blurg
17 okt 2020 19:08
Blog: Dream Build Roadbike
Onderwijl ik online doorzoek, begin ik dan langzamerhand ook na te denken en stappen te zetten voor een nieuwe fiets. Ik begin met onderzoek naar de fiets die ik verreweg het meeste gebruik: de racefiets.
Als je je gaat inlezen, lijkt het of je jezelf ingraaft, en voor je gevoel steeds verder weg raakt van een keuze.
In het begin klikte ik alles aan wat ik mooi vond en begon met de configurators. De nieuwste technologieen en marketing praat vloog me om de oren en ik werd er warm van. Later na wat meer luisteren en lezen van engineers, ben ik weer wat rustiger geworden. Sceptische engineers praten over de cyclo wereld en zin en onzin van de trends en technieken.
Even snel iets kopen is niet meer wat er gaat gebeuren. Zo ging het toen wel, maar nu niet.
Het idee is nu om een droomfiets te bouwen, precies zo als ik het wil.
Nieuw, of 2e hands en dan aanpassen.
Na het vele lezen ben ik van plan om het hele proces in in stukken te hakken en het ook zo te benaderen.
Eerst de racefiets, daarna de MTB.
Bij de racefiets ziet dat er dan zo uit:
Welke type frame
Welk merk frame
Welke velgen
Welke onderdelen groep
Welke lagers/naven
Cockpit, zadel/zadelpen.
Rest
Vandaag en de dagen ervoor heb ik stap 1 gezet.
Stap 1: Welk type frame?
De vraag ik die mij dan stel: Waar koop ik de fiets voor? Deze fiets is voor Nederland. Die ene keer in het buitenland, laat ik niet mee dingen in de keuze. Ga ik vaker fietsen in de bergen, dan wordt het een N+1 denk ik. De keuze baseer ik nu voor waar ik 98% van de tijd fiets.
Dat betekent, mooie lussende wegen langs de vaarten en waterwegen. Door de polder waar ik woon, ellenlange fietspaden, over grote vlaktes en langs dijken, en natuurlijk met veel wind. Dan mooie tours en routes door het hele land, Gebieden als de Veluwe natuurlijk, Noord Holland, de Duinen, en ja, gewoon, lekker in Holland. En, zoals jullie weten, soms ook lang, enkele honderden kilometers. Misschien wel weer een 600km.
Als ik kijk naar hoe ik wil fietsen, denk ik dat dat vrij en beheurlijk sportief is. Een aero houding, ver voorover, een echte racehouding. Ik vind het niet erg om diep te zitten. Toch, moet het wel vol te houden zijn. Misschien nog , als het kan wel wat beter dan mijn Colnago CX-1.
Een aeroframe, ben ik na het inlezen niet meer echt van. Ik heb liever een allrounder, Ik fiets geen 50km/h, en aero is in de regel ten koste van het comfort. En de voordelen van mogelijk iets sneller, in ruil voor comfort en in het verlengde daarvan, ook iets van het fietsplezier, zou ik niet willen.
Wat had ik eigenlijk voor een fiets? Nu ik wat meer van de frames weet, zie ik dat ik niet eens zo'n heel erge racer had, het balhoofd ligt wat hoger en de bovenbuis zakt omlaag richting de zadelpen.
De extremere zitpositie heb ik met de bikefitter er zelf van gemaakt. Dat kan ik dan nu in de basis al wat beter proberen te doen.
Ik kom dus dan hiermee ook niet uit op een Enduro fiets of een klimmer, omdat ik dus meer voor de racepositie kies. Ik wil het graag wel lang vol kunnen houden. Ik kom dan uit op een raceframe met wat allrounder eigenschappen.
Omdat ik de juiste positie wel goed wil kunnen vinden, ben ik ook niet zo gecharmeerd van volledige integratie van componenten, dus dat soort zaken als aero bars moeten omgezet kunenn worden in een normale cockpit.
Verder wil ik de allrounder zo licht mogelijk gaan opbouwen.
Er moet weer een TT stuur op, al wil ik het wel eens proberen, nu ik van voren af aan begin, of ik dat wellicht niet meer hoef.
Tevens ben ik dan vandaag ook al bij stap 2 gekomen. Het merk.
Na wat kijken en inlezen, maar nog niet zoveel. Heb ik nu een rijtje staan waar ik tussen moet gaan kiezen denk ik.
Ik heb deze 3 eigenlijk gevoelsmatig wel hoog staan, en veel interesse in.
Italiaans:
Colnago C64:
Handgemaakt, schitterend design, klassiek, veel comfort, goede rijeigenschappen, liefde voor het merk, mooie historie, no-nonsense merk
Bianchi Ortre XR4
Mooi design, Monocoque frame met verende eigenschappen (Countervail), mooie historie, no-nonsense merk
Pinarello F12 Dogma
Mooi design (love it or hate it, ik weet het),
Nadeel: Ik begrijp een tikje minder comfortabel
Andere italiaan die denk ik afvalt:
Wielier: De racer is iets
Amerikaans:
Globaal heb ik een beetje het idee, grote merken, met veel marketing lawaai, en minder historie. Grote ondernemingen die mogelijk niet de beste spullen maken per se, maar vooral sterk zijn in de marketing.
Welke zijn echt goed?
Trek / Cervelo / Specialized
Specialized Tarmac:
Interessante fiets, maar volgens mij veel te duur, voor wat het is. Veel betalen voor het merk. Iets wat me niet zo trekt..
Trek Domane:
Comfort moet uit het Isospeed komen, nog eens over inlezen. Verder geldt bij de Domane volgens mij ook, dat het bizar duur is. Grote heftige marketing machine, lastig vast te stellen of het nu wel echt zo goed is en zoveel mag kosten.
Cervelo:
Beetje hetzelfde als bij Specialized.
Scott Addict:
Weet ik nog niet zoveel van.
Canyon Ultimate:
Trekt mij niet zo. De aeroad vind ik wel mooi, maar is een Aero bike.
To be continued.