Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Vanaf "dinsdag" is het zover...

Flepper
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 jan 2019 13:18

Flepper 24 mar 2019 11:26

Zaterdag 08:00:

Lekker ontbijten en ik heb ontzettend zin om te gaan!
Helaas is Blurg ziek geworden, dus het wordt een solorit.
Gelukkig heb ik die nieuwe koptelefoon, dus het zal in ieder geval niet stil zijn.

09:00
Ik ga de hond wegbrengen om een dagje te logeren.
M'n vrouw en de kinderen zijn al op het weekendadres.

09:30:

Spullen bij elkaar pakken, fiets nog even controleren (het is voor mij alsof ik op een wereldreis ga :D ).
Volgens mij sla je dit vanzelf over als je meerdere ritten maakt en weet dat het wel goed zit.
Ik voldoende eten en drinken mee. Een banaan, en koolhydraat / eiwitrepen die ik zelf maak.

10:00:

Daar ga ik, muziek is uitgekozen, 70-80's disco :)
Garmin geeft de route netjes aan, via een app kan m'n vrouw me volgen (vindt ze leuk, OF ze vertrouwd me niet, 1 van beide, hehehe).

A'foort:

Grrrr, al die stoplichten en fietsen paden met tegels, kletter, tril, stoppen, druk, stukje rijden, stoppen, blegh!
Muziek heb ik ook niet aan, daar is het te druk voor.
Eindelijk kom ik aan de buitenkant terecht en ga het Jaagpad op en meteen: WAUW! Hier ben ik voor gaan fietsen.
Bijna niemand onderweg, heerlijk stil, alleen de vogels zijn te horen.

Het gaat super lekker. Afgezien van de talloze stoplichten rond de dorpjes kan ik een mooie constante snelheid en cadans aanhouden.
Ik zit meestal tussen 30-31km/u en ben VEEL meer gebruik gaan maken van het schakelen om te zorgen dat ik in m'n favoriete cadans kan blijven.
Hierdoor is het fietsen echt een stuk makkelijker en het verschil verbaasd me nog steeds.
Iets onder of over m'n cadans en het wordt meteen oncomfortabeler.

Net na Ede, tegen de heide van de Veluwe aan, besluit ik om wat te eten en te drinken. Even 10 minuten zitten.

Ik heb nu al langer gefietst dan ik ooit gedaan heb. Met muziek aan is het echt heerlijk fietsen. Deze Aftershockz Air zijn FREAKIN COOL! serieus.
Beste aankoop in tijden. De muziek staat hard genoeg om goed te kunnen horen, maar je hoort dus je omgeving ook nog perfect. Auto's, scooters, vrachtwagens, je hoort ze allemaal. Top!
Onderweg ook nog met een paar mensen gepraat, met muziek aan, gaat prima.

Dan de Veluwe. Zo dan...
Het eerste deel gaat soepel, ik voel me nog top en fris.
Ik volg de Garmin nog steeds braaf.
Die heuvels ben ik niet gewend. Oef. Oh ja, + dat ik nu al 2,5-3x zo ver gefietst heb dan ik ooit op de racefiets in 1x gedaan heb.
Onderweg maak ik af en toe een foto en stuur een appje over de voorgang.

Bij Schaarsbergen, omgeving van Arnhem, begin ik m'n benen wel wat te voelen hoor. 54km onderweg. Vast een peulenschilletje voor velen, voor mij een wereldreis. Met name de stijging steeds. Het is misschien maar 1-2%? maar ik voel het meteen. Ik merk dat ik een vlakkelandsjongen ben :-)
Wat volgt zijn laaaaaaange rechte stukken, die een beetje omhoog lopen. Het stuk langs de koningsweg is bijna kaarsrecht, 6km, stom!
Dan de Apeldoornseweg, ook weer 5-6km, blegh. Ik hou wel onafgebroken rijden, maar wat afwisseling is wel welkom.

Volgende item: zadelpijn... Jaja, het moest natuurlijk gebeuren. Rond 65km begon ik het echt te voelen. Af en toe even staan in de pedalen, strekken bij een stoplicht.
Dan het echte werk:
IMG_3465.PNG
OMG! Dit.....was......erg. Ik wilde hoe-dan-ook NIET afstappen. Staan in de pedalen, ik ga nog maar 10-11km/u omhoog. Moet....door...zetten...top...in....zicht.
Ik haal een paar andere wielrenners in. Gelukkig die hijgen net als ik. Boven aangekomen. Ik kijk om, het voelt alsof ik 2,5km omhoog gegaan ben: teleurstelling, djies, dit stelt eigenlijk niets voor :-(
Nu moet het wel naar beneden blijven gaan! Ja, stukken, maar nog veel omhoog. HOE HOOG IS NEDERLAND?!
En dan ineens *plop* einde veluwe, weilanden, verlossing: vlaktes!

Nog 24km, dat zal later blijken.
Garmin gaf initieel aan dat het 63km was. Dat bleek "iets" verder...
Alsof je de stal kan ruiken, maar je bent er nog lang niet.
De laatste paar kilometers waren lastig door de zadelpijn. Wow. Dat is niet te onderschatten.
Het gebied is mooi. Briljante fietspaden, heel stil, weinig andere fietsers en overal (weide)vogels.
Dat was echt wel genieten.

Nog een paar bochten, nog 1,5km en dan eindelijk is het huis in zicht:
7.+Een+sfeervolle+vergaderlocatie+op+het+platteland+tussen+de+steden+Doetinchem+en+Zutphen..jpg
Aangekomen:

Ik kan verder dan ik dacht.
M'n benen voelen nog steeds prima.
Wel last van m'n kont en onderrug. Daar zal ik aan moeten gaan wennen.
De eerste paar dagen woon-werk voelde ik m'n kont en rug ook, maar nu niet meer.
Dat is dus een kwestie van gewenning.

Helaas, omdat het verder was dan gedacht: 87,9km!, ga ik niet op de fiets terug, maar met de auto.
Alleen fietsen is toch wel saaier dan met twee, maar ook dan had ik het niet op dezelfde dag gedaan.

Vandaag voel ik me prima. Heel raar eigenlijk, want ik heb geen last van wat dan ook...
Als ik tekeer ga in de sportschool heb ik veel meer last van m'n benen, of wat ik dan train.
Wellicht komt het doordat ik genoeg goed gegeten en gedronken heb. Niets te bewijzen had, anders dan dat ik het echt wel kan!
IMG_3463.JPG
IMG_3464.JPG
Oh wauw, dit smaakt naar meer! FIETSEN ROELT! (nog steeds).

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 24 mar 2019 11:58

Lekker he, behalve gewoon woon-werk, tochten maken op de fiets. Over 2 weken gaan mijn vrouw en ik er ook een paar dagen tussenuit. Ik hoop op mooi weer want voor mij staat er dan de rit Houten-Boekelo en een paar dagen later weer terug op het programma. Alleen (want dat vind ik het lekkerst) en zonder muziek (want dat vind ik gevaarlijk). Tijdens het verblijf natuurlijk ook de nodige ritjes als de omstandigheden goed zijn.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 24 mar 2019 13:43

Mooi verslag en knappe prestatie!

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3105
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 24 mar 2019 18:54

Mooi hè, dat laatste stuk. ;) Daar fiets ik ook regelmatig. :D

hagi
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 12 aug 2009 20:45

hagi 24 mar 2019 19:34

Klasse flepper ook die afstand
Wordt je alleen maar beter van

pmoraal84
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 16 jan 2017 17:38

pmoraal84 24 mar 2019 20:08

Vorige week was 't voor mij dan zover: de eerste keer woon-werk. Vooraf dit topic nog eens doorgespit voor alle bruikbare tips en de route nagekeken.

22km enkele reis. Ik dacht: dat wordt een makkie.

Had ik toch mijn conditie een beetje overschat... Weinig gedaan in de winter door geboorte van mijn zoon Lucas zorgde voor een iets slechtere conditie dan verwacht. Uiteindelijk ook nog te laat weg gegaan, hartslag veel te hoog, en ik moest nog flink moest aanpoten om op tijd op m'n werk te komen.

Dag verder goed doorgekomen, maar zo tegen het eind van de dag toch niet zo'n zin om aan de terugweg te beginnen. Die ging gelukkig, ten opzichte van de heenweg, iets beter.

Conclusie: weinig km's in de winter merk ik toch echt wel al dacht ik dat 't mee zou vallen.

Vandaag stond een duurritje met de vaste club op 't programma. Goed voor wat extra km's en gelukkig hartslag een stuk lager en 't koste al iets minder moeite ook op kop. Uiteindelijk 110km erbij vandaag en volgende week weer een woon-werk rit op de planning.
Bijlagen
image_from_ios-2.jpg
Scott Addict RC 20

Yizu
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 08 jan 2019 22:19

Yizu 24 mar 2019 20:17

Leekere rit Flepper :winkthumb:

De Afterschokz is echt èèn van mijn beste aankopen van het afgelopen jaar. Ik heb de titanium versie die ik zelfs op kantoor gebruik, heerlijk. Binnenkort komt er zelfs eentje waarmee je kan zwemmen (speciaal voor de triatleten).

Het zadelpijn gaat wel over als je steeds langere ritten maakt.
Braun Beauty SL Dedacciai

Flipmoehoe
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 mei 2015 10:00

Flipmoehoe 25 mar 2019 09:08

Mooi verslag van een prima tocht! Dit is toch wel wat fietsen mooi maakt.
Die lekkere ritjes in het weekend, paar klimmetjes pakken. Jammer voor je dat Blurg niet meekon, maar netjes dat je toch alleen bent wezen fietsen!

Flepper
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 jan 2019 13:18

Flepper 25 mar 2019 22:25

Bedankt allemaal voor de leuke reacties!
Het was ook een mooie rit, wel lang. Eigenlijk voor mij net 10km te ver, maar met wat doorzetten kwam ik er toch :)

@alliance_0
Dit is HEEL anders dan "plichtmatig" woon-werk rijden.
Je hebt alle tijd, hoeft niets behalve dan het einde te halen. Heerlijk.

@EmPeHa
Ik ken dat gebied goed. Heb er bijna 2 jaar gewerkt, in Steenderen en m'n zus woont in Vorden. Prachtige omgeving!

@Yizu
Ja joh, die dingen roelen grote tijd :D
Heb nu alweer zin om ze morgen op te zetten!

@Flipmoehoe
KlimmeTJES zegt 'ie dan :evil:
Man, ik was ka-pot en toen had ik nog 30km te gaan. Kan er nu om lachen, maar op dat moment vervloekte ik die "klimmetjes".
Het gekke is: ik zou het toch zo weer doen...

Als het goed is gaan Blurg en ik aankomend weekend een rondje van 60km doen.
Die 60km is door mij strategisch gekozen op basis van mijn zadelpijnanalyse :mrgreen:
Aangezien we allebei, vooralsnog, vlakkelandsjongetjes zijn zal deze rit ook lekker door het vlakke land gaan. Die 60km zal er dan wel zo opzitten.
Voor hem helemaal een makkie, met z'n 50-60km per dag.
Heb er nu alweer zin in :like:

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2436
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 26 mar 2019 09:36

Flepper schreef: 15 mar 2019 10:56 #rookiefout

B883CD6C-19F5-4A10-B7D1-E8207FBB1AD8.jpeg

Je broek gaat OVER de overschoenen... :oops:
Met de combinatie van:
* Craft regen overschoenen
* Gaiters
* Sokken van Sealskins
* "no rain" beenstukken van Sportful

kan ik mijn voeten behoorlijk goed droog houden, het mag dan toch al enkele uren goed regenen.

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1095
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 26 mar 2019 12:54

Wat mij destijds goed heeft geholpen bij het uitbouwen van mijn actieradius (ook ik fietste voornamelijk WW ritjes) was het fietsen van toertochten op de Veluwe en de Utrechtse Heuvelrug (DTC organiseert elke maand een mooie rit)..
Courir c'est mourir un peu

Flepper
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 jan 2019 13:18

Flepper 25 mei 2019 10:25

Zo. Hoe gaat het er nu mee? Nou, goed!
Doei :mrgreen:

De afgelopen maanden ben ik trouw 2x in de week op de fiets naar het werk gegaan. Meer zit er vanwege de sportschool niet in. Ik vind beide leuk om te doen.
Af en toe fiets ik ook wat in het weekend en doe dan zo'n 40km, dat gaat heel soepel. Geen gejakker, maar lekker doorfietsen.
Is ook heel anders dan Wo-We fietsen, want je moet niets en uiteraard plan ik het wel zo'n beetje dat het weer meezit.

Helaas ben ik wel teleurgesteld geraakt in de Garmin Explore. Dat ding is erg onnauwkeurig en heeft, helemaal met de bladeren aan de bomen een slecht bereik.
Vandaar dat ik er nu een snelheidssensor bij heb, dan is dat tenminste geen probleem meer. En steeds als ik wil syncen is ie de verbinding met m'n telefoon kwijt :evil:
M'n Fitbit heeft ook al de geest gegeven, bleef connecten/disconnecten, dus daar heb ik een nieuwe voor gekregen alleen.... die heeft hetzelfde probleem. Vandaar dat helaas niet al mijn ritten gelogged zijn.

Het fietsen gaat nog steeds super. Steeds sneller, niet makkelijker, maar wel sneller.
Hoewel, uiteraard wel makkelijker, maar ik ga niet lummelen, dan had ik net zo goed met de auto kunnen gaan. :)

Waar ik begon met een gemiddelde snelheid van rond de 24km/u, zat ik van de week al op 29km/u :like:
Ik ben er ook over uit dat ik een powermeter wil, want een gemiddelde snelheid zegt uiteraard niet zoveel, want wind mee/tegen, regen of droog, warm of koud, ochtend/middag. Het speelt allemaal mee.

Binnenkort start ik een andere klus, waarbij de afstand 37km per enkele rit wordt.
Zeker in het begin ga ik de eerste 10km met de auto, drop die ergens in een dorp en ga dan verder met de fiets. Uiteindelijk wil de hele afstand op de fiets doen, maar eerst rustig wennen.

Nog steeds jongens en meisjes, het zelfde gevoel, FIETSEN ROELT!

Plaats reactie