Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Hoeveel kilometers heeft jouw band gemaakt?

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 06 aug 2018 20:15

Ik snap niet zo goed wat het doel is van deze info. Zelfs als banden maar 3k meegaan is het te verwaarlozen in het totale fietsbudget: fiets, kledding, schoenen, sportrepen, licentie, inschrijfgeld (soms voor 1 tocht meer dan 2 bandjes), sportkeuring, onderhoudspullen, nieuwe ketting, tandwielen (voorblad hakt er aardig in) om nog maar te zwijgen van reis en verblijfkosten. Dat laatste is bij mij per jaar meer dan 20 jaar banden.

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 06 aug 2018 20:41

Ik weet niet hoor maar als een band 3k mee gaat of 10k dat is nogal een verschil. Als je niet aan wedstrijden mee doet hoef je ook niet het snelste bandje te hebben. Het hangt natuurlijk helemaal af van wat voor soort fietser je bent. Hoe langer ze mee gaan hoe meer geld je over houdt voor andere zaken. Bovendien is het gewoon interessant om te weten. Daar heb je internetfora voor.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 06 aug 2018 21:22

Ik zie banden als een essentieel onderdeel in de rijeigenschappen van een fiets. Het doet mij pijn als ik een luxe carbon fiets zie met Durano Plus banden omwille van 'lekbestendigheid' of 'ze gaan 10 dkm mee'.

Aan de andere kant heb ik ook wel eens het gevoel gehad op een nieuwe fiets te rijden met 25mm Conti GP4k banden, na jaren op goedkope 23mm draadbandjes gereden te hebben. Met name in het natte, snelle bochten en bij slecht asfalt merk je toch duidelijk verschillen.

Kortom, banden zijn voor mij geen plaats om te bezuinigen. Het prijsverschil vang ik op door een beetje op de aanbiedingen te letten.

Ps. Heb ook wel een lichte banden en wielen fetish opgebouwd :oops:

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 06 aug 2018 22:21

Precies!

Maatje heeft net als ik een mooi stel Shamals.............met bandjes van 14 Euro :roll:
Zonda's met mooie Vittoria;s rollen dan echt beter! Maar ja die stickers zien er niet zo goed uit :lol:

Als banden maar 3 k meegaan zullen de meeste van ons aan 5 banden (voor vervang je 2 op 3) per jaar genoeg hebben. Gaat nergens over. Ook niet bij wat duurdere en vooral lekkerder lopende (zal fietsen zijn) bandjes.

Ik heb wel 5 soorten banden afhankelijk van het doel: winter, voorjaar trainen, zomer zoeven, kasseien, bergen en retro. hey dat zijn er zes :mrgreen:

Lekbestendig boeit me vooral als ik in de bergen fiets. Toptijden van 30 jaar geleden ga ik toch niet meer kloppen dus kies ik voor veilig. Op kasseien wil ik mega soepele banden en een keer lek boeit me niet. Liever comfort dan blaren en een nieuwe biba zit er zo in.
In de winter wil ik dan juist wel lekbestendig maar hoeft het niet mega soepel te lopen.

Ik rij banden echt op en vervang alleen de band die versleten is maar als ik naar de bergen (echte niet wat heuvels) doe ik sowieso altijd nieuwe banden zowel binnen als buiten en vervang ik de remblokken............en de cassette want anders heb ik wandelschoenen nodig :mrgreen:

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 06 aug 2018 22:40

Marcopfiets schreef: 06 aug 2018 20:41 IBovendien is het gewoon interessant om te weten. Daar heb je internetfora voor.
Iets is alleen interessant als ALLE relevante variabelen worden genoemd.

- welke band
- welke velg (de Challenge Paris_Roubaix slijt bij mij harder op de Neutrons dan op een bredere velg)
- gewicht rijder (ik ben zelf geen lichtgewicht maar heb fietsmaten in 20 minder en in 40 meer)
- criteriums (4 bochten in 1 km)
- hoeveel klim km's (met mijn gewicht rij ik in 20 cols een achterband op)
- welk wegdek -kasseien, gravel
- welk weer - regen - temperatuur
- welke bandenspanning
- hoe staan de wielen opgeborgen
- waren de banden vers toen ze gemonteerd werden of juist niet
- en last but not laatste: wanneer vindt iemand dat een band aan vervanging toe is.

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 07 aug 2018 01:23

Dat is jouw mening, geen feit.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 07 aug 2018 07:08

Marcopfiets schreef: 07 aug 2018 01:23 Dat is jouw mening, geen feit.
Je schijnt Gastheerg zijn mening als kritiek op te pakken. Raar want hij heeft gewoon een punt(en).

Maar Gastheerg zijn 'mening' is dan meer op feiten gebaseerd en heeft als zodanig dan meer wel veel meer waarde over een bandeigenschap als slijtvastheid.

Hetzelfde geld overigens voor het Lekkke Banden topic waar eigelijk niemand practisch wat aan heeft.
Is band merk X dus echt een flutband qua lekbetsendigheid omdat Forumlid A er al 10 keer op 1000km lek mee heeft gereden ? Natuurlijk niet en er zijn in ieder geval nog wat andere factoren die je in ogenschouw moet nemen.

Omwille van de eenvoud moet het aantal variabelen wat je meeneemt nu ook weer niet zo hoog zijn (en bij voorkeur enkel variabelen die weer niet afhankelijk zijn dan meer dan één andere).

Alles bij elkaar geven meerder factoren zoals door Gastheerg opgesomd simpelweg beter aan hoe slijtvast een band is.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 07 aug 2018 08:12

En dan heb ik nog zeker 3 variabelen (dat zijn echt wel feiten) die me aan de ontbijttafel te binnenschieten niet genoemd en nu ik het intikt popt 4 op :lol:

Het zijn gewoon allemaal feiten. Zelfs de variabele "hoe snel vindt iemand dat een band versleten is". De parameter zelf is wel op een mening gebaseerd maar het is een feit dat iedere rijder daar anders tegenaan kijkt.
Pas met een rit pakt iemand z'n fiets uit de auto en het eerste wat mij opvalt zijn z'n versleten banden. Ging ik echt niet meer mee rijden. Maar hij broodnuchter: "die gaan nog wel een zomer mee!"

Jammer dat iemand de discussie plat slaat met de standaard reactie dat iets een mening is. Dit terwijl kort daarvoor hij fijntjes aan weet te geven wat het nut van een forum is? Volgens mij is het nut van een forum niet alleen nutteloze info delen maar ook het vergroten van inzicht.

Dat laatste is dan wel weer een mening ;)

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 07 aug 2018 12:29

A een stel superieure betweters. Al je zo dwingend een mening als feit loopt te verkondigen (Het is ALLEEN interessant ALS), valt voor mij niets mee te discussiëren, dat wordt dan toch een gebed zonder einde. Als je zoveel te melden hebt over je band, dan begin je daar toch lekker zelf een topic over in plaats van te gaan lopen klagen en proberen je gelijk te halen. Veel plezier met hert zelfgenoegzaam gelijk hebben heren.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 07 aug 2018 14:09

Ik vind Gerard in het algemeen geen drammerige gelijkhebber, maar hier verkondigt hij voornamelijk meningen, althans volgens mijn mening....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6096
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 07 aug 2018 14:24

Nouja, het zijn toch allemaal eigenschappen en gegevens die bijdragen, van invloed zijn, of overwegingen zijn, aan de levensduur van de band?

Het verschil, de ene persoon wil ze er graag allemaal bij hebben, om iets te hebben aan de gegeven informatie. De andere persoon kan met 2 of 3 kenmerken zijn of haar informatie er voldoende uit halen. Dus wanneer het voor iemand interessant is, is heel persoonlijk ;).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

hagi
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 12 aug 2009 20:45

hagi 07 aug 2018 20:21

Denk dat gerard op veel punten gelijk heeft .
En dat heeft niks met betweterig te maken
Schrijft nooit onzin dingen
En ook mag zijn mening spuien op dit forum net als iedereen.
Voor mij een zeer waardevol forum lid

Plaats reactie