Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

zelden op de fiets en nu 32km woon-werk?

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 11 jan 2019 10:35

Leuk verhaal weer, en je hebt nu de hele week vol gemaakt :winkthumb: .

Onder een fietsbroek met zeem hoort inderdaad geen onderbroek. Die zeem is (bij de goede broeken) zo veel mogelijk naadloos en gemaakt om niet te schuren. Als je daar dan weer een onderbroek tussen zet krijg je vroeg of laat schuurplekken, met alle gevolgen van dien. Niet doen dus, want dat kan op den duur je fietsplezier aardig verknallen!

Wat ik persoonlijk net wat fijner vind met deze temperaturen is een korte koersbroek met zeem met daaroverheen een lange fietsbroek zonder zeem. Dan heb je net een laagje extra op de plaats die er toe doet. ;-)

Als het dan echt koud wordt (sub -5) doe ik er nog beenstukken onder aan.

blurg
Forum-lid
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 jan 2019 13:56

blurg 12 jan 2019 10:33

@ Kluus!

Super, dank je voor de tips. Je doet er dan dus nog wat overheen, helder. Ik heb al een zeem in de lange broek, dus moet het bij mij andersom, korte broek zonder zeem eroverheen.

Ja klopt, die schuurplekken had ik inderdaad wel ja, en nu niet meer, zonder onderbroek.

Hier een foto van de commuter.
20181219_133511.jpg

En hier van beide, De Colnago en de Scott MTB.

20181219_133527 copy.jpg
https://www.strava.com/athletes/blurg
Colnago CX-1 Dura-Ace DI2
Scott Spark XTR DI2

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 12 jan 2019 10:48

blurg schreef: 12 jan 2019 10:33 @ Kluus!

Super, dank je voor de tips. Je doet er dan dus nog wat overheen, helder. Ik heb al een zeem in de lange broek, dus moet het bij mij andersom, korte broek zonder zeem eroverheen.

Ja klopt, die schuurplekken had ik inderdaad wel ja, en nu niet meer, zonder onderbroek.

Hier een foto van de commuter.

20181219_133511.jpg


En hier van beide, De Colnago en de Scott MTB.


20181219_133527 copy.jpg
Echt een gave fiets blurg (allebij wel, maar vooral je "commuter"). Overigens is de term "commuter" hier technisch misschien wel correct, ik associeer de term vooral met bomb-proof fietsen aangepast op het weer die forenzen inzetten op de dagen dat het slechter weer is of als je geen fatsoenlijke stalling hebt. Jouw "commuter" is gewoon een hele dikke fiets die hele hoge ogen zou scoren op cyclo's :lol: .

Ik weet niet of er korte koersbroeken zonder zeem zijn, ik ken het alleen maar andersom (lange wielerbroek zonder zeem over koersbroek).

Jorge
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2018 10:55

Jorge 12 jan 2019 12:32

Leuk onderwerp om te volgen Blurg, en ook om te lezen hoe je het fietsen ervaart. Ik volg het met aandacht :-)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 12 jan 2019 16:04

Mooie fietsen hoor, maar zet is ff heel snel een paar fatsoenlijke clipless of platform pedalen op die Scott! (en überhaupt pedalen op die Colnago). Fox factory en XTR op je fiets en dan een setje halfords pedalen, daar krijgt de stijlpolitie uitslag van.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

blurg
Forum-lid
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 jan 2019 13:56

blurg 12 jan 2019 16:54

Op de Scott zitten nu zwarte Shimano SPD pedalen.
Op de Colnago zitten nu Dura Ace pedalen, of dacht je dat ik zonder pedalen fietste? Dat zou knap zijn :)

@Jorge Ha leuk Jorge, dat vind ik leuk om te horen :) ik zal t blijven doen dan
Laatst gewijzigd door blurg op 12 jan 2019 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.strava.com/athletes/blurg
Colnago CX-1 Dura-Ace DI2
Scott Spark XTR DI2

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 12 jan 2019 17:25

Gelukkig...
;)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Zwasja
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 02 jul 2012 21:06

Zwasja 13 jan 2019 02:32

Je kunt je onderbroek dan natuurlijk wel over je lange broek aantrekken!

blurg
Forum-lid
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 jan 2019 13:56

blurg 13 jan 2019 10:33

Zaterdag, fietsdag 5: Lekke band! Wat een gedoe!


Gister weer even een stukje gaan fietsen. Een trip door het Gooi richting Baarn. Veel wind en regen helaas, maar dat mag de pret niet drukken.
Voor dat ik vertrek, besluit ik de ketting en tandwielen even goed te reinigen met de speciale borstels daarvoor en daarna weer in te vetten Het kraakte allemaal, sinds de avondrit van gister. Kggggrrrggg!

Alle adviezen goed ter harte genomen, reis ik vanaf het begin met een extra binnenband en voor nood een plaksetje. We gaan lekker op weg, zin an!
Ik ben nauwelijks de wijk uit, het eerste stuk bos door in Almere-Haven en ik voel ineens alle oneffenheden de weg. Nee toch? Nee. NEE!

JA.
Lekke band.

Bah Overwegen. Even teruglopen en de MTB pakken? Nee, ik wissel de band wel even, zo gepipt.
Ik leg de fiets op het gras en ga beginnen.
Het gaat best makkelijk, maar het is koud en het regent en dat geeft koude handen.
ondertussen koel ik flink af. Brrrr.
20190112_123458.jpg
Bandje eruit, mooi zo. Ander bandje erin, en dan zo weer op weg. Toch?


Nee. Helaas.

Ik plaats de nieuwe binnenband, maar het ventiel komt niet door het gat. Het is veel te kort! AAargh! Door deze Pave Carbon velgen, zitten er natuurlijk speciale ventielen op
die zijn wel 8cm lang, en standaard is dat veel korter!
20190113_085714.jpg
Goed, dan maar plakken. Plakspul erbij, en lek zoeken. Lek redelijk snel gevonden, dus opschuren en plakken maar.
Gaat dat met de regen wel goed werken? Weinig keus. We gaan t zien.
Handen worden nog kouder. Brrr.
Doorgaan.

Er komt een aardige jongen langs op de fiets en vraagt of alles okay is. Alweer zorgzaamheid onder de fietsers,
Tsja, bad luck, maar ik red me wel zeg ik. Bedankt!

Lijm drogen, maar het is natuurlijk allemaal wat nattig. Na wat rommelen is het klaar en na lang genoeg wachten op de lijm alles er weer in.
Intussen sta ik in de drek met mijn schoenen en ben nat en koud geworden door dat stil staan.
Door dat ik in de drek stond, zijn die clipless pedalen ineens levensgevaarlijk, ik kom er haast niet uit en in. Dat had ik eigenlijk even goed schoon moeten spoelen in een regenplas, achteraf bezien.


Gauw weer op weg! Ik ram met wind mee naar de Stichtse brug, over dat hele stuk gemiddeld boven de 41,5km/h! En dat is best knap, want JA HOOR, ik merk als ik de brug op fiets: band zacht…

$#$%$##$$#&%^&#^&#$!!!!

Weer oppompen. Ik wil nu niet meer terug.
De rest van de rit is het een kwestie van stoppen en tussendoor oppompen, op zoek naar een mogelijkheid om ergens een andere band te scoren.

Uiteindelijk laat ik me ophalen door een maat van mij, naar wie ik op weg was. Hij zou gaan kijken voor een racefiets en ik wilde graag mee gaan.
Later op de dag koop in in Utrecht een setje Fortezza Senso’s van Vredestein. Toch nog snelle banden maar met een dikkere anti-lek laag. Wat er nu op zit is echt heel dun, liever vervangen dus.
Ik klus deze er op bij mijn vriend thuis en koop nu wat extra binnenbanden met het JUISTE VENTIEL, grmbl.

Verder was het een super gezellige dag.
Mijn vriend heeft de racefiets gekocht en we hebben kennis gemaakt met een hele mooie fietsenzaak in Utrecht, waar ik mijn banden heb gescoord en mijn vriend zijn hele fiets kleding/accessoires heeft gekocht.
De zaak heet Jonico, we zijn echt zeer uitgebreid geholpen door een van de medewerkers, die goed de tijd nam voor advies. Duim omhoog voor de service!
2019-01-13 10.31.14.jpg
’S-avonds laat de rit weer terug, wind en een beetje regen maar het valt mee. Harde wind tegen op de Gooimeerdijk, de rugzak begint flink te irriteren, en last van mijn rug door zo voorover te hangen. En moe, einde van deze fietsweek,
Ik kijk terug op een mooie ervaring deze week.
Laatst gewijzigd door blurg op 13 jan 2019 11:17, 2 keer totaal gewijzigd.
https://www.strava.com/athletes/blurg
Colnago CX-1 Dura-Ace DI2
Scott Spark XTR DI2

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 13 jan 2019 11:00

Haha mooi verhaal. Denk ook dat veel ervaren fietsers zich er er ook in herkennen. De “beginnersfouten” de tegenslagen die ineens bergen lijken als ze je overkomen als beginneling. En dan gewoon in dit seizoen starten. Niet klooien op een tacx gewoon gelijk alle elementen trotseren. Klasse hoor. Schrijf lekker door zou ik zeggen. Leest ook lekker weg

hayes

hayes 13 jan 2019 11:21

Fijn leesvoer idd :winkthumb:
Wat je rug betreft, dat went, maar door de overgang van weinig/niet fietsen naar vele uren op 1 week tijd, kan je dat wel wat voelen. Ik zou wel opletten dat je te intens verder doet, af en toe een dag rust is een weldaad voor je lichaam.

Met een rugzak fietsen went na een tijd. Ik doe ongeveer de helft van m'n km's met een rugzak. Zonder is natuurlijk veel fijner. Maar zorg wel voor een goeie fietsrugzak. Persoonlijk kan ik Deuter aanraden. Al heb ik er nu eentje van de LIDL van 10 euro en die doet het ook goed.

Mooie fiets trouwens :like:
Laatst gewijzigd door hayes op 13 jan 2019 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 13 jan 2019 11:45

Prachtig verhaal @Blurg, ook wij zijn allemaal via deze 'weg' naar beter fietsen gegaan. Idd is het handig om één of twee binnenbanden (met juiste lengte ventiel) mee te nemen maar omdat Murphy helaas weleens meerdere keren toeslaat ook een plaksetje maar dan wel met zelfklevende plakkers bijv. die van Schwalbe maar ook van andere merken dan hoef je niet te schuren en lijmen, maar gewoon erop plakken. ;)

Btw, bij de Action koop je een CO2 pompjehouder met twee patronen voor €5,95, dan gaat het oppompen ook wat sneller maar let wel op voor bevroren vingers.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie