Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Het grote woon-werk topic

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 06 mei 2020 22:30

Vandaag een kleine mijlpaal behaald; bij thuiskomst exact 40.000 km op de "nieuwe" woon-werkfiets weggetrapt.

Qua km's toch vergelijkbaar met een keer de wereld rond.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

DonVino84
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 31 aug 2018 22:08

DonVino84 07 mei 2020 20:52

Ik zit ook aan een speed pedelec te denken als alternatief voor de treinritjes Hilversum - Amsterdam (30km).

In de lange zomerdagen zal ik de racefiets best pakken, maar gezien het schema met kids en de drukke baan wil ik ook vaak gewoon zo snel mogelijk van a naar b.

Zat aan een Stromer ST3 te denken maar zou eigenlijk liever iets sportievers met een drop handlebar willen. Heeft iemand die al gevonden? De meeste race ebikes gaan tot 25km/u met relatief korte range.

Is volgens mij best markt voor.

Edit - Trek Domane+ HP is eigenlijk wat ik zoek. Lijkt niet echt goed verkrijgbaar in NL...

leon1
Forum-lid
Berichten: 2964
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 23 jul 2020 11:45

Gisteren voor het eerst in drie jaar WW-verkeer een lekke band. Ik heb een CO2 patroon bij mij. En een onlangs nieuw bestelde CO2 pomp Klic van Crankbrothers. Lekker klein dus en past daarom makkelijk in mijn micro-zadeltasje. Het is eigenlijk alleen een verlengstuk van zo'n patroon. Er zit geen knop op of zo. Dus toen ik eenmaal doorhad hoe het werkte was de helft al weggevlogen... haha.. Gelukkig nog wel net genoeg zodat ik mijn reis kon vervolgen tot de eerste de beste fietsenwinkel met een normale pomp.
Ride bikes, not tanks!

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 23 jul 2020 12:22

Ik heb altijd 2 patronen bij me, 1 is maar alleen! ;)

leon1
Forum-lid
Berichten: 2964
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 23 jul 2020 13:07

Nou ja, ik had eigenlijk vooraf even moeten uitproberen hoe dat ding werkt... Op de een of andere manier vind ik het gewoon zonde om zomaar een patroon op te maken voor een test. Die dingen zijn maar duur. Al is mijn vriendin bellen om mij op te komen halen duurder... :lol:

Maar nu weet ik het. Dus dat komt wel goed voor de volgende keer. Al hoop ik dat die weer 3 jaar (of langer) duurt. :D En tegen die tijd ben ik het weer vergeten waarschijnlijk... :roll:

Voordeel van in en om Rotterdam woon-werkverkeer te hebben is dat er altijd wel een fietsenwinkel in de buurt is. Dus eventueel even lopen had ook nog gekund.
Ride bikes, not tanks!

wouter098
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jan 2011 17:24

wouter098 03 aug 2020 20:14

Beste iedereen,

Ik heb soortgelijke vragen al voorbij zien komen. Maar ik wil graag even weten wat jullie van mijn plannen vinden. Ik moet de komende 2 jaar 4 dagen per week 30 km heen en 30 km terug voor mijn werk.

Hoewel ik fervent wielrenner ben vind ik 30 km te ver om dagelijks te doen, als je gewerkt hebt, honger hebt en moe bent wil je niet meer 30 km wielrennen (ik niet). Voor de stadsfiets is het om dezelfde reden te ver. Daarom wil ik een elektrische fiets kopen. Nu zie ik veel speedpedelecs voorbij komen, maar die dingen zijn schreeuwend duur (echt niet normaal!). Ze zijn nog eens extra duur omdat ik er een met een riemaandrijving wil, omdat ik niet elke 2000km (eens in de twee maanden dus) de ketting ga liggen vervangen. 25km per uur is te langzaam, dan kan ik net zo goed met het ellendige openbare vervoer. Nu was de oplossing: een e-bike (25km/uur) kopen met riemaandrijving (voor minder dan 3000 euro wel te koop) en die opvoeren.

Twee vragen: nu is het niet helemaal legaal fietsen opvoeren, wie heeft hier ervaring mee in de zin of ik een groot risico neem? En twee: tips voor een normale e-bike met een riemaandrijving?

Dank!

DvanW
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 27 aug 2011 15:25
Locatie: Utrecht

DvanW 03 aug 2020 21:57

Je ziet vrij regelmatig opgevoerde e bikes rijden, heb nog nooit vernomen dat iemand daarvoor aangehouden is. Grootste bezwaar lijkt mij de aansprakelijkheid bij een ongeval. Met dit budget zou ik zelf een gazelle cityzen speed aanschaffen. Door de derailleur versnelling is een ketting vervangen een klusje van nog geen 10 minuten. Mocht je dat echt niet willen kun je eens naar de sparta d-burst kijken, wel fors duurder.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 04 aug 2020 08:20

wouter098, en hoe vaak denk je die riem te moeten vervangen?
Door de electro aandrijving wordt zo'n riem al veel zwaarder belast en slijt ie veel sneller!
Ga je 'm dan ook nog opvoeren dan is zo'n riem een zeer kort leven beschoren...
Een riem is mooi en onderhoudsvrij, maar wel op een gewone fiets, niet op een E-bike.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 04 aug 2020 08:50

Als je toch het begrip zelf fietsen toch wil loslaten en voor een E versie gaat, waarom dan niet het hele begrip fietsen loslaten? Motor (kan wel eens prijzig worden), brommer of scooter (al dan niet electrich)? Zo'n scootertje dat 35 kmh kan lijkt mij niet eens zo'n dure oplossing.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 04 aug 2020 12:58

4 dagen per week heen 30 km en terug 30 km... lijkt een berg.... om tegen op te zien..... maar bergen zijn er om te bedwingen...

Geef het eens een kans en ga gewoon een 2 tot 3 weken dit doen. Kijk dan of die berg nog steeds zo hoog is... of slechts een heuveltje is geworden...

Een “luie” fiets kun je altijd nog kopen..

Want serieus eenmaal een beetje getraind stelt die 30 km echt niet zoveel meer voor hoor... en tijd kan geen issue zijn want je bent ook op een “luie” fiets gemiddelde genomen een uur onderweg..

wouter098
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jan 2011 17:24

wouter098 04 aug 2020 13:59

RVV schreef: 04 aug 2020 12:58 4 dagen per week heen 30 km en terug 30 km... lijkt een berg.... om tegen op te zien..... maar bergen zijn er om te bedwingen...

Geef het eens een kans en ga gewoon een 2 tot 3 weken dit doen. Kijk dan of die berg nog steeds zo hoog is... of slechts een heuveltje is geworden...

Een “luie” fiets kun je altijd nog kopen..

Want serieus eenmaal een beetje getraind stelt die 30 km echt niet zoveel meer voor hoor... en tijd kan geen issue zijn want je bent ook op een “luie” fiets gemiddelde genomen een uur onderweg..
Op zich spreekt me wat je zegt me wel aan. Denk je echt dat het realistisch is? Sochtends heb je haast (ik werk als arts dus vroeg beginnen en als ik te laat op mijn werk kom is de rest van mijn werkdag 1 grote ellende), en smiddags ben je misschien moe. Eerlijk gezegd is het wel iets minder dan 30 km (27,5 als binnenkort de wegwerkzaamheden klaar zijn). Heb jij (of iemand anders) er ervaring mee? Ook door weer en wind?

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 04 aug 2020 14:05

Wie verplicht je om alle dagen met de fiets te gaan? Kan toch met slecht weer ook de wagen of het openbaar vervoer nemen?

Plaats reactie