Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Het grote woon-werk topic

hayes

hayes 21 aug 2020 12:36

Heerlijk woonwerk op een vroege zomerochtend...

Afbeelding

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 21 aug 2020 13:01

Leuk, mooie foto.
Waar is dit?
Bij mij kwam dat blauwe spul naar beneden vallen......
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

hayes

hayes 21 aug 2020 13:04

Dit is Veurne, waar ik m'n jeugd doorbracht. En waar ik nu nog dagelijks doorheen moet op weg naar het werk.
Vanmorgen was heerlijk fietsen. Intussen is er een deftig windje an een 5-6 Bft, straks win dop kop naar huis...

Wielerliefhebber
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 jun 2019 23:49

Wielerliefhebber 01 okt 2020 00:18

Ik meld me hier ook even. Sinds enkele weken fiets ik 3x per week op een mountainbike naar m'n werk. De afstand is 2x30 km. Het stuk Amsterdamse bos, en de stad Amsterdam wil ik m'n racer niet aandoen. Vandaar de mountainbike. Het stuk langs de Ringvaart zouden smallere banden zonder noppen, en grotere wielen wel welkom zijn.
Op termijn komt er misschien wel een gravelbike of zoiets dergelijks.
Het liefst zou ik helemaal niet meer met de auto gaan, maar dat is voor mij nu nog net teveel gevraagd.
Ik heb alleen nog moeite met mezelf inhouden. Doordat ik een bepaalde snelheid gewend ben van de racefiets, merk ik dat ik op de mountainbike een bepaalde snelheid wil vasthouden.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5097
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 01 okt 2020 07:25

Waarom zou je het je racefiets niet aan willen doen ?
Je moet wat meer remmen, je velgen/blokken slijten misschien wat harder.

Wielerliefhebber
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 jun 2019 23:49

Wielerliefhebber 01 okt 2020 10:49

Ik heb van de zomer een nieuwe racefiets gekocht, wat voor mij heel veel geld was, dus probeer hem zo goed mogelijk te houden. Die zou ik dan eigenlijk dan elke avond schoon zou moeten maken. Met al die rotzooi op de weg. Bovendien is de kans op lek met 28mm bandjes een stuk groter.
De mountainbike is een oude van m'n vader. Als ik thuis kom is het even de ketting afnemen en klaar. Bovendien is de kans op lek nihil, en kan ik doordat er SPD pedalen opzetten net even wat makkelijker lopen.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 01 okt 2020 13:31

32 mm schwalbe marathon bandjes er op. Blijven ook lekvrij. Stukje sneller dan MTB banden.

Maar het idee dat je op een MTB dezelfde snelheid (bij benadering) als op de racefiets te denken kunnen vasthouden zou ik maar snel loslaten.

Ik zelf reken ongeveer 5 tot 7 km/h gemiddeld minder als ik op de MTB zit. (Afhankelijk van de windkracht)

Opzich maakt mij dat verschil niet zoveel uit. Maar qua tijd moet je gewoon iets eerder weg of dat je juist iets later thuis komt.

Wisselwerking
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 21 aug 2015 10:00

Wisselwerking 01 okt 2020 13:37

Misschien goed om op jouw fietscomputer niet de snelheid weer te geven. Dat zal waarschijnlijk wat relaxter.

Overigens kun je op de racefiets ook SPD pedalen gebruiken. Die heb ik ook op mijn racefiets (en ATB). Dat loopt inderdaad beter. En bijkomend voordeel voor mij is dat ik maar 1 paar schoenen nodig ben.

En ook met @RVV eens dat je zou kunnen overwegen om wat smallere banden op de ATB te gebruiken. Overigens valt lek rijden met 25mm banden ook echt wel mee. Ook in de komende periode.

Helaas zit er voor mij voorlopig nog geen woon-werk verkeer er in. De komende 3 weken mogen we eigenlijk sowieso niet naar kantoor. Ik mis het woon-werk verkeer wel. Gelukkig ben ik wel flexibel met werktijden en kom ik wel aan fietsen toe, maar mis die structuur wel.
Mijn Strava

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 01 okt 2020 14:55

Wisselwerking schreef: 01 okt 2020 13:37 maar mis die structuur wel.
Hier heb ik ook last van.

Vroeger ging ik eerder naar huis geen probleem, nu heb ik meer het gevoel dat ik mijn collega's moet inlichten dat ik even niet bereikbaar ben. Daar had ik vroeger geen "last" van, dan ging dat automatisch.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Wielerliefhebber
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 jun 2019 23:49

Wielerliefhebber 01 okt 2020 16:43

Dank voor de reacties. Ik probeer ook zeker niet dezelfde snelheid als op de racefiets te halen hoor. Dat lukt natuurlijk ook nooit. Maar gevoelsmatig voelt 25 of minder per uur erg langzaam. (Heb de snelheid niet op het scherm van m'n sporthorloge staan. Alleen m'n hartslag, omdat ik zeker de heenweg in D1 wil blijven)
Ga dus automatisch harder trappen om toch richting de 30 te gaan, wat natuurlijk niet nodig is. Want of ik over die 30km nou een uur doe, of een uur en 10 minuten maakt niet zoveel uit.
De fietsenmaker hier in de buurt had voor mijn 650 wielen niet veel smallere banden. Bovendien. Bovendien gaf hij aan dat dat niet zoveel uit zal maken. Deze winter ben ik van plan op de mountainbike een strandrace te proberen. Daar komen ook gladdere banden voor, misschien scheelt dat ook.
Mijn eerste investering is denk een bagagedrager voor de mountainbike, denk dat het gewicht niet meer op m'n rug ook best wat comfort geeft.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 02 okt 2020 09:09

Rond de 25 gemiddeld op de MTB is toch echt wel een Serieuze snelheid hoor. Ik kan ook wel 30 tot 32 gemiddeld op de MTB fietsen. Maar dan zit mijn hartslag ook op 150. Terwijl het op de racer dan rond de 130 is.

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 793
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 02 okt 2020 09:34

Gladde banden helpt inderdaad een heel stuk tov noppen banden. De breedte van een band is veel minder van belang. Als je er strandrace banden op zet, ben je al een heel eind.
Ik heb nu ook een gravelbike met bagagedrager (cube nuroad fe) en dat bevalt mij erg goed dat ik geen rugzak meer nodig heb. Zeker omdat ik ook wel eens verder dan woon-werk ga en dan vind ik kleding + laptop wel onhandig na meer dan een uur fietsen.

Plaats reactie