Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Veiligheid van de fietser in het verkeer, maar wat als?

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 20 jan 2018 12:06

Gemeente Ooststellingwerf.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 20 jan 2018 12:42

ok,.... ik heb lang op het plaatje zitten studeren en google maps erbij gehaald en ik vermoed dat je dit punt bedoeld:
https://www.google.nl/maps/@53.0261998, ... 312!8i6656

Als het ergens anders is, post dan aub zelf even de google link. Dat maakt het allemaal een stuk duidelijker voor ons.
Laatst gewijzigd door rob74 op 20 jan 2018 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 20 jan 2018 14:33

Hé leuk, een speurtocht. Een tijdje terug was er een zoek de google earth topic. Waren sommigen verrassend goed in, dus de mystery gemeente wordt vast snel duidelijk :-P

Wat betreft de toon. Ik was niet gediend van de toon van alien, en heb daar dus wat van gezegd (tegen alien in dit topic, niet tegen een mod). Ben het er wel mee eens dat alien daar niet uniek in is hier. Van mij mag een discussie op zijn tijd best fel zijn, moderatie hoeft van mij dus niet zo.

Wat betreft TS: alhoewel ik het bijzonder oneens ben met hem en zijn werkwijze vind ik het wel moedig dat hij zijn onpopulaire mening hier post en wil verdedigen. Ik hoop dat hij dat blijft doen, ben namelijk wel nieuwsgierig hoe dit afloopt!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16213
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 20 jan 2018 15:12

Eerlijk gezegd vind ik dat strooibeleid niet zo interessant in deze zaak. Het is overduidelijk dat het een route is waar de gemeente strooit. Het strooien van fietspaden gaat altijd langzamer dan wegen omdat je nu eenmaal niet met 70km/h over het fietspad kunt gaan scheuren met een strooiwagen.

En ook al was er iets later gestrooid dan gepland dan zal daar vast wel een reden voor zijn geweest. Als er iets mis gaat bij de strooiploeg moeten ze dan het luchtalarm laten klinken om eventuele fietsers te waarschuwen voor gladheid op de Boerenknollendijk tussen de huisnummer 3 en 87?
Juist het feit dat je zelf die strooiwagen nog bent tegengekomen geeft aan dat gemeente zijn best heeft gedaan om aan zijn zorgplicht te voldoen.

Dat de fietsersbond adviseert om een klacht in te dienen is alleen maar omdat zij baat hebben bij zoveel mogelijk jurisprudentie op dat gebied. Het wil helemaal niet zeggen dat ze daadwerkelijk menen dat dit wel eens de schuld van de gemeente zou kunnen zijn.
Campagnolo Ultra Dork

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 20 jan 2018 15:45

rob74 schreef: 20 jan 2018 12:42 ok,.... ik heb lang op het plaatje zitten studeren en google maps erbij gehaald en ik vermoed dat je dit punt bedoeld:
https://www.google.nl/maps/@53.0261998, ... 312!8i6656

Als het ergens anders is, post dan aub zelf even de google link. Dat maakt het allemaal een stuk duidelijker voor ons.
Als het dit punt is dan mag de ontwerper van het fietspad een enorme tik op de vingers hebben. De uitmonding van het fietspad is op een totaal onoverzichtelijke plek, achter een boom door. Hier heeft weer iemand blind zitten te tekenen zonder rekening te houden met de zichtlijnen van automobilisten en fietsers. Hier zie je dus echt niks.

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 20 jan 2018 17:10

Een plaatje van Google uit 2009 van de betreffende plek.
splitsing.JPG
Op dat moment was het een parallelweg aan de provinciale weg of N-weg. Er reden auto's. Je kunt zien dat er rode klinkers lagen en dat er een verhoging in zit om de snelheid te remmen. De parallelweg is nu vervallen voor auto's, de verhoging is er nog een beetje en het fietspad is iets versmald. Het is op deze plek met roodkleurig asfalt bedekt.

Gisteren 's morgens reed ik er weer op ongeveer hetzelfde tijdstip. Ik ben nu op twintig meter voor de splitsing afgestapt (een ezel stoot...), want het was werkelijk een spiegel. Ook al zou er hier om half zeven weer gestrooid zijn (wat ik me afvraag), dan was het niet afdoende.

Jouw zoon of dochter zou hier maar fietsen om zeven uur of acht uur 's morgens. De gevolgen daarvan, daar moet je niet aan denken...

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 20 jan 2018 17:15

hendrikjan schreef: 20 jan 2018 12:03 Dat ik nog steeds niet weet op welke locatie het heeft plaatsgevonden, op welk datum en dat ik op deze manier maar moet aannemen dat dit alles is wat de gemeente heeft gepubliceerd hierover. Hiermee kan ik imho niet goed een mening vormen over de vraag of de gemeente haar verantwoordelijkheid heeft genomen of niet..
Het is het strooiplan 2017/2018 dat de gemeente heeft gepubliceerd en nog steeds actueel is of lijkt. Lees de eerste post nog eens terug dan. Wat wil je nog meer weten?

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 20 jan 2018 18:57

Nou ja, t is nog steeds gissen in welke gemeente het heeft plaatsgevonden, op welke plek (straatnaam/ adres) in de betreffende gemeente en op welke datum. Dat dit het (volledige) beleid is, moeten we maar van je aannemen.. Heeft afrit13 het bij het goede eind? En heeft rob74 het ook goed? Dan graag nog de datum van het voorval.

Hoezo zou er trouwens om half zeven weer gestrooid zijn?
:winkthumb:

jeroen@tajoby.com
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 apr 2008 00:49

jeroen@tajoby.com 20 jan 2018 19:25

Walter G schreef: 20 jan 2018 17:15
hendrikjan schreef: 20 jan 2018 12:03 Dat ik nog steeds niet weet op welke locatie het heeft plaatsgevonden, op welk datum en dat ik op deze manier maar moet aannemen dat dit alles is wat de gemeente heeft gepubliceerd hierover. Hiermee kan ik imho niet goed een mening vormen over de vraag of de gemeente haar verantwoordelijkheid heeft genomen of niet..
Het is het strooiplan 2017/2018 dat de gemeente heeft gepubliceerd en nog steeds actueel is of lijkt. Lees de eerste post nog eens terug dan. Wat wil je nog meer weten?
Mijn zoon fietst elke 15 km heen en terug, wij kijken gewoon naar de nachttemperatuur en sturen hem met de bus als het glad kan zijn.

Je kan je eigen veiligheid toch niet aan een paar ambtenaren overlaten, je hebt zelf toch ook ogen en hersens waarmee je situaties kan beoordelen?

Verder kan je ook spikes onder je fiets zetten als je elke dag wilt fietsen zonder dat je hoeft na te denken over de staat van het wegdek.

Naar mijn mening kan je zelfs om een losse stoeptegel heenfietsen als je oplet, het is toch onmogelijk al dat soort zaken van te voren te voorzien en op te lossen.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 20 jan 2018 19:49

@Hendrik-jan,....Nee volgens mij zat ik er naast. Maar ik zoek nog verder. Dit is echt een van de betere zoek-de-plaat google opdrachten sinds tijden. Zo moeilijk hebben we ze nog niet gehad. Dat kun je de TS wel nageven. Mij was het nooit gelukt om zo'n lastige opgave te bedenken.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 20 jan 2018 20:01

gevonden :D
https://www.google.nl/maps/@53.0321616, ... 312!8i6656
De weg heet Petersburg en dan bij de afslag naar de Peelrug. De weg loopt naar vlak langs Moskou af (geen grap)

Wat is nu de prijs? Mag ik de volgende opdracht plaatsen ;) ;) ;)
Live fast; die young. mijn blog

Dude
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 sep 2011 22:50

Dude 21 jan 2018 10:11

Je bent dus uitgegleden op het rode asfalt. Ik had het er gisteren nog met een fietsmaatje over dat het rode asfalt vaak eerder glad wordt of langer glad blijft bij vorst. Tenminste dat is mijn ervaring en of het echt zo is weet ik niet eens zeker. Beroepsmatig heb ik hier wel eens verklaring voor proberen te vinden maar er is in literatuur weinig tot niks over bekend. Het rode asfalt is van een ander type materiaal gemaakt dan gewoon asfalt, namelijk een rood type steen en een gepigmenteerd blank bindmiddel i.p.v. zwarte bitumen als bindmiddel. Het rode asfalt wordt vaak met een wat fijner mengsel gemaakt dan zwart asfalt, zodat de oppervlaktetextuur wat fijner is. Dit is bij natte en/of vorstomstandigheden ongunstig. Het zou een reden kunnen zijn. Ben benieuwd of er meer inzichten zijn.
Abide.

Plaats reactie