Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

zelden op de fiets en nu 32km woon-werk?

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 10 jan 2019 11:18

Claris_Kees schreef: 09 jan 2019 17:59 Ik fiets zelf 25km op nuchtere maag (moet je wel aan wennen) en daar doe ik dan circa 50-60 minuten over. Op de fiets zitten twee bidons: één met water en de ander met het ontbijt. Dat is een soort shake met langzame koolhydraten en eiwitten. Die drink ik dan in de kleedkamer op, maar als ik een keer hongerklop heb kan ik hem ook op de fiets al gedeeltelijk op drinken.
Hier ook een beetje hetzelfde. Maar ik kan ook niet echt eten direct na het wakker worden, ik krijg er geen vast voedsel in. Ik drink water en wat vruchtensap vóór vertrek en neem een smoothie mee. Deze drink ik dan op zodra ik op werk ben (dat doe ik ook als ik niet op de fiets ga).
Mijn smoothie is een banaan, aardbeien of frambozen, drie lepels brinta en melk. Wat gebruik jij als ik vragen mag?

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 10 jan 2019 11:20

Mooi om te lezen. Heb je voor de commuter lekbestendige bandjes, of is het een kruisje slaan en gaan :-)

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 10 jan 2019 12:48

Leuk om te lezen en inderdaad, welkom bij de Woon-werk club.

Vwb de rugzak. Je geeft zelf al aan dat je kluisjes op het werk hebt, is het geen idee om een setje kleding op het werk achter te laten en die eens per week (eventueel in etappes) om te wisselen?

Ik ga een keer in de week met de trein omdat ik dan de kinderen van school haal. Die dag treinen gebruik ik dan om mijn kleding te verwisselen, zo hoef ik (haast) nooit een rugzak mee.

Verder rij ik ook gewoon op een (weliswaar oudere) racer met velgremmen en 25mm bandjes naar het werk met velgremmen en 25mm bandjes en dat gaat op zich prima. Ook hier aangepaste bandenkeuze voor deze fiets ten opzichte van de "goede" racer: Continental GP 4 Seasons. Ik vind deze wat fijner rijden dan de Schwalbe Durano's, die erg stug zijn, maar je rijd er inderdaad wel wat vaker lek op.

Op dagen dat het sneeuwt stap ik over op de MTB.

blurg
Forum-lid
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 jan 2019 13:56

blurg 10 jan 2019 13:32

@53x11 Ja, zeker heftig weekje. Maar ik vind het eigenlijk nog wel meevallen.
Ik zal het zeker even laten weten zo nu en dan!
En ja, de bus is zeker stom :)

@Rmr In de winter starten vind ik wel een voordeel hebben. Als je het namelijk
meteen leert hoe slecht het zijn kan en je komt daar lekker doorheen, zijn de
vooruitzichten alleen maar beter :)

@wouterf Het is een Finnhouse , zie http://finnhouse.nl


Verder lees ik veel over het dure materiaal. Het was absoluut niet de bedoeling
daar mee te poggen of iets dergelijks. Kleding en sommige accessoires haal ik gewoon bij de Decathlon trouwens.
Als het weinig uitmaakt, koop ik het niet duur.


Vroeger kocht ik alles zo goedkoop mogelijk, maar heb eigenlijk wel geleerd, dat sommige dingen
gewoon niet goedkoop kunnen en dat het van betere kwaliteit moet zijn. Soms kan dat alsnog goedkoop
maar meestal moet je je portomonnee trekken.
Ik kan mij rot ergeren aan spullen die slecht ge-engineered zijn en/of snel stuk gaan.
Vaak moet je het dan alsnog duur kopen.



@Nee_Nee Haha, een boek :) De route kan niet korter. Misschien hier en daar iets, maar ik heb nu mooie
rechte lijnen en dat maakt het trainen prettig. Dus eigenlijk, van mij hoeft het niet eens korter.

@Claris_Kees
Nee, ik heb nog geen zadeltas. Maar voor woon-werk heb ik een rugzak, met 3kg spul er in. Daar moet ik aan
werken, om dat omlaag te krijgen.


@vincent75
<quote>
Respect, je bent er maar mooi mee gestart.
Mooie spullen als zou dit voor mij niet de ideale woon-werk fiets zijn. Ik zou mijzelf met die smalle bandjes en velgremmen in de wintermaanden op drukke paden en wegen niet heel erg prettig voelen.
</quote>

Dank je voor je respect ;-)
Ik vind het een prima fiets keuze eigenlijk. Doe mij maar die dunne bandjes, alles is asfalt. Alleen door Muiden tril
je een beetje door die klinkertjes :)
De velgremmen zijn toch krachtig genoeg? Als ik hard knijp sta ik denk ik sneller stil dan mij lief is.


Zelfs de spatborden mis ik niet, ik spuit de fiets als ik thuis kom in 3 minuten schoon. Werkt eigenlijk prima.


@SQueezer:
<quote>
Top! Veel succes, de grooste uitdaging zal wss. de logistieke kant worden.
</quote>

Hoe bedoel je de logistieke kant?
https://www.strava.com/athletes/blurg
Colnago CX-1 Dura-Ace DI2
Scott Spark XTR DI2

blurg
Forum-lid
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 jan 2019 13:56

blurg 10 jan 2019 13:48

Dag 3.

Gister met pijn in mijn knieen naar bed, ik denk, zoals uninvitedguest en Vicenza al zeiden, niet meteen elke dag keihard fietsen. Vanochtend heb ik het dus wat rustiger aan gedaan.
Vreemd, pijn aan de knieschijf, is dat een bekend probleem ofzo?

Zeker Vicenza, vragen en tips van deze community zou heel leuk en handig zijn.

Jullie zijn zelf al gekomen met die Schwalbe banden, die tip ga ik ter harte nemen en die dingen wisselen.
Lekke band zou ik echt vervelend vinden, beetje staan plakken onderweg, met ijskoude handen, in de regen en gure wind.

Maar ik ben best trots, morgen de week afsluiter.
Ik heb nu de Garmin verlichting geplaatst.
Die radar is erg gevoelig, ik rijd vaak op een fietspad naast de auto weg, maar dat ding blijft mekkeren. Dat is niet zo handig, ik denk 95% false positives. Ik moet het even aanzien, maar op deze manier heb ik er niets aan.

Ontbijt deze keer: een boterham met kaas en een banaan. Nu ging het goed.
Het is onderweg niet zo dat ik wat wil eten of zelfs drinken, ik maak er niet eens tijd voor eigenlijk.
Drinken doe ik als ik aankom.

Ben erg benieuwd of die knieschijf pijn idd van het te intensief fietsen komt?
Laatst gewijzigd door blurg op 10 jan 2019 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.strava.com/athletes/blurg
Colnago CX-1 Dura-Ace DI2
Scott Spark XTR DI2

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 10 jan 2019 14:57

blurg schreef: 10 jan 2019 13:48 Dag 3.
......
Jullie zijn zelf al gekomen met die Schwalbe banden, die tip ga ik ter harte nemen en die dingen wisselen.
Lekke band zou ik echt vervelend vinden, beetje staan plakken onderweg, met ijskoude
handen, in de regen en gure wind.

Ben erg benieuwd of die knieschijf pijn idd van het te intensief fietsen komt?
Bandenplakken doe we niet aan (misschien thuis maar niet op straat) Gewoon een nieuw binnenbandje monteren bij een lek is de snelste methode.

Kniepijn is natuurlijk niet heel vreemd na een aantal dagen van niets naar "alles". Wellicht trap je een iets te zwaar verzet? Het weer helpt natuurlijk ook niet mee. Ikzelf ben met dit huidige weertype als kou en nat ook gevoelig op de knieën. Wat ik doe is een extra laagje over de knieën door het gebruik van soort van gebreide (wol) kniestukken (Craft) onder de broek te dragen.

Succes verder, leuk om je reacties te lezen en wat heb je een leuke woning :like:
RideOn
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

bdw
Forum-lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 24 apr 2017 15:16

bdw 10 jan 2019 15:50

Toffe ervaringen precies! Wat een periode om ermee te beginnen, ook. Ik heb ongeveer dezelfde afstand maar doe het zeker niet elke dag. Zou het denk ik ook niet kunnen. Respect.

Stomme tip misschien, maar ik laat ook wat "fietsmateriaal" op het werk liggen. Setje om binnenband te plakken, extra buitenband, backup verlichting, ...

blurg
Forum-lid
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 jan 2019 13:56

blurg 10 jan 2019 22:42

Hoi!

@bdw
Ja ik wil het wel elke dag doen. Moet toch kunnen, ben 42 lentes jong :-)
Leek me ook, beginnen in de winter: cool.


Ik heb een binnenband in de tas, onderweg heb je hem nodig, niet op kantoor toch? :)
backup verlichting, dacht ik vanmiddag ook aan. Je zal hem maar net vergeten zijn te laden, laten vallen oid. In elk geval een noodlampje.

Ik heb inmiddels een Strava account : https://www.strava.com/athletes/blurg


Ben nog wat aan het klooien met hoe die Garmin en Strava werkt.

@Vincent75:
Dank, ja, we zijn ook heel blij met de woning :)
Ik bedoelde eigenlijk ook niet plakken, ik heb tenslotte een binnenband mee.

Ik trap zo licht mogelijk, ik denk niet dat dat het is. Ik denk inderdaad meer aan te heftige overbelasting.
Vanmiddag heb ik rustig terug gefietst, weinig kracht gezet.
Tot ik in de verte, een racefietser zag, en die moest ik natuurlijk even proberen in te halen.
Dat is verkeerd! Je moet je eigen tempo aanhouden! Ik hoor de reactie al van een verstandige wielrenner.
JA. Maar toch is het leuk.
Is iets wat je als nieuweling doet denk ik :-) Leer ik wel af.

De terugrit zie ik nu op mijn Strava. Erg leuk, om dat zo te zien en bij te houden.

Ik heb weinig kracht gezet vandaag en kwam ook heel uitgerust thuis. NIet eens echt moe.
Dus: morgen weer op de fiets. Proberen een rustige constante snelheid aan te houden.
Met vinger aan de pols. Ik ga morgen de harstlag meter namelijk voor het eerst proberen.



en Vincent, een knieband, goed plan. Waar koop je die? Ik denk dat dat best een goed idee is.
Ik wacht eerst even het weekend af. Dan fiets ik even helemaal niet, en dan zien hoe het maandag is.
Even de beentjes rust. Pootjes op tafel.

Ik heb wel een vraag:

Het voelde deze terugrit, in de regen, en 1 graden, al kouder worden.
Geen punt, maar de gedachten gaan wel uit naar hoe het straks is met -5. Zo'n lange fietsbroek lijkt me niet meer voldoende. Is er dan weer andere kleding benodigd?
Een laag erover heen, of een ander soort broek?
Mijn bovenlijf, heb ik 3 lagen nu, een thermo shirt, wieler shirt, wielerjas. Dat voelt voorlopig wel warm genoeg denk ik. Ik denk meer dat het rond mijn kruis en benen dan te koud gaat worden met alleen die broek?
Laatst gewijzigd door blurg op 11 jan 2019 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.strava.com/athletes/blurg
Colnago CX-1 Dura-Ace DI2
Scott Spark XTR DI2

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 10 jan 2019 23:13

Tot ik in de verte, een racefietser zag, en die moest ik natuurlijk even proberen in te halen.
Dat is verkeerd! Je moet je eigen tempo aanhouden! Ik hoor de reactie al van een verstandige wielrenner.
JA. Maar toch is het leuk.
Is iets wat je als nieuweling doet denk ik :-) Leer ik wel af.
Haha nou ik werd vanavond met een gangetje van rond de 33/34 ingehaald door een speedpedelec.. kan ik ook niet hebben “Volgas” er op en aanhaken. Bij 42 wilde ik er voorbij gaan maar ik realiseerde mij gelijk dat het hartstikke dom was want dan zou ik met hartslag 180 die speedpedelec moeten voorblijven (lees; ik zou me dan helemaal naar de klote trappen) dus maar laten gaan. En nee ik ben geen nieuweling :mrgreen: het “haantjesgedrag” blijft er toch inzitten :lol:

Ik heb je toegevoegd op Strava :winkthumb: https://www.strava.com/athletes/4088973

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 10 jan 2019 23:48

Bij mij word je nu ook “ in de gaten gehouden”.

https://www.strava.com/athletes/25049614

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 jan 2019 06:41

blurg schreef: 10 jan 2019 22:42 ..................
Ik heb inmiddels een Strava account : https://www.strava.com/athletes/bblurg
..................
Misschien nog even je privacy instellingen aanpassen.
- Privacyzones
Verder top om je ervaringen te lezen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

blurg
Forum-lid
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 jan 2019 13:56

blurg 11 jan 2019 10:19

Dag 4 - "Kapitein onderbroek"

Gister wat rond zitten neuzen en kwam terecht op een artikel over de don't do's voor nieuwe wielrenners.
De onderbroek, moet dus niet onder de fietsbroek met zeem? Het zou dan niet lekker zitten. En mensen kunnen het zien
dat het raar zit. Ok. Nou en?
Maar goed, ik dus gister op pad, zonder de onderbroek. Voor de klepel maakt het ook niet veel uit.

Dus hoppetee, gister op weg naar huis. Het begint koud te worden en dat merk je, ik was laat op weg naar huis,
de lekkere geur van surinaams eten als je door de Bijlmer fietst, nog wat late forensen om me heen en regen en donker.
Ik kan er wel van genieten eigenlijk. Het voelt goed.

En de fiets, kan ik ook erg van genieten. Wat een heeeerlijke fiets. Zo licht, geen bijgeluiden en dat DI2 is wel echt de bom hoor vind ik. Schakelt zo snel en soepel.

Maar toen, kou. Het was 1 graden en ik vond het toch wel koud worden daar in het vooronder. Die onderbroek heeft toch wel een functie.
Het zitten op het zadel is ook even wennen, van helemaal niet naar ineens 2 uur per dag.
Het voelde niet zo lekker, ik wist niet of het nou pijn of kou was. Maar als je in de fiets modus zit
ga je maar door en vind je het pas thuis uit hoe je je echt voelt. Al met al, t gaat allemaal helemaal goed.


Vanochtend weer op de fiets gestapt. Beetje wind tegen en dat merk je. Rustig aan gefietst en genoten van de rit.
Wel lekker droog.
Onderweg, begon ik de radar meer te waarderen. Het leek wel of ie iets geleerd heeft, minder valse positieven.

Als ik langs de A6 fiets over de Hollandse brug, dan weet ik dat ik hem moet negeren. Hij geeft daar zinloze signalen.

Later op een fietspad, detecteerde hij van heel erg ver al een brommert. Dat is handig!
Wat ie dan ook doet, is een of twee keer knipperen om de aandacht op mij te vestigen.
Ik denk dat we toch vrienden gaan worden, de Garmin Varia Radar en ik.

De ochtendrit was wel okay-ish. last van mijn knie, ik moet het eigenlijk rust geven. Dus rustig gefietst, en mijn rechterbeen soms wat meer laten werken.

Nu een weekendje rust. Fietsje schoonmaken, beetje vet erop doen.
Liefkozen, aardige dingetjes zeggen. Dat.
Het eerste zout heb ik overigens al gezien hier in Amsterdam, gisteravond. Op de bruggen eigenlijk alleen.

Dan de community hier, is hardstikke leuk, mag wel even gezeg worden.
Leuke reacties, dat maakt het fietsen op eoa manier, ook al fiets je alleen, toch wat socialer :)
Het fiets forum is groot en heel actief en een schat aan kennis. Leuke aanvulling op het fietsen zelf!

@Lcsmet: Ik bedacht me dat gister ook, ik vind het helemaal niet handig dat je zo kan zien waar een eventueel dure fiets gestald staat. Maar zo los je dat op dus. top!
Laatst gewijzigd door blurg op 11 jan 2019 13:40, 4 keer totaal gewijzigd.
https://www.strava.com/athletes/blurg
Colnago CX-1 Dura-Ace DI2
Scott Spark XTR DI2

Plaats reactie