Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Vanaf "dinsdag" is het zover...

Flepper
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 jan 2019 13:18

Flepper 13 jan 2019 14:19

Hallo heren en dames!

Oh, wat heb ik lang lopen twijfelen om met de fiets naar het werk te gaan...
Iedere keer als ik dacht: "zou ik ook wel willen", kwam er weer 1 of andere reden om het niet te doen. En ja: het is verbazingwekkend hoeveel redenen er zijn om iets NIET te doen :mrgreen:

Van de week, aangestoken door Blurg, mede-forummer (hij was het laatste zetje wat ik nodig had), toch besloten om het te gaan doen.

Nou heb ik van veel dingen wel verstand, maar van racefietsen...
<intermezzo>
Mijn laatste racefiets was nog van staal en heeft een traumatische ervaring bij mij achtergelaten (jochie van 12, hard naar school, rugtas achterop, 1 van de gespen schiet los, tas zwiept tegen m'n voorwiel, ik word gelanceerd en gebruik m'n gezicht als buffer op het wegdek voor de rest van m'n lichaam :shock:
Voortanden los, lip dwars doorgescheurd, gekneusde neus, gekneusd hoofd, zware hersenschudding. Je kan je voorstellen dat ik daarna nooit meer geracefietst heb...
</intermezzo>

Goed, een schamele 32 jaar later brengt ons tot deze week.

Wat wil je dan? Die carbon fiets van Blurg is wel HEEL ERG gaaf, totdat ik de prijs hoorde :lol:
Zelfs als fanatiek sporter en als persoon die er voor gaat, vond ik dat wel iets te gortig.
Mezelf goed proberen in te lezen vanaf 0, was het een behoorlijk zware dobber.
SPD/11-25/groepset enz, enz.?? IK WIL GEWOON EEN MOOIE FIETS! *zucht*

Uiteindelijk uitgekomen bij een, wat ik denk, goeie startersfiets: Ridley Orion Ultegra uit 2015. Deze fiets was echt zo goed als nieuw, ik geloof die man dan ook wel dat 'ie er maar 4x op gefietst zou hebben, er zit werkelijk nergens een krasje.

Okee, dan heb je een fiets. Even langs de fietsspeciaalzaak om "wat" aan te schaffen:
- lange wielrenbroek
- wind/regen jack
- schoenen
- helm
- thermoshirt (heb er thuis nog 1 met lange mouwen, twee kan geen kwaad 's ochtends)
- verlichting
- nieuwe banden (4-season Continental)
- nieuwe binnenbanden
- klein pompje voor onderweg
- grote pomp voor thuis

Afrekenen :o

Vergeten:
- handschoenen!
- overschoenen
- schoenplaatjes!!! Dat was wel heel dom om te vergeten.

Terugkomend op het onderwerp:

Vanaf dinsdag wil ik de 16KM enkele reis naar m'n werk gaan doen. In ieder geval 3x in de week op de wat ik noem: "niet sportdagen". Ik sport ook 3x in de week en anders wordt het me wel wat te gortig (een lichaam heeft absoluut rust nodig).

Ik verwacht niet teveel gedoe op weg naar m'n werk, want het zijn hoofdzakelijk lange rechte stukken, mooi geasfalteerd, door de bossen, met maar 4x een stoplicht en 2x een kruising.

Mochten jullie na dinsdag niets meer van me vernemen, dan was het "niet zo'n succes" :)
Laatst gewijzigd door Flepper op 14 jan 2019 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 13 jan 2019 16:22

Ik zie een verhalenbundel aan de horizon verschijnen. Tenminste twee schrijvers zijn al bekend

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 13 jan 2019 16:26

Zorg in ieder geval voor goede verlichting dan is de kans net even wat groter dat wij weer iets van je horen :-)

Succes

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 13 jan 2019 17:44

Veel succes en rustig opbouwen. ;)

Flepper
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 jan 2019 13:18

Flepper 13 jan 2019 19:49

Nee_Nee schreef: 13 jan 2019 16:22 Ik zie een verhalenbundel aan de horizon verschijnen. Tenminste twee schrijvers zijn al bekend
Hahaha, dank je ;)
RVV schreef: 13 jan 2019 16:26 Zorg in ieder geval voor goede verlichting dan is de kans net even wat groter dat wij weer iets van je horen :-)

Succes
Check, daar heb ik zeker niet op bezuinigd, want ik rij 's ochtends in het donker en 's avonds in het schemer.
codex schreef: 13 jan 2019 17:44 Veel succes en rustig opbouwen. ;)
Zeker! Nu ik Blurg al meerdere keren gezegd heb dat 'ie eens rustig aan moet doen, kan ik me natuurlijk niet gaan afbeulen... (maar eigenlijk weer wel, want ik schep regelmatig op dat ik zo'n goeie conditie heb :oops: )

hayes

hayes 13 jan 2019 20:10

Woon-Werk fietsers :winkthumb: :winkthumb:
Eenras apart. Je kiest er het minst aangename seizoen uit, maar aan de ander ekant, het wordt alleen maar beter vanaf nu.

Succes!

Gebruikersavatar
Martin78
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 16 apr 2016 18:11
Locatie: Omg Arnhem

Gebruikersavatar Martin78 13 jan 2019 23:46

Veel succes en plezier met het woon-werk verkeer :)

blurg
Forum-lid
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 jan 2019 13:56

blurg 14 jan 2019 10:53

Kijk, daar is ie dan!

Geweldig hoe dit verlopen is. Top dat je het fietsen gaat oppakken!
Mijn verhaal van gister (viewtopic.php?f=22&t=88741&start=36) , die vriend waar ik over schreef, dat was dus Flepper. Zijn fiets staat nog op de achtergrond trouwens :)

Hij is inderdaad goed geslaagd met deze mooie Ridley.
Hele mooie en ook lichte fiets en inderdaad als nieuw.

Veel plezier ermee!
https://www.strava.com/athletes/blurg
Colnago CX-1 Dura-Ace DI2
Scott Spark XTR DI2

Flepper
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 jan 2019 13:18

Flepper 14 jan 2019 21:42

Dag 0:
nog niet eens begonnen en nu al m'n belofte gebroken... :dislike:

Ik had even niet goed opgelet op de levertijd van de schoenplaatjes. Blijkbaar had ik iets besteld wat op backorder staat, dus moest ik andere bestellen die morgen pas binnenkomen.

Overigens dacht ik dat het 15km is en dat is ook wel zo, echter ga ik dan dwars door woonwijken en het centrum van Bilthoven en door de Bilt. Dat lijkt me niet zo handig.
Wel leuk om te ervaren hoe het zou zijn om net te laat los te klikken en de grond heel snel van dichtbij te zien ja. Doen we maar even niet voor de eerste keer. :D

Andere route: 18,2Km. Die lijkt me beter. Min of meer zoals ik 's ochtends altijd met de auto ga.
Nog een alternatief: de mooiste route, heuvelachtig, bos: 16,9Km
Als ik het een beetje in de benen heb zitten, dan gaat die zeker mijn favoriet worden.

Heel vreemd, maar het laat me echt niet los, het zo graag willen fietsen.
Ik denk er echt de hele dag aan. Voor jullie waarschijnlijk heel normaal, maar het is toch ff anders dan vroeger op je fiets naar school met een lederen schooltas aan je bagagedrager :) Best wel spannend.

Oh ja, had ik nog niet verteld: de vorige eigenaar had de fietscomputer niet gereset. Batterij was ook leeg.
<tromgeroffel>
Afgelegde afstand: 89Km, 3 uur 31 minuten. Deze fiets is dus echt zo nieuw als ik dacht :winkthumb:

Om niet stil te zitten heb ik:

- de banden vervangen voor de 4-season conti's (uiteraard ook de binnenbanden gedaan). Voorwiel was in 10 minuten gepiept, het achterwiel in 15. Meteen het handpompje uitgeprobeerd. Daarmee krijg ik 2,75bar in de band.
- voor- en achterlicht geplaatst en afgesteld. Wat een BAK met licht komt er van de "Lezyne Lite drive 800 XL" (scrabble dubbele woordwaarde). Zelfs op de gedimde stand is het nog veel. Top!

Goed, ik stop met m'n geklets.
De volgende update zal echt fietsgerelateerd zijn! ;)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 14 jan 2019 23:19

2.75 bar is echt te weinig om mee te gaan fietsen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Flepper
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 jan 2019 13:18

Flepper 15 jan 2019 09:18

Lcsmet schreef: 14 jan 2019 23:19 2.75 bar is echt te weinig om mee te gaan fietsen.
Hmmm, je hebt gelijk.
Net het e.e.a. opgezocht en sowieso is het minimum zo'n 6bar.

Apart, want er kwam echt zo goed als niets meer bij, tenzij ik moet door blijven pompen ook al komt er bij iedere slag nog maar een pufje bij. Zal het vanavond nog een keer testen. Wat is dan het punt dat je stopt?

Ik zie her en der goeie verhalen over die co2 pompjes, misschien is dat handiger. Scheelt tijd en energie. Sowieso kosten ze niet veel.

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 15 jan 2019 09:23

Koop een goede voetpomp, een handpompje is alleen voor pech onderweg. Op een fatsoenlijke pomp zit een meter,dan heb je een indruk hoe hard je de band hebt opgepompt.

Plaats reactie