Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Het grote woon-werk topic

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 08 feb 2021 18:03

Omdat ik de auto niet snel schoon kreeg toch maar even de fiets gepakt. Dat ging nog best goed. Ik had het meeste last van de wind die het listig maakte. (En de wind op mijn ogen)

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5097
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 08 feb 2021 19:14

Woon - Werk zat er niet in op de fiets.
Had weinig zin om half gestrooide fietspaden te gaan fietsen icm donker.

Eind van de middag maar rondje door de duinen gemaakt, op het laatst nog stukje door het donker over fietspad.
Goede keus om niet richting werk te gaan, sommige fietspaden moest ik gewoon stukken lopen, geen doorkomen aan. (zeker 40cm sneeuw op sommige plekken)

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 08 feb 2021 20:11

Toch maar geen woon-werk met de fiets. Ik heb 28km enkele afstand en ongeveer de helft gaat buiten de bebouwde kom. Daarnaast is het in het buitengebied 2-3 graden kouder dan in de bebouwde kom. -12 is dan toch net iets teveel van het goede.
Dogma F

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1071
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 08 feb 2021 20:25

Vanochtend en vanavond met de fiets naar/van werk gegaan. Op de cyclocrosser met lekker lage druk in de banden. Ik vind het toch wel erg leuk en bijzonder hoor om in de sneeuw te fietsen. Soms vond ik het juist wel jammer als een fietspad er erg 'goed' bij lag. Maar ik ben ook geen sneeuwhopen van 40 cm tegengekomen.

bikerke
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 08 feb 2021 20:58

Ben vandaag ook gaan werken met de (race) fiets.
Gelukkig heb ik winterbanden..... op de zolder liggen.
Ik ga kijken om deze morgen te monteren.
Waren oorspronkelijk (een jaar of vier/vijf terug) gekocht voor mijn toerfiets,
ze zijn dan op de zolder beland en liggen er nog ....

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 08 feb 2021 21:52

mhr-zip schreef: 08 feb 2021 15:40
uninvitedguest schreef: 08 feb 2021 09:47
Fiets tijdens woon-werk door drie gemeentes, 2 waren prima te doen, zeker gezien de omstandigheden, derde was ronduit slecht.
Wegen zijn niet alleen van gemeentes. Ze kunnen ook van bijv. waterschappen (zijn er meer dan je denkt!) of Rijkswaterstaat zijn. Deze zijn zelf verantwoordelijk voor het strooien van hun wegen.
Ben ik ook mee bekend. En naast waterschapswegen en rijkswegen zijn er ook nog provinciale wegen. Maar geloof me mr-zip, de wegen waar ik al 10 jaar over ww fiets, zijn toch echt van drie verschillende gemeentes. Vandaar dat ik deze ook zo benoemd heb.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

sanger
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 mei 2020 16:23

sanger 11 feb 2021 11:09

Voor de die hard woon-werk fietsers hier... Gaan jullie allemaal op de racefiets of ook op een gewone fiets?

Over een paar maanden ga ik met het werk verhuizen en wordt het praktisch te doen om op de fiets naar het werk te gaan. Maar nu twijfel ik of ik dat op mijn racefiets zal doen, een tweede racefiets (of MTB) als woon-werk fiets erbij zal kopen of een gewone (lees beter dan mijn kroegfiets) stadsfiets erbij zal kopen.

Op het nieuwe werk hebben we geen douchegelegenheid, dat is eigenlijk hetgeen me aan het twijfelen brengt. Als ik de racefiets zou nemen dan zou het wel prettig zijn je te kunnen opfrissen bv. Of heel rustig heen en op de terugweg pas iets inspannen.

Ik wil gaan fietsen om wat meer km's in de benen te krijgen op een lage HS, en wil het dus wel als training gebruiken.
#willeniskunnen, de podcast van en voor talentbeperkte athleten!
Check willeniskunnen.cc!

Knaljaas
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 jan 2017 13:37
Locatie: West-Vlaanderen

Knaljaas 11 feb 2021 13:09

In de winter gebruik ik een sportieve hybridefiets (met spatborden en verlichting), in de zomer een koersfiets. Een mountainbike zou ik persoonlijk nooit gebruiken, dat bolt niet zo goed...
Op het werk ook geen douchemogelijkheid, maar wel een wastafel. Dit is beter dan niets. Je kan er voor kiezen om vooral op de terugweg wat sneller te rijden.

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 11 feb 2021 13:54

sanger schreef: 11 feb 2021 11:09 Voor de die hard woon-werk fietsers hier... Gaan jullie allemaal op de racefiets of ook op een gewone fiets?
Fiets al een aantal jaren woon werk 20 km enkele reis.
Gebruik hiervoor een trekkingfiets.
27 versnellingen, spatborden, naafdynamo en verlichting, bagagedrager, voor 28 mm band, achter 33 mm. Gebruik als fietstassen Backroller Classic tassen van Ortlieb vanwege de waterdichtheid.

Woon-werk fiets moet voor mij vooral onderhoudsvrij en betrouwbaar zijn. Daarom ook Schwalbe Marathon Plus banden. Die rijd ik helemaal op tot de blauwe anti lek laag al ver aan het slijten is. Deore versnellingsysteem, betrouwbaar en robuust.
Geef de fiets 1x per ca 5000 km een onderhoudsbeurt, vaak beperkt tot ketting en tandwiel vervangen. Verder geregeld ketting smeren en dat is het wel.

Moet alle onderhoud buiten doen, en wil dan na een 8 urige werkdagen en ook nog woon- werk fietsen niet meer 's avonds in het donker staan te prutsen.

Heb een op maat gemaakte stalen racefiets, en vind het zonde deze voor woon-werk te gebruiken.

Nog meer vragen? Laat maar weten.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 11 feb 2021 15:05

Voor het verplichte thuiswerken ( ja het frustreert me enorm) iedere dag minimaal 45 km ww (retour) maar regelmatig extra stukje om. Als sinds 5 jaar op een eerste serie Diverge(carbon), noemde ze toen een gravelracer zou nu niet meer die classificatie krijgen is meer een comfortracer volgens huidige standaarden. ( de huidige Diverge is niet meer te vergelijken met die), Daar tijd ik zomer en winter op, hele jaar met 28 mm banden en eigenlijk al 5 jaar geen enkel probleem. Behalve dan dat schuren van de schijfremmen, omdat je gewoon heel vaak met natte weg fietst. Wat extra onderhoud en een keer extra poetsen, verder niets. Nog nooit problemen gehad met gladheid of grip of wat dan ook, Daarvoor 10 jaar op racer met 23 mm bandjes, ging ook prima, twee nadelen iedere 3 jaar nieuwe velgen. (nu iedere 3 maanden nieuwe remblokken met schijfremmen) maar hoeveel nadeel is dat. Wel reed ik met 23 mm regelmatig lek en dat is echt een stuk minder met 28 mm. Als ik afgelopen week naar het werk had gemogen had ik wel mijn oude MTB gepakt, maar dan vooral om hier de straat uit te kunnen komen, want op de fietspaden had ik het al redelijk snel ook met 28 mm banden el aangedurfd. Maandag mag ik een dagje naar het werk, even kijken hoe het dan is met het opvriezen van smeltwater, maar ga er nu vanuit dat het gewoon op de Diverge gaat zijn,
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 793
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 11 feb 2021 15:10

sanger schreef: 11 feb 2021 11:09 Voor de die hard woon-werk fietsers hier... Gaan jullie allemaal op de racefiets of ook op een gewone fiets?
Je leest al veel verschillende reacties.
Iedereen iets anders, vaak ook omdat de omstandigheden anders zijn.
Welke afstand moet je bv enkele reis en is het veel bebouwd gebied of open terrein maakt veel uit van wat je wil fietsen.
Zelf heb ik een Cube Nurad Race Fe. Makkelijk een tas aan de zijkant voor alle spullen, spatborden en schijfremmen. Voor mij ideaal, maar misschien niet voor jou.
Misschien kun je daar wat verheldering in geven voor een goed advies.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 11 feb 2021 15:31

sanger schreef: 11 feb 2021 11:09 Voor de die hard woon-werk fietsers hier... Gaan jullie allemaal op de racefiets of ook op een gewone fiets?
Een fiets die je gewend bent om iedere rit te poetsen is minder geschikt voor woon-werk. Verder kan alles in mijn ogen.

ophetkantje schreef: 11 feb 2021 15:05 Voor het verplichte thuiswerken ( ja het frustreert me enorm)
Als ze me bellen dat ze het kantoor opheffen hang ik de vlag uit :roll:
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Plaats reactie