Pagina 8 van 27

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 11 okt 2021 16:05
door daniel1975
Nog veel grotere schok, voor mij dan: Santa Cruz schijnt ook onder PON te vallen....

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 11 okt 2021 16:38
door scepticus
Afbeelding

Dacht je een exclusieve dikke bak van een cool merk uit Californië te kopen, is het in werkelijkheid gewoon de Seat Leon onder de fully's :lol:

Sinds 2015 al trouwens.

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 11 okt 2021 16:46
door daniel1975
:lol: :lol:

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 11 okt 2021 18:47
door Codalunga
Vandaag werd dit (niet door mij) gepost op instagram door the.european.bike.project
Niet iedereen hier zal een insta-account hebben dus maar ff geen link maar gekopieerd. T' is niet echt groot nieuws maar onderstreept nog een keer alle marketing bullshit die rondwaart en dat " we" daar toch echt wel gevoelig voor zijn (not).

You've probably come across the term "greenwashing", which describes tactics used by marketing departments to make us think that their products are environmentally friendly.

Examples of greenwashing are the use of trees in a company logo or the use of green colour for product packaging. It can also involve statements such as "we care about mother earth" or "our product X is environmentally friendly", while these sentences are not backed by any scientific data or real efforts.

During my work for this blog, I've come across countless companies that use similar tactics when it comes to the question where their products are made. I call this originwashing.

For many companies it seems to be incredibly difficult to say: "These 350 EUR cycling shoes are made in China". They rather say things like:

"Made according to our Italian shoemaking tradition."
"This product really shows its "made in UK" history."
"Our bikes are built in Germany." (read: assembled in Germany)
"We are a Dutch company and our products are proudly made with our own Dutch know-how."
"Born in Europe."

(all examples are fictituous)

It's obvious that companies know that locally made products are sought-after and some will try everything to trick you into thinking that their products are locally made. There's a very fine line between marketing talk and statements which violate unfair competition or origin laws.

What worries me even more is that some bike media do the same and do not differentiate between "based in" and "made in" at all. I mostly read bike media that are published in English and German and I've noticed that some magazines have big difficulties when it comes to this topic. When they write about "three new bikes that come straight from the UK" and all these bikes are absolutely not made there, I really wonder: Do they do it on purpose? Or don't they know better? It's not like the language wouldn't allow a more precise wording. You could say: "Three bikes from UK brands.." or similar things.

Whether you want to buy locally made products or not is a different question, but we should at least be able to make informed decisions.

#originwashing #stoporiginwashing

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 11 okt 2021 19:59
door scepticus
Codalunga schreef: 11 okt 2021 18:47 What worries me even more is that some bike media do the same and do not differentiate between "based in" and "made in" at all. I mostly read bike media that are published in English and German and I've noticed that some magazines have big difficulties when it comes to this topic. When they write about "three new bikes that come straight from the UK" and all these bikes are absolutely not made there, I really wonder: Do they do it on purpose? Or don't they know better? It's not like the language wouldn't allow a more precise wording. You could say: "Three bikes from UK brands.." or similar things.

Dat fietsblaadjes (net als autoblaadjes en modeblaadjes en vakantieblaadjes trouwens) geen serieus kritische onafhankelijke journalistieke media zijn, maar lifestyleblaadjes die flink advertentieinkomsten nodig hebben is ook geen nieuws toch? ;)

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 11 okt 2021 22:35
door havana
Grootste deel van de inkomsten zijn tegenwoordig gebruikers/lezers.

Adverteren levert te weinig op. Momenteel zijn er in de fietsindustrie sowieso heel weinig grote merken die überhaupt willen adverteren, omdat ze toch geen voorraad hebben.

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 12 okt 2021 16:59
door scepticus
havana schreef: 11 okt 2021 22:35 Grootste deel van de inkomsten zijn tegenwoordig gebruikers/lezers.
Voor de papieren bladen neem ik aan?
Kan me ook best voorstellen dat de lezer liever een gezellig blad in de brievenbus heeft dan uitgeprinte Hambini-rants met nietjes erdoor.

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 14 okt 2021 10:35
door JoostG
Bladen schrijven wat hun lezers willen lezen. En dat is is niet 'je Italiaanse schone is in werkelijkheid een chinees met onderdelen uit alle hoeken van Azie'.

Ooit kon een maatje, hangend over zijn Pinarello Dogma, het niet nalaten een opmerking te maken over mijn toenmalige no branded Chinees (open mould opgebouwd met Campa Chorus). De volgende keer dat we elkaar zagen was mijn Chinees branded (GuiseppeG :winkthumb: ) middels een stickertje, en kon ik hem melden dat mijn fiets net zo Italiaans was als de zijne. :lol: Balletje wilde niet vallen.

Zal binnenkort weer eens met hem afspreken en mijn Chesini meenemen.....

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 14 okt 2021 10:38
door daniel1975
Het gelijk stellen van de gemiddelde open mould uit China aan een Dogma is dan weer precies het andere uiterste van het spectrum ;-)

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 14 okt 2021 20:46
door Vicenza
Vraag over de fietsindustrie als geheel: wat zijn de verwachtingen wanneer de huidige tekorten weggewerkt zijn. Zijn er analisten die daar iets zinnigs over gezegd hebben?

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 14 okt 2021 21:03
door RKN
Als je dit soort analisten bedoelt, bijvoorbeeld over Accell;
https://www.beurs.nl/opinie/markettalk/ ... el-Accell/

Men voorziet volgens mij dus niet echt gouden bergen...
Maar ze willen ook nog wel eens mis zitten ;), ik krijg ook de indruk dat bijv. Pon dit iets anders ziet

(Accell = Haibike, Winora, Ghost, Batavus, Koga, Lapierre, Raleigh, Sparta, Babboe en Carqon + XLC onderdelen en wou geen vriendjes met Pon worden)

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 15 okt 2021 10:14
door marcuse
Gisteren een programma gezien over "pink-tax". Waarbij aangehaald werd dat dezelfde producten, bijvoorbeeld shampoo, in het roze vrouwen flesje flink duurder is dan precies hetzelfde in een blauw mannen flesje. Een vrouw met kort haar betaald vaak ook meer bij de kapper dan een man met precies dezelfde haardos. Ik vraag me af of dit ook in de fietswereld gebeurd. Zijn de zogenaamde speciale vrouwen fietsen, vrouwen kleren of andere vrouwen dingen standaard duurder dan vergelijkbaar mannen materiaal?