Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Vandaag gefietst 2020

Maruss
Forum-lid
Berichten: 807
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 26 jun 2020 22:04

Afgelopen jaren vaak het traject Berlijn-Utrecht gereden. Steeds had ik het plan om eens een uitstapje naar de Harz te maken en vandaag is het het eindelijk van gekomen.

Als je vanuit het oosten naar de Harz rijdt dan doemt er een muur op met daar bovenop een weerstation. Dat is "Brocken". ooit het hoogste punt van de DDR. Het deed met denken aan Ventoux. Ook als je bovenop staat heb je een machtig uitzicht over het laagland, maar de Brocken is een stukje lager (1142M) en de klim is een stuk vlakker, hoewel er diverse steile segmenten in zitten (+9%)

In ben vertrokken vanuit Wernigerode en was eigenlijk van plan om het bospad omhoog te fietsen, althans de routeplanner gaf aan dat het kon. Ook het profiel leek aan te geven dat het geen probleem was op een klein stukje na aan het begin. Maan vanaf het begin was het echt een wandelpad met allerlei boomstammen en takken over het pad, en het steile stuk was echt meer iets voor gemsen dan voor mij op mijn gravelbike.

Dus toch maar over de weg naar boven. Zoals eerder aangegeven is het over het algemeen niet steil, maar wel lang (25km). Onderin zit wel een stuk van 2km (volgens de borden) met 9%. Daarna vlakt het af en gaat het zelfs weer wat naar beneden totdat na Schierke de echte klim begint. Dat is ook meteen het punt waar auto's en motoren niet verder mogen. Dus 10Km klimmen op een goede weg zonder gemotoriseerd verkeer (uitgezonderd busjes van het hotel en ander werkverkeer). Dat is wel een verademing.

De weg is in goede conditie en de klim niet moeilijk. De laatste 2km is het steilst. met een aantal uitschieters, maar zonder meer te doen. De laatste km kom je uit het bos en kan je genieten van het mooie uitzicht, als je tenminste niet aan het zwoegen bent om boven te komen.

Er lopen wel op diverse stukken wandelaars die veelal (deels) met de trein omhoog gebracht worden en vervolgens naar beneden lopen langs de weg of over diverse paden. Overal staan borden dat ze links moeten houden, maar ze lopen overal en dat levert wel wat gevaarlijke situaties op omdat ze vaak juist bovenaan langs de weg lopen waar het steil is en je makkelijk hogere snelheden haalt. Zelf het eerste deel van de afdaling veel geremd vanwege de wandelaars en veel split op de weg.

Op de terug weg nog een omweggetje gemaakt via Elend. Erg goed te fietsen met kortere stukjes klimmen. Erg leuke rit, Zeker voor herhaling vatbaar en dan misschien eens verder de Harz in.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1754
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 27 jun 2020 08:36

Aha de Brocken, idd soort Kalverstraat Van voor Covid-19. Vorig jaar nog gedaan en het geluk dat het matig weer was en eind vd middag. Toen niet te druk. Klim verder loopt mooi, maar verder vindt ik dat de Harz niet veel meer bied dan Sauerland of Eifel.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 27 jun 2020 10:53

mhr-zip schreef: 26 jun 2020 20:50 Lijkt me een leuke route, heb je een gpx?
Nee helaas. Ik ben nog zo'n ouderwetse padvinder met ook nog eens een onwaarschijnlijk gevoel voor richting.

Ik heb maar een heel eenvoudige tracker op m'n telefoon die ik vaak ook nog vergeet aan te zetten. :D
Ik gebruik die eigenlijk alleen om achteraf te kijken of er geen beter alternatief was of hoe ik een leuk weggetje op een andere manier terug kan vinden.

Maar deze route is natuurlijk ook bizar simpel. Steeds witte bordjes met rode letters
Als we tellen vanaf de Brienenoordbrug.

Dordrecht, dan Breda aanhouden tot over de Moerdijkbrug en dan Lage Zwaluwe, Drimmelen, Geertruidenberg, Hank, Gorinchem, Arkel.
Dan kan je het beste aan de oostkant van het Merwede kanaal gaan fietsen als het warm is. Staan bomen! Was daar heerlijk fietsen gister en ik was daar op het warmst van de dag!
Dan Vianen, Lekdijk en vrij snel Lopikerkapel, Polsbroekerdam, Vlist, Gouda, Rotterdam
Steeds de witte borden met rode letters.
Ik had de vette gedrukte uit m'n hoofd geleerd want de rest ken ik goed genoeg.

Zelf ben ik tussen Gouda en Rotterdam aan de Noordkant van de Hollandse Ijssel begonnen.
Begin je ergens anders dan is van de Vlist DOOR (niet de saaie dijk dus) de Krimpernerwaard een fraaier alternatief.
In de Krimpernerwaard kan de Loet beter vermeden worden op dit moment want daar zitten veel processierupsen. Gewoon de Lange Tiendweg nemen.

Ondanks dat Rotterdam, Dordrecht en Gorinchem wordt aangedaan is het toch een rondje waar je lekker door kan trappen en 70% van de route kom je niemand tegen.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 28 jun 2020 08:02

Gisteren het eerste echte doel van het jaar gerealiseerd: Everesten...

Het was een emotionele dag want mijn madame en ik probeerden het samen, en dat op de klim die tussen ons beider huizen ligt. Met veel bezoek en support van vrienden. Heerlijk.

https://www.strava.com/activities/3679753102

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door raven14 op 29 jun 2020 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 28 jun 2020 08:37

@raven, knappe prestatie !

@gastheer, tussen Hank en Gorinchem kun je beter links afslaan en het fietspad langs de Biesbosch volgen. Van Hank (haven Vissershang) tot Werkendam een mooi fietspad en daarna over de dijk naar de Merwedebrug. Klein beetje om maar mooier dan langs de A27.
o'7o

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 28 jun 2020 08:50

raven14 schreef: 28 jun 2020 08:02 Gisteren het eerste echte doel van het jaar gerealiseerd: Everesten...

Het was een emotionele dag want mijn madame en ik probeerden het samen, en dat op de klim die tussen ons beider huizen ligt. Met veel bezoek en support van vrienden. Heerlijk.

https://www.strava.com/activities/3679753102

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Petje af, Raven. Een hele knappe prestatie!
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 28 jun 2020 12:20

Douglas schreef: 28 jun 2020 08:37 @gastheer, tussen Hank en Gorinchem kun je beter links afslaan en het fietspad langs de Biesbosch volgen. Van Hank (haven Vissershang) tot Werkendam een mooi fietspad en daarna over de dijk naar de Merwedebrug. Klein beetje om maar mooier dan langs de A27.
:winkthumb:

Goeie tip. Ik had even het plan om over Dussen te gaan maar ik had in de namiddag nog een afspraak en ben door het Land van Altena op de kortste wijze gegaan.
Maar normaal is die 7-8km extra geen probleem en zeker de moeite waard.

Overigens als ik je tip had opgevolgd had ik zomaar nog 3(!!!) riviertjes gescoord zie ik. :mrgreen:

Ik ga dit stukje (heb er heel lang geleden wel eens gefietst tijdens een tocht) een keer inpassen en combineren met een rondje Biesbosch.
Rotterdam-Gorinchem-Werkendam-rondje Biesbosch-Douglas tip-Hank- Lage Zwaluwen-Dordrecht-Rotterdam. Zal 160km (huis Rotterdam vv is 25-30) zijn wat ik wel prima vind. Hoef je niet vroeg weg en ben je ook normale tijd thuis.
Mooie tip

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5112
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 28 jun 2020 12:37

Lekker bezig Raven 👍

asth
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 mar 2015 13:07

asth 28 jun 2020 13:41

Gisteren is de Hartekind Ride van start gegaan en eerste tocht gefietst. Prachtige route in de vorm van een hart in het kader van de #maakjehart challange. Superdag! Meer info op hartekindride.nl. Sponsoren mag natuurlijk altijd :D
hartesroute.jpg
IMG_0764.jpeg

Baselga
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 apr 2020 18:38

Baselga 28 jun 2020 14:02

Vanuit Hattem door de Dellen richting Vierhouten, Uddel, klimmetje richting Julianatoren, Harderwijk, Beekhuizerzand, en over de oude straatweg terug met de stevige zuidwester in de poep.

Heerlijke 110 km.
20200628_105856.jpg
I don't really want no 9.00 to 17.00
I want to ride my bike from 9.00 to 21.00

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 28 jun 2020 14:03

@gastheerg: als je het helemaal af wil maken dan is een extra lusje door de Biesbosch ook erg mooi. Goed voor 15 bruggen en mooi natuurschoon.
Bijlagen
37557A31-EB03-4E9A-A32D-11056C113FD7.jpeg
o'7o

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 28 jun 2020 14:41

Vandaag samen met zoon de "Wild Boar" route van @JoostG gereden. Gravel rit over de Veluwe en het kroondomein. Erg fraaie rit. We hebben genoten met een hoofdletter G!

Plaats reactie