Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Veiligheid van de fietser in het verkeer, maar wat als?

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 18 jan 2018 19:33

hendrikjan schreef: 18 jan 2018 16:41
T is misschien een beetje flauw, maar vind jet het zelf ook niet enorm flauw om de gemeente verantwoordelijk te houden voor je eigen onbenulligheid?

We hebben het hier niet over scheuren in het wegdek waar de gemeente reeds op geattendeerd is. Of los liggende stoeptegels, achtergelaten troep van de plantsoendienst of een oliespoor dat al een week oud si en maar niet wordt opgeruimd .. Waar zit het verwijtbaar handelen van de gemeente?
Het ligt iets genuanceerder, het is niet flauw en mijn onbenulligheid is jouw interpretatie.

Temperaturen lagen die morgen wat boven nul (2 tot 3 graden) toen ik vertrok en vaak zakt de temperatuur dan nog iets bij het ochtendgloren. Dus kans op bevriezing van weggedeelten is dan heel aannemelijk. Maar als een voldoende breed, geasfalteerd fietspad dat droog leek niet is gestrooid, is het niet zichtbaar als het glad is geworden. Ik naderde op dit asfalt een splitsing, nam snelheid terug, remde niet en hield rekening met nattigheid en gladheid.

Het is een fietspad dat een verbinding vormt tussen twee dorpen, waar normaal gesproken veel scholieren fietsen. Maar die liggen nog met de smartphone op bed als ik op de fiets zit.

Mijn standpunt is, en dat is al een paar keer voorbij gekomen, dat de gemeente te laat heeft gestrooid.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 jan 2018 19:38

Ik vind het echt kolder. Als ze een half uur eerder hadden gestrooid dan was het voor jou goed geweest? Maar als iemand anders een half uur eerder dan jij vertrekt dan moet de gemeente nog maar een half uur eerder alles gestrooid hebben?

Er wordt toch nergens gegarandeerd dat wegen ijsvrij zijn? Als je met de auto de sloot in glijdt, dan is de gemeente ook niet aansprakelijk. Je moet je snelheid aanpassen naar de omstandigheden en dan kan het nog gebeuren dat je pech hebt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 18 jan 2018 19:50

Nee, ik heb het niet over een uur of een half uur. Op alle weggedeelten waarop ook auto's reden was zichtbaar al ruim gestrooid.

In mijn gemeente zie ik pekelvoertuigen al een avond voor aangekondigde lage temperaturen van de dag erna op wegen, maar ook op de hoofdfietspaden strooien.

Het tijdstip van afgerond 6.30 uur voor het strooien van een fietspad is dan rijkelijk laat (mijn mening).

Spykerracing90
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16

Spykerracing90 18 jan 2018 20:03

Walter G schreef: 18 jan 2018 19:50 Het tijdstip van afgerond 6.30 uur voor het strooien van een fietspad is dan rijkelijk laat (mijn mening).
Stel dat ze wel een half uur eerder hadden gestrooid, was dat garantie geweest dat je niet onderuit zou zijn gegaan?

Als we je verhaal volgen was je dan alsnog de eerste fietser over het fietspad. Pekel doet vrij weinig als er geen weggebruikers zijn: het is geen magisch middel dat de temperatuur tot boven het vriespunt doet stijgen en het ijs laat smelten, als het niet wordt ingereden.

Zelfs al was er een uur eerder gestrooid, was je de eerste geweest die er had gereden en was er nog steeds de mogelijkheid geweest dat je op je muil was gegaan. Ik denk dat je hier foutief de conclusie trekt dat strooien automatisch betekent niet meer uitglijden...

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 18 jan 2018 20:32

Walter G schreef: 18 jan 2018 19:33
hendrikjan schreef: 18 jan 2018 16:41
T is misschien een beetje flauw, maar vind jet het zelf ook niet enorm flauw om de gemeente verantwoordelijk te houden voor je eigen onbenulligheid?

We hebben het hier niet over scheuren in het wegdek waar de gemeente reeds op geattendeerd is. Of los liggende stoeptegels, achtergelaten troep van de plantsoendienst of een oliespoor dat al een week oud si en maar niet wordt opgeruimd .. Waar zit het verwijtbaar handelen van de gemeente?
Het ligt iets genuanceerder, het is niet flauw en mijn onbenulligheid is jouw interpretatie.

Temperaturen lagen die morgen wat boven nul (2 tot 3 graden) toen ik vertrok en vaak zakt de temperatuur dan nog iets bij het ochtendgloren. Dus kans op bevriezing van weggedeelten is dan heel aannemelijk. Maar als een voldoende breed, geasfalteerd fietspad dat droog leek niet is gestrooid, is het niet zichtbaar als het glad is geworden. Ik naderde op dit asfalt een splitsing, nam snelheid terug, remde niet en hield rekening met nattigheid en gladheid.

Het is een fietspad dat een verbinding vormt tussen twee dorpen, waar normaal gesproken veel scholieren fietsen. Maar die liggen nog met de smartphone op bed als ik op de fiets zit.

Mijn standpunt is, en dat is al een paar keer voorbij gekomen, dat de gemeente te laat heeft gestrooid.
Ok, gaan we die vraag proberen te beantwoorden. Over welke gemeente hebben het?
:winkthumb:

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 18 jan 2018 20:36

Is dat relevant?

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 18 jan 2018 20:55

Dat kan zeker relevant zijn. Er is op het gebied van gladheidsbestrijding veel vrijheid voor de gemeenten om dat te organiseren. Vele hebben een gladheidspreventieplan waarin e.e.a. is uitgewerkt. Aan de hand daarvan zou je eeens kunnen gaan kijken of je verwijt terecht is
:winkthumb:

Dude
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 sep 2011 22:50

Dude 18 jan 2018 21:19

Wat een kansloos verhaal dit zeg. Moet het kleine beetje schade nou echt vermenigvuldigd worden met een factor x en vervolgens afgewenteld worden op de samenleving? Neem je verlies en ga lekker door met fietsen!
Abide.

hayes

hayes 18 jan 2018 21:27

Wauw. In België worden fietspaden sowieso zelden gestrooid.
Als ik denk dat het fietspad er glad zou kunnen bijliggen, laat ik de fiets sowieso staan.
Fietsen doe ik omdat ik het leuk vind. Ik wil dat ook niet met samengeknepen billen fietsen met het idee dat ik elk moment onderuit zou kunnen gaan.

En strooien heeft enkel zin als er over het fietspad gereden wordt. Het helpt het zout in het ijs werken. Een onbereden weg (zelfs gestrooid) zal glad blijven.
Er zijn zo veel scenario's te bedenken waarom het toch glad kan zijn/worden... Gestrooid om 5u bijvoorbeeld met een mild buitje om 6u en al het gestrooi is zinloos geweest.

Denk dat het heel moeilijk wordt om de gemeente iets aan te wrijven.

Ik woon in een kleine stad (3.000 inwoners). Het stadsbestuur heeft ook helemaal geen middelen of voertuigen om te strooien. Dat gebeurt dus door het Agentschap wegen en Verkeer. Omdat er weinig grote gewestwegen op het grondgebied lopen, wordt onze stad dikwijls laat gestrooid. Dat weten we, en houden we dus rekening mee.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 18 jan 2018 22:28

Triest topic serieus... op je bek gaan als het is glad is is gewoon een risico wat je neemt als fietser. if you can't stand the heat, get out of the kitchen

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 19 jan 2018 00:26

Ik had dezelfde gedachte als spykerracing90 hierboven. Pekel is geen alles oplossend middel. Als fietser met slechts twee contactpunten op het wegdek loop je gewoon een reëel risico dat je op die ene vierkante decimeter onderuit gaat. Defensief rijden, voetjes tijdig uitklikken etc. maakt de kans op vallen iets kleiner. Uitsluiten kun je het nooit. Ook niet als een gemeente zich opperbest inzet om gladheid te bestrijden.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 19 jan 2018 00:34

6:30, de strooiwagen komt er al aan, een uur voordat er scholieren op de fiets stappen. Volkomen logisch dat zo'n fietspad nog niet gestrooid is. Beetje inzicht mag wel van je verwacht worden. De strooiers zijn ook (geld kostende) mensen. Willen we ons scheel betalen zodat die ene vroege vogel kan fietsen zonder zorgen? Een lekke band door een spijker op de weg claimt niemand.

Plaats reactie