Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

In deze waanzin wagen fietsers hun leven...

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 06 okt 2019 11:23

Je bedoelt dat het eigenlijke fietspad die betonplaten zijn en het asfalt rechts eigenlijk een parkeerstrook?
Absurd inderdaad.
Wat gaat er om in hoofden die zoiets bedenken en goedkeuren?
Overigens zien we naast mooie asfaltwegen in NL toch ook heel veel slechte fietspaden met gaten, boomwortelhobbels, schots en scheef liggende tegels etc.
Op elke rit moet ik kilometerslang het stuur bewust harder in de knuisten klemmen en met de kont meegeven om niet van de fiets te stuiteren.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

hayes

hayes 06 okt 2019 11:29

De weg zelf is jaren geleden heraangelegd. Ook de parkeerstrook en toch vond iemand het een goed idee om het fietspad maar zo te laten...

Gisteren zwaar ongeval tussen speed pedelec en gewone fietser in Gent. En dan zie je waar het gebeurd is. Illustreert exact het probleem met de Belgische infrastructuur.

Afbeelding

thominator_cycling
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 24 okt 2018 19:51

thominator_cycling 06 okt 2019 12:02

Nu ik tijdelijk in België woon herken ik veel hier in. Voorheen fietste ik enkel in Belgisch Limburg (en incidenteel in de Ardennen of Voerstreek), en daar wist je inwoner uit het zuiden des lands wel waar de goede fietspaden liggen. Nu ik tijdelijk in Leuven zit valt me op dat fietspaden echt een parodie op veilig verkeer zijn. Betonplaten an sich zijn nog niet zo erg, rondom Lommel ligt dat er allemaal voldoende tot goed bij. Hier in Vlaams Brabant, zeker op wegen tussen dorpen, is het om te huilen. Ik begrijp niet hoe je kan verwachten dat fietsers hier overheen gaan. Het fietspad is ten eerste super smal. Ten tweede, een groot deel van de platen steekt boven de andere platen uit (met kans op lekke banden of erger) en als ze niet boven elkaar uit steken ligt er wel ofwel een uitstekend putdeksel op, of een lading gruis en grind. Of er staan auto's op geparkeerd. Ten derde, soms kom je van een zijweg en dan ligt daar een fietspad maar met verhoging waardoor je een goed gecoördineerde bunnyhop nodig hebt om hier op te komen (of je moet even afstappen). Soms is zelfs de bunnyhop moeilijk te maken want dan zit er tussen de weg en het verhoogde fietspad nog een strookje met een watergeul of simpelweg kasseien. Ten vierde, wat meerderen hier zeggen: het fietspad houdt er soms gewoon out of the blue mee op.
De Ravels in Wallonië zijn, in de meeste gevallen, daarentegen echt van goede kwaliteit maar ook daar viel me iets op. Als je een weg oversteekt zitten er tussen de Ravel en de over te steken weg ook weer ofwel stoepranden van een centimeter of 5 a 10 diep (weer oppassen met de wielen) of een afvoergeul voor water wat ook weer niet erg veilig is.
Onderaan de streep valt me dus eigenlijk dit op: doorgaande wegen hebben een belabberde fietsinfrastructuur (terwijl die wegen toch dagelijks nodig zijn voor de forenzen onder ons) terwijl afgelegen Ravels in veel gevallen een strakke laag asfalt hebben (terwijl mij dat juist wegen lijken voor de toeristen in de weekenden).
IG: _superver

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2440
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 06 okt 2019 12:32

daarom fietsen wij in België ook niet op het fietspad, maar gewoon op de weg. Vanaf 15 fietsers, mag je twee aan twee op de weg.

thominator_cycling
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 24 okt 2018 19:51

thominator_cycling 06 okt 2019 12:41

Kiekeboe schreef: 06 okt 2019 12:32 daarom fietsen wij in België ook niet op het fietspad, maar gewoon op de weg. Vanaf 15 fietsers, mag je twee aan twee op de weg.
Ik rij ook niet op het fietspad, alleen als ik denk dat het wel kan. Valt me daarbij ook op dat dit in Nederland aanleiding tot ergernis is (middelvingers, toeteren, lichtsignalen, afsnijden) maar in België wordt dit alles je niet tot nauwelijks aangerekend.
IG: _superver

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 06 okt 2019 12:49

Kiekeboe schreef: 06 okt 2019 12:32 daarom fietsen wij in België ook niet op het fietspad, maar gewoon op de weg. Vanaf 15 fietsers, mag je twee aan twee op de weg.
Ook al niet interessant.....
In zulke grote groepen ga ik nimmer op pad.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 06 okt 2019 13:04

Keezx schreef: 06 okt 2019 12:49
Kiekeboe schreef: 06 okt 2019 12:32 daarom fietsen wij in België ook niet op het fietspad, maar gewoon op de weg. Vanaf 15 fietsers, mag je twee aan twee op de weg.
Ook al niet interessant.....
In zulke grote groepen ga ik nimmer op pad.
Alles heeft zijn voor en nadelen. In grote groep wordt je goed gezien door het andere verkeer, maar dan is het gevaarlijker doordat je minder overzicht hebt.

Als je alleen fietst heb je meer overzicht maar dan merk ik dat ik toch vaker niet gezien wordt door autobestuurders.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 06 okt 2019 13:49

Dat geldt als je je in zwart hult....
Een geel hesje is misschien niet zo gek in de winter.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 06 okt 2019 15:44

Keezx schreef: 06 okt 2019 13:49 Dat geldt als je je in zwart hult....
Een geel hesje is misschien niet zo gek in de winter.
+1
Fietsers lijken nog steeds niet te begrijpen hoe slecht je in het zwart te zien bent.

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 06 okt 2019 17:35

Lampjes?

senior
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 06 okt 2019 17:39

Jans schreef: 06 okt 2019 15:44
Keezx schreef: 06 okt 2019 13:49 Dat geldt als je je in zwart hult....
Een geel hesje is misschien niet zo gek in de winter.
+1
Fietsers lijken nog steeds niet te begrijpen hoe slecht je in het zwart te zien bent.
Fietsers realiseren zich niet dat je als klein, naar verhouding niet snel bewegend object eigenlijk helemaal nauwelijks opvalt. En dat heeft te maken met de manier waarop wij zien, niet met alleen automobilisten.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 06 okt 2019 18:01

Autorijden is vooral selecteren, van datgene wat voor jou van belang is, daar op focussen en de rest negeren.
Waar de oudere rijders het eerst problemen mee krijgen is die snelle selectie....
Begin jaren '90 heb ik bij Breda 's ochtends vroeg eens een fietser geschept bij het oprijden van een drukke voorrangsweg, en toen was ik nog maar rond de 40....
ik was hoofdzakelijk gefocust op een gat in de stroom auto's....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie