Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Het grote woon-werk topic

Tarkin
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 22 nov 2016 08:17

Tarkin 06 nov 2019 09:02

Heb ik gemerkt.
's ochtends was het niet zo'n probleem (best wel rustige wegen, maar zonder externe verlichting) 's avonds was een groter probleem. Nog veel woon werk verkeer dat je gewoonweg verblind op de kleine baantjes.

Ik heb er wel van genoten, uiteindelijk doet het toch altijd wel deugd om op die manier aan je dag te beginnen. Het vergt iets meer planning maar toch

Wisselwerking
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 21 aug 2015 10:00

Wisselwerking 06 nov 2019 12:31

In deze periode is het uiteraard van belang om goede verlichting te voeren én ook op andere manieren zichtbaar te zijn (reflecterende kleding e.d.). Ik blijf mij er over verbazen hoeveel mensen, ook in het buitengebied, niet of nauwelijks zichtbaar zijn.

Voordeel van deze periode is dat er wat minder mensen fietsen en je minder hoeft te slalommen (m.n. op de terugweg, op de heenweg slapen de meeste mensen nog).
Mijn Strava

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 06 nov 2019 15:35

's morgens ben ik te vroeg voor scholieren en studenten en wat woon-werk fietst heeft eigenlijk allemaal wel redelijk licht 's morgens en eigenlijk ook 's middags al wel, hoewel het dan voor mij nog niet helemaal donker is.
Waar ik me meer over verbaas zijn de wandlaars en vooral hondenuitlaters donkere hond donkere kleding en in het geheel niet opletten, zijn volledig onzichtbaar en kijken zelf ook helemaal niet uit, In deze tijd van het jaar voor mij de gevaarlijkste weggebruikers.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2847
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 06 nov 2019 16:17

ophetkantje schreef: 06 nov 2019 15:35 Waar ik me meer over verbaas zijn de wandlaars en vooral hondenuitlaters donkere hond donkere kleding en in het geheel niet opletten, zijn volledig onzichtbaar en kijken zelf ook helemaal niet uit, In deze tijd van het jaar voor mij de gevaarlijkste weggebruikers.
Dat van het niet kijken van de voetgangers is niet alleen van nu. Het hele jaar last van "overstekend wild" wat niet eerst kijkt.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 06 nov 2019 16:30

Afgelopen tijd bijna iedere dag wel een paar momenten gehad met andere weggebruikers waar het maar goed is dat ik zelf oplet.
Gisteren echt 2 bijna klappers gehad.
Eerste keer fietste ik op doorgaand fietspad en kwam er fietser van rechts oversteken bij stoplicht en er stonden haaientanden voordat hij op 'mijn fietspad' zou komen.
Uiteraard zonder verlichting dus in de regen zag ik hem nog net op het laatste moment.
Ik week dus wat uit naar links waarna hij langs mij schoot aan rechterkant.
Ik riep nog even halo naar hem. (niets onaardigs gewoon zo van let op)
Ik krijg me toch een scheldpartij naar m'n oren. Ik had toch remmen en moest mijn bek houden etc etc.
Maar doorgefietst want met zo iemand wil je geen discussie verder.

Paar kilometer verder flauw bochtje in fietspad naar links en daarna weer naar rechts. (zodat fietspad paar meter naar links gaat zegmaar)
Kwam iemand mij tegemoet die dacht dat het handig was om maar op mijn helft van fietspad de binnenbocht te nemen. (voor de verandering ook weer zonder verlichting)
Dat ging echt maar net goed, kon ook niet echt nuttige uitwijk bedenken dus maar rechtdoor langs midenlijn van fietspad (en beetje bijremmen)
Gelukkig ging tegenligger gewoon rechts langs mij....

En dat zie ik een topic over met welke verlichting de winter in en irritatie van mensen die lampen te hoog hebben staan.
Ik maak mij daar wel redelijk schuldig aan nadat ik vorig jaar op 2 voetgangers geklapt ben die in het pikkedonker met donkere kleding naast elkaar liepen op fietspad.
Daarna heb ik mijn voorlamp bewust wat hoger gezet zodat ik dat soort obstakels net wat eerder zie.
Niet eens extreem veel hoger trouwens, maar mensen zullen er last van hebben.
Maar niet meer dan verlichting van auto's richting fietspad aan linkerkant van de weg. (waardoor je soms echt 0,0 ziet)

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 06 nov 2019 16:58

Dat laatste doe ik ook Stephan! Lamp zeker op de pikdonkere fietspaden hoger zetten. Daarmee voorkwam ik gisteren ook dat ik op een wandelaar klapte.

hayes

hayes 06 nov 2019 20:57

Yep. Daarvoor dienen ze. Maar altijd naar beneden en een standje lager bij het kruisen van fietsers.
Ben eens aan het kijken voor reflecterende, waterdichte (damn, regent het écht iedere dag?) overschoenen.
Lijkt me heel erg op te vallen.

Stornie
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 15 jul 2017 09:27

Stornie 06 nov 2019 23:18

Vrij herkenbaar, zo ben ik vorige week bijna op een tegemoetkomende hardloper geklapt die in zwart gekleed in het pikkedonker mij over het fietspad tegemoet rende. Wel netjes aan de zijkant, dat was mijn geluk, want ik zag hem/haar pas toen ik op ongeveer 10 meter genaderd was dus maar iets van 1 seconde vooruit, terwijl mijn koplampen wel zo'n 20/30 meter vooruit schijnen...

Ik heb 2 StVO goedgekeurde koplampen (B&M Ixon IQ Premium) erop zitten, misschien juist wel daardoor dat ik die hardloper niet heel ver van tevoren zag, omdat ze nauwelijks in de lucht schijnen. Maar voordeel is dat ik ze ook niet elke keer lager hoef te zetten bij tegenliggers want ze zijn goed afgesteld. Op echt donkere fietspaden zet ik ze beiden op volle stand, anders een van de twee met de ander als back-up.

Het regent de laatste tijd inderdaad wel vaak. Vanmorgen droog vertrokken, maar onderweg toch weer (mot)regen en ernstig natte paden. Gevolg was dat mijn schoenen bij vertrek van het werk nog niet waren opgedroogd. Waterdichte overschoenen ben ik dan ook hard naar op zoek.

hayes

hayes 07 nov 2019 10:54

Ik ga deze proberen denk ik: https://nl.aliexpress.com/item/40002741 ... 2e0ePUvted
Nog geen ervaring met Ali overschoenen, maar m'n Heavy Duty BBB's zijn na twee winters echt helemaal gescheurd en afgeleefd. Na 10 minuten helemaal doorweekt.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2815
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 07 nov 2019 13:43

Voetgangers blijven een dingetje ja. Hardlopers rond om de Rotte hebben tegenwoordig vaak wel een lichtgevende armband o.i.d.

En waarom toch altijd honden uitlaten op het fietspad? Gelukkig neemt een aantal eigenaren wel de hond even bij de halsband zodat ik makkelijk voorbij kan rijden (en ik niet hoef te gokken of een hond achter mij aankomt).

Wat mij wel opvalt is dat tijdens de schemering (als je nog net wel/niet met verlichting hoeft te rijden) de auto's wel veel eerder opmerkzaam zijn omdat ik met licht rijd. Ik zou bijna overwegen om altijd licht te voeren tijdens bewolkte dagen.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 07 nov 2019 20:19

leon1 schreef: 07 nov 2019 13:43
Wat mij wel opvalt is dat tijdens de schemering (als je nog net wel/niet met verlichting hoeft te rijden) de auto's wel veel eerder opmerkzaam zijn omdat ik met licht rijd. Ik zou bijna overwegen om altijd licht te voeren tijdens bewolkte dagen.
Daarom rijd ik overdag dus altijd met licht aan op woon-werk/vrijetijdsfiets en op de racefiets

blurg
Forum-lid
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 jan 2019 13:56

blurg 14 nov 2019 13:15

Hoi,

Als ik dat van Stephan zo lees, dan is het wel schrikken , afgelopen dagen ook mee gemaakt.
Veel mensen kennen de regels niet, of het interesseert ze niet, komen zo je pad op zetten, terwijl ze haaientanden hebben. Mensen die plots afslaan of ineens over steken. Het is te bizar voor woorden.
Het maakt mij boos, maar nog meer: verontwaardigd. Hoe kan je zo dom doen? Het is met gevaar voor je EIGEN leven.
Laatst bij de Diemerbosbrug, wordt er voor mijn neus bijna een fietser aangereden door een auto. De fietser fiets door groen, en een auto die kom ineens van het kruispunt en rijdt zo door. Het ging net goed.

Het is verbazingwekkend, vooral het stuk door de Bijlmer is met name door de voetgangers en de normale niet sportieve fietsers levens gevaarlijk.

Ik zou wel een stadiontoeter op mijn fiets willen hebben.
https://www.strava.com/athletes/blurg
Colnago CX-1 Dura-Ace DI2
Scott Spark XTR DI2

Plaats reactie