Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

In deze waanzin wagen fietsers hun leven...

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 07 okt 2019 21:54

DDX schreef: 07 okt 2019 21:42
PietH schreef: 07 okt 2019 12:22 Klopt, daar was het. Sommige auto's reden idd vlak langs de rand, met de zijspiegel bij wijze van spreke op het fietspad. Ik voelde me niet bepaald veilig.
In zo'n geval kan het veiliger zijn om niet helemaal op het randje te fietsen zodat auto's niet volle snelheid door kunnen rijden.
Als ik het zo op foto zie is het ook niet bepaald lekker wegdek, dus is het ook wel prettig om beetje ruimte te hebben om uit te wijken voor kuilen/rotzooi ed.
Dat doe ik bij zo een fietspad idd ook. Ik rij eigenlijk zo dicht mogelijk bij de weg en dan houden ze wel veel meer afstand en passen ze hun snelheid aan. Als er een vrachtwagen komt dan schuif ik wel wat meer op omdat die wind nogal raar kan doen dat je daarvan krijgt.

En het is ook gewoon omdat heel die andere rand vol ligt met dingen waar je lek op rijdt. Steentjes, takken,..

i-mac

i-mac 07 okt 2019 23:34

Jans schreef: 06 okt 2019 15:44
Keezx schreef: 06 okt 2019 13:49 Dat geldt als je je in zwart hult....
Een geel hesje is misschien niet zo gek in de winter.
+1
Fietsers lijken nog steeds niet te begrijpen hoe slecht je in het zwart te zien bent.
Dat is natuurlijk waar, maar hoeveel kleding fabrikanten doen een goede poging om wat reflecterend materiaal in hun kledij te stoppen? Bitter weinig me dunkt. Een geel hesje met reflecterende strepen is al een goed begin, maar het geeft ook een vals gevoel van veiligheid aan de fietsers.

Ik heb nu sinds een paar jaar volledig reflecterende jassen. Een duurdere Proviz (gebruik op de koersfiets), en een goedkope versie van Alie. Die laatste heb ik bewust een paar maten groter gekocht. Die kan ik dan boven een gewone, meestal donkere jas aantrekken. Maar ik besef ook dat niet iedereen daarmee wil gezien worden. Nochtans ben je met dergelijke jas enorm goed zichtbaar in het (scherm)donker. Ik merk nog steeds op dat automobilisten trager gaan rijden als ze me zien aankomen. Ik heb nu ook een rugzak in dergelijk materiaal aangekocht. Liever teveel zichtbaar ...

En dan heb je nog steeds het heikele punt, en dat is verlichting. Als ik de vele piepkleine lichtjes zie (of nog beter, amper zie), dan weet je dat dit gewoon gevaarlijk is. Kinderen en jongeren beseffen dit misschien minder. Maar het is aan ouders om dat regelmatig te controleren.

Waarom de fietspaden in België zo belabberd zijn, is de schuld van de vele politici die decennia lang geen enkel oog hadden voor ruimtelijke ordening. Iedere stad/gemeente maakte plannen, zonder aanpalende steden of gemeentes te contacteren. Zo maakte dorp A een mooi fietspad, dat abrupt stopte aan de dorpsgrens. Als "alternatief kregen we dan het intussen beruchte "moordstrookje".

Ook de lintbebouwing is in Vlaanderen een catastrofe. In Nederland kan je nog een paar kilometer rijden, zonder een huis te zien. In Vlaanderen is het omgekeerd, daar moet je kilometers rijden om een kleine strook zonder huizen te zien. Werkelijk alles wordt dichtgemaakt. De bouwgrond is langs dergelijke wegen een stuk goedkoper, en dat is voor de doorsnee Belg hét ultieme lokmiddel om dat te gaan bouwen. Men zegt niet voor niets dat een Belg met een baksteen in de maag is geboren. Let wel, ik heb zelf het geluk gehad om te kunnen bouwen, maar "mocht" dat doen in een verkaveling aan de rand van de stad.

Men is nu aan een veel te late inhaalbeweging bezig, maar gezien de desastreuze ruimtelijke ordening, is dat een werk van zeer lange adem. Men moet grond onteigenen, wat tijd en véél geld kost.

Maar het mag gezegd, wat men aanpakt, gaat de goede richting uit. Ik woon te Brugge, daar is men de laatste 10 jaar meer en meer bezig om fietsen aantrekkelijk te maken. Gelukkig maar ...

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 08 okt 2019 05:48

@i mac. Ik zou in Brugge ook niet willen spreken van een mislukte ruimtelijke ordening. Enigszins gedateerd maar in mijn beleving erg succesvol.
o'7o

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 08 okt 2019 07:03

Sommige bestuurders hebben gewoon hun ogen in hun zakken zitten ook. Dan mag je nog met 10 zwaailichten rijden, dan nog zien ze niets.

Ik vermijd bewust steden hiervoor. Als ik in de stad kom moet ik minimum 2x een goeie reflex in huis hebben omdat er weer iemand niet aan het opletten is.

En dat is op klaarlichte dag bij zonneschijn en met blauwe of rode fietskleding even goed zo want zwart heb ik niet eens. (buiten de broek en sporadisch eens een windvestje dan)

i-mac

i-mac 08 okt 2019 08:03

Douglas schreef: 08 okt 2019 05:48 @i mac. Ik zou in Brugge ook niet willen spreken van een mislukte ruimtelijke ordening. Enigszins gedateerd maar in mijn beleving erg succesvol.
Ik moest het beter verwoorden. In het centrum kan je natuurlijk weinig aanpassingen maken. In de rand van wat wij Groot-Brugge plegen te noemen, is men wel goed bezig.

Plaats reactie