Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

In deze waanzin wagen fietsers hun leven...

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 06 okt 2019 18:47

thominator_cycling schreef: 06 okt 2019 12:41Ik rij ook niet op het fietspad, alleen als ik denk dat het wel kan. Valt me daarbij ook op dat dit in Nederland aanleiding tot ergernis is (middelvingers, toeteren, lichtsignalen, afsnijden) maar in België wordt dit alles je niet tot nauwelijks aangerekend.
Dat het in Nederland gewoon verboden is speelt bij die vingers, toeters en lichtsignalen wellicht een doorslaggevende rol
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

thominator_cycling
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 24 okt 2018 19:51

thominator_cycling 06 okt 2019 19:42

timo2.0 schreef: 06 okt 2019 18:47
thominator_cycling schreef: 06 okt 2019 12:41Ik rij ook niet op het fietspad, alleen als ik denk dat het wel kan. Valt me daarbij ook op dat dit in Nederland aanleiding tot ergernis is (middelvingers, toeteren, lichtsignalen, afsnijden) maar in België wordt dit alles je niet tot nauwelijks aangerekend.
Dat het in Nederland gewoon verboden is speelt bij die vingers, toeters en lichtsignalen wellicht een doorslaggevende rol
klopt, ik putte ook voornamelijk uit het nodige internetmateriaal want in Nederland laat ik het wel uit m'n hoofd om op de weg te rijden. De fietspaden zijn van prima kwaliteit dus daar hoef je het ook al niet voor te laten.
IG: _superver

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 06 okt 2019 22:08

timo2.0 schreef: 06 okt 2019 18:47
thominator_cycling schreef: 06 okt 2019 12:41Ik rij ook niet op het fietspad, alleen als ik denk dat het wel kan. Valt me daarbij ook op dat dit in Nederland aanleiding tot ergernis is (middelvingers, toeteren, lichtsignalen, afsnijden) maar in België wordt dit alles je niet tot nauwelijks aangerekend.
Dat het in Nederland gewoon verboden is speelt bij die vingers, toeters en lichtsignalen wellicht een doorslaggevende rol
Hier in België zijn er ook veel misverstanden over hoor. Een volgwagen en seingevers zijn niet verplicht, maar als ze niet mee zijn dan staat er altijd wel eens een foto op sociale media dat we zogezegd de wet niet naleven terwijl zij eigenlijk de regeltjes niet kennen.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 06 okt 2019 22:18

thominator_cycling schreef: 06 okt 2019 19:42 klopt, ik putte ook voornamelijk uit het nodige internetmateriaal want in Nederland laat ik het wel uit m'n hoofd om op de weg te rijden. De fietspaden zijn van prima kwaliteit dus daar hoef je het ook al niet voor te laten.
Mwah, ook in Nederland heb je fietspaden die niet de naam fietspad mogen hebben.
Soms is het meer een stoep/voetpad. Of een fietspad waar enorm veel boomwortels onder groeien.
Als boomwortels onder een weg waar auto's over rijden groeien lossen ze dit op, maar voor fietsers kan je dat gewoon jaren laten zitten/laten doorgroeien.

Soms ook stukje verplicht fietspad van 200 meter om dan een haakse bocht te hebben om te moeten oversteken naar een fietspad aan de overkant.
En bij rotondes kunnen sommige gemeentes ook van die mooie haakse bochten bedenken voor fietsers.
Voor mijn eigen veiligheid neem ik op sommige plekken dan de rotonde via de rijbaan.

Tijdens de randonneurs rit van gisteren heb ik ook een aantal keer niet het (verplichte)fietspad genomen maar gewoon op de (rustige)weg gefietst.
En 1 auto die ons met lichtsignalen tegemoet kwam.
Het mag niet, maar soms is het gewoon veiliger.

Gebruikersavatar
PietH
Forum-lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jun 2018 10:18
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar PietH 06 okt 2019 23:38

Inderdaad, er zijn in NL veel prachtige fietspaden, maar ook genoeg situaties waardoor je gaat denken dat ze liever hebben dat je de auto neemt. Heel frustrerend van die mooie gladde asfaltwegen met dan zo'n verplichte fietsstrook van losliggend tegels of klinkers er direct naast. Soms nog met een opstaand randje ertussen, zodat je als er geen verkeer is zelfs niet even kunt switchen naar een randje asfalt en andere fietsers inhalen ook gevaarlijker wordt.

Ik kwam gisteren trouwens ook een 'moordstrookje' tegen midden in NL. Weliswaar iets breder dan die in België, maar toch langs een 80km weg met enkel een doorgetrokken streep ertussen.
moordstrookje.jpg
🚴🏻Strava

baron062
Forum-lid
Berichten: 1122
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 07 okt 2019 09:06

Er zijn natuurlijk genoeg automobilisten die een speed pedelec niet herkennen en de regelgeving daar omheen. Of het rechthoekige fietspadbord niet op waarde kunnen schatten. Of de regelgeving omtrent meersporige voertuigen breder dan 75cm niet kennen.

Wat het probleem is, is dat de mens in al zijn onnozelheid zich wel het recht toeeigend diegene van wie ze vinden dat die fout zit even op zijn plek te zetten met snijden, toeteren en middelvingers.

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1658
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 07 okt 2019 10:41

Ben ik trouwens de enige die nogal was afgeleid door de charmante verschijning van de journalist in kwestie? :mrgreen:

@PietH Rijksstraatweg tussen Culemborg en Geldermalsen toevallig? Daar is het wel om te huilen trouwens. Met 80/90/100 km/h rijden ze dan krap langs je heen...
WiND 56 - 2020

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 07 okt 2019 11:11

Heb je zo'n hoge nood? :lol:
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

pizzi
Forum-lid
Berichten: 475
Lid geworden op: 06 feb 2009 16:03

pizzi 07 okt 2019 11:26

jwkeij schreef: 07 okt 2019 10:41@PietH Rijksstraatweg tussen Culemborg en Geldermalsen toevallig? Daar is het wel om te huilen trouwens. Met 80/90/100 km/h rijden ze dan krap langs je heen...
Kwam me ook al bekend voor:
eg.jpg

Gebruikersavatar
PietH
Forum-lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jun 2018 10:18
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar PietH 07 okt 2019 12:22

Klopt, daar was het. Sommige auto's reden idd vlak langs de rand, met de zijspiegel bij wijze van spreke op het fietspad. Ik voelde me niet bepaald veilig.
🚴🏻Strava

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 07 okt 2019 21:35


DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 07 okt 2019 21:42

PietH schreef: 07 okt 2019 12:22 Klopt, daar was het. Sommige auto's reden idd vlak langs de rand, met de zijspiegel bij wijze van spreke op het fietspad. Ik voelde me niet bepaald veilig.
In zo'n geval kan het veiliger zijn om niet helemaal op het randje te fietsen zodat auto's niet volle snelheid door kunnen rijden.
Als ik het zo op foto zie is het ook niet bepaald lekker wegdek, dus is het ook wel prettig om beetje ruimte te hebben om uit te wijken voor kuilen/rotzooi ed.

Plaats reactie