Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Wat vind jij zo mooi aan wielrennen?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16210
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 apr 2018 21:07

-Fietsen tegen de koude wind in.
-Regen
-Nog meer regen
-met verkleumde klauwen een buitenband monteren als je lek gereden hebt
-Slapen met schaafplekken na een val
-De eerste kras op je nieuwe fiets
-Had ik het al over wind en regen gehad?
-Klagen over de bovengenoemde zaken
-De rest was al allemaal gezegd
Campagnolo Ultra Dork

Wisselwerking
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 21 aug 2015 10:00

Wisselwerking 30 apr 2018 21:10

In aanvulling op Ernie C.:
- sneeuw
- hagel
- gladde wegen (door sneeuw of bladeren)
- bijna bevroren ledematen (waardoor je niet meer normaal kan schakelen)
- niet klagen, maar dragen
- achteraf stoere verhalen hebben
Mijn Strava

hvg5776
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 nov 2014 21:03
Locatie: Hoogeveen

hvg5776 30 apr 2018 21:12

Het lichaam wordt er soepeler van. Als mijn spieren in de schouder beginnen te zeuren, is het tijd om te gaan fietsen. Met fietsen verdwijnen de klachten.
T=100

Ronschr
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jul 2016 19:47

Ronschr 30 apr 2018 21:22

Dat gummetje is zo mooi gezegd..... Ik ben nogal een druktemaker, en ik ben eigenlijk ongeschikt voor het moderne kantoorleven. Na een stukje fietsen ben ik zo veel beter in staat te relativeren, meer begrip op te brengen voor het standpunt van andere gezinsleden, rede en gevoel in balans te krijgen.....

Ik ga niet heel hard of ver, maar het is gewoon goed voor me, en daardoor voor de mensen om me heen.

bluv107
Forum-lid
Berichten: 1799
Lid geworden op: 13 aug 2008 15:33
Locatie: Nieuw Oosteinde

bluv107 09 mei 2018 13:42

Heb even teruggezocht en inderdaad: ik formuleerde het 3 jaar geleden op dit forum in een eerder topic als volgt (en de beleving is dezelfde gebleven):

Ik fiets omdat:
- ik er in geloof dat ik mijn levensduur verleng als ik gezond leef (al geloof ik ook in het onrechtvaardige lot dat je morgen dood neer kunt vallen);
- ik een ongelooflijk blij gevoel van vrijheid voel wanneer ik op mijn fiets zit (ik heb een complexe ft baan en run een gezin met een ft werkende vrouw met 3 puberzonen);
- ik geniet van de variatie die fietsen biedt in de omgeving waarin je het kunt doen (zowel in NL als bij elke vakantie - mn in Z-Europa - dan gaat de fiets mee);
- ik een kick krijg van het verleggen van mijn grenzen, van het afzien zo je wilt;
- ik geniet van de afzondering die de beoefening biedt (ik doe nl. zo veel met andere mensen, sociaal dier dat ik ben);
- ik gek ben op mooie spulletjes (incl. kleding);
- ik veel plezier heb met de fietscultuur (heroïek, velomenati) en veel gevoel heb met de relativering ervan.
- ik me over het algemeen prettig voel bij de mensen die dezelfde fascinatie hebben met de fiets.

En het is een groot geluk om dit met mijn oudste zoon van bijna 16 te kunnen delen, niet in de laatste plaats samen met fietspetje op voor de tv op vakantie bv, binnen in de airco met 30 graden buiten omdat er een belangrijke bergetappe in de Tour is op een moment dat we weer eens op vakantie zijn....

En, inderdaad:

Afbeelding
It takes an awful lot of money to look this cheap - Dolly Parton

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 10 mei 2018 09:18

Met bewolkt weer een pas oprijden - alleen - langzaam begint het te regenen, dan te sneeuwen.
Afdalen met kauwe klaûwe en dan de warmte van het dal voelen en aan een meer met palmbomen in de zon aankomen en een espresso nuttigen.

Bier voor later.

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1499
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 10 mei 2018 09:58

Naast dat het goed is voor hoofd en spieren vind ik fietsen vooral zo geweldig omdat het mijn wereld vergroot.

Ik rijd ook motor, maar dat doe ik alleen omdat ik snel van a naar b kan komen. Zo',n pak, die helm en het geluid halen het grootste deel van de lol weg. Voor de lol motorrijden heeft mij daarom nooit getrokken, want ik heb mijn fietsen.

Al van kleins af aan gebruik ik de fiets om rond te kijken. Eerst in de wijk, toen in de stad, toen in de buursteden, toen in de buurlanden en zo verder. En het mooie is dat je alles ziet, ruikt en hoort. Je gaat snel genoeg om flink bereik te hebben en langzaam genoeg om alles mee te krijgen.

Ik ben net terug van een weekje familievakantie op Rhodos en dan gaat de fiets mee. Een paar keer een ritje van 2 a 3 uur, en verder lekker met vrouw en kids de dag doorbrengen. En dan verbaas ik me altijd weer over de hordes mensen die geen flauw benul hebben van hoe mooi het achterland van zo'n eiland is en praten over hoe toeristisch het allemaal is.
Tijdens 1 vd ritjes op Rhodos, alleen al hiervoor zou je beginnen met fietsen ;-)
Tijdens 1 vd ritjes op Rhodos, alleen al hiervoor zou je beginnen met fietsen ;-)
Afbeelding | Afbeelding

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 10 mei 2018 11:30

Waarom ik toch ooit lang geleden met wielrennen ben begonnen?
Ik vond het destijds wel een geschikte manier om van mijn vrije tijd af te komen. Daar heb ik gewoon domweg teveel van. En ik kan slecht stilzitten. En fietsen vreet vrije tijd. Het duurt al gewoon lang en daarna ben ik ook nog lang moe. Probleem vrije tijd opgelost.

Daarnaast blijkt dat fietsen ook veel gunstige bij effecten heeft:
Goede conditie
Veel van de omgeving zien
Rustig slapen
Veel kunnen eten
Gebroken botten (dat is eindelijk meer een nadeel)
Urenlang koers kunnen kijken op de bank
Broodmager blijven
Ongegeneerd je benen kunnen scheren
Een beetje mogen sleutelen aan een fiets
1000 km kunnen rijden omdat er ergens een of andere cyclo is
Appelgebak bij de koffie

En momenteel mezelf te pleuris vervelen in Taipei met wachten totdat mijn vlucht gaat.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 10 mei 2018 11:37

SqueeZer schreef: 10 mei 2018 11:10 is denk ik mijn grootste passie met fietsen wel gewoon het feit dat ik mij terug jong voel en het mij hier en daar aan die onbezonnen jeugd doet denken
Ik zat gister in de wind in de duinen toevallig nog eens aan dit topic te denken. Dit mede omdat het weggetje met de toegang tot de duinen wel wat fietssentiment oproept.
Het jong blijven voelen speelt zeker een rol. Ik vind het niet erg om oud te worden. Ik vind het wel erg als de dagen als vogelzand door je vingers glippen.

Ik heb 46 jaar gewerkt waarvan 40 jaar in de frontlijn van innovatieve producten. Als tegenwicht zoek ik in m'n vrije tijd vooral dingen die "het leven vertragen"
In m'n vrije tijd geen shortcuts maar juist die extra moeite in dat omweggetje (dat kan met van alles zijn).
Slowcooking en echt zorg aan je eten besteden, lekker plaatje vinyl op (Elkie Brooks is nu aan het woord :winkthumb: ), fysieke fotoboeken maken, met de hand een kaartje schrijven (liefst met een eigen foto) zelf brood bakken, en fietsen - zelfs als je hard gaat - vertraagd het leven ook.

12 keer in 14 dagen gefietst dus vandaag een rustdag............Elkie is klaar.....ga wat anders moois opzoeken, lekker koffie uit de bialetti en een menu samenstellen voor zondag.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 10 mei 2018 12:23

Ik kan er van alles bijhalen maar dat hebben anderen al gedaan.
Op de fiets voel ik me weer 35 (of jonger) in plaats van 65 , zo simpel is het eigenlijk.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie