Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Het grote woon-werk topic

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 06 jul 2016 21:37

Vandaag was het echt lekker fiets weer. Redelijk straffe wind maar dat mocht de pret niet drukken!
Maak joe woar

T..
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jul 2016 20:52

T.. 12 jul 2016 21:02

Dag iedereen

Ik wil binnenkort met de fiets naar het werk gaan op dagelijkse basis. Mijn werkgever overweegt om een douche-installatie te plaatsen (wat uiteraard fantistisch is). Sectoraal is er een kleine tussenkomst voor woon-werk verkeer, en dat is bedrag (ongeveer 65 euro per maand voor een 42km enkel) is vrij van belasting als ik het goed begrijp. Binnen de onderneming is er geen fietsvergoeding.

Mijn grootste bezorgdheid is het materiaal. Als ik dit volhou op lange termijn, wat wel de bedoeling is, is het logisch dat materiaal slijt, onderdelen die vervangen moeten worden, etc. etc. Kan ik die kosten recuperen (inbrengen bij belastingen) op één of andere manier? En zo ja, moet ik dan ook de ticketjes en bonnetjes van mijn fietsenwinkel bijhouden? En is er in praktijk vaak discussie als diezelfde fiets ook in het weekend (dus buiten woon-werk) wordt gebruikt voor tochtjes?

Alvast bedankt bij voorbaat aan iemand die hier mij meer duidelijkheid over kan verschaffen :-).


T..

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 12 jul 2016 22:22

Zo te lezen komt u uit België? ;)
dan kan ik je geen specfieke info geven.

In Nederland kan de werkgever je via de zgn 'werkkostenregeling' een fiets laten aanschaffen (kost de werkgever niks)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 13 jul 2016 07:42

@scepticus Dat zeg je nou wel dat het niets kost. Maar als de 1.2% op is van het jaarloon dan moet de werkgever 80% eindheffing gaan betalen.
Gr Roos

lnnrtlnnrt
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 28 nov 2011 14:48

lnnrtlnnrt 14 jul 2016 10:30

Vanmorgen was het even Sinterklaas: afgelopen vrijdagmiddag maakte ik mijn laatste werk-woon ritje. Vijf en halve dag (3 werkdagen nota bene) later reed ik vanmorgen weer onder Fort Vechten langs, en de weg was plotsklaps veranderd van slecht asfalt in mooi, nieuw, dik, rood asfalt (dat gaat een fietsstraat worden). Wat een mooi cadeautje! Dankjewel wegwerkers en gemeente Bunnik :)

Gebruikersavatar
apt80
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 nov 2013 11:03
Locatie: Holten

Gebruikersavatar apt80 14 jul 2016 11:46

Na een jaar of 2 veel op de racefiets naar het werk te zijn gereden was er toch de klad in gekomen. Werk verder weg: van 37/38 naar 42/43 km. Dochtertje erbij: dus drukker met weggaan en wegbrengen. Dikke zware 15" laptop die mee moet van de baas. Slechtere omkleed mogelijkheden. Al met al reed ik al een jaar met de auto. Maar daar werd ik zo chagrijnig van...

Ik heb mijn racefiets afgeschreven voor woon-werk en ben op een Stromer ST2 aan het fietsen. Een e-bike. Mag ik dat hier zeggen? Of is dat direct forum-ban ;-) Dit maakt het voor mij wel weer haalbaar. Ik kan een fietskar nemen om mijn dochter te brengen, en vervolgens met > 40 km/u vaak in normale kleding doorrijden. Qua inspanning is het te vergelijken met een rond de 30 km/u kruissnelheid op de racefiets, maar nu rijdt ik dus 45 km/u. Ook de tas van enkele kilos hangt nu aan de fiets zonder dat je het tempo krijgt van een vakantiefietser.

Ik geniet weer dagelijks (3 - 4 x per week) van het fietsen en merk al weer een duidelijk betere basis conditie. Het is toch meer dan 2 uur fietsen per dag...

Wel een natte zomer zeg!

Nu lekker een week vakantie: zuid-limburg met de Merlin of de ATB, of allebei...
Fly Merlin

Twan-v-B
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 01 mei 2014 15:46

Twan-v-B 14 jul 2016 12:53

lnnrtlnnrt schreef:Vanmorgen was het even Sinterklaas: afgelopen vrijdagmiddag maakte ik mijn laatste werk-woon ritje. Vijf en halve dag (3 werkdagen nota bene) later reed ik vanmorgen weer onder Fort Vechten langs, en de weg was plotsklaps veranderd van slecht asfalt in mooi, nieuw, dik, rood asfalt (dat gaat een fietsstraat worden). Wat een mooi cadeautje! Dankjewel wegwerkers en gemeente Bunnik :)
Je bedoelt de Marsdijk? Dat zou wel top zijn inderdaad! Ik rijd deze tegenwoordig ook regelmatig. Dan wordt via Bunnik naar huis helemaal een snelle rit 8-)

lnnrtlnnrt
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 28 nov 2011 14:48

lnnrtlnnrt 15 jul 2016 11:40

Yep, die bedoel ik. Is nu voor de helft gedaan, ik hoop dat ze het helemaal doen tot aan de Mereveldseweg, zou mijn woon-werk route helemaal veraangenamen.

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 15 jul 2016 18:13

Ik had vandaag voor het eerst een echt woon-werk ritje door vakantiewerk.
Wel minder dan naar school maar het was heerlijk weer.
Maak joe woar

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 17 jul 2016 13:24

Luisteren jullie naar muziek onderweg (oortjes in)?
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 17 jul 2016 13:49

Nee. Ik luister naar de natuur, en ik vind het prettig om achteropkomend verkeer aan te horen komen.

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 17 jul 2016 13:54

Ja soms, dat gezoef van alle auto's over de N340.
Als ik de toeristische route neem dan zonder muziek.

Plaats reactie