Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

zelden op de fiets en nu 32km woon-werk?

blurg
Forum-lid
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 jan 2019 13:56

blurg 14 mar 2019 12:19

Hoe zou ik op zoek zijn naar erkenning?
Ik schrijf over mijn reilen en zeilen, voortgang over het een en ander.
Als starter die gaat fietsen en dat sportief wil doen.
Ik strooi bewust niet met tijden en prestaties, op misschien een enkele keer na (geen zin om terug te zoeken). JUIST om dit soort aantijgingen te voorkomen.
Ik snap werkelijk niet hoe ik zou zoeken naar erkenning. Ik heb mezelf hier vaker voor schut gezet geloof ik, dan opscheppend mijzelf ten toon te stellen.

Daarbij, hoe kan ik erkenning krijgen als ik mij niet eens met mijn eigen naam uitgeef?
Het zijn slechts teksten achter een nickname.

Dunne huid? Wellicht.
Ik houd alleen niet van mensen die zo makkelijk en hard oordelen icm iets te heftig taalgebruik. Ik vind dat zelf niet normaal en het lijkt mij ook niet nodig. We zijn hier volgens mij voor ons plezier.
https://www.strava.com/athletes/blurg
Colnago CX-1 Dura-Ace DI2
Scott Spark XTR DI2

blurg
Forum-lid
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 jan 2019 13:56

blurg 14 mar 2019 12:23

jorisb schreef: 14 mar 2019 12:17 Na het luisteren naar de podcast van Jan Willem van Schip durf ik bijna niet meer te reageren, want je moet A, B en C proberen en misschien ook D nog als dat kan :)

Ik heb dit niet zo extreem geprobeerd, maar zoals jouw afstelling nu is maak je van jouw racefiets een tijdritfiets, en dan nog staat het zadel heel extreem. Het lijkt wel of je niet flexibel genoeg bent om in een diepe houding te zitten en dat door het kantelen van het zadel dit wel lukt.
Zelf heb ik ook wel eens met een iets gekanteld zadel gereden, maar dat beviel toch echt niet, ik merkte dat ik meer moest werken om niet van het zadel af te glijden.

Als je zo graag met een tijdrit stuur wil rijden en je wil richting deze afstelling zou ik er voor kiezen om een aparte tijdritfiets te kopen en deze weer terug af te stellen richting een racefiets afstelling.
Hoi Joris,

Ik denk dat ik flexibel genoeg ben. Dit is zo afgesteld na een professionele bikefit, nadat ik mijn wensen heb uitgesproken.

Daarbij is het na 2 maanden fietsen nu echt nog geen tijd er weer een fiets bij te gaan kopen.
Zoals ik al zei, dit is voor mij nu een mooi compromis, en ik vind de fiets nu heerlijk rijden. Mogelijk na een jaar, kan ik zoiets gaan besluiten misschien.
Ik vind het persoonlijk overdreven om nu een tijdritfiets erbij te gaan kopen, als ik op deze manier schik heb van de fiets. Hij rijdt wat mij betreft heerlijk, zowel op het gewone stuur als op het opzet stuur.

Eerst maar eens een jaartje fietsen :)
https://www.strava.com/athletes/blurg
Colnago CX-1 Dura-Ace DI2
Scott Spark XTR DI2

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3525
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 14 mar 2019 12:27

Ik snap wel een beetje wat mensen denken van de huidige setup van je fiets. Het doet een beetje denken aan mijn verleden, als arme triatleet zonder tijdritfiets.

In die tijd zag je veel van die zadelpennen en extreme houding naar voren. Overigens wel met een recht zadel. Ik denk dat het kracht kost om op je zadel te blijven, en die kun je niet gebruiken om te trappen. Dus ik snap m ook niet helemaal. Ik zeg niet dat je fitter een charlatan is maar een fitter die een zadel op deze manier zet, verbaast me wel enorm.

De gedacht die er toen heerste was dat een dergelijke houding de overgang van fietsen naar lopen makkelijker zou maken.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 14 mar 2019 12:32

Ach die bikefitter heeft gewoon zo goed als mogelijk gedaan wat de betaler "eiste".

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 14 mar 2019 12:40

blurg schreef: 14 mar 2019 12:19 Hoe zou ik op zoek zijn naar erkenning?
Ik schrijf over mijn reilen en zeilen, voortgang over het een en ander.
Als starter die gaat fietsen en dat sportief wil doen.
Ik strooi bewust niet met tijden en prestaties, op misschien een enkele keer na (geen zin om terug te zoeken). JUIST om dit soort aantijgingen te voorkomen.
Ik snap werkelijk niet hoe ik zou zoeken naar erkenning. Ik heb mezelf hier vaker voor schut gezet geloof ik, dan opscheppend mijzelf ten toon te stellen.

Daarbij, hoe kan ik erkenning krijgen als ik mij niet eens met mijn eigen naam uitgeef?
Het zijn slechts teksten achter een nickname.

Dunne huid? Wellicht.
Ik houd alleen niet van mensen die zo makkelijk en hard oordelen icm iets te heftig taalgebruik. Ik vind dat zelf niet normaal en het lijkt mij ook niet nodig. We zijn hier volgens mij voor ons plezier.
Je schrijfsels bevatten inderdaad de nodige zelfspot (dat is wat ze o.a. lezenswaardig maken). Ik kan dat af en toe slecht rijmen met je reacties op mijn wat meer kritische berichten. Dat die soms wat ongenuanceerd over komen is deels mijn randstedelijke inborst en deels het resultaat van geschreven tekst vrees ik. Sorry als ik je daarmee kwets dan, maar dat is niet iets dat ik snel zal of kan veranderen. Met erkenning doel ik dus niet op "opscheppen" of "prestaties", maar meer op erkenning op datgene dat je opschrijft (en die erkenning geef ik je nota bene regelmatig ;) )

Ik blijf erbij dat ik grote twijfels heb bij de manier waarop je bikefitter te werk is gegaan. Ik ben weliswaar geen bikefitter, maar als bewegingswetenschapper en iemand die sinds 15 jaar zeer regelmatig op een racefiets te vinden is ben ik ook weer niet helemaal onwetend op dit gebied. Ik vind dus dat ik dat best mag opschrijven. Nogmaals sorry als dat niet helemaal lekker binnen komt bij je.

Zoals ik al eerder schreef: laat je door mij vooral niet weerhouden om te fietsen of te schrijven.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 mar 2019 12:55

Ben wel benieuwd welke bikefitter dit op z'n geweten heeft, ik vermoed, gezien de regio en de afstelling, dat het om een (voormalig) triathleet gaat.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 14 mar 2019 13:08

Blurg dat het zadel zo naar voren leunt zal deels zijn gedaan om je zitbeen door de hoge druk van de zadelpunt te ontlasten (en racezadel heeft immers een scherpe punt). Maar ik ben het met diverse forumleden eens dat dit fysiologisch gezien niet de meest handige oplossing is. Je zult het nu niet gelijk opmerken maar het kost je onnodig “trap” energie. Je moet je immers ook afzetten on niet niet verder naar voren te glijden. Ook in tijdrit/triatlon houding hoort een zadel gewoon recht te staan. Mijn advies is om een specifiek triatlon zadel aan te schaffen. Deze hebben een brede en stompe voorkant. Door de triatlon houding kun je dan veel beter op de voorkant van het zadel zitten. Dit is overigens geen commentaar op de bikefitter. Die zal de fiets zoals die is als uitgangspunt hebben genomen.

Daniel1989
Forum-lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 16 okt 2013 21:44
Locatie: Alphen aan de Rijn

Daniel1989 14 mar 2019 13:26

amclassic-fan schreef: 14 mar 2019 12:55 Ben wel benieuwd welke bikefitter dit op z'n geweten heeft, ik vermoed, gezien de regio en de afstelling, dat het om een (voormalig) triathleet gaat.
Volgens mij is blurg bij 12go geweest. Toen ik dat las fronsde ik al. Er zijn denk ik betere in de regio. Maar ik ken hem niet dus laat ik niet oordelen het is mijn gevoel.

Ik snap de reactie van de meesten wel. Het is niet de meest voorkomende alstelling zo. Met het stuurtje en de hoogte is niets mis denk ik.
Maar de zadelpen is om gedraaid en het zadel hoord gewoon waterpas te staan. Daar is het op gemaakt.
Dit kost ook veel kracht om te blijven zitten. Voor 32 km gaat het misschien wel. Maar je zal ook wel eens een langere rit gaan maken toch ?

Ik blijf het een mooie fiets vinden. Bijna net zo mooi als die van mij 😉

blurg
Forum-lid
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 jan 2019 13:56

blurg 14 mar 2019 14:39

@53x11
Okay, dank je. Deze reactie kan ik sterk waarderen. Het is okay.
Ik dacht inderdaad dat je het erkennen even anders bedoelde, dat blijkt anders. Nu begrijp ik je.
Genoeg dan erover.

Dat je twijfels hebt over de bikefitter. Tuurlijk mag dat! Als iedereen ja en amen zegt heb je er ook niets aan, als er toch iets mogelijk niet goed is.
Dit is welkom, dus dank voor het meedenken daarin.


Dan aan iedereen: Ik lees veel over het zadel.

Zoals jullie weten ben ik ook maar een nono, en is het beste wat ik kan doen mij professioneel laten adviseren.
De waarde van het forum komt nu goed naar voren, meerdere mensen hebben de twijfels over de hoek van het zadel.
Hier ga ik dan wat mee doen.
Er mag natuurlijk kritiek zijn over wat ik met de fiets doe. Vergeet alleen niet dat ik een wens had sportiever te zitten
op de huidige fiets. Daar is de bikefitter mee aan de slag gegaan.
Dat heeft dan overigens denk ik niets te maken met het zadel, dat zou dan niet zo moeten staan begrijp ik.
Ik merk inderdaad wel dat ik naar voren schuif, ik wist het alleen niet (ja daar heb je de no-no weer), dat dat absoluut niet hoeft.

@Rico: Dat zou wellicht een goed plan zijn dan, een triathlon zadel! Ik leg ook de vraag nog even neer bij de fitter.


@Jans: Leuk experiment voor je! Probeer eens een bericht te schrijven wat niet negatief, stekend of deprimerend is.
Je hebt in dit hele topic werkelijk nog niets positiefs gezegd.


@Daniel: Ja ik ben bij 12GoBIking geweest. Overigens is de bikefitter iemand die op meerdere lokaties werkt, en volgens mij niet de minste.

Ik zou het wel vervelend vinden als dit nu wordt gezien als een wandaad van de fitter. Volgens mij is hij kundig genoeg.

Hij kan ook zijn verhaal niet doen.

Mijn opdracht was:

- Bikefit
- Graag een opzet stuur en een sportievere houding dan nu
- Kan je dit samen rijmen


Zoals ik zelf ook al gelezen had, en Rico ook al zei: Er zijn massa's mensen die dit doen, zonder een complete triathlon fiets te kopen en er goed mee presteren.
Voor mij is dat nu prima.
Ik ben tenslotte geen Pro.
Laatst gewijzigd door blurg op 14 mar 2019 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.strava.com/athletes/blurg
Colnago CX-1 Dura-Ace DI2
Scott Spark XTR DI2

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 14 mar 2019 14:57

Een sportieve zit is een diepe zit,nu ben je verplicht in deze houding te fietsen even recht op zitten lijkt mij niet heel prettig.
Punt van de zadel iets omlaag zie ik wel bij criterium koersen waar het 2 uur lang volle bak gaat.
Uiteraard wens ik je succes en hopelijk loop je geen blessure op.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 14 mar 2019 14:57

Ooit stond ik voor de keuze? Een triatlonfiets kopen of een koersfiets? Ik stapte in 2014 vrij “vol” in het triatlon gebeuren en was voor mij het ook de meest logische keuze om een triatlonfiets te kopen. Triathlons staan allemaal een beetje op een laag pitje omdat ik mijzelf niet mee zo hoeft te bewijzen op dit vlak. Maar de fiets is nog altijd gebleven. En ik zet hem allround in. Maar uit ervaring weet ik dat er maar heel weinig mensen zijn die een triathlon/annex tijdrit fiets zo intensief gebruiken zoals ik hem gebruik.

In de basis is een koersfiets natuurlijk een beter uitgangspunt. Zeker voor woon werk fietsen. En jouw fiets als basis gebruiken ook al is het met een ligstuurtje kan volgens mij prima. Voor heel veel wielrenners is een ligstuurtje op een koersfiets ook een absolute NoGo. Daar zal ook wat weerbarstigheid uit voortkomen in dit topic. Maar goed daar hoef je je natuurlijk niets van aan te trekken.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 14 mar 2019 15:28

Blurg, als jij eisen stelt aan een fiets die eigenlijk niet kunnen, dan krijg je dit. Ik heb geen idee wat er negatief is als ik zeg dat de bikefitter misschien ook niet anders kon dan dit, met de fiets die je al had, de eisen die je hebt en het lichaam waarmee je het moet doen.
Ik zou eerst eens proberen om een tijdje pijnvrij te fietsen.

Plaats reactie