Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Het grote verkeersregelstopic (NL)

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2327
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 07 feb 2020 11:57

@Enzzo: Dat jij liever geen mtb'ers vrijelijk in de bossen/duinen ziet rijden, is een heel andere discussie. (Gezien de nogal botte reactie van @Orlok doelt hij daar waarschijnlijk ook op.) Ik heb slechts de onhandige toegangsregels van Staatsbosbeheer voor Boswachterij Odoorn ter discussie gesteld. Meer niet.

Overigens ben ik nog nooit in Drenthe geweest en ben ook niet van plan om ooit rond Odoorn te gaan mtb'en. (Inmiddels is het alweer een halfjaar geleden dat ik voor het laatst gemountainbiket heb.)

Voorts vraag ik me dan ook oprecht af waar jij het navolgende uit concludeert...? "Dat je daar dus per se in volle vaart op de MTB aaneengesloten routes wilt afwerken is niet zozeer een onduidelijkheid in verkeersregulatie, maar meer een eis die je zelf stelt op basis van wat de regelgeving voorschrijft."

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 07 feb 2020 12:15

Als ik jouw kaartje bekijk en de foto van 5 feb. dan trek ik de conclusie dat staatsbosbeheer maar op één pad fietsen wil zien en verder in dat gebied uitsluitend wandelaars (evt. met aangelijne honden). M.a.w. dat fietsen daar bijna nergens is toegestaan.
Is de regel daarom onhandig? Tja ... eenvoudiger was geweest: Overal verboden te fietsen behalve op dat ene pad :-)
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2327
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 07 feb 2020 12:54

@De Tukker: Onder die foto van de SBB-toegangsregels voor Boswachterij Odoorn staat ook: "Als die toegangsregels bijvoorbeeld in de Schoorlse Duinen zouden gelden, zou het voor fietsers/mtb'ers echt wemelen van de doodlopende (onverharde) paden." Op het plattegrondje van de zuidoosthoek van de Schoorlse Duinen is te zien wat voor gevolgen het aldaar zou hebben.

Overigens heb ik meermaals gelezen dat mtb'ers uit Odoorn (en nabije omstreken) het geen handige regels vinden. Zo zijn de wandelroutes in het betreffende bos één kant uitgepijld, De bordjes staan er veelal ná een bocht en bij een kruising/splitsing is niet altijd te zien waar de route vandaan komt. Met als gevolg dat je dan (ongewild) een stuk tegen de richting van de wandelroute in kan rijden.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 07 feb 2020 13:23

buzz schreef: 07 feb 2020 12:54 @De Tukker: Onder die foto van de SBB-toegangsregels voor Boswachterij Odoorn staat ook: "Als die toegangsregels bijvoorbeeld ...,
Sorry, die regel niet bewust gelezen. Beetje dom.

buzz schreef: 07 feb 2020 12:54 ... Zo zijn de wandelroutes in het betreffende bos één kant uitgepijld, De bordjes staan er veelal ná een bocht ...
Dat lijkt me een dillema voor een beheerder. Of je krijgt een woud van borden (i.p.v. een woud met bomen) of je moet keuzes maken hoeveel en waar bordjes te plaatsen.
Als wandelaar (naast het fietsen) heb ik het hier in Tukkerland redelijk gemakkelijk. Veel officiele wandelpaden zijn aangegeven met een paaltje met daaromheen een of meerdere gekleurde ringen (en vaak een pijl). Dan maakt de kant van waaruit je de paal benadert niet zo veel uit; hij valt altijd op (en je hebt genoeg tijd het paaltje goed te bekijken). Zo'n beetje alle wandelingen kun je vanaf twee kanten doen.

Bij mtb-en ken ik alleen maar eenrichtings-tracks (en helaas af en toe idioten die de verkerde kant op fietsen). Op sommige tracks hier vind ik die bewegwijzering niet altijd even duidelijk en/of goed te zien. Soms helpt het de beheerder er op aan te spreken (en wordt er iets aangepast). Meestal blijft alles bij het oude. Gelukkig rijd ik een nieuwe route dan ook altijd eerst met een navigatiesysteem.
Ik kan me overigens niet zo snel een bord zoals in het voorbeeld van 5 feb, voor de geest halen in Tukkerland (maar dat zal aan mij liggen :-)).
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7956
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 07 feb 2020 16:57

buzz schreef: 07 feb 2020 11:57 @Enzzo: Dat jij liever geen mtb'ers vrijelijk in de bossen/duinen ziet rijden, is een heel andere discussie. (Gezien de nogal botte reactie van @Orlok doelt hij daar waarschijnlijk ook op.) Ik heb slechts de onhandige toegangsregels van Staatsbosbeheer voor Boswachterij Odoorn ter discussie gesteld. Meer niet.
:shock: waar haal je die nu vandaan? mij maakt het echt geen drol uit wie daar fiets en waarop. Ik verplaats me alleen maar even in degenen die de regels hebben opgesteld en vanuit welke gedachte. En ja! Als het parcours niet geschikt is om hard op je mountainbike rond te crossen dan heb je daar dus ook niets te zoeken.
Voorts vraag ik me dan ook oprecht af waar jij het navolgende uit concludeert...? "Dat je daar dus per se in volle vaart op de MTB aaneengesloten routes wilt afwerken is niet zozeer een onduidelijkheid in verkeersregulatie, maar meer een eis die je zelf stelt op basis van wat de regelgeving voorschrijft."
Je = men (of in sommige kringen "hun")
En op je vraag: zie alles wat ik voorafgaand aan die blauwe tekst in het oorspronkelijke bericht waaruit je gequoot hebt schreef
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 09 feb 2020 15:58

Vrijdag ook bijzondere situatie met borden, je zou zeggen dat er alleen lijnbussen mogen rijden, waarom dan nog een extra bord erbij verboden voor vrachtwagens ? :

https://goo.gl/maps/xg64tkmkirbzkYVG6

En volgens mij mag je daar gewoon fietsen, ik kwam van de andere kant en naar mijn idee werd ik via borden daar gewoon langs gestuurd.
En mijn (strava)route liep er ook gewoon langs.
Google trok zich iig ook weinig aan van de borden... (en op foto's van google zie je zelfs een andere auto rijden)

En google op de straatnaam :
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 30447.html
lijnbussen en (brom)fietsverkeer op de geslotenverklaring uitgezonderd zijn;
Vanaf andere kant ook erg onduidelijk borden als ik streetview bekijk.

jberends
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 04 sep 2019 16:03

jberends 09 feb 2020 16:36

bord C1, “Gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee.” Je mag deze weg met geen enkel voertuig incl een fiets inrijden. Muv de uitzondering op het onderbord.

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 09 feb 2020 17:38

Een tijdelijke maatregel die niet helemaal 100% juist uitgevoerd is.

Plaats reactie