen van je hobby en droom wensen. Dat je een gravelfiets stiekum mooier vind is een prima prima top reden om er een aan te schaffen! :like:

De "verstandigste keuze" is misschien niet altijd de "leukste keuze", maar het blijft een keuze. :)

(ps. ben zelf ook met een oog aan het kijken naar een gravelfiets, moet alleen de argumenten waarom er nog bij verzinnen - heb nu een racer + Giant Prime+ ebike voor w-w en kinderen naar school in zo'n fietskarretje of achterop. Misschien een argument voor mij: kan fietskar ook achter de gravel hangen en zo train ik wat 'intensiever' op mijn route woon-werk)

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 16 sep 2021 08:59

Als je zeker bent ook in winterse omstandigheden te gaan fietsen, dan zie ik daar ook nog een voordeel van een hybride. Die meer relaxte positie met een recht stuur, maakt doorgaans ook wel dat je je fiets makkelijker door sneeuw(/gladde ritten) krijgt.
Is prijsverschil een argument? Zijn die hybride dingen ook niet aangenamer voor de portefeuille in vergelijking met gravelbikes?
Op vlak van snelheid zit er volgens mij weinig verschil op, of dat lijkt zo toch in mijn pendelgroepje. Sowieso bij dagelijks pendelen ga je eerder posities aannemen die comfortabel zijn in plaats van efficiënt.

Ik rij zelf met een gravelbike naar het werk (25km), maar gebruik die ook om in het weekend te rijden. Als ik al een koersfiets had staan thuis en een fiets zou gaan kopen om 10km enkele rit te pendelen, dan zou ik niet direct naar een gravelbike zitten kijken.
Heb je zo'n tour/trekfiets ook overwogen? Voor 10km lijkt me dat ook nog een goede optie én makkelijk inzetbaar in je dagelijks leven (dus je hoeft je omafiets niet te houden).

Gebruikersavatar
Dritty
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 feb 2020 19:48

Gebruikersavatar Dritty 16 sep 2021 09:48

Het zijn inderdaad de afwegingen tussen wat "verstandig" en wat "leuk" is. Een beetje extra snelheid vind ik "leuk" (niet voor de tijdwinst), maar waarschijnlijk zal ik ook wat snelheid winnen bij de hybride vs de huidige omafiets.

@jberends, adviezen worden gewaardeerd, ik zie ze zeker niet als dream killers, de keuze blijft mijn verantwoordelijkheid ;)

Ik ben er dus zeker nog niet uit. Leuk ook om de verhalen van blurg in het andere topic te lezen. Als ik minimaal een uur zou moeten fietsen, zou ik zeker voor de race of gravelbike gaan. Douchen en veilig stallen van de fiets kan in ieder geval op mijn werk, maar ik denk dat ik ook soms voor een rustige rit wil gaan, waarbij douchen niet nodig is. Nu bepaalt de fiets waarop je zit niet de intensiteit waarmee je fietst, maar geeft daar wel een beetje sturing aan.

Voorlopig wat voorpret door regelmatig wat fietsen te bekijken en vergelijken en doordat ik (momenteel) nog veel thuiswerk zit er weinig druk op. Dit helpt in ieder geval wel om de voor- en tegens op een rijtje te zetten.

hayes

hayes 16 sep 2021 11:13

Ik vind persoonlijk de positie op een gravelbike fijner dan de meer rechtop van een hybride bike.
Met een setje spatbordjes ben je ook gesetteld voor de winter.

Nadeel is dan wel dat alles in een rugzak moet. Op ene hybride heb je meestal een bagagedrager.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 16 sep 2021 11:39

Maar die bagagedrager valt dan ook wel weer op de meeste gravel bikes te monteren. Was de markt maar gewoon aero koersfiets-gravelbike-mountainbike-stadsfiets, dan was het allemaal veel makkelijker hé :like: :D

Gebruikersavatar
Slowracer
Forum-lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 13 sep 2011 15:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Gebruikersavatar Slowracer 16 sep 2021 15:02

Topeak (en waarschijnlijk ook andere merken) heeft bagagedragers die je om je zadelpen kan klemmen. Bijbehorende tas erbij en gaan :winkthumb:
M.u.v. de afgelopen anderhalf jaar gebruik ik een dergelijk systeem al ruim 10 jaar bij het uitpijlen van routes van georganiseerde wandelevenementen op een crosshybride (Stevens XC7).
Zeer geleidelijk weer een beetje Slowracer

http://www.gaul.nl

hayes

hayes 16 sep 2021 21:54

Persoonlijk stoor ik me niet aan een rugzak. Bij 25+ wordt het wat warm. ;)
Doet het gewicht op een bagagedrager de fiets niet helemaal anders reageren? Soms heb ik best wat kilo's mee.

Plaats reactie