Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Irritatie door honden uitlaters

Lion King
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 sep 2013 16:42

Lion King 01 aug 2017 14:46

Ik zie net een facebook bericht over een hondenuitlaters die klagen over wielrenners.
Het gaat om een breed kaarsrecht fietspad met glad asfalt en ruim 2 km lang, een echte racebaan dus. DIt is ook losloop gebied. Ik zal de details besparen maar er wordt alleen maar negatief gereageerd (zie je vaak op social media als het dezelfde doelgroep is). Er wordt nu oproep gedaan om gezamenlijk naar gemeente te gaan en wielrenners te verbieden.

Ik wil liever geen discussie over:
- is het terecht dat ze klagen
- de gevaren van honden
- of wielrenners verboden kunnen worden

Wie heeft er tips en/of ervaringen om op een positieve wijze het gesprek aan te gaan en/of tot een oplossing te komen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8294
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 01 aug 2017 15:30

Lion King schreef: 01 aug 2017 14:46 Ik zie net een facebook bericht over een hondenuitlaters die klagen over wielrenners.
Het gaat om een breed kaarsrecht fietspad met glad asfalt en ruim 2 km lang, een echte racebaan dus. DIt is ook losloop gebied. Ik zal de details besparen maar er wordt alleen maar negatief gereageerd (zie je vaak op social media als het dezelfde doelgroep is). Er wordt nu oproep gedaan om gezamenlijk naar gemeente te gaan en wielrenners te verbieden.

Ik wil liever geen discussie over:
- is het terecht dat ze klagen
- de gevaren van honden
- of wielrenners verboden kunnen worden

Wie heeft er tips en/of ervaringen om op een positieve wijze het gesprek aan te gaan en/of tot een oplossing te komen.
Je gelooft toch niet dat daar een goed gesprek over te voeren is? Wie bedenkt het dan ook om een losloopgebied voor honden te verzinnen in de buurt van een fietspad.

Gebruikersavatar
Matthijs1973
Forum-lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 25 sep 2012 08:26
Locatie: Zeist

Gebruikersavatar Matthijs1973 01 aug 2017 15:30

kansloze situatie en even kansloze discussie. Beide partijen kunnen echt niet gebruik maken van dat gebied op de door hun gewenste manier. Ik behoor tot beide kampen, fietser en uitlater.....loslopende honden gaat gewoon niet bij een fietspad en hardrijdende fietsers passen gewoon niet in een losloop gebied. Dikke kans dat het gebied wordt aangewezen als honden-aanlijn-gebied, simpelste oplossing ;-)

maarreh, waarom wil je tips, kom je in dat gebied?

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 01 aug 2017 15:32

Wielrennen verbieden gaat nooit lukken. Wat wordt dan het criterium? Krom stuur mag niet?

Lijkt me beter om een actie te starten om een stukje gaas tussen fietspad en losloopgebied te zetten. Hondenbezitters blijven verantwoordelijk voor het gedrag van hun hond of deze nu aangelijnd is of niet. Aan de andere kant vind ik ook dat je als wielrenner wel enigszinsrekening kan houden met andere gebruikers van een recreatiegebied. Met beide een beetje geven en nemen of gezamenlijk een actie starten om het fietspad/losloopgebied af te zetten komen we verder.
o'7o

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 01 aug 2017 15:34

Gewoon stukje omrijden en de hondjes lekker los laten lopen op dat stukje misschien? En dat uit de mond van een niet hondenliefhebber :roll: :lol:

kawouter
Forum-lid
Berichten: 842
Lid geworden op: 22 jun 2010 10:53
Locatie: Arnhem

kawouter 01 aug 2017 15:37

Op de Posbank is dit ook het geval. Een discussie lijkt me ook nutteloos, zeker ter plaatse, want het baasje heeft het dan al druk genoeg om zijn hond bij de les te houden om ook nog een goed gesprek met de bron van al die onrust te gaan voeren. Een fietser/hardloper is namelijk geweldig leuk voor een hond. Het is een superprikkel die zelfbelonend en dus heel moeilijk af te leren is (al hangt dat van karakter, ras en leeftijd af).

Je kan dus alleen in gesprek gaan op een andere plek, zonder fiets en hond.

Als hondenbezitter doe ik het volgende als ik fietsers aan zie komen:
hond aanlijnen, hond laten zitten, aandacht op mij, en fietser rustig laten passeren.

Als wielrenner/mountainbiker doe ik het volgende als ik een loslopende hond zie:
Serieus vaart minderen, hopen dat het baasje zijn hond onder appel brengt en de hond zoveel mogelijk ruimte geven.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 01 aug 2017 15:38

De kans dat ze een fietspad aanleggen en daarna verbieden om er te fietsen is niet zo groot. En je kan niet alleen racefietsers verbieden, aangezien dat geen aparte categorie volgens de wet is. Nog los van de vraag hoe je racefietsers goed zou willen categoriseren. Dus de meest logische oplossing is een opheffen van de losloop mogelijkheid.

Maar of je daar als racefietser nou gelukkig van moet worden is ook weer de vraag, ik heb iets te vaak een baasje aan de ene kant van het fietspad meegemaakt met een hond aan de andere kant en een lijn ertussen. Als racefietser kan je in zo'n gebied alleen maar van het gas af.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 aug 2017 15:54

Laten we eens beginnen om alle baasjes die hun hond niet onder controle hebben gewoon een hondenbezitverbod te geven. Wedden dat 95% van de probleemsituaties is opgelost?
En tevens stront niet opruimen = bezitverbod.
Ik heb niets tegen honden (integendeel zelfs!!), maar heb alles tegen die droeftoeters die niet met hun eigen huisdier om kunnen gaan cq. er moeite voor doen.
Less is bore

Lion King
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 sep 2013 16:42

Lion King 01 aug 2017 16:14

Jans schreef: 01 aug 2017 15:30
Lion King schreef: 01 aug 2017 14:46 Ik zie net een facebook bericht over een hondenuitlaters die klagen over wielrenners.
Het gaat om een breed kaarsrecht fietspad met glad asfalt en ruim 2 km lang, een echte racebaan dus. DIt is ook losloop gebied. Ik zal de details besparen maar er wordt alleen maar negatief gereageerd (zie je vaak op social media als het dezelfde doelgroep is). Er wordt nu oproep gedaan om gezamenlijk naar gemeente te gaan en wielrenners te verbieden.

Ik wil liever geen discussie over:
- is het terecht dat ze klagen
- de gevaren van honden
- of wielrenners verboden kunnen worden

Wie heeft er tips en/of ervaringen om op een positieve wijze het gesprek aan te gaan en/of tot een oplossing te komen.
Je gelooft toch niet dat daar een goed gesprek over te voeren is? Wie bedenkt het dan ook om een losloopgebied voor honden te verzinnen in de buurt van een fietspad.
Ook indien het geen losloop gebied zou zijn dan zouden er problemen zijn. Gaat ook over de hoge snelheid, spugen, asociaal gedrag enzovoort.

Lion King
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 sep 2013 16:42

Lion King 01 aug 2017 16:17

Matthijs1973 schreef: 01 aug 2017 15:30 kansloze situatie en even kansloze discussie. Beide partijen kunnen echt niet gebruik maken van dat gebied op de door hun gewenste manier. Ik behoor tot beide kampen, fietser en uitlater.....loslopende honden gaat gewoon niet bij een fietspad en hardrijdende fietsers passen gewoon niet in een losloop gebied. Dikke kans dat het gebied wordt aangewezen als honden-aanlijn-gebied, simpelste oplossing ;-)

maarreh, waarom wil je tips, kom je in dat gebied?
Ja ik fiets er regelmatig, is dicht bij mij huis. Ik aal van de negatieve reacties onderling en probeer daarom in ieder geval onderling meer begrip te krijgen en ben op zoek naar tips hoe dit aan te pakken.

Lion King
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 sep 2013 16:42

Lion King 01 aug 2017 16:20

serbak schreef: 01 aug 2017 15:34 Gewoon stukje omrijden en de hondjes lekker los laten lopen op dat stukje misschien? En dat uit de mond van een niet hondenliefhebber :roll: :lol:
Het is ook een doorgaande fietsroute, omrijden kan wel maar is niet logisch gezien de route. En als ik om zou gaan rijden dan zijn er nog steeds heel veel die dat niet doen.

Lion King
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 sep 2013 16:42

Lion King 01 aug 2017 16:23

kawouter schreef: 01 aug 2017 15:37 Als hondenbezitter doe ik het volgende als ik fietsers aan zie komen:
hond aanlijnen, hond laten zitten, aandacht op mij, en fietser rustig laten passeren.

Als wielrenner/mountainbiker doe ik het volgende als ik een loslopende hond zie:
Serieus vaart minderen, hopen dat het baasje zijn hond onder appel brengt en de hond zoveel mogelijk ruimte geven.
Denk inderdaad dat je bovenstaande punten een goede oplossing zijn. Probleem is dat van beiden kanten er velen zijn die dit niet doen.

Plaats reactie