Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Telefoon op de fiets

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 01 jul 2019 20:30

Achterwerken alleen svp als ze een vrouwelijke eigenaresse hebben.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15935
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 01 jul 2019 20:39

Nee_Nee schreef: 01 jul 2019 16:31
remmiedepemmie schreef: 01 jul 2019 16:12 Mag een analoog fototoestel wel?
Mits voorzien van een fotorolletje van Agfa-Gevaert
Inderdaad, zolang het maar geen Kodak of Fuji rolletje is. :like:
I know myself like no one else
Nothing to defend

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 02 jul 2019 10:43

Is het niet zo dat je zelfs het toestel niet in de hand mag hebben tijdens het fietsen?
...

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6084
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 jul 2019 10:56

Oppbogga schreef: 02 jul 2019 10:43 Is het niet zo dat je zelfs het toestel niet in de hand mag hebben tijdens het fietsen?
Ja, dat is zo. (Net als in de auto).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 02 jul 2019 11:58

Je mag de telefoon niet vasthouden, maar gebruik is niet verboden. Je mag namelijk wel de telefoon in een houder hebben op je stuur. Bijvoorbeeld voor navigatie of om als als puber een beetje u-tube filmpjes te kijken. Wij mogen namelijk ook op onze garmin/wahoo/polar speeltjes kijken. Kijken of ons gemiddelde omhoog gaat, of je hart nog wel klopt of dat de klim nog langt duurt,. etc etc.

Ik heb niet echt de indruk dat dit verbod echt helpt. Het gaat erom dat je aandacht naar het verkeer moet gaan als dat nodig is en op een verlaten stuk weg, zal niemand het echt heel erg vinden als je even op je telefoon kijkt, of een foto neemt
Live fast; die young. mijn blog

tommie65
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 sep 2019 12:14

tommie65 06 sep 2019 12:29

Ik ben het wel eens met deze regelgeving! Zeker in het drukke verkeer, iedereen is altijd maar bezig met zijn telefoon, selfies, muziek in de oren zonder dat je echt door hebt wat er om je heen gaande is.

Maar ergens ver afgelegen zonder verkeer om je heen moet een selfie tijdens je fietstocht toch gewoon kunnen?

Gevalletje gezond verstand zou ik zeggen!

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 15 sep 2019 13:08

rob74 schreef: 02 jul 2019 11:58 Je mag de telefoon niet vasthouden, maar gebruik is niet verboden. Je mag namelijk wel de telefoon in een houder hebben op je stuur. Bijvoorbeeld voor navigatie of om als als puber een beetje u-tube filmpjes te kijken. Wij mogen namelijk ook op onze garmin/wahoo/polar speeltjes kijken. Kijken of ons gemiddelde omhoog gaat, of je hart nog wel klopt of dat de klim nog langt duurt,. etc etc.
Dat laatste is geen argument om de telefoon toch te mogen gebruiken. In de auto zijn er uitspraken dat bedienen van de telefoon, ondanks dat ie in een houder zit, niet toegestaan is want de intentie van de wet is de afleiding van de telefoon. Navigatie mag aanstaan, maar compleet instellen officieel niet. anders zou je ook een WhatsApp kunnen typen terwijl je telefoon in de houder zit.
Ik heb niet echt de indruk dat dit verbod echt helpt. Het gaat erom dat je aandacht naar het verkeer moet gaan als dat nodig is en op een verlaten stuk weg, zal niemand het echt heel erg vinden als je even op je telefoon kijkt, of een foto neemt
Het gaat erom of er controle is/gevoel van pakkans. De pakkans is nihil want er is zeer weinig controle. En dan helpt het niets nee.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 15 sep 2019 13:58

tommie65 schreef: 06 sep 2019 12:29 Ik ben het wel eens met deze regelgeving! Zeker in het drukke verkeer, iedereen is altijd maar bezig met zijn telefoon, selfies, muziek in de oren zonder dat je echt door hebt wat er om je heen gaande is.

Maar ergens ver afgelegen zonder verkeer om je heen moet een selfie tijdens je fietstocht toch gewoon kunnen?

Gevalletje gezond verstand zou ik zeggen!
Natuurlijk, doe ik ook met mijn bolide; 260km/h op een boerenlandweggetje waar niemand is.! Gezond verstand. :mrgreen: :lol: :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 15 sep 2019 14:16

Laatst zat ik op het terras in Groningen en toen viel het gewoon op dat bijna niemand meer met een telefoon in de hand fietste. De relatieve pakkans is in een stad ook veel groter want even snel je telefoon weg moffelen werkt niet echt.

Of de stad qua fietsers veiliger is geworden? Geen idee het is nog steeds een mierennest van fietsers. Maar fietsers die op elkaar botsen zie je nagenoeg nooit.

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 15 sep 2019 15:06

https://www.ukrant.nl/kijken-fietsen-in ... r-zernike/
Ik zie geen apperts, maar vraag me af hoe het kan dat het zo vaak goed gaat....
older Budweiser

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 sep 2019 15:19

GJEvK schreef: 15 sep 2019 13:08
rob74 schreef: 02 jul 2019 11:58 Je mag de telefoon niet vasthouden, maar gebruik is niet verboden. Je mag namelijk wel de telefoon in een houder hebben op je stuur. Bijvoorbeeld voor navigatie of om als als puber een beetje u-tube filmpjes te kijken. Wij mogen namelijk ook op onze garmin/wahoo/polar speeltjes kijken. Kijken of ons gemiddelde omhoog gaat, of je hart nog wel klopt of dat de klim nog langt duurt,. etc etc.
Dat laatste is geen argument om de telefoon toch te mogen gebruiken. In de auto zijn er uitspraken dat bedienen van de telefoon, ondanks dat ie in een houder zit, niet toegestaan is want de intentie van de wet is de afleiding van de telefoon. Navigatie mag aanstaan, maar compleet instellen officieel niet. anders zou je ook een WhatsApp kunnen typen terwijl je telefoon in de houder zit.
Je mag in de auto gewoon je telefoon gebruiken, mits je deze maar niet vast houdt: https://www.rechtspraak.nl/Organisatie- ... boden.aspx

Pas als je het heel bont maakt kunnen ze je op Artikel 5 pakken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
LongTallErne
Forum-lid
Berichten: 321
Lid geworden op: 10 jun 2011 15:27

Gebruikersavatar LongTallErne 15 sep 2019 19:06

Ik vraag me toch echt af wat het nut van al die selfies is ….. maar dat zal aan mij liggen.
Daarnaast vind ik het verbod op het bedienen van een smartphone op de fiets in druk verkeer een heel goede zaak. Op een landweggetje is uiteraard iets anders. Daar is het gevaar (voor anderen) natuurlijk beperkt.
Als ik de telefoon al op de fiets bedien is het omdat de radio er mee opgehouden is. Ik heb op de fietscomputer ook geen koppeling gemaakt om appjes en dergelijke door te krijgen. Dat zie ik allemaal wel als ik weer thuis ben of pauze houd. Heerlijk om even onbereikbaar te zijn.
Op mijn best in de bergen...... bergaf dan wel ;)
MERIDA RIDE 400

Plaats reactie