Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

zelden op de fiets en nu 32km woon-werk?

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 14 mar 2019 15:33

Volgens mij ging het niet zozeer om pijnvrij rijden maar omdat blurg efficiënter willen fietsen. (Dieper zitten, minder wind vangen)

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 14 mar 2019 15:41

RVV schreef: 14 mar 2019 15:33 Volgens mij ging het niet zozeer om pijnvrij rijden maar omdat blurg efficiënter willen fietsen. (Dieper zitten, minder wind vangen)
Volgens mij fietst hij nog steeds met kniepijn. Als dat niet zo is, dan heb ik het verkeerd begrepen.

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 14 mar 2019 15:58

Redelijk onlogische plek ook voor de Garmin. Volgens mij is die niet meer afleesbaar en zit die ook behoorlijk in de weg als je je ligstuur gebruikt en volgens mij kun je nu ook niet meer met je hand(en) op het stuur rijden. Er zijn mogelijkheden om die tussen de liggers van het stuur te plaatsen.

hagi
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 12 aug 2009 20:45

hagi 14 mar 2019 19:28

Fijn dat je zadel nu op de goede hoogte staat geen wonder dat je knie pijn krijgt als dat zadel 7 cm te laag stond
Je bent dus best lenig als je geen pijntjes hebt vind dat je al erg veel kilometers hebt gereden met je nieuwe positie.
Wens je veel fietspezier maar denk dat als je je zadel waterpas zet nog beter je kracht kwijt kunt .

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 14 mar 2019 19:49

RVV schreef: 14 mar 2019 14:57 Ooit stond ik voor de keuze? Een triatlonfiets kopen of een koersfiets? Ik stapte in 2014 vrij “vol” in het triatlon gebeuren en was voor mij het ook de meest logische keuze om een triatlonfiets te kopen. Triathlons staan allemaal een beetje op een laag pitje omdat ik mijzelf niet mee zo hoeft te bewijzen op dit vlak. Maar de fiets is nog altijd gebleven. En ik zet hem allround in. Maar uit ervaring weet ik dat er maar heel weinig mensen zijn die een triathlon/annex tijdrit fiets zo intensief gebruiken zoals ik hem gebruik.

In de basis is een koersfiets natuurlijk een beter uitgangspunt. Zeker voor woon werk fietsen. En jouw fiets als basis gebruiken ook al is het met een ligstuurtje kan volgens mij prima. Voor heel veel wielrenners is een ligstuurtje op een koersfiets ook een absolute NoGo. Daar zal ook wat weerbarstigheid uit voortkomen in dit topic. Maar goed daar hoef je je natuurlijk niets van aan te trekken.
Dat ligstuurtje lijkt mij niet de oorzaak van de ophef. Ik vraag mij alleen af of de redenatie naar "dat je dit wilt", op basis van de juiste aannames is gedaan.
De vraag om sportiever te zitten, was niet vreemd als je zadel veel te laag stond. Dat je, met dat te lage zadel, een houding gaat zoeken om je lengte kwijt te kunnen, is ook niet vreemd. Vroeger op de gewone fiets naar school legden wij de armen over dwars op het stuur. Die neiging heb ik met de racefiets nooit gehad. Daarnaast weet ik niet hoe het met je "core stability" is gesteld. Als je dat nog moet opbouwen, is het ook niet vreemd dat je flink op je armen steunt. Nu zit je te kijken of het ligstuur nog lager kan, terwijl je constant moet afzetten om op het zadel te blijven zitten.
Misschien gaat het je net zo goed af als RVV en leg je vele kilometers af.
Mijn advies zou echter zijn, probeer eerst een gebruikelijke afstelling voor een racefiets. Ga daar eerst eens langere afstanden mee fietsen met alle voordelen van een racestuur. Dat is: kunnen afwisselen van de positie van je handen van onder in de beugel, op de brifters of gewoon op de horizontale buis. Mocht je daarna nog steeds behoefte hebben aan een ligstuur kan dat natuurlijk.
Kijk maar of je er iets mee doet. Het is maar een mening ;)

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3528
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 15 mar 2019 08:17

alliance_0 schreef: 14 mar 2019 15:58 Redelijk onlogische plek ook voor de Garmin. Volgens mij is die niet meer afleesbaar en zit die ook behoorlijk in de weg als je je ligstuur gebruikt en volgens mij kun je nu ook niet meer met je hand(en) op het stuur rijden. Er zijn mogelijkheden om die tussen de liggers van het stuur te plaatsen.
Ik zou deze aanschaffen: https://www.mantel.com/zipp-tt-tijdrits ... kgQAvD_BwE
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 15 mar 2019 15:30


rikkert
Forum-lid
Berichten: 3528
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 15 mar 2019 17:59

Deze monteert je garmin tussen het stuur, grotere garmins kunnen de draai niet maken. De zipp komt er meer boven....optiesch is de k-edge mooier, vraag is of het past. meten is weten he. ;)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 15 mar 2019 20:25

Moet je even lezen hoe de mount in de door mij genoemde link werkt. Juist gemaakt om het door jouw beschreven probleem te voorkomen en er voor te zorgen dat die niet boven het stuur uitkomt. Optisch inderdaad veel mooier!

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 16 mar 2019 20:09

Het lijkt mij dat als je fiets op deze manier is afgesteld, dit niet de juiste fiets is voor jou en wat je ermee wilt bereiken. Het ziet er werkelijk vreemd uit.
Naar mijn mening zou een bike fitter daar ook advies over moeten geven.
Maar goed, als het werkt voor Blurg is het prima.

Zwasja
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 02 jul 2012 21:06

Zwasja 16 mar 2019 20:45

alliance_0 schreef: 15 mar 2019 20:25 Moet je even lezen hoe de mount in de door mij genoemde link werkt. Juist gemaakt om het door jouw beschreven probleem te voorkomen en er voor te zorgen dat die niet boven het stuur uitkomt. Optisch inderdaad veel mooier!
Maar 75 euro????
Werkelijk????

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3528
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 17 mar 2019 01:12

alliance_0 schreef: 15 mar 2019 20:25 Moet je even lezen hoe de mount in de door mij genoemde link werkt. Juist gemaakt om het door jouw beschreven probleem te voorkomen en er voor te zorgen dat die niet boven het stuur uitkomt. Optisch inderdaad veel mooier!
Beschrijving

Met de traditionele TT mounts voor de Garmin computer, heb je vaak niet genoeg ruimte om de computer een kwartslag te draaien of je moet hem ergens boven plaatsen. Met de K-Edge TT Mount is dit probleem opgelost. Dit is een mount waarbij je de Garmin vasthoudt en vervolgens de mout draait om de computer te vergrendelen. Met de K-Edge CNC aluminum TT Mount heb je zeker weten een stevige en aerodynamische steun voor je computer.

Check, dat verklaart (een deel van) die 75 euro
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Plaats reactie