Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Van 20km woon-werk naar 37km

Flepper
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 jan 2019 13:18

Flepper 13 jun 2019 17:31

NuitKor schreef: 13 jun 2019 11:39 Nieuwe rage dat iedereen een woon-werk topic aanmaakt en elke poep en scheet wordt beschreven?
Ik ben daar heel makkelijk in: het is digitaal en je kan er gewoon niet op klikken.
Zo negeer ik verreweg de meeste topics hier en lees alleen degene die me interesseren of vermaken.
Vroeger had je: "er zit een knop op de tv" en nu heb je de digitale variant :mrgreen:

Overigens is mijn wo-we vertraagd door de papierwinkel die niet op orde was.
Aanstaande dinsdag is waarschijnlijk de eerste dag die je dan kan negeren ;)

Flepper
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 jan 2019 13:18

Flepper 19 jun 2019 22:30

Zo, het zit er op hoor. Gisteren de eerste woon-werk rit naar Amsterdam.

37,94km heen, 36,68km terug. Het verschil zit hem in het vergeten de tracking aan te zetten.

Nou het idee was om echt op tijd te vertrekken aangezien dit wel even wat meer tijd kost dan de dagelijkse 20km naar Utrecht. Daar kende ik werkelijk iedere hobbel en elk stukje slecht wegdek.
Ook al had ik deze rit al een keer eerder verkennend gefietst is alles toch nieuw.

De wekker ging om 06:15, Dat was ook al even wennen.
Door wat gelummel en rustig ontbijten, alhoewel ik niet veel kon eten door een opspelende maag, zat ik pas om 07:30 op de fiets (MET helm! ;) ).
Temperatuur al 17 graden, dus volledig in het kort. Heerlijk!

Hobbel de bobbel bij ons de straat uit met 8 drempels. Van die drempels waar auto's echt maar stapvoets overheen kunnen en met de racefiets is het bijna niet anders. Grrr.

Op weg naar Hilversum ging het lekker vlot. Het was onder de bomen aangenaam en zo goed als geen andere fietsers op de weg. Toen Hilversum door. 3,5km tegelfietspaden, stoplichten en zijstraten. Dat schiet niet echt op, maar gelukkig ben ik nog steeds vroeg genoeg zodat er weinig andere fietsers zijn.

Het stuk van Hilversum door 's Graveland vind ik heerlijk. Best idyllisch zo tussen de bomenrijen en de statige huizen langs de weg. Ook hier kan je niet echt doorfietsen, maar het is wel een mooi stuk.

"s Graveland uitgekomen sla ik linksaf de Loodijk op. Het weer was echt fantastisch, warm al zelfs. Ik had een kort thermoshirt onder m'n fietsshirt aan, maar dat was echt niet nodig geweest. Voor het eerst dat ik zo genoten heb op een stuk fietsen door het "niets". Ik heb nergens langzaam aan gedaan, maar ook nergens echt keihard gereden omdat ik geen idee heb hoe de rest zal gaan. Het stuk Loodijk tot over het kanaal waar je ongeveer Weesp langs rijdt is zo'n 10km lang. Dat ben ik ook niet gewend, maar was eigenlijk zo voorbij.
De enigen die ik tegenkom op dit stuk zijn andere woon-werk wielrenners, herkenbaar aan de volle rugzakken en elektrische fietsen en speed pedelecs. Ik heb volgens mij niet één gewone fiets gezien.
Op de brug over het kanaal stop ik heel even om een slokje te drinken en zie ik dat dit ongeveer de afstand Utrecht - Soest is, zo'n 20km.
Nog 17 te gaan. Makkie! :)
Ik had mezelf voorgenomen om niet naar de afgelegde afstand te kijken, maar gewoon lekker door te fietsen. Je moet het toch helemaal doen.

Na Weesp zijn het eigenlijk ook alleen mooie lange stukken met weinig / geen oponthoud tot in Diemen-Zuid. Langs het kanaal, het Gaasperpark en de Bijlmerweide is het wederom mooi fietsen.
Toen was ik ineens toch in de bewoonde wereld terechtgekomen. Overal fietsen, drukte, WHAAA!

Op het werk aangekomen gedoucht en omgekleed. Totale tijd tot op m'n werkplek: 2 uur. Oef.
Ik voelde me prima, eigenlijk geen verschil met Utrecht.

Naar huis was een ander verhaal. Allereerst was m'n kleding nog vochtig, bah! Die droogt niet snel genoeg in de kledingkast. Tip voor de volgende keer: mee naar boven nemen en daar in de garderobe hangen.
Buiten gekomen: wat een warmte! :shock: Ik ben toch meer iemand van de kou ben ik wel achtergekomen.
Uiteraard heb ik enkel m'n wielershirt aangedaan. Geen thermo er onder. Bidon gevuld tot op het randje.
Ik zweet namelijk flink, altijd al gedaan tijdens inspanning, dus die bidon gaat wel leeg.

Helaas stond er een harde wind tegen de eerste 15km. Door de polder na Weesp tot 's Graveland van de zijkant en van voren. Jammer.
Toch heb ik hier ook weer genoten. Het stuk leek sneller voorbij dan op de heenweg. Ik haal gelukkig nog steeds iedere elektrische fietser in en hou m'n cadans mooi vast. Als ik de rit heen en terug vergelijk, dan kan je zowat een kaarsrechte streep over de 100-105 trekken. Dit is echt mijn favoriete snelheid.
Het stuk naar de brug bij Weesp loopt over een lang stuk omhoog, daar "knal" ik iedereen voorbij :-)
Ik zag iets over de 400Watt staan. Op de heenweg deed ik hier 720 (voor mij een hele prestatie).

Het meeste van de terugweg was een kopie van de heenweg op 1 groot verschil na dan: zadelpijn! Gadverdamme. Toch weer zo rond die 60km (heen en terug bij elkaar).
De laatste 10km waren hierdoor echt vervelend. Iedere kilometer moest ik wel even rekken. Ieder stoplicht was een extra welkom strekmoment. Ik ga toch maar eens crème bestellen en kijken of dat scheelt. Oh ja, rugtas. Dat ding moet ik echt kwijt. Vind het niks. Zit warm, te zwaar, gewoon sub-optimaal.

Vandaag op het werk bekroop me ineens de gedachte: "toch jammer dat ik vandaag niet op de fiets gegaan ben...". Verstandige ik weet ook wel dat ik mezelf dan vervloekt had hoor :-)
Maar toch die gedachte hè. Vrijdag is de volgende rit.
Ik vraag me toch wel af hoe het me zal vergaan met harde wind en regen. En dan met name door de polder. Ben benieuwd.
Het spits is er in ieder geval vanaf en FIETSEN ROELT nog steeds!

waterkip
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 14 sep 2014 16:23
Locatie: 't harde

waterkip 20 jun 2019 17:26

Iedereen is er stil van . :lol:

Je boft maar met zo'n mooie fietsroute. :winkthumb:

Met die zadelpijn, zou dat niet te maken hebben met je hoge cadans ?
Ik kan me voorstellen dat je met een lage cadans rustiger op het zadel zit.
Daardoor minder wrijving tussen broek en zadel. :?:

sge
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 okt 2010 16:01

sge 20 jun 2019 18:37

waterkip schreef: 20 jun 2019 17:26 Iedereen is er stil van . :lol:

Je boft maar met zo'n mooie fietsroute. :winkthumb:

Met die zadelpijn, zou dat niet te maken hebben met je hoge cadans ?
Ik kan me voorstellen dat je met een lage cadans rustiger op het zadel zit.
Daardoor minder wrijving tussen broek en zadel. :?:
Zal wel meevallen denk ik, zelf rij ik met een redelijk hoge cadans (+100) en nooit ergens last van gehad. Gewoon wennen en zoals altijd harder trappen.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 20 jun 2019 22:29

Leuk om je blog te lezen. Je hebt zadelpijn in verschillende vormen, dus is het lastig aan te geven waar te verbeteren. Zijn het echt schuurplekken of is het meer doordrukken van je zitbeentjes?

Flepper
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 jan 2019 13:18

Flepper 26 jun 2019 11:30

Sorry, heb even een paar dagen het forum niet meer gecontroleerd...
Afgelopen vrijdag helaas niet gefietst, omdat ik vroeg thuis moest zijn.
Dat is wel een nadeel van deze afstand, want het voegt ruim 2 uur per dag reistijd toe t.o.v. de auto.
Het zal hierdoor wel vaker voorkomen dat ik niet op de fiets kan dan de rit naar Utrecht...
EmPeHa schreef: 20 jun 2019 22:29 Leuk om je blog te lezen. Je hebt zadelpijn in verschillende vormen, dus is het lastig aan te geven waar te verbeteren. Zijn het echt schuurplekken of is het meer doordrukken van je zitbeentjes?
Het voelt zoals je vroeger wel eens "prikkeldraad" op de pols van een ander deed.
Waarbij je met je handen in tegengestelde richting de huid verdraaid.
De pijn is ook heel snel weer weg zodra ik even stil sta.

Tsja, afgelopen maandag en gisteren, man wat een HITTE. Zoals ik al eens vaker geschreven heb kan ik slecht tegen warmte (en nee, ik ben niet dik: 1.82m lang en 77Kg ;) ).
Je kan het zien als smoes, maar ik ga op dat soort dagen echt niet voor de lol op de fiets zitten. Ik ben wel naar de sportschool geweest en zelfs daar, met airco, loop ik leeg.
Uurtje trainen en ik heb meer dan een liter water nodig. Ik zie mezelf dan echt niet bij 12-15 graden meer 1,5 uur op de fiets zitten.

Morgen ga ik echt weer een poging wagen. Beloofd! :D

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 26 jun 2019 20:11

"prikkeldraad " uit mijn kinderjaren zei mij niet echt iets meer. Of verdrongen of te lang geleden of zo.
Maar goed, dat is wel iets anders dan de bekende zadelpijnen. Dit lijkt meer een huidplooi die afknelt. Misschien de bibshort niet strak genoeg? Dan kan de zeem een beetje vouwen. Zelf buig ik onderweg mijn knieën wel eens even naar buiten km alles weer strak te trekken. Dus even niet trappen en dan naar buiten bewegen met gebogen knie.

Flepper
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 jan 2019 13:18

Flepper 26 jun 2019 21:00

EmPeHa schreef: 26 jun 2019 20:11 "prikkeldraad " uit mijn kinderjaren zei mij niet echt iets meer. Of verdrongen of te lang geleden of zo.
Maar goed, dat is wel iets anders dan de bekende zadelpijnen. Dit lijkt meer een huidplooi die afknelt. Misschien de bibshort niet strak genoeg? Dan kan de zeem een beetje vouwen. Zelf buig ik onderweg mijn knieën wel eens even naar buiten km alles weer strak te trekken. Dus even niet trappen en dan naar buiten bewegen met gebogen knie.
M'n bibshort zit echt goed strak. Misschien is het ook nog wennen aan de afstand en moet ik meer zitvlees creëren.

Ik zal je tip eens proberen vóórdat ik er last van krijg. Sowieso wat meer verzitten kan geen kwaad. Vorige week heb ik m'n zadel ook iets meer naar achteren verplaatst zodat de druk op m'n handen wat minder werd, want ik had ook last van wat slapende handen. Zo'n gevoelloos gevoel. Dat is nu gelukkig helemaal weg.

blurg
Forum-lid
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 jan 2019 13:56

blurg 28 jun 2019 09:37

'Wil je gewone limonade of priklimonade' zeiden wij altijd.
Dom als je was, wilde je priklimonade, en je arm werd beet gepakt en hop, auw!
Met 2 handen werd je huid tegen elkaar in gedraaid.


Ja je moet wat, zonder mobiele telefoon.
:-)

Inderdaad, het zou de plooi kunnen zijn. Is de broek echt de perfecte maat?
Dat wrijf gevoel ken ik wel, en als ik de wielerbroek aan doe, dan trek ik het eerst belachelijk omhoog allemaal en daarna, trek ik onderaan de pijpen de pijpen iets terug naar beneden. En dan zit het lekker.

Wat EmPeHa ook zegt, tijdens het rijden is het wel es gaan kruipen en doe je je benen opzij en trek je de pijpjes weer even naar benee.
https://www.strava.com/athletes/blurg
Colnago CX-1 Dura-Ace DI2
Scott Spark XTR DI2

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5113
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 28 jun 2019 10:34

Kan je niet handiger om Hilversum heen ?
Geef anders ff linkje van je rit dan kunnen mensen even meekijken/tips geven zonder je meteen te moeten volgen.

Plaats reactie