Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Het grote verkeersregelstopic (NL)

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 26 dec 2019 16:32

Nog even vanuit een paar andere hoeken bezien, lijkt het me verkeerstechnisch "gewoon" een kruispunt. Er staat nergens inrit parkeerterrein of een verhoging wat aangeeft dat het geen gelijkwaardige zijstraat is. Ook de belijning geeft dit niet aan. Dus bestuurders van rechts hebben voorrang. (of ze het in de praktijk krijgen...?)

niemand trouwens een rij instructeur in de familie? :mrgreen:


*edit, heb iets over het hoofd gezien, de bewuste zijstraat is op de 1e foto van Google Maps voorzien van een dikke witte (stop?) streep, maar dan lijkt er idd wel een verkeersbord te missen....... op de 2e staat die er (nog) niet.

lekker duidelijk allemaal
Bijlagen
P2.jpg
P1.jpg
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 26 dec 2019 17:19

Die dikke witte streep is onderdeel van de drempelmarkering die op alle wegen licht.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27519
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 dec 2019 08:08

Hier in de buurt vind je op diverse privéterreinen dit soort bordjes.

Het is misschien een domme vraag, maar ik snap m niet helemaal. Ik zie namelijk nergens “aangewezen” fietspaden, wel wandelpaden (waarop je uiteraard niet mag fietsen).

Waar je mag fietsen is me lang niet altijd duidelijk. Als er een fietspad ligt, of als het toegankelijk is voor auto’s. Is dat correct?
Bijlagen
D5767074-935C-4078-A202-782186E247CE.png

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 27 dec 2019 09:57

Aangezien het een eigen weg/terrein is gelden volgens mij de regels die de landgoedbeheerder heeft verzonnen.

Je vraag is in dit topic dus eigenlijk off topic.

Maar vraag het de beheerder...

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 27 dec 2019 13:34

fietsen op een fietspad (en een voor auto's opengestelde weg). Paden bestemd voor fietsen zijn daartoe gemarkeerd met bordjes. Ruiterpaden idem dito. Geen bordjes gezien? Dan mag je er niet fietsen

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 27 dec 2019 15:35

Dat is toch allemaal niet van toepassing op particulier terrein?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 27 dec 2019 16:18

havana schreef: 27 dec 2019 08:08 Hier in de buurt vind je op diverse privéterreinen dit soort bordjes.
...
Bij de oorspronkelijke vraag in 'Het grote domme vragen topic', dus voor dit onderwerp een 'eigen topic' werd (Zie: viewtopic.php?f=24&t=86323&start=1092), heb ik al eens geroepen dat de 'Wegenverkeerswet' op dat soort terreinen niet van toepassing is, tenzij die expliciet wel van toepassing is verklaard

Dus al de vragen die je stelt zijn niet zo erg relevant.

Dat maakt het extra boeiend, want omdat die 'Wegenverkeerswet' niet van toepassing is, geldt bijvoorbeeld ook niet dat 'rechts voorrang heeft'. Er is dan uberhaupt geen plicht om voorrang te verlenen. Wat op zich weer interessant wordt als er een aanrijding tussen (laten we het eenvoudig houden) twee fietsers plaatsvindt. Het heeft daar ook niet zo veel zin om oom agent uit te nodigen want (als 'ie al komt) die zal niets kunnen doen want: geen openbare weg.

De vraag is dan wienst verzekering op basis waarvan iets wel of niet uitkeert. En in hoeverre de tereineigenaar aansprakelijk kan worden gesteld.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27519
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 dec 2019 16:19

Op gravelmap staan bepaalde wegen van bijvoorbeeld landgoed Den Treek ingetekend, maar andere weer niet. Ik heb er inmiddels overheen gefietst en ik kan de logica niet precies achterhalen.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 27 dec 2019 16:31

havana schreef: 27 dec 2019 16:19 Op gravelmap staan bepaalde wegen van bijvoorbeeld landgoed Den Treek ingetekend, maar andere weer niet. Ik heb er inmiddels overheen gefietst en ik kan de logica niet precies achterhalen.
Volgens https://www.dentreekhenschoten.nl/uw-bezoek/

Mountainbiken
Op landgoed Den Treek-Henschoten is het alleen toegestaan om te mountainbiken op de verharde wegen en fletspaden. Het is niet toegestaan om te mountainbiken in de bossen, door open terreinen, op wandelpaden of op de ruiterpaden. Het landgoed werkt momenteel aan een klein netwerk aan mountainbikeroutes op het landgoed. Dit netwerk zal aansluiten op de andere MTB-routes op de Heuvelrug. Daarmee ontstaat een route van 180 kilometer aan MTB-routes die aan elkaar zijn geknoopt. Tot de aanleg van een klein netwerk op het landgoed is besloten om de natuur en het wild op het landgoed meer rust te bieden. Maar bovenal komt een gescheiden mountainbiketracé de veiligheid van de verschillende groepen bezoekers ten goede. De laatste jaren ontstaan er steeds vaker conflicten tussen mountainbikers, wandelaars en ruiters.
Het landgoed heeft een deskundige in de hand genomen die advies geeft over de aan te leggen parkoersen. Naar verwachting zal het nieuwe tracé in het voorjaar van 2020 klaar zijn. Over de aanschaf van een vignet en over de kosten daarvan bestaat nog geen duidelijkheid. De vergunnning voor mountainbikeroutes op de Utrechtse Heuvelrug die te koop is op www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl geldt in omliggende gemeenten maar deze vergunning is niet geldig op Den Treek-Henschoten.


Hoe duidelijk wil je het hebben?
Gewoon een particulier terrien (van ongeveer 500 eigenaren), waar hun eigen regels worden toegepast
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

senior
Forum-lid
Berichten: 2209
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 27 dec 2019 17:20

havana schreef: 27 dec 2019 16:19 Op gravelmap staan bepaalde wegen van bijvoorbeeld landgoed Den Treek ingetekend, maar andere weer niet. Ik heb er inmiddels overheen gefietst en ik kan de logica niet precies achterhalen.
Wat dan wel weer logisch is want die is er niet. :mrgreen:

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 28 dec 2019 10:17

Gravelmap gebruikt de <tags> die de vrijwillige kaartenmakers aan een pad of weg in OSM hebben toegevoegd. Op gravelmaps worden die dan uitgelicht. Dat zegt niets over de bedoelingen/regels van het betreffende terrein. Voor landgoed Den Treek geldt heel specifiek dat ze mountainbiken daar gedogen. Dus het mag officieel niet, maar het wordt niet bestraft.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 28 dec 2019 10:37

Nee_Nee schreef: 28 dec 2019 10:17 ... Voor landgoed Den Treek geldt heel specifiek dat ze mountainbiken daar gedogen. Dus het mag officieel niet, maar het wordt niet bestraft.
Onzin! Je mag daar gewoon mountianbiken. Niks gedogen maar toegestaan! Zie mijn post van gisteren. Staat op hun eigen website.
Van gedogen is uitsluitend sprake als iets niet is toegestaan maar oogluikend wordt toegelaten.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Plaats reactie