Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Het beroep achter de fietser

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 20 apr 2019 08:11

Ik ben, denk ik, de typische IT-er. Het stereotype van de wielrenner. Niet voor dat vak gestudeerd, oorspronkelijk ben ik afgestudeerd als chemisch ingenieur aan de TU Eindhoven, maar al wel 20 jaar werkzaam als IT-nerd.

Het grappige is dat mijn werkzaamheden al 20 jaar nauwelijks zijn veranderd. Ik bouw software, geen support functie, geen manager, geen vage dingen coördinator. En om de zoveel jaar verandert mijn functie titel. Ooit was ik analyst-programmeur, daarna systeem ontwikkelaar en nu heet het vak blijkbaar software engineer. Kennelijk is hip of zo om de boel anders te noemen. Stomme vraag misschien, maar heet een postbode nog steeds postbode of daar ook een hippere naam voor? En is een bakker nog steeds bakker?....
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27536
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 apr 2019 08:32

Postbode heet tegenwoordig een “messaging solutions manager” ook wel “logistic solutions engineer”.

wielertje
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 jun 2010 23:25

wielertje 20 apr 2019 10:35

SqueeZer schreef: 20 apr 2019 08:38 I


Mare mooie verhalen en beroepen en aan die boomkweker ... respect want ook een redelijk harde stiel :like:
ik en mijn collega's danken u :winkthumb:

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 20 apr 2019 18:50

Wilde als kwajongen altijd boer worden (melkveehouder om precies te zijn), maar na het afronden van de Middelbare Landbouw School is dit helaas geen dag mijn beroep geweest. Rabobank zag er geen heil in mijn financiëringsplan > 2miljoen zonder eigen middelen te financiëren, hahaha.

Halverwege jaren '80 in Noord Nederland op de arbeidsmarkt gekomen met veel massawerkeloosheid om me heen. 3 jaar via een uitzendbureau gewerkt, en uiteindelijk in de wegenbouw terecht gekomen. Helaas is het meeste werk in de wegenbouw dicht bij de grond en daar kon de rug van > 2 m. lange Jantje niet zo goed tegen.
Was nog in de periode waarin je na een jaar ziektewet werd gefeliciteerd, want dan kwam je in de WAO en had je een gegarandeerd inkomen tot je pensioen.

Jantje zag dat echter niet zo zitten en liet zich omscholen tot beveiliger, op dat moment een beroep dat je kon doen als je niks kon of niks wilde.
Werk met een kleine tussenpoos nu al meer dan 20 jaar in de beveiliging. Diverse functie's gehad, van operationeel t/m senior management.

Vanwege kansen op de arbeidsmarkt verhuisd van het Noorden naar de Randstad. daarna vanwege de liefde naar het Brabantse.
In de kleine tussenpoos een jaar in Egypte gewerkt als duikinstructeur en daarna nog een aantal maanden door Zuid Amerika gereisd..

Nu werkzaam in de operationele ondersteuning binnen de beveiliging, maar hint, hint hint, zou nog graag een keer een carrière-switch maken.

Fiets dagelijks woon-werk-woon, ook bij sneeuw en slecht weer, daartoe besloten nadat de leaseauto de deur uit ging als gevolg van een functie wissel.
Daarnaast in de weekenden en bij mooie dagen door de week 's-avonds op de racert.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

dejeep
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 09 jun 2011 11:55

dejeep 20 apr 2019 21:02

Toen ik ooit een iets te sjieke juwelierszaak binnenstapte op zoek naar een trouwring, vroeg de verkoopdame me naar mijn beroep. ‘Meester’, zei ik, waarop zij hoopvol vroeg: ‘In de rechten?’ Toen ik antwoordde met: ‘In het basisonderwijs’, was haar interesse in mij direct een stuk minder en zag ik de eurotekens in haar ogen vervagen.

Maar goed, meester op een basisschool dus; ze bestaan nog.

erikkie39
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 dec 2016 14:29

erikkie39 20 apr 2019 21:14

Wat een leuk topic! Met mijn 30 jaren jong nog niet zoveel ervaring en dus mooie verhalen als de meesten hier, maar toch een poging.

Na mijn middelbare school Biomedische Wetenschappen gaan studeren, maar ik mistte de directe relevantie dus daar ben ik geneeskunde bij gaan doen. Inmiddels al een jaar of 5 afgestudeerd als arts. In eerste instantie heb ik een paar jaar onderzoek gedaan naar borstkanker, daarna ben ik als arts-assistent gaan werken op de interne geneeskunde. Dat doe ik nu nog steeds, en hopelijk over 5 jaar volledig opgeleid tot internist-oncoloog.

Fietsen doe ik vooral 's avonds na werk, en overdag in het weekend of dagen dat ik avonddienst heb. In mijn vorige ziekenhuis ook regelmatig woon-werkverkeer, maar helaas is de fietsenstalling bij mn nieuwe werkgever niet toegerust op racefietsen...
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4

Gebruikersavatar
Martin78
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 16 apr 2016 18:11
Locatie: Omg Arnhem

Gebruikersavatar Martin78 20 apr 2019 22:04

Poe, diversen soorten van carrières gehad maar of dat altijd goed is weet ik nu niet zeker. Ik ben meer een persoon die werken prima vind en wat het is so be it....

In de jonge jaren beroeps militair geweest, opleiding luchtmobiele brigade gedaan, kleine 4 jaar in Oirschot gezeten als logestiekeling op een brandstof wagen, 10 tonner, touringcar rijbewijs gehaald voor mijn uitzending naar Bosnië.

Daarna vele verschillende dingen gedaan, verhuizer/sjouwfeur, zonnepanelen gemaakt, machine operator, orderpicker, heftruckchauffeur, cirkelzagen productie.....

En nu werk ik sinds iets meer dan 2 jaar bij een grote (ghz) instelling als begeleider op een woning voor mensen met MVG of te wel "moeilijk verstaanbaar gedrag" binnen een IB (intensieve begeleiding) rayon. Daarnaast volg ik ook een combinatie opleiding MZ/VZ

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 20 apr 2019 22:27

dejeep schreef: 20 apr 2019 21:02 Toen ik ooit een iets te sjieke juwelierszaak binnenstapte op zoek naar een trouwring, vroeg de verkoopdame me naar mijn beroep. ‘Meester’, zei ik, waarop zij hoopvol vroeg: ‘In de rechten?’ Toen ik antwoordde met: ‘In het basisonderwijs’, was haar interesse in mij direct een stuk minder en zag ik de eurotekens in haar ogen vervagen.

Maar goed, meester op een basisschool dus; ze bestaan nog.
Jaja, en op dit forum zitten er al minstens drie!

Welke groep heb je dit jaar?

dejeep
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 09 jun 2011 11:55

dejeep 20 apr 2019 22:45

Na paar jaar bovenbouw op een montessorischool sinds dit jaar groep 8 op een ‘reguliere’ school.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 20 apr 2019 23:12

erikkie39 schreef: 20 apr 2019 21:14 maar helaas is de fietsenstalling bij mn nieuwe werkgever niet toegerust op racefietsen...
Ik vertik het om bij mijn werk (ook een ziekenhuis) mijn racefiets in de stalling te zetten. Als ik zie hoe sommige collega's hun 20 euro waard kroeg fiets er in douwen en wat voor schade zij aanrichten...

Ik zet mijn racefiets in een hoekje bij ons in de gang waar niemand last van heeft. Ik zit wel in een gedeelte van het gebouw waar geen patiënten komen. Kun je hem niet ergens kwijt bij een logistieke of administratieve/ondersteunende afdeling? Desnoods in een opslag hok met WC spullen.

Gebruikersavatar
Slowracer
Forum-lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 13 sep 2011 15:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Gebruikersavatar Slowracer 21 apr 2019 08:05

Philippos schreef: 20 apr 2019 23:12 Ik vertik het om bij mijn werk (ook een ziekenhuis) mijn racefiets in de stalling te zetten. Als ik zie hoe sommige collega's hun 20 euro waard kroeg fiets er in douwen en wat voor schade zij aanrichten...

Ik zet mijn racefiets in een hoekje bij ons in de gang waar niemand last van heeft. Ik zit wel in een gedeelte van het gebouw waar geen patiënten komen. Kun je hem niet ergens kwijt bij een logistieke of administratieve/ondersteunende afdeling? Desnoods in een opslag hok met WC spullen.
Ook ik zet mijn fiets nooit in de stalling, maar vooral omdat er geen toezicht is. Zet 'm altijd (al 12 jaar) op de gang bij mijn bureau. Nooit commentaar gehad van wie dan ook, inclusief eigenaar van het bedrijf, totdat er twee jaar geleden een nieuwe QHSE-manager kwam. Hij vond het onveilig en geen Good Housekeeping en eiste dat ik mijn fiets in de stalling ging zetten. Om een lang verhaal kort te maken, mijn fiets staat nog steeds bij mijn bureau.
Zeer geleidelijk weer een beetje Slowracer

http://www.gaul.nl

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27536
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 apr 2019 08:14

Dat soort mensen.... :roll:

ik had op mijn oude werk een Nespresso-apparaat staan omdat de koffie niet te zuipen was. Op een bepaald moment had de conciërge 'm afgepakt wegens brandgevaar. Toen ben verhaal gaan halen en heb netjes gevraagd of ik 'm terug kon krijgen. Toen hij dat weigerde, vroeg ik naar zijn naam zodat ik aangifte kon doen van diefstal. Toen kreeg 'm terug. En via intranet kreeg ik vervolgens van een andere collega de gouden tip: haal de stekker eruit als je weggaat, dan mogen ze 'm niet afpakken. En zo geschiedde.

Plaats reactie