Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Het grote woon-werk topic

hayes

hayes 26 aug 2021 10:00

Ja, de Belgische westhoek. We schurken tegen Frankrijk aan.

Per kilometer krijg ik 0,24 euro. Da's het wettelijke maximum denk ik.
Ik doe officieel 22 kilometer enkele reis. Dus 10,56 euro per dag woonwerk fietsen. In combinatie met het uitsparen van diesel dus zo'n 15 euro per dag verschil tussen auto en fiets.

Elke werkgever bepaalt zelf of hij die vergoeding uitbetaalt of niet. Ik heb bij m'n werkgever (gemeentebestuur) ferm gelobbyd. Vroeger kregen we een stuk minder. Daar werd veel over gezeurd maar niemand deed iets.
Mijn vrouw krijgt van haar werkgever 0,15 euro per km. Het is en blijft een gunst.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 26 aug 2021 10:47

Wij (ik werk in het onderwijs, in NL) hebben tegenwoordig zo'n portal van Mobility Concept waardoor je per daadwerkelijk gemaakte wo-we reis vergoeding krijgt.

Wo-We met OV wordt volledig vergoed via NS Business card.

Auto € 0,15 per km tot een max van 30km en eerste 5km voor eigen rekening.
Fiets ook € 0,15 per km tot een max van 30km, maar dan worden de eerste 5km wél vergoed.
Én: als ik fiets rekent 'ie dezelfde route (via ringweg, dus omrijden) als voor de auto, dus ik krijg meer km's vergoed dan ik werkelijk fiets.

Dus voor 25 a 27km fietsen (afhankelijk van saaie kortste of leuke langere route) krijg ik 30 km a € 0,15 = € 4,50

Voor 32km met de auto krijg ik 25 km a € 0,15 = € 3,75

Alleen al de benzine voor 32 kilometer kost iets van € 3,40

De woon-werkfiets is grotendeels opgebouwd met oude onderdelen die ik nog had liggen, super slijtvaste Big Apples, en ik kan er bv de oude 9-speed cassettes van m'n gravelfiets verder op afdraaien, dus die kost bijna niks per kilometer.

Hoeveel mijn racefiets me kost per kilometer wil ik natuurlijk helemaal niet weten, maar zo'n sommetje hoeveel fietsforensen oplevert is dan weer erg leuk om eventjes te maken :mrgreen:
Laatst gewijzigd door scepticus op 26 aug 2021 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Polygoon
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 aug 2021 16:51

Polygoon 26 aug 2021 11:26

Gisteren voor het eerst gependeld met de fiets. 43km enkele rit en dat ging eigenlijk een pak makkelijker dan gedacht.

Ik ga dit niet op dagelijkse basis doen maar eens 1 of 2 keer per maand, why not!

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 26 aug 2021 11:56

Ik krijg tegenwoordig vanwege het thuiswerken een mindere vergoeding, maar wel een paar euro als vergoeding voor thuis. Zal ook wel zo blijven want we zullen wss 2 dagen kantoor en rest thuis krijgen.

Ik moet zeggen dat ik mijn woonwerkritjes wel mis. En voor mijn werk een half uur een rondje rijden en erna weer, daat voelt een stuk nuttelozer dan wo-we. Maf wel eigenlijk.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 03 sep 2021 09:23

Ja, dat gevoel ken ik. Als ik thuiswerk ga ik echt niet in de ochtend fietsen en dan aan het einde van de middag weer.

Momenteel krijg ik alleen een vergoeding voor de dagen dat ik daadwerkelijk naar kantoor reis. 9 euro per dag. Dat kan niet uit voor de auto en ik betwijfel of het uit kan voor de fiets. Als je ziet dat je extra kleding koopt (want ik draag in principe iedere rit een schoon setje). En ik neem bij meerdere dagen achter elkaar WW-verkeer ook een setje mee naar het werk dat ik daar laat liggen zodat ik niet elke rit met een rugzak hoef te rijden. Als ik kijk naar gisteren en vandaag dan heb ik dus 4 verschillende setjes aan. Misschien beetje overkill...maar dat zij dan maar zo.

Daarnaast al meerdere keren momenten gehad dat ik een band naar de gallemiezen heb geremd om een aanrijding te voorkomen. Maar goed, het geld gaat het niet om. Op de fiets word ik een stuk fitter dan met de auto. En ik sta niet in de file (al sta ik dat sowieso niet zo vaak maar toch).
Ride bikes, not tanks!

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 08 sep 2021 15:36

Oef, blij te lezen dat we een België dan toch eens voor een deel vooruit zijn op iets dat met fietsen te maken heeft :D Bij mij op het werk bedraagt de vergoeding 21cent/km, eigenlijk ruim voldoende voor afschrijven fiets/onderhoud/extra eten/...
Mijn grootste drijfveer om te pendelen met de fiets is dat ik onderweg van en naar het werk mijn hoofd kan leegmaken en geen frustraties heb door filerijden/treinverkeer/...

hayes

hayes 08 sep 2021 21:37

Winterfietsje op de kop getikt. Zal vooral dienen voor woonwerk verkeer.

Afbeelding

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 08 sep 2021 22:21

Knap ding! Prima voor WW-verkeer.
Ride bikes, not tanks!

hayes

hayes 10 sep 2021 13:23

Exact. Heeft me twee keer niets gekost. In corona tijden bijna diefstal zelfs ;)
De fiets staat helemaal in orde. Zonder kosten de winter door moet zeker lukken.

Vanmorgen toch al even getest op woonwerk traject. Ik voel dat het niet de lichtste fiets is, zeker niet omdat de wielset rond de 2kg moet draaien als ik online opzoek. Ik heb wel de Schwalbe Marathon banden eraf gezwierd en nog semi versleten Vittoria Rubino Pro bandjes opgelegd en Cateye fietscomputertje verwijderd. Gewicht bijna 1 kg naar beneden.

We're gonna get along just fine :winkthumb:

Afbeelding

blurg
Forum-lid
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 jan 2019 13:56

blurg 14 sep 2021 16:01

Vandaag heb ik een mijn oude woon-werk route weer eens gedaan, gewoon , voor de leuk. Alleen nu achter elkaar, want ik werk daar niet meer :)

Dat is dan meteen wel een stukje zwaarder natuurlijk, want bij kantoor weer rechtsomkeerd gemaakt. Als ik die route zou weer reed, hunker ik toch terug naar die dagelijkse route, want een mooie trip was dat. Bijna alles op een eigen pad, en prachtig asfalt, breed en snel. Geen wonder dat het zo leuk was altijd zo hard als mogelijk naar het werk te trappen. Het was er ook weer heerlijk weer voor. En nu voor het eerst op mijn Bianchi.

https://www.strava.com/activities/5958198170
https://www.strava.com/athletes/blurg
Colnago CX-1 Dura-Ace DI2
Scott Spark XTR DI2

Gebruikersavatar
Dritty
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 feb 2020 19:48

Gebruikersavatar Dritty 14 sep 2021 16:30

Hier een vraag die ik misschien alleen zelf kan beantwoorden, maar ik ben toch benieuwd naar de mening op dit forum. Ik overweeg een nieuwe fiets te kopen die ik vooral als woon-werk fiets zal gebruiken (ca. 10 km enkele reis). Op dit moment doe ik dat op een goedkope omafiets, dus elke fiets zal een verbetering zijn.

Mijn budget is ca. 1500 euro.
Nu twijfel ik vooral tussen een gravel-bike (bijvoorbeeld een Bulls Grinder 3 of Cube Nuroad Race) of een meer hybride fiets (zoals de Cube Travel EXC of Koga Supermetro).

Een gravel-bike is wat breder inzetbaar en spreekt mij ook wel qua uiterlijk aan, dus de keuze snel gemaakt zou je zeggen. Toch ben ik benieuwd of anderen nog voordelen zien van het kiezen voor een hybride-fiets.

jberends
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 04 sep 2019 16:03

jberends 14 sep 2021 16:36

Dritty schreef: 14 sep 2021 16:30 Hier een vraag die ik misschien alleen zelf kan beantwoorden, maar ik ben toch benieuwd naar de mening op dit forum. Ik overweeg een nieuwe fiets te kopen die ik vooral als woon-werk fiets zal gebruiken (ca. 10 km enkele reis). Op dit moment doe ik dat op een goedkope omafiets, dus elke fiets zal een verbetering zijn.

Mijn budget is ca. 1500 euro.
Nu twijfel ik vooral tussen een gravel-bike (bijvoorbeeld een Bulls Grinder 3 of Cube Nuroad Race) of een meer hybride fiets (zoals de Cube Travel EXC of Koga Supermetro).

Een gravel-bike is wat breder inzetbaar en spreekt mij ook wel qua uiterlijk aan, dus de keuze snel gemaakt zou je zeggen. Toch ben ik benieuwd of anderen nog voordelen zien van het kiezen voor een hybride-fiets.
ligt er helemaal aan of je dus wilt gaan fietsen met een krul of niet. Als het primair woon-werk is zou ik voor de hybride gaan. Zit comfortabeler en is beschermd bij nat weer (niet vies dus). Voel je dat je ook ritjes wilt maken in de avond/weekend voor ontspanning en sport; dan zou je de gravel kunnen overwegen. Mijn opinie is dat de hybride fiets wat veelzijdiger is te gebruiken is (meer ook voor tripjes naar de supermarkt, of naar de stad) dan de gravel-fiets; welke meer voor sport, ontspanning en plezier is. Voor 1500 EUR vind je in beide categorien een prima instapper volgens mij.

Plaats reactie