Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Veiligheid van de fietser in het verkeer, maar wat als?

hayes

hayes 21 jan 2018 11:02

Of het nu glad was of niet, van zo'n soort fietspaden blijven wij Belgen dromen...

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4526
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 21 jan 2018 12:24

Misschien moeten het Vlaamse gedeelte bij Nederland betrekken. 😁

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 21 jan 2018 13:22

rob74 schreef: 20 jan 2018 20:01 gevonden :D
https://www.google.nl/maps/@53.0321616, ... 312!8i6656
De weg heet Petersburg en dan bij de afslag naar de Peelrug. De weg loopt naar vlak langs Moskou af (geen grap)

Wat is nu de prijs? Mag ik de volgende opdracht plaatsen ;) ;) ;)
Jij mag de voorspelling van de uitkomst doen ;)

En van mij een pluim, dat was mij nooit gelukt.

Nu weten we dus waar het is gebeurt dan moeten we alleen nog weten wanneer.

Want als ik naar het beleid van de gemeente kijk, dan staat er nog wel wat meer dan TS naar voren heeft gebracht. Namelijk ook dat ze de weersvoorspellingen in de gaten houden en dat ze op social media aankondigen wanneer er gestrooid gaat worden. "Zodra de buitendienst op pad gaat om te strooien sturen ze een tweet."
Dan vind ik het belangrijk om te weten wat de weersvoorspelling is geweest en of er op enige moment iets is gepost op social media.

Tot op heden blijft ts imho een beetje terughoudend in zijn info...

@TS als je de info niet wil geven, prima, maar zeg het dan gewoon.
:winkthumb:

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 21 jan 2018 13:59

Waarom dat gehamer op de precieze tijd en plaats van het gebeurde? Lees de openingspost er nogeens op na: de vraag is helemaal niet of de gemeente zich aan haar eigen beleid gehouden heeft, maar meer algemeen of, eventueel via een gang naar de rechter, een fietsvriendelijker wegonderhoudsbeleid zou zijn af te dwingen.

Zou wel mooi zijn als een wegbeheerder puur door het publiceren van een onderhoudsbeleid zich volledig vrij zou kunnen pleiten van alle aansprakelijkheid. “Wij doen nooit aan enig onderhoud, dat u ‘t maar alvast weet. Opgepast en zoek het maar uit. Doei!”
Vorsprung durch Pedantik

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 21 jan 2018 14:59

'K kan het mis hebben hoor, maar volgens mij was de vraag van TS of hij met succes de gemeente kon aanspreken voor de schade die hij heeft geleden. Ik weet niet waar jij in de openingspost leest dat TS een fietsvriendelijker wegonderhoudsbeleid via de rechter wil afdwingen. Ook een nobel streven, maar ik leid het niet uit af..

Uit de TS:
Wie heeft ervaring met dergelijke situaties en is het realistisch dat een gemeente de opgelopen schade zal uitkeren?
Om die vraag te beantwoorden moet imho gekeken worden of de gemeente haar zorgplichten is nagekomen. Omdat te beoordelen is het nodig om te kijken of ze een plan hebben en of ze daar uitvoering aan gegeven hebben. Als we dan in het plan lezen dat de gemeente gaat strooien als het glad wordt/is en dat ze dergelijke beslissingen nemen aan de hand van weersvoorspellingen en dat ze via sociale media het publiek hiervan op de hoogte houden dan is het van belang om te weten op welke dag e.e.a heeft plaatsgevonden. Want dan kunnen we kijken of terecht al dan niet is gestrooid en of de gemeente terecht al dan niet het publiek heeft geïnformeerd etc.
:winkthumb:

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5098
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 21 jan 2018 15:41

Dude schreef: 21 jan 2018 10:11 Je bent dus uitgegleden op het rode asfalt. Ik had het er gisteren nog met een fietsmaatje over dat het rode asfalt vaak eerder glad wordt of langer glad blijft bij vorst. Tenminste dat is mijn ervaring en of het echt zo is weet ik niet eens zeker. Beroepsmatig heb ik hier wel eens verklaring voor proberen te vinden maar er is in literatuur weinig tot niks over bekend. Het rode asfalt is van een ander type materiaal gemaakt dan gewoon asfalt, namelijk een rood type steen en een gepigmenteerd blank bindmiddel i.p.v. zwarte bitumen als bindmiddel. Het rode asfalt wordt vaak met een wat fijner mengsel gemaakt dan zwart asfalt, zodat de oppervlaktetextuur wat fijner is. Dit is bij natte en/of vorstomstandigheden ongunstig. Het zou een reden kunnen zijn. Ben benieuwd of er meer inzichten zijn.
https://www.zaanstad.nl/mozard/!suite86 ... 985&mLok=1
De rood geasfalteerde fietspaden kunnen een risico vormen aangezien door de samenstelling en kleur van het asfalt de temperatuur sterker daalt dan bij gewoon asfalt en het langer koud blijft waardoor het nog langer duurt voordat het zout is ingereden. Bij kans op gladheid wordt eerder op dit soort fietspaden gestrooid, echter alleen op de in de strooiroute opgenomen fietspaden.

Dude
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 sep 2011 22:50

Dude 21 jan 2018 21:06

DDX schreef: 21 jan 2018 15:41
https://www.zaanstad.nl/mozard/!suite86 ... 985&mLok=1

De rood geasfalteerde fietspaden kunnen een risico vormen aangezien door de samenstelling en kleur van het asfalt de temperatuur sterker daalt dan bij gewoon asfalt en het langer koud blijft waardoor het nog langer duurt voordat het zout is ingereden. Bij kans op gladheid wordt eerder op dit soort fietspaden gestrooid, echter alleen op de in de strooiroute opgenomen fietspaden.
Bedankt het is dus bij wegbeheerders een bekend fenomeen.
Abide.

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 06 nov 2018 09:11

De winter is weer in aantocht, @ts heb je nog wat gehoord van de gemeente?
:winkthumb:

Plaats reactie